Hög dataanvändning iPhone 8 iOS 13.1.3

Hej! Jag har sedan ett några månader tillbaka märkt att mobilen använder mer data än tidigare. Jag har nu identifierat att problemet finns hos SR Play. Jag har nu på morgonen noga mätt datamängden vid lyssning på P1 direkt och den är 2,0 MB/min. Dvs 120 MB/timme eller 267 kbps. Datainställnigen är på Lite på alla typer av lyssning. Mätningen är gjord genom att nollställa datastatistik vid en viss tidpunkt och sedan avläsa datamängden för appen SR Play efter 30 min. Mätningen är gjord i centrala Göteborg. Jag har en iPhone 8 med iOS 13.1.3. Jag prövat att radera appen och installerat om utan att det blir annorlunda. Eftersom jag har ett 6 GB-abonnemang är detta ett problem. Jag har för första gången varit tvungen att köpa mer data.

Kommentarer

  • Tack för att du larmade om detta!

    Det låter som något är väldigt fel. Med vår högsta kvalitet ska ljudströmmen för en kanal förbruka ca 88 MB på en timme (22 MB för den lägsta). Sen tillkommer lite data för bilder, programinformation och liknande och kanske extra data för buffer, men vid direktlyssning är det ju kanske max en halvminut som ens går att buffra!

    Jag tar detta med app-utvecklarna. Testa gärna att höja kvaliteten tillfälligt och backa tillbaka till låg för att se om det gör någon skillnad. (Tänker att den inställning du har inte har registrerats korrekt i någon del av systemet, och att förändringen då kan skicka rätt information.)

    Vi följer upp detta! Att förbruka våra lyssnares data är att förbruka ert förtroende, och det förtroendet är vi rädda om och stolta över!
    Annika Webbmaster
  • Bra att du berättade att du är i centrala Gbg! Det kan finnas en koppling till att varje byte av uppkopplingspunkt medför att ny buffert läses in, gissar jag (som inte är utvecklare själv).

    Oavsett orsaken, behöver vi se vad vi kan göra för att minska dataförbrukningen!

    Här kan du läsa mer om de kvaliteter som appen respektive sajten använder vid olika typer av lyssning.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Bra att du fick oss att undersöka detta, för vi har redan ringat in ett förbättringsområde. De programbilder appen visar på hemskärmen är tyngre än vad som krävs. Att en app med ljudet i fokus drar onödig data för bilder är olyckligt och något vi ber om ursäkt för. Vi kommer att rätta detta, vilket hjälper alla våra Ios-lyssnare!

    Detta kan dock inte förklara den enorma dataförbrukning du kommer upp i. Den ökade dataförbrukningen bilderna svarar för räknar vi i KB, inte i MB ... Vi fortsätter därför att undersöka detta.

    Jag skrev att problemet skulle kunna vara kopplat till att appen läser in en ny buffert gång på gång, och har nu kommit på att vi felsökt detta 2016. Appen använde då en annan teknik än nu, men det kan finnas beröringspunkter, så vi kommer att kika på detta gamla ärende på nytt:
    Datamängd vid strömmande lyssning i Iphone

     Tack för att du hjälper oss att göra appen bättre!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen – igen!

    Lägg inte tid på att testa olika kvalitetsinställningar för att få valet att "slå igenom". Du (och många andra) får nämligen fel kvalitet.

    Det felet ligger utanför själva appen, men även det är vårt eget system och det är vårt ansvar att lösa det. Felet har funnits sedan i somras, vilket troligen var när du noterade att dataförbrukningen ökade, men du är den första som rapporterat in det.

    Eller snarare som rapporterat in det så att vi begripit var det är fel. Vi har haft något ärende med "mystiska avbrott på kanaler" som jag nu i efterhand tror kan bero på detta!

    Nu när du fått oss att förstå felet, kommer vi att göra vad vi kan för att snabbt lösa det.
    Annika Webbmaster
  • Tack för info. Eftersom jag första gången rörde mig med bussar gjorde även en mätning stationärt med samma resultat. Om jag kan hjälpa till på något sätt så hör av er.

    Johan