Hög batteriförbrukning på iPhone

Hej,

Jag brukar lyssna på Radioföljetongen på SRplay innan jag somnar och då jag vaknar på natten för att somna om. Nu verkar det som om appens energiförbrukning förstorats rejält.

Sedan en tid tillbaka (förra programuppdateringen?) förbrukar appen nämligen väldigt mycket av telefonens batteri, så mycket att ett s.g.s. fulladdat batteri under en dåligt soven natt redan tre-fyratiden på morgonen förbrukats helt och hållet med påföljden att telefonen slocknar.

Situationen förbättrades lite av att jag bytte batteri på telefonen (iPhone 6), men inte mycket. Nu har jag dessutom bytt telefon (till en begagnad iPhone 7, med maximal batterikapacitet på 91%) och efter första nattens knappa tre timmars lyssning har batteriets laddning sjunkit från 80% till 45%. Jag har också justerat datamängden till "Liten".

Kan det vara, som jag tror, att felet ligger i appen, eller är det telefonen jag ska skylla på? Förargligt är det i vilket fall som helst, då telefonens batteri på detta sätt blir slutkört på nolltid jämfört med tidigare.

H. Maria

Kommentarer

  • Hej Maria!

    Tack för att du snabbt larmade om detta, för det vill vi förstås undersöka och om det har smugit sig ut något fel på appen så behöver vi lösa det!

    Hur lyssnar du på Radioföljetongen? Är avsnitten nedladdade eller lagda i Min lista, så att du använder funktionen "spela alla", eller startar du nästa avsnitt manuellt om du fortfarande är vaken när avsnittet du lyssnar på är klart? Har du skärmen tänd eller släkt när du lyssnar? Använder du appens sovtimer, så att appen tystnar efter en bestämd tid (går att ställa in från tio minuter till två timmar)?

    Vad har du för Ios-version?

    Om du går in under telefonens inställningar och väljer Batteri kan du se hur batterianvändningen fördelas på olika appar. Är det Sveriges Radio Play som står för merparten av batteriförbrukningen, eller finns det någon annan app som förbrukat mycket ström i bakgrunden?
    Om batteriförbrukningen på iPhone, iPad och iPod touch

    Två tips:
    1. Se till att du inte har skärmen för ljus, både för att spara batteri och för att somna enklare. (Jag tror inte att det påverkar batteriet nämnvärt, men tipsar även om att använda Night Shift funktionen, som justerar färgerna på skärmen till den varmare delen av färgspektrumet, vilket är vilsammare för ögonen.)
    2. Gör en "tvingande omstart", som är lite annorlunda än en vanlig omstart:
      Tryck och håll ned både den övre knappen (eller sidoknappen) och volymsänkningsknappen länge, tills Apple-logotypen dyker upp på skärmen.
    Med denna typ av omstart avslutas eventuella "zombieprocesser", en typ av fel där en funktion som egentligen har avslutats ändå fortsätter att förbruka resurser i onödan. Det hjälper ofta mot "konstiga fel" i alla appar, och jag håller verkligen tummarna för att den höga batteriförbrukning du ser är ett undantag och inget som drabbar fler lyssnare!

    Ljudkvaliteten påverkar inte batteriförbrukningen - däremot dataförbrukningen (vilket är viktigt om du behöver spara på mobildata). Just med Radioföljetongen spelar det dock inte någon roll vilket val du gör, eftersom den är ett program som vi bara erbjuder i en kvalitet. Detta är väldigt otydligt, vi vet, men om du vill veta vilka kvaliteter det är vi har, så har vi skrivit om det här:
    Med vilken kvalitet strömmar Sveriges Radio?

    Återigen - tack för att du rapporterade in detta!
    Annika Webbmaster
  • Jag kan bekräfta att batteriförbrukning ökat dramatiskt sedan senaste uppdateringen. Misstänker att appen drar mycket ström när man inte lyssnar eftersom SR appen under batteristatus visar en anmärkningsvärt hög förbrukning > 50%. Långt mycket mer än innan senaste uppdateringen av appen och, måste jag tillägga, iOS ver 13.1.2.
    idag var det så illa att jag tvingades byta batteri på min iPhone7 (hos en Apple auktoriserad verkstad). Kan tyvärr konstatera att SR appen snabbt tömmer även det nya batteriet. Tacksam om ni kan åtgärda detta snarast.
    mvh
    trogen lyssnare
  • Tack. Vi håller med om att det är väldigt oroväckande och undersöker.

    Tills vidare kanske det är bättre att lyssna på annat vis, exempelvis via Safari och https://sverigesradio.se/ så att batterierna inte dräneras.
    Annika Webbmaster
  • Det verkar som om många, även utan vår app, har noterat onormal batteriförbrukning (särskilt för äldre telefoner). Enligt Apple ska detta vara fixat i och med 13.1.2, men min kollega har just kollat på tester som visar att det inte stämmer.

    Vi fortsätter självfallet att undersöka vilken roll vår app har i detta, men vi har ännu inte sett något onormalt.

    Utvecklarna undrar om ni använder appens sovtimer.

    Över huvud taget blir det enklare att felsöka om vi vet mer om hur ni lyssnar.

    Maria, du skrev att det är Radioföljetongen du lyssnar på, men är det avsnitt som laddats ned eller strömmas de från våra servrar? Ligger de i Min lista?

    Magnus, lyssnar du direkt på våra kanaler, på program i efterhand eller på samlingar av nyhetsklipp (som Toppnyheter)?

    Om kanaler – brukar du backa i sändningen?

    Om program – laddar du ned dem innan? Ligger de i en spellista (som Min lista) där nya avsnitt startad automatiskt, eller lyssnar du på avsnitten ett och ett?

    Ju tydligare bild vi får av hur ni lyssnar, desto större är möjligheten för oss att återskapa ett eventuellt fel!
    Annika Webbmaster
  • Maria:
    Har du det nya operativsystemet Ios 13 på din mobil?
    Annika Webbmaster
  • Jo, operativsystemet heter 13.1.1
  • Javisst ja, jag har inte laddat upp det senaste, 13.1.2. Det ska jag göra i dag och kolla om det påverkar energiförbrukningen!
  • Jag använder inte sovtimer, inte heller Min lista. Programmet är inte uppladdat då jag lyssnar utan streamat från era servrar.

    Tack för att ni tar tag i detta, och så snabbt 😀

  • Hej, mina svar:
    lyssnar du direkt på våra kanaler? JA.
    på program i efterhand? JA
    på samlingar av nyhetsklipp (som Toppnyheter)? JA

    Om kanaler – brukar du backa i sändningen? DET HÄNDER MEN TROR INTE JAG GJORDT DET SEDAN SENASTE UPPDATERINGEN

    Om program – laddar du ned dem innan? DET HÄNDER
    Ligger de i en spellista (som Min lista) där nya avsnitt startad automatiskt, eller lyssnar du på avsnitten ett och ett? ANVÄNDER INTE SPELLISTA
  • Ett tips:
    hustrun har en 6S+ som batteriet byttes på ca 7 veckor sedan, alltså den har ”Maximal kapacitet” 100%.
    Efter senaste uppdateringen, tror det var 13.1.1 (2), så laddades den ur väldigt snabbt som övriga skriver.
    Hon lyssnar inte speciellt på SR, men skriver en del, och största enskilda förbrukaren var...Siri med över 60%. Hon brukar inte Siri.
    Jag hittade en lösning som bestod av: Inställningar / Allmänt / Tangentbord /
    stäng av ”Aktivera diktering”. Kan ju vara värt att prova.
    Jag själv har en X som inte berörs trots att diktering är på, så det stämmer nog med att äldre modeller är berörda.
    Nu har hon batteritid på >2 dygn.

  • Tack för det tipset, Hjopek!

    Och tack för svar Magnus och Maria. Jag tar det med Ios-utvecklarna och lovar att återkomma om vi kommer på något mer vi vill tipsa om eller fråga.

    Tills vidare hoppas jag att ni kan testa Hjopeks tips (om ni nu inte använder Siris diktering aktivt förstås!) - och att det hjälper.
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Något hände redan för en tid sedan, jag glömde kolla upp det och meddela er.

    Problemet är löst! Tack 😀

    H. Maria​
  • Så skönt. Tack för att du berättade!

    Magnus, hur har det gått för dig?
    Annika Webbmaster
  • Samma här, tack för hjälpen!

    /Magnus