Hitta program/serier i app

Dottern gillar att lyssna på sagor men vilket gissel det är att hitta tex jakten på Jack. Vist man hittar avsnitt men inte i kronologisk ordning eller ”album” album finns det bet jag men beroende på åt vilket håll vinden blåser avgör om den kommer upp. Snälla kan ni antingen ge en förklaring hur man ska hitta i eran app eller se över och göra den lite mer logisk.

Kommentarer

  • Hej John!

    Snälla kan ni antingen ge en förklaring hur man ska hitta i eran app eller se över och göra den lite mer logisk.
    Ja det kan vi, hoppas jag. Förklaringen här och nu och förbättringen som ett mer långsiktigt arbete ...

    När det gäller den här funktionen har det, tills nu, funnits ett kort svar:
    "Funktionen saknas"

    Och det är ju ett så tråkigt svar att jag brukar beskriva hur man kan lösa behovet istället, där jag då hänvisar till hemsidan, som en längre tid har haft ett bättre stöd för att spela upp avsnitt som hör i hop i rätt ordning.

    Men nyligen, så nyss att jag först för någon vecka sedan har hunnit testa det själv, har det smugit sig ut en lösning i appen. Än så länge endast på Iphone, men det kommer även till Android i näst-nästa uppdatering.

    Detta är näst första gången jag skriver om det, och jag har ännu inte riktigt fått kläm på bästa sättet att hitta till funktionen. Mitt intryck är att det är svårt att hitta till den och att förstå vad den gör och att vi behöver fila på gränssnittet för att det ska bli begripligt.

    Däremot är själva handhavandet inte bökigt som det verkar när jag spaltar upp det i en punktlista. När du väl fått till det och vet i vilket läge du ska klicka på en text respektive en bild, kommer du inte behöva en manual för att starta en befintlig spellista.

    I mitt exempel väljer jag Jakten på Jack

    1. Leta upp ett avsnitt, vilket som helst, av denna serie under Sök program (något du redan fått till)
    2. Tryck på texten som hör till detta avsnitt för att gå in på avsnittets sida. (Trycker du istället på bilden, kommer ljudet att spelas upp, men inte som en del av en lista.)
    3. Skrolla nedåt, förbi "hitta liknande lyssning" tills du ser rubriken Jakten på Jack
    4. Tryck på Visa alla för att komma in i själva spellistan
    5. Starta från önskat avsnitt genom att trycka på detta avsnitts bild. (Trycker du på texten som hör till kommer du in på just detta avsnitt och lämnar spellistan) Avsnitten nedanför kommer sedan att spelas upp i en följd.
    Hör av dig om du inte får det att funka!

    Hur vi som lyssnar ska veta att det finns den här typen av avsnittsgrupp för en viss programserie? Jag vet inte, men tar reda på det.

    Och tills jag vet det, ger jag exempel på olika typer av serier du kan hitta i appen:
    • Serier i Barnradion
    • Dokumentärer uppdelade i flera delar
    • Drama (olika sammanhängande serier från P1 Drama, P3 Serie, Drama för unga ...)
    • Radioföljetongen & Radionovellen
    • Sommar & Vinter i P1 grupperade på olika vis (Om ämnet djur och natur, Sommarpratare med koppling till musik etc.)
    • Historierummet i Barnradion (exempelvis Om 1900-talet eller om Vasaätten)
    Vi jobbar på att bli bättre här och det finns mycket kvar innan det blir tydligt hur man ska göra, men att funktionen är på väg, är lovande! 😀
    Annika Webbmaster
  • Hej, undrar när ni är klara med lösningen för Android? Vill också gärna veta varför ni valde iPhone först, är vi inte fler Androidanvändare nu?
    Spännande med utveckling är det av alla slag. Lycka till!
  • Hej!

    undrar när ni är klara med lösningen för Android?
    Android-appen har inte gått att uppdatera på grund av att en release vi släppte i oktober inte blev godkänd av Google förrän strax innan jul, och vi inte velat släppa ut den uppdateringen under helgerna, eftersom det är kort om folk som kan ta hand om eventuella problem och frågor i samband med en ny app-version.

    I nästa version av appen, 20.12.2, som vi släpper efter nyår, finns denna funktion med. Du kan dock redan nu ladda hem den, för den ligger ute som en beta-version och det är enkelt att bli beta-testare:
    Testa nya Android-appar innan de blir tillgängliga för allmänheten
    Vill också gärna veta varför ni valde iPhone först, är vi inte fler Androidanvändare nu?
    Här var det framförallt att vi inte har kunnat uppdatera Android-appen som har bromsat utvecklingen.

    Och, nej, i Sverige är vi inte fler Android-användare, om statistiken här stämmer. Operativsystemen är båda stora och viktiga, och vi prioriterar inte den ena framför den andra.

    Vi försöker få apparna att "gå i takt", men funktioner införs som regel alltid tidigare i den ena än i den andra appen. Vilken som får en funktion först varierar. Det är två självständiga utvecklingsteam och dessa kan ha olika prioriteringar och det finns saker som helt enkelt är enklare att bygga på den ena plattformen än på den andra.

    Dock finns det undantag, med bra funktioner som sedan länge endast finns i den ena av apparna. I Iphone-appen är det exempelvis ett mycket bättre gränssnitt för att backa i direktströmmen, medan Android-appen har en bättre tablåfunktion. Båda dessa förbättringar ska förhoppningsvis nå den andra appen "en vacker dag".

    Några finesser som finns i den ena appen kommer däremot inte att dyka upp i den andra på grund av att de inte fungerar på det operativsystemet. I Android-appen finns en väckarklocka som saknas på Iphone, i Iphone-appen kan du dela innehåll via Airplay, vilket inte fungerar i Android.

    Jag, som arbetar med support, skulle gärna se att det som regel går minst en månad mellan att samma funktion införs i båda apparna, och gärna att den kunskap vi får från första appen om att till exempel en viss funktion är svår att förstå, gör att vi förbättrar funktionen innan den släpps till nästa plattform. När samma eller liknande funktion lanseras samtidigt, brukar det bli onödigt stora arbetstoppar och det är svårt att ge snabb hjälp. (Just den här funktionen är emellertid så undangömd, så utmaningen är inte att folk har svårt att använda den, utan att det är mycket svårt att ens hittat till den ... Det blir säkert bättre!

    Långt svar på kort fråga.

    Om du testar beta-versionen av appen, så återkoppla gärna hur "avsnittsgrupperna" fungerar!

    God fortsättning
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag har läst och testat alla tipsen utan framgång. Fungerar kölistan enbart på nedladdat material?
    Jag fick tips på Den svenska musikhistorien och har lyssnat på avsnitt 1 och 2 av totalt 106 avsnitt. Den här serien vill man ju följa i tidsordning. För att komma till 3 måste man scrolla ner förbi mer än 100 eftersom det nyaste avsnittet ligger överst. Kölistan är aktiverad men den går inte vidare varken bakåt eller framåt. Lösning?

    Vad menas med nagelsymbolen?

  • Hej Lisbet!

    Jag börjar med den enkla frågan:

    Vad menas med nagelsymbolen?
    Den är en månskära, och leder till en insomningsfunktion, en "timer", och där kan du se till att det avsnitt, den spellista eller den kanal du lyssnar på stängs av efter en viss tid. Framtagen för att ha när man ska sova, men du kan använda den i badkaret för att inte ligga kvar längre än du tänkt, eller som en påminnelse att det är dags att ta ut brödet ur ugnen - eller närhelst du kan komma på!

    Fungerar kölistan enbart på nedladdat material?

    Nej, den lista jag beskrev ovan fungerar utan att ladda hem - men den fungerar endast på "avsnittsgrupper", där redaktionen har skapat en lista av ett antal avsnitt som hör ihop, till exempel de 12 delarna av en viss radioföljetong.

    Den funktion du skulle behöva är att kunna spela "alla avsnitt" av en hel programserie i rätt ordning (äldst först), vilket vi idag saknar en bra lösning för.

    Nedan ger jag tips på en halvbra lösning - för jag har också lyssnat ikapp på serie där jag kommit in i efter över hundra avsnitt ...

    Enklare på hemsidan (som även fungerar i mobilen)
    Om du till exempel vill hitta alla Den svenska musikhistorien från december 2015 och tidigare (vilket är de 32 första avsnitten), så väljer du 2015 och bockar du i den 31 december i kalendern här:
    https://sverigesradio.se/densvenskamusikhistorien

    Då hamnar du på denna sida:
    https://sverigesradio.se/densvenskamusikhistorien?date=2015-12-31

    Förutom det översta avsnittet på den sidan, det allra färskaste avsnittet, så listas Den svenska musikhistorien från den 31 december 2015 och äldre.

    Du som vill lyssna igenom varje avsnitt, får nog enklast att lyssna den vägen och hålla rätt på var du slutade senast till nästa gång du återkommer, och allt eftersom söka på ett nyare datum.

    Om du vill kan du lägga ett par avsnitt åt gången till Min sida, för att enklare kunna återkomma till dem och för att kunna spela dessa avsnitt i en följd, men som jag förstod det var det du i första hand efterlyste ett smidigare sätt att nå äldre avsnitt än att skrolla i all oändlighet.

    Hoppas att du har glädje av tipset och fråga om du vill att jag förtydligar något!
    Annika Webbmaster