Hur enkelt hitta Ekots långa sändningar?

Hej,
Hur kommer jag enkelt åt Ekots längre sändningar? Förr hittade jag dem alltid under "Nyheter". Sen det blev "Senaste nyheter" ligger ofta bara senaste korta pipeko där.  Det krävs sen många klick för att hitta t ex lunchekot. Vad jag kan se går det inte ens att lägga som favorit. Eller finns en väg jag inte upptäckt?

Kommentarer

  • Hej Christina!
    Det finns alltid väldigt många vägar, men vilken eller vilka av dessa som är smidigast, har jag svårt att bedöma ...

    Alla Ekosändningarna i appen
    Ett sätt som är rätt likt det du gör idag, är att gå in under Senaste nyheter och trycka på Ekot i toppen av listan med olika nyhetsprogram, för att komma till arkivet med alla Ekots sändningar. Överst (och störst) syns den senaste Eko-sändningen, men under denna kan du skrolla ned till tidigare sändningar. I den listan ska det stå hur långa sändningarna är, så att du kan välja bort treminuters-varianterna.

    Poddcast-app?
    Om du kan tänka dig att lyssna på Ekot i en annan app än Sveriges Radio Play, så skulle en renodlad poddcast-app kunna ge dig ett flöde med enbart dessa sändningar:

    Ekonyheter
    22:00
    Dagens Eko
    ‏‎17:45
    Kvart i fem
    16:45
    Luncheko
    ‏‎12:30
    Morgoneko
    ‏‎07:00

    Vi berättar gärna mer om hur det fungerar och vilka appar som finns för din telefon eller surfplatta, om du tror att det sättet passar dig bättre!
    Annika Webbmaster
  • Ok tack för tipsen!
  • Fast tyvärr var ju det ena tipset fel ...

    App-utvecklarna skriver:
    På Android funkar det inte så längre, och det kommer inte göra det på iOS heller i framtiden. Vi har bytt från att lista program till att lista avsnitt, så det enklaste är att man klickar på trepunktsmenyn för Ekot och väljer “Mer från Ekot”

    Trepunktsmenyn är alltså de tre punkter som finns uppe i högra hörnet på Ekot-bilden. Hör av dig ifall det är oklart hur vi menar!
    Annika Webbmaster
  • Hej !
    Jag har också upptäckt att man måste klicka flera gånger extra för att hitta tidigare sändningar. En klar försämring!
    Hälsa utveclsrna att de måste lyssna på kunderna och se till att man med så få klick som möjligt kan ta sig till kvart i fem ekot eller lunchekot. Jag kör android.
    Mvh Karin
  • Hej
    Ändringen vi gjort kom utifrån önskemålet att snabbt börja lyssna på senaste nyhetssändningen från olika redaktioner. Nu klickar man på pilen och kan lyssna direkt.
    Men vill man nå någon av Ekots tidigare sändningar krävs klick på 3-punktsmenyn och Mer från Ekot för att komma till listan. Väl där behöver man inte scrolla länge för att nå de äldre sändningarna.

  • Detta är ett problem som jag velat skriva om ända sen det ändrades i höstas. Redan innan omdaningen var det onödigt bökigt att få tag på de rejälare nyhetssändningarna, men nu ligger de ännu längre bort - och bevisligen t o m så gömda att alla användare inte hittar dem.

    Andra program har nåt avsnitt i veckan, eller om dan. Då är det helt naturligt att man är på jakt efter det senaste avsnittet. Det är också helt naturligt att rada upp alla avsnitten i kronologisk ordning.

    Med Ekots sändningar är det en helt annan sak. De är inte episoder.

    Visst kan jag tänka mig att det finns fall då en användare vill höra det allra senaste ekot - men hur troligt är det? Och hur troligt är det att man vill ha det NÄST senaste treminutersekot? Det kan vara vettigt att ha alla ekosändningarna listade *någonstans*, men det är inte det en användare i 99 fall av 100 kommer att vara ute efter att hitta. Lyssnaren vill bli uppdaterad på nyheterna, troligen från hela eller halva dagen.

    Hitta på ett sätt att särbehandla Ekot som programtyp, och ge enkel tillgång till de senaste "lång-ekona" utan en massa handpåläggning. :-)
  • Hej Mattias!
    Jag tror personligen att väldigt många vill lyssna på det allra senaste ekot på ett snabbt sätt. Eftersom vi har ganska många olika nyhetssändningar så ligger dessa i en "karusell" direkt på startsidan. Min uppfattning är att detta är precis vad många efterfrågat.
    Vill man hitta de andra sändningarna så finns de ju listade på det ställe som Janne beskriver ovan.
    På startsidan i appen tror jag detta skulle bli för oöverskådligt. Någon sändning måste presenteras och då blir den senaste mest lämplig. Varför tycker du inte det är troligt att man vill lyssna på senaste?
    Hursomhelst är det bra med respons, vi kan ju alltid tänka om! 😀
  • Hej och tack för svar!

    Jag tror att ganska många (men långt ifrån alla) är ute efter det senaste (troligen korta) ekot, men att ganska många skulle föredra att få höra det senaste längre ekot istället. Vissa av dem bryr sig om att leta upp det, vissa bryr sig inte utan tar det senaste korta. Fastän det tenderar att innehålla en del smånyheter från senaste stunden snarare än täcka upp nyhetsrapporteringen från dagen som gått.

    Men det *näst* senaste treminutersekot, osv? :-) De blir ju snabbt ointressanta. En lång lista över alla ekosändningar är bland det sista en nyfiken ekolyssnare önskar sig.

    De ekosändningar som folk oftast vill ha torde vara:
    1) senaste ekot oavsett längd
    2) senaste morgoneko
    3) senaste luncheko
    4) senaste dagens eko

    Dessa fyra vore det väldigt användbart att tidigt presentera genvägar till, medan hela långa listan över alla kan gömmas något klick bort.

    Allt handlar egentligen om att lösa grundproblemet:
    "Berätta för mig vad som hänt i världen sedan sist."
    Den ultimata ekosändningen är förstås en som skräddarsytts för lyssnaren och fyller i de viktigaste nyhetsluckorna från den förra tidpunkt då lyssnaren fick något nytt serverat. Men det är stort nog för en helt egen diskussion. :-)
  • Tack Mattias!
     Du beskriver precis hur jag vill ha det!!! Och du sätter fingret på en sak som programmerarna kan använda:  låt 'morgonekot', 'lunchekot' och 'kvartifemekot' blir varsina sändningar bortkopplade från 3min-sändningarna så kan alla få som de vill! Då kan jag dessutom ha kvartifemekot som favorit och inte ens behöva söka upp det. Lysande! Bara att börja progammera tycker jag :-)
    /Karin
  • Ni på SR gör fantastiskt bra program! Vad gäller appen är den också bra MEN jag måste hålla med om övriga lyssnare i denna tråd. "det var bättre förr" :-) Har försökt vänja mig och det går såklart, men lite irriterande är det fortfarande.

    Jag tror att folk vill snabbt nå antingen
    -senaste ekot
    -senaste rejäla ekot (tex 12.30 eller 16.45)
    Själv väljer jag, även när jag har bråttom, oftast det andra alternativet.
    Men även Mattias längre lista ovan är väl möjlig.

    Era nyheter är en kronjuvel värda särbehandling och den förra designen var naturlig.  Jag nådde dit jag ville med få klick och kort scroll. Jag kör Android.

    Hälsningar
    Peter
  • Jag håller med om ovanståendes hyllningar av SR:s program, inte minst Ekot! Det är viktigt att påpeka bland alla dessa åsikter som annars riskerar låta lite som gnäll.

    Gott slut, och gott nytt nyhetsår! :-)

    mvh
  • Jag håller med att det är en försämring i appen och mer bökigt att komma fram till längre nyhetssändningar. Det enda jag lyssnar på är lunchekot. Vore toppen om man kunde markera en eller flera av de fyra längre sändingar som Mattias påpekar, istället för endast "Ekot".
    /Howie
  • Hej,
    Håller med alla om att det blivit en klar försämring för oss som vill höra långa Ekot och inte 2 min pipet!

    Stör mig mycket och jag har därför slutat lyssna.

    Det borde väl inte vara så svårt att fixa till detta?

    Mvh
    Jon
  • Hej, jag skrev också just en fråga om detta då jag sett att tidigare avsnitt inte längre visas.
    Det är SÅ frustrerande att behöva göra dem extra klicken (via 3punktsmenyn) varje gång så jag har nästan slutat använda appen och letar alternativa media för mina morgonnyheter.