Hur får jag Google assistent i Pixel-telefon att spela Sveriges Radio?

Jag förstår inte hur jag ska få detta att funka. Är det den vanliga sveriges radio app eller är det en annan. Det står att när man aktiverat det så ska det funka. Hur aktiverar man det?
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Viktor, för att använda detta så behöver du bara ha en Google Home eller Google Home mini samt ett trådlöst nätverk hemma med internetuppkoppling. När du väl satt upp google home korrekt så behöver inte ha någon telefon i närheten för att det skall fungera.

    När du väl satt upp Google Home så säger du bara "Hey google, Talk to Swedish Radio" sedan "Hey google, Ask Swedish Radio to play the latest news"
  • Men enligt instruktionerna skulle det funka med en telefon också med Google assistent. Jag har en Google pixel android 8.1.0. Hur får man igång det då?
  • Det fungerar med en telefon också, installera Google Assistent appen och öppna den, sedan aktiverar du micken och säger "Talk to swedish radio" sedan "play news" eller "play weather"
  • Viktor, läs mer här hur du aktiverar det i din pixel som redan har det inbyggt, du behöver inte installera nån extra app
    https://support.google.com/assistant/answer/7172657?co=GENIE.Platform%3DAndroid&hl=en
  • Google assistent använder jag till en del saker redan men den gör bara en googlesökning på "talk to Swedish radio"

  • Prova att säga "Ok google, connect to swedish radio"
    sedan ge kommandot "ok goolgle play news"
  • Jag följer med intresse och tacksamhet hur du, Hasse, lotsar Viktor genom en för mig oprövad teknik.

    Du kan också testa:
    Ask Swedish Radio to play the latest news

    Jag hör med utvecklarna ifall de har något mer tips!
    Annika Webbmaster
  • Får ändå inte igång det. Den gör bara googlesökningar på dessa saker. Har Sveriges radio app installerad.

  • Kan du få Google Assistant att utföra andra saker än att just googla, som att spela upp andra nyheter?
    Google Assistant: Listen to news or podcasts

    Annika Webbmaster
  • Hur du aktiverar det står kanske mer här?
    Get started with the Google Assistant on your phone or tablet

    Du behöver till att börja med ställa in engelska som språk i telefonen (om jag förstår det rätt).

    Därefter är det bara att följa instruktionerna på sidan jag länkar till ovan!
    Annika Webbmaster
  • Jo nu funkar det. Jag trodde det var Google assistents språkinställning som det gällde. Men nu har jag ändrat så hela telefonen är English US. Nu funkar det. Tusen tack!
    Bästa svaret
  • Hurra! Så bra att det var så pass enkelt.

    Jag ser för övrigt att länken med denna centrala information var samma länk som Hasse tipsade om för en timme sedan. Bra att du skickade med skärmbilder, så att jag kunde se att det verkade vara svenska valt.

    Hoppas att du har nytta och nöje av tjänsten, och kul att jag fick lära mig lite mer på köpet!
    Annika Webbmaster
  • Bra att ni löste det tillsammans 😀 Ja så är det på iPhone också som jag har, att många inställningar i Google Home och Google Assistent kräver att man ändrar till engelskt språk på mobilen. Förhoppningsvis kommer vi slippa hålla på och ändra dessa inställningar när Google släpper stöd för svenska lite längre fram detta år.
  • Jag hade problem att strömma P4 Göteborg med min Google Home mini pga att tolkningen av "Göteborg" inte verkar fungera med engelska. Hittade efter lite letande att den även hanterar frekvenser så följande fras

    "OK Google, play Swedish radio onehundredone dot nine FM at TuneIn"

    ger svaret "OK, streaming P4 Goteburg". Funkar kanon! Förvisso inte SRs egna app men så länge det fungerar är jag lika nöjd ändå :-)
  • Vilken app använde du dig då av?
  • Tune in. Men idag släpptes ju Google Home på svenska så nu finns ju en officiell app: https://assistant.google.com/services/a/uid/00000000829fe456?hl=sv&source=web
  • Jajamensan, vi är med!
    Första smarta högtalaren på svenska

    Även om våra utvecklare försöker testa det mesta och förutse hur de svenska lyssnarna vill att appen ska svara på olika röstkommandon, så är det ju en ung teknik och vi är beredda på att vi kommer att behöva skruva på ett och annat framöver ...

    Annika Webbmaster