Hur du kan fortsätta använda en äldre dator med WIN XP på SR till 2020

Hej!

SR och förhoppningsvis alla som läser detta på SRs hemsida.

WIN XP är inte dött!
Även om Windows av kommersiella skäl och sannolikt även påtryckningar från NSA har stängt av alla uppdateringar sedan 2014. Det ger ett osäkert operativsystem och nu från juli blockeras alla nedladdning från SR också då säkerhetscertifikaten utgick.

Lugn!

Det finns en lösning!

https://www.sebijk.com/community/index.php?thread/2985-getting-xp-updates/

I sak betyder detta att man gör en liten ändring i registret och vips är min gamla hemma dator med XP en inbyggd dator i något viktigt system, som en bankomat, butikskassa, industrirobbot M.M.

Microsoft tar fortfarande fram alla uppdateringar till XP då de måste hålla alla dessa system i drift till minst 2020 enligt avtal. Men de släpper inget till vanliga användare. Därför behöver ni lura Microsoft lite.

Delar av inlägget är raderat, av skäl jag förklarar nedan.
Webbmaster-Annika

Uppmanar INTE till brott men tyvärr tvingas man ibland gå lite förbi lagen för att få tekniken att fungera. Ingen skugga över SR ni gör vad ni kan men är låsta av multinationella storföretag som är tekniska leverantörer med en ekonomisk agenda och de är även låsta av hemliga avtal för att tillhandahålla allt till NSA. Allt i den heliga kampen mot terrorism som missbrukas våldsamt för personlig vinning av de som drar i trådarna och styr världen.

Något som Edward Snowden skrapade lite på ytan av.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Edward_Snowden

Här finns ett isberg att utforska för SRs duktiga grävande journalister.

Nu hoppas vi alla att ni vågar publicera detta också!

Kommentarer

  • Hej Patrik!

    Jag stryker delar av det du har skrivit, eftersom vi inte erbjuder allt innehåll för nedladdning:
    Varför finns inte mitt favoritprogram som podd?

    För mig, som representant för Sveriges Radio, är det inte okej att bidra till att vårt icke-nedladdningsbara innehåll laddas hem. Vi äger inte innehållet och därför ska vi inte heller ge bort det ...

    När det gäller din önskan om att fortsätta att använda XP och tipsen om hur man får en PC att "se ut som" en industrirobot, så tycker jag att det var intressant, men tror inte att det är något för majoriteten av de XP-användare som jag varit i kontakt med under senare tid. Den vanligaste anledningen till att hålla kvar vid XP är att de tycker att uppdateringar och nyheter är besvärligt.

    Jag låter din länk vara kvar, och hänvisar de lyssnare som vill veta mer till att kika på den och själva bedöma om det tips du ger är en tänkbar (och juridiskt acceptabel) lösning. Jag har inte själv satt mig in i den saken.

    Även med säkerhetsuppdateringar, kommer program som webbläsare inte att gå att uppdatera, så ett vettigare alternativ för användare som du, med lite högre teknikmognad än de flesta, tycker jag borde vara att övergå till någon Linux-dist.

    Berätta gärna vad du uppskattar med XP eller om det finns några särskilda skäl (till exempel vissa program) du har som kräver just XP för att fungera!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Tack för bra svar.

    Först vill jag säga att det enda jag laddar ned är korta nyhetsinslag från Ekot. Korta nyhetsinslag utan musik. Varför är Ekot omöjligt att lyssna på direkt? Det finns garanterat ingen musik eller externa rättighetshavare där. Nästan alla andra program kan man lyssna på direkt och i regel även ladda ned via en länk till en MP3 fil. Har du någon bra förklaring? Det kan väl knappast handla om Upphovsrätt?

    Sen varför jag behåller WIN XP. Varför ska man byta? Frågan är så självklar att den egentligen inte behöver ett svar. Men OK. Jag och garanterat många andra har en perfekt fungerande hemmadator och/eller perfekt fungerande kontorsdator som kör WIN XP. Stabil bra dator. Varför byta något? Webbläsare? Använd fria Firefox som givetvis uppdateras och fungerar även med XP.
    Den egentliga agendan för att byta OS är att alla kommersiella företag tvinnar dig till det! De har även lurat SR och skattebetalarna att gå deras ärenden.
    Argumenten för Linux är spännande men faller på att det finns få program och drivrutiner som fungerar med Linux. Men det är ett betydligt trevligare och bättre OS än WIN. Uppgradera till modernare WIN 7 eller värre WIN 10!? Först måste man byta dator då hårdvaran, arbetsminne, processor m.m kräver det. Lite av staten och kapitalet att tvinga alla att köpa ny dator i förtid. Visst fungerar modernare dator perfekt med SR, kör alla WIN OS även W7 och 10. Ett modernt OS som 10 har ännu barnsjukdomar men W7 är stabilt. Vad är problemet?

    Problemet är om du vill ha ett spionverktyg som levererar allt till NSA! Edvard Snowden offentliggjorde lite pinsamma fakta. Något som varit väl känt sedan 90 talet. Även XP läcker en del men är inte en öppen dörr som modernare OS är.
    Studerade ca 5 år på Fravia och fick en ny syn på allt som gäller datorer och vår värld. Något som borde ingå i all högskoleutbildning med IT inriktning. Ta en titt Annika! Sannolikt finner du det intressant även om det är antikt idag. Fravia avled tyvärr 2009 och då avstannde det mesta här.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Fravia
    http://search.lores.eu/indexo.htm
    http://acrigs.com/FRAVIA/FRAVIA_index.htm

  • Borde kanske påminna om vilken miljöbelastning en ny dator innebär?
    https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.128197/darfor-ar-din-dator-miljofarlig---och-sa-gron-ar-framtiden
    Att framtvinga ett datorbyte i förtid innebär en betydande miljöpåverkan som knappast är förenlig med SR och företagets miljöprofil och PK korrekta profil.
  • Problemet som drabbar bland annat Ekot och musikprogram, är att vi använder ett format som heter AAC, och Firefox har, av rättighetsskäl, inget eget stöd för detta utan förlitar sig på att operativsystemet kan hantera det. Det kan alla vanliga datorer, men XP (och ett fåtal andra) kan det inte. Vissa Ekosändningar, de klockan 7, 12.30, 16.45, 17.45 och 22, har vi även i MP3-format och dessa kan du säkert lyssna på i Firefox över XP.

    Om du laddar hem Chrome (vilket du kanske inte vill eftersom Google ligger bakom) eller en udda webbläsare som heter Maxthon, ska det gå att lyssna även på ljudklipp och korta Ekosändningar.
    http://www.maxthon.com/

    Chrome hittar du nog själv 😉 Du kan göra många bra inställningar i den som rör integriteten. Maxthon har jag ingen egen erfarenhet av, utan det är en lyssnare som tipsade om att våra AAC-filer fungerar i den på XP.

    Linux kan ju fungera utan att behöva belasta miljön med ny dator:
    YLE: Linux kan blåsa liv i en gammal dator

    Är det något speciellt program du skulle sakna i Linuxmiljö?

    Fravia låter som en intressant person som var före sin tid på många vis. Jag har dock (på grund av webbproblem som tar all tid i anspråk) inte hunnit mer än skumma.
    Annika Webbmaster
  • Tack för informationen om Filformat och orsak! Ska gräva lite och testa, det verkar finnas lösningar men kanske inte helt enkelt.

    Måste dock rätta dig när det gäller Crome.
    Crome upphörde med support för Win XP och WIN Vista i slutet av juni. Jag har haft supportärenden om det, konstigt att du inte har haft det också! Nu är det äldre Crome eller Slimjet som kan användas, med dessa OS. För kännedom!  https://www.slimjet.com/chrome/google-chrome-old-version.php

    Fravia kan du kolla när du har tid han lär finnas kvar på nätet för evigt, risken är bara att du fastnar där lika länge om du börjar gräva i det....
  • Hej igen! Glömde att nämna att supporten för crome upphörde juni 2016.
    ​Så med Crome för Win XP eller Vista använder man en antik webbläsare med den osäkerhet det betyder.
    https://www.slimjet.com/chrome/google-chrome-old-version.php
    ​​​

  • Det problemet finns väl även med Firefox?
    Important - Firefox is ending support for Windows XP and Vista

    Den senaste versionen för XP är 52:an. Nyare operativsystem kan använda Firefox 55.

    Det ska fortfarande komma säkerhetsuppdateringar, vilket är viktigast, i ytterligare en månad. Sedan upphör dock, vad jag förstår, även dessa.
    Annika Webbmaster
  • Det stämmer men säkerhetsuppdateringarna kommer ännu, återstår att se om de upphör i september?

    Varför biter jag mig kvar vid gamla program? Det är något du kommer att förstå om du kollar lite mer på Fravia. Är tekniker och har absolut inget problem med ny teknik men ser ingen anledning att uppdatera bara för sakens skull och för att kommersiella krafter kräver det. En till sak är att all programvara bara blir sämre, mer resurskrävande och innehåller massor av skräpkod och hål som kan hackas. Lär det på Fravia! Hur kunde vi resa till månen på 1960 talet med datorer som en gammal telefon skulle vara en superdator i jämförelse med hårdvarumässigt? På den tiden optimerades all kod, kodning gjordes i maskinkod på samma sätt som vid reverseenginering sen kommer det även bra ny teknik som alla nya effektivare codecar. Visste du att det kommer ca 3 nya codecar varje dag! Sen är det bara ett litet fåtal som får spridning.
  • Hej igen!

    Citat från dig ovan.
    _______________________________
    Om du laddar hem Chrome (vilket du kanske inte vill eftersom Google  ligger bakom) eller en udda webbläsare som heter Maxthon, ska det gå att  lyssna även på ljudklipp och korta Ekosändningar.
    http://www.maxthon.com/
    ______________________________

    Maxthon fungerar utmärkt för att lyssna på SR och den är betydligt mer än en Browser. Testa den och du lär finna funktioner du inte gillar.
    Har bara skummat den lite i ca 15 minuter och den är rörig men ger också minst sagt oväntad funktionalitet. Kanske därför SVT play verkar ha blockerat den.
    Ska testa den vidare.
    Kan vi ta det här utan att alla ser mina svar? Du har ju min mailadress men jag kan bara svara dig publikt här. Hur kan jag maila dig utan att alla ser vad jag skriver?
  • Firefox är ju open source, så en möjlighet är kanske att det utvecklas någon Firefox-klon som fortsätter att hålla säkerheten?

    Med Maxthon är jag inte förvånad om du hittat saker jag nog inte uppskattar. Många mindre webbläsare är antingen sämre versioner av Chrome eller rent skräp. Den värsta jag varit i kontakt med (utan att lyssnaren själv upplevde det som ett problem) var nog Vosteran:
    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/vad-har-ni-gjort-14/#c2177115

    Där var jag tvungen att varna lite. "Vill du ändå behålla den webbläsaren, så är det förstås inget som vi på Sveriges Radios webbsupport har med att göra, men själv skulle jag undvika den."

    Det finns självfallet väldigt många små browsers som är seriösa och välfungerande, inte minst Chrome-kloner som Slimjet eller SRWare Iron.

    Kan vi ta det här utan att alla ser mina svar? Du har ju min mailadress men jag kan bara svara dig publikt här. Hur kan jag maila dig utan att alla ser vad jag skriver?

    Du kan skriva till webmaster@sverigesradio.se, samtidigt vill jag föra så mycket av dialogen som möjligt öppet, för en del av de saker vi tar upp här är ju något som kan intressera andra och som det inte pratas så mycket om. Men om det rör saker som handlar om din integritet, vår säkerhet eller annat vi inte bör skrika ut, så använd e-post! Bra att du tänker på att det vi skriver är publikt.
    Annika Webbmaster
  • Två av mina kolleger, Janne och Jesper, läser också webmaster-mejl, men det hoppas jag inte är någon fara.
    Annika Webbmaster
  • I korthet, för andra som tar del av tråden:
    Det Patrik skrev direkt till webbmaster om Maxthon rörde inte några säkerhetsproblem, och jag kommer att fortsätta att tipsa om den webbläsaren som ett alternativ till Chrome för lyssnare som vill använda XP!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Måste påpeka att jag inte testat Maxthon, bara snabbskummat den i ca 15 minuter. Så det kanske är för tidigt att godkänna den? I vilket fall är den godkänd av NOD 32 som är ett av de absolut bästa antivirusprogrammen.
  • Tack för förtydligandet!

    Varken du eller vi på Sveriges Radio kan ju gå i god för webbläsare vi inte utvecklat själva, men att vi inte har sett något som väcker misstankar är nog ändå relevant för andra med XP som blir nyfikna på just Maxthon.
    Annika Webbmaster
  • Hej! Här kommer ett tips till alla som uppgraderat till WIN 7 eller senare. En sak som många får problem med är att hitta i datorn. M$ har dolt fler funktioner vid varje generationsskifte av operativ. En modern PC ser ut som en telefon idag och mycket info går inte att hitta på ett rimligt enkelt sätt längre.

    Det finns en enkel lösning! Ladda ned och installera Classic shell.

    http://www.classicshell.net/

    Där kan du enkelt ställa in datorn så den ser ut som du är van vid och du kommer åt all info och funktioner som fanns synliga i tidigare WIN OS.
    Välj själv om din WIN10 ska se ut som en antik NT eller något senare OS emellan NT till WIN 10 . Programmet är fritt, gratis och jag har testat det på W7, W8, W10 och det fungerar utmärkt!

    Tips till SR är att sprida denna info, många som är vana vid äldre OS skulle garanterat uppskatta detta program.
  • Hej Patrik!

    P4 Örebro har Elins teknikskola, en fantastiskt bra samling inslag som hjälper lyssnare med sådant många tycker är besvärligt med IT:
    Tekniksnack med Elin

    Jag tipsar henne om att det här kanske kan vara ett ämne (och möjligen utökas till hur man kan påverka utseendet på fler plattformar än Windows).

    Annika Webbmaster
  • Hej igen! Tack för att du förmedlar mina tips!
    Här kommer ett tips till. Glary Utilies.
    http://www.glarysoft.com/
    Utprovar den här programsviten, programmet som fungerar utmärkt och kan snabba upp en dator påtagligt, i synnerhet en nyare Win 7, 8, 10 då programmet kan hantera och kontrollera alla onödiga funktioner som startar upp trots att man stängt av dem.

    Utprovning pågår med win xp, win 7, win 8, win8.1, win 10 och i samtliga versioner fungerar det utmärkt. Störst förbättring får man med de nyare win 8 och win 10.

    Testar det även med en större server som har Raidade SCASI diskar som OS diskar som även är krypterade med Truecrypt.Samt slavdiskar som är dubbelkrypterade med Bitlocker och sedan truecrypt. Lite ovanligt för en hemavändare men verktygen fungerar utmärkt även i denna miljö.
  • Åh, nu glider vi mer och mer utanför forumets syfte, att hjälpa lyssnare att ta del av Sveriges Radios innehåll, känner jag ...

    Lyssnare som vill fördjupa sig kring för- och nackdelar med den sortens program, kanske kan hänvisas till sweclocker eller annat forum som är mer inriktade på ämnet?

    En lättillgänglig sida med information om bland annat Glary Utilities som är begriplig även för lyssnare (och webbmastrar) som känner sig som frågetecken inför ord som Raidade SCASI diskar, hittade jag hos SeniorNet Hässelby-Vällingby:
    På den här sidan finns program för internetskydd, säkerhetskopiering och annan datorvård

    Ur webbmaster-perspektiv har jag ingen åsikt om nyttan av denna typ av program på PC. Det är helt enkelt inget jag har kopplat till att våra tjänster fungerar bättre eller sämre ...

    Däremot är de program som rensar filer och så vidare i mobiltelefoner ett otyg och jag har sett den typen av program (inklusive Smart manager som finns i många Samsung-telefoner) skapa problem med vår app:
    ”Rensa mobilen”-appar är en dålig idé (surfa.se)

    Här är det till exempel en lyssnare som rapporterade in att vår app tog lång tid på sig att starta ljud. Jag får vänta i minuter.

    Vi nystade lite efter vad detta berodde på:
    Det första jag tänkte på som en möjlig förklaring, är om du använder någon typ av app som rensar bort "onödig data" (som appen Clean master), eftersom play-appen i så fall behöver ladda hem mycket mer data varje gång du använder den.

    Det hade han. Och mycket riktigt:
    Jag har avinstallerat alla rensnings appar. Nu går det snabbt!

    Men det var som sagt mobiltelefoner. Att samma sak skulle vara applicerbart på Windows-datorer, har jag inte sett eller hört.
    Annika Webbmaster
  • Hej! OK det blev lite Off Topic. Vi jobbar med lite olika saker och jag är så glad att slippa leksaker som telefoner. Men du skojar med mig om du inte vet vad SCSI är = https://sv.wikipedia.org/wiki/Scsi eller raid = https://sv.wikipedia.org/wiki/Raid
    Har svårt att tro att SR anställer någon som jobbar med IT som inte känner till detta och postar länkarna så andra kan se vad vi pratade om. Håller helt med om risken med program som rensar systemet. Man får göra några testinstallationer och se vad som händer och därefter göra inställningar som fungerar bra. De kan orsaka stora problem men rätt hanterade så kan de ge stora fördelar också. Roligt att du hänvisar till ett senior nät! Var i kväll och levererade en dator till en 80+ användare och det tog ca 4 timmar att gå igenom allt men sen var hen väldigt nöjd med en rekordsnabb PC. Har 2 liknade PC projekt inne som jag ska bygga i morgon så att hjälpa äldre med datorer är jag van vid.
  • Men du skojar med mig om du inte vet vad SCSI är
    Inte helt. Jag vet vad en "skassi-kabel" är, men har aldrig behövt skriva ordet. Ingen lyssnare eller kollega har haft något fel som har varit kopplat till SCSI. Eller Raid. (Söker du i detta forum, är det bara detta inlägg som du hittar på båda dessa termer.) Fördelen med redundans i system är jag själfallet införstådd med, men termen raid var ny.

    Har svårt att tro att SR anställer någon som jobbar med IT som inte känner till detta

    IT är ju enormt många saker. Min roll är att förmedla information från lyssnare till utvecklare och andra som arbetar med våra webbtjänster. Att felsöka och snabbt se mönster. Och att hjälpa lyssnare med väldigt olika plattformar och varierande teknisk förförståelse att lyssna. Raidade SCASI-diskar är helt enkelt inget jag någonsin behövt ha att göra med.

    Bland mina kolleger på webbdrift och i det gäng som arbetar med nätverket utgår jag från att kunskapsläget är bättre på denna punkt, så du behöver inte bli förskräckt. De som jobbar med den delen av IT vet vad de gör 😀 (Dessutom hade du delvis rätt, jag skojade - för jag hade tagit reda på vad det betydde innan jag svarade! Att ta reda på saker jag inte vet är också en del av mitt jobb.)

    /.../ leksaker som telefoner

    Du talar om en dator, uppslagsbok, almanacka, klocka, ficklampa, brevlåda, kartbok, diktafon och RADIO. Och en telefon dessutom. En telefon som även döva kan använda ... Mobiltelefoner är kanske leksaker, men leksaker med enormt viktiga funktioner. Just för att lyssna på radio, är mobila plattformar toppen.

    Roligt att du hänvisar till ett senior nät!

    Förutom att jag tyckte att de förklarade saker rätt bra, så är den typen av sidor ofta betydligt bättre att surfa in på är IT-tidningarnas artiklar, som får vissa webbläsare att frysa eller ladda segt på grund av för många annonser ...

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster