Hittar inte da capo längre

Hittar inte da capo längre på playFanns förut på radio Sörmland P4 Nu borta o hittar det inte

Kommentarer

  • Teen Scene ersätter DaCapo med Anders Eldeman som är tillbaka i juni, står det i pressmeddelandet. På DaCapo-sidan står det att det kommer ett program 10 maj.

    Ibland sänds det äldre DaCapo-program i kanalen P4 Plus.
    Teen Scene sänds i P4 lördagar kl. 23.07 med start 7 april.

  • Precis
    Lyssna på FM nu torsdag kväll vid 19 eller på webben kring 2130. https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1047326?programid=971
    Mvh
  • Tack för hjälp att hjälpa, Supporter och Tidigare support!

    Inga-Lill:
    För att hitta till de (för närvarande hela sju) avsnitt av Da capo som finna under P4 Plus i appen, kan du gå in under "program" i appens nederkant och skriva P4 Plus i sökfältet. klicka på den översta sökträffen som endast heter P4 Plus, inte den som heter P4 Plus med Ulf Elfving.

    Om du bläddrar nedåt finner du en massa fina gamla program som sänts i webbkanalen P4 Plus den senaste månaden, bland annat just Da capo!

    Det lät krångligare när jag beskrev det än vad det egentligen är, men om det verkar för krångligt, så finner du alla avsnitt på vår hemsida med denna länk:
    Alla avsnitt från P4 Plus

    Trevlig lyssning!
    Annika Webbmaster
  • ..och varför krångla när Da Capo redan har en sida, där programmen bör ligga???
    Varför ta bort dem därifrån?
  • Ingen annan av de 40 kanalerna har en flik som heter Alla avsnitt!
    Hur motiveras att P4 Plus inte finns under program-fliken för P4?
  • Supporter:
    Bra iakttagelse, som jag inte har något bra svar på här och nu. Jag försöker ta reda på hur det ligger till.

    Faktum är att inga andra rena webbkanaler har rättighet att erbjuda efterhandslyssning. Detta är annars endast något våra FM-kanaler har rätt att ha. Troligen har P4 Plus någon form av specialavtal för vissa programpunkter (inte hela utbudet).

    Pelle:
    Jag håller helt med om att det vore bättre! Samtidigt försöker jag förklara varför det fungerar som det gör.

    Vanliga Da capo i P4
    De avsnitt som sänds i P4 som "Da capo" landar i appen i Da capos vanliga flöde, eller på denna hemsida:
    https://sverigesradio.se/dacapo

    Just nu har det varit uppehåll, eftersom ett annat nostalgi-program, Teen Scene, sänds under Da capor tid (se Supporters svar från 6 maj ovan).

    Eftersom Da capo endast får ligga ute under 30 dagar och inte har sänts på över en månad är det just nu helt tomt i arkivet över tidigare avsnitt. Det gör även att programmet försvinner från Play-appen, där du endast kan hitta program som har sändningar som det går att lyssna på.

    Där kommer avsnittet som sänds nu på torsdag att åter göra programmet synligt i appen - men det är då endast just det avsnittet som syns. Att det finns en massa avsnitt hos P4 Plus är det få lyssnare som vet om.

    Da capo-avsnitten i P4 Plus

    De avsnitt som ligger under P4 Plus är liksom "ett annat program" (rent tekniskt, vi som lyssnar känner igen dem som Da capo). Det är program som sänds i webbkanalen P4 Plus, och själva "programnamnet" för dessa avsnitt är alltså P4 Plus.

    De programmen finns i ett eget flöde, tillsammans med andra program som har sänts i den kanalen (gamla avsnitt av Svensktoppen, Smokerings, Tio i topp med flera). Här hittar du alla de programmen:
    Alla avsnitt från P4 Plus

    Jag missade igår att det även går att länka till "Alla avsnitt med just Dacapo i P4 Plus" (och de programmen går att spela upp i en obruten följd genom länken "Spela alla avsnitt"):
    Avsnitt med Dacapo i P4 Plus

    Da capo sänds i webbkanalen P4 Plus klockan 2 natt mot torsdag.

    Jag har tidigare kontaktat redaktionen för Da capo samt redaktionen för P4 Plus och sagt att det vore väldigt bra för lyssnarna om de kunde korslänka, så att P4 Pus-besökarna finner Da capo och Da Capo-besökarna finner P4 Plus. (Samma sak gäller för övrigt Svensktoppen och Teen Scene, där det finns en del avsnitt på P4-programmens sida och andra avsnitt hos P4 Plus. Hos Svensktoppen är det dock olika karaktär, i och med att de avsnitt som sänds i P4 är 2018-musik och de avsnitt som sänds i P4 Plus är mer nostalgi-avsnitt ...)

    Jag var troligen lite otydlig där och hör av mig igen. Tyvärr är den typen av korslänkning något som inte hjälper lyssnare i appen, men om några lyssnare på webben får hjälp att hitta till mer Da capo, är det ju mycket värt!

    Påminn mig gärna och fråga hur det går ifall jag missar att rapportera det.
    Annika Webbmaster
  • Jag hade aldrig hittat alla P4 Plus-programmen om inte detta forum fanns. Hittar andra mindre vana lyssnare dit?
  • Nej, många av de lyssnare som jag tipsat om P4 Plus-avsnitten med Da capo har inte haft en aning om dem.

    Förtydligande:
    P4 Plus är alltså, som du skrev tidigare, en webbkanal och eftersom programmen i den kanalen inte sänds i P4, utan i just P4 Plus, så syns de inte under P4-programmen.

    Däremot finns det ett P4-program som heter P4 Plus med Ulf Elfving och det programmet ska synas bland P4-programmen.
    Annika Webbmaster
  • Klart och tydligt svar! :-)
  • Med klart och tydligt svar menar jag ditt svar: "Nej." som syntes några sekunder.

    P4 Plus med Ulf Elfving känner jag till eftersom det ligger under P4-program.
  • Jag redigerade svaret, men håller med om att det var tydligare med endast "Nej".
    Annika Webbmaster
  • OK. Det viktigaste är att vi hittar det vi letar efter.

    Var det inte samma "problem" med "P2 Världen" en gång när kanalen var både kanal och program?
  • Jo, det har varit problem med ett par olika program och kanaler med snarlika namn.

    I de fallen var det dock lite annorlunda (om jag minns rätt) eftersom det verkligen var exempelvis kanalen P2 Världen som gick att lyssna på i P2 och att den timmen (?) då sparades som ett eget P2-program med namnet P2 Världen. Här är det ännu mer komplicerad, eftersom vi har
    1. ett program som heter P4 Plus med Ulf Elfving, men inte sänds alls i P4 Plus-kanalen
    2. ett program som heter P4 Plus som består av delar av utbudet i P4 Plus-kanalen, delar som till namn och innehåll delvis sammanfaller med programserier vi sänder i P4 och som då återfinns i egna programsidor.
    Exempel på program/kanaler som på nu är svåra att hitta till är:
    Annika Webbmaster
  • Nu finns det en länk från Da Capos sida till alla Da Capo-avsnitt hos P4 Plus, samt en åt andra hållet.

    Jag hoppas verkligen att det hjälper några lyssnare att hitta mer i vårt stora utbud!
    Annika Webbmaster
  • Vart har Dacapo tagit vägen på sönddags kvällarna. Roffe
  • Jag menar lördags kvällarna. Roffe
  • Hej!

    Under en period framöver är det programmet Teen Scene du hör vid den tiden. På Da Capos hemsida står:
    I januari återkommer Da Capo med nya avsnitt.

    Om du har möjlighet att lyssna via en mobil, surfplatta eller dator, så kan du dock höra Da Capo i webbkanalen P4 Plus:
    Avsnitt av Da Capo som sänts i P4 Plus de senaste 30 dagarna (10 stycken just nu)

    Hoppas att du har möjlighet att ta del av de avsnitten!
    Annika Webbmaster