Hemsidan, startsidan

När jag nu på morgonen skulle lyssna er via sr.se är det något som inte stämmer.
Det enda (!) jag kommer till är P3 Domumentär.
Inga menyer och inga andra kanalval visas.
Jag har försökt med 4 olika webbläsare:
Safari, Opera, Chrome och Firefox. I Safari visas heller inga bilder på sr.se och i Firefox ser det väldigt skumt ut och jag uppmanas att aktivera Javascript, vilket jag har gjort utan skillnad.
Mvh /Niclas

Kommentarer

  • Jag använder iOS/Safari och har liknande problem med sverigesradio.se.

    Ibland måste jag ladda om sidan upp till 10 ggr för att menyer ska visa sig.

    Problemet har existerat i minst 1 vecka.

    Med vänlig hälsning
    Eric
  • Jag använder inte Safari för SR längre eftersom ljudet inte funkar som det ska, sedan flera månader tillbaka.
    Jag har använt Safari för SR i flera år, men nu går det inte längre.
    Chrome och Firefox funkar bäst.
    Men idag, 20.06.22 kl 14:45, får jag inte upp några menyer på någon av mina 4 webbläsare: Safari, Chrome, Opera, Firefox.
    /Niclas
  • Sidan har inte fungerat för mig på ca 1 vecka med Firefox och Opera.
  • Andra stora mediebolag klarar av att presentera menyer och en funktionell webbsida i Safari för iOS.

    Annika, ni kanske kan ta hjälp från SVT.se? Deras webbsida fungerar utmärkt och ni äter väl från samma bord? 😏

  • Jag har samma problem - och java stöds inte längre i webläsarna. Av 5 datorer, PC och Mac är det en Mac som fungerar och jag vet inte varför just den gör det och inte de andra. Det rimliga är ju att SR ändrar sin teknik så att SR kan ses i alla webbläsare utan särskilda tillägg.
    Jag måste numera ladda ner programmen för att lyssna på dom, vilket är trist.
    Där är ju märkligt att SR och SVT är så tröga och ohanterliga. Jag ser inte detta i övriga nordiska länder mediekanaler.
    Har SR planer på gör något år problemen?
  • Hej och förlåt det sena svaret!

    Eric skrev i en annan tråd att felet har försvunnit, och jag vill veta om det kvarstår hos er andra.
    Annika Webbmaster
  • Hela SR-sidan laddas in som den ska igen. Använder Opera och Firefox i Linux.
  • Hej Annika. Ja problemet försvann nyligen och jag undrade vad som löste det hela. Kanske har SR förändrat något kring detta med javascripten.
    Det tackar jag för i så fall för och dessutom för uppföljningen kring problemet. Nu är det öronen fulla med bra program igen! Härligt.
    /Jerker
    -använder främst Firefox, dessutom Safari Opera Brave browser samt Chrome
  • Hej Annika,
    Har använt Safari utan problem ett tag nu.
    Testade just Firefox, Chrome och Opera på Mac med macOS High Sierra och allting ser ut att funka perfekt.
  • Och jag använder VPN.
  • Även jag använder VPN eller PPTP
    /Jerker
  • Jag tror inte att utvecklarna till fullo förstod hur felet uppstod, men det som inträffade var att några VPN cachade delar av vårt innehåll "för hårt" och anropade skript och css:er som inte längre var aktuella.

    För att minska riskan för att referenser till äldre versioner ska ge den typen av problem, behåller vi gamla versioner av js/css i 30 dagar. De enheter som sedan anropar gammalt innehåll, ska få ett svar från oss som innebär att sidan ska laddas in på nytt i grunden (om jag fattat detta korrekt - jag är inte utvecklare själv). Här verkar det ha funnits ett eller flera "mellanled" (kanske en viss proxyserver?) som inte hanterade vårt svar korrekt, och min tantgissning är att felet försvann i samband med att den felaktigt lagrade cachen släppte.

    Om liknande fel sker ofta, får vi förstås ta reda vilka gemensamma nämnare som finns i de VPN som drabbas, Som jag har förstått det var detta en engångshändelse. Därmed tror jag att det är slöseri med er och vår tid att grotta ned oss i det.

    Däremot måste vi bli av med mer envisa problem. Niclas, du skrev den 22 juni:
    Jag använder inte Safari [på MacOS High Sierra] för SR längre eftersom ljudet inte funkar som det ska, sedan flera månader tillbaka.
    Sedan skrev du igår:
    Har använt Safari utan problem ett tag nu.
    Jag förstår det som att även ljudet, som du alltså har haft problem med en längre tid, nu fungerar. Härligt!

    Om det är fel tolkat, så hör av dig så att vi kan kika på det, för naturligtvis ska du kunna lyssna på Sveriges Radio i Safari.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Ja, det stämmer. Ljudet funkar som det ska via Safari (än så länge... ;-)