Hur hör jag Anna Kinberg Batras presskonferens i efterhand?

Trots mångårig datorvana och en fäbless för bordsdatoens stora skärm som gör tekniken för mig överlägsen vad min iPhone erbjuder så ser jag inte i denna tråd  frustrationen nämnd när man inte med pod-teknik får tillgång till det som bjuds på i SR-Play.
Hur når jag med POD-teknik det som sändes i P1 2017-06-02 14:00 från Anna kinberg Batras presskonferens ?.

Kommentarer

  • Hej Tom!

    Presskonferensen sändes inte i P1. Vi sände den mellan 12.50 och 13.53 i en webbkanal som heter Ekot sänder direkt. Under större delen av den tiden sände P1 ett avsnitt av P1 Kultur. Se tablån:
    P1:s tablå för 2017-06-02
    Ekots tablå för 2017-06-02

    Denna extrakanal ger oss alltså möjlighet att göra specialsändningar och snabbt rapportera när något händer. Det går att lyssna i Sveriges Radio Play, men även från vår hemsida och från alla enheter som kan spela upp en strömmad kanal.

    Men kanalen är uppbyggd för direktsändningar och har inte något bra stöd för efterhandslyssning, vilket är det du skrev hit om ...

    Möjligheten att lyssna på presskonferensen i efterhand har du upptäckt i Play-appen, där det går att spola bakåt i en kanal i upp till tre timmar. Klockan 14 kunde du därmed backa till presskonferensens början klockan 12.50 och lyssna på den i sin helhet.

    Den funktionen finns även på webben, men inte i alla webbläsare. Det är faktiskt enklare att berätta vilka detta inte fungerar i, nämligen:
    • Firefox, alla plattformar
    • Internet Explorer lägre än 11
    • Internet Explorer 11 på Windows 7 och lägre
    • Safari lägre än 10 på Mac OS
    (Se Med vilken kvalitet strömmar Sveriges Radio?)

    Om du använder Chrome eller Edge till exempel, så kan du alltså, på samma vis som i appen, leta upp kanalen (finns här https://sverigesradio.se/kanaler ) och backa i ljudströmmen. (Hör av dig om du vill att jag berättar mer om det!)

    Men det är ju rätt svårt för oss att förklara på ett enkelt sätt, och så länge det inte fungerar på alla webbläsare, är det svårt att tipsa om på ett bra vis. I appen är det enklare, eftersom vi vet att det fungerar för alla och vi dessutom vet att många hittar till sändningarna genom våra pushnotiser.

    Det går alltså att lyssna direkt i webbläsaren, och i efterhand i upp till tre timmar i vissa webbläsare. Men borde det kanske gå att lyssna i efterhand utöver detta? Det tycker i alla fall många av våra lyssnare, se här till exempel (i det svar från mig som är markerat "bästa svaret" ser du hur tankarna kring detta går inom Sveriges Radio):
    Sparade direktsändningar

    Hör av dig om du vill att vi förtydligar något, eller har förslag på hur vi kan underlätta för besökare som inte använder appen att ta del av extrasändningarna direkt eller efter sändning!
    Annika Webbmaster