Har det skett förändringar med digitalradiosändningarna i DAB

Min äldre DAB-radio, som inte har DAB+, tog tidigare emot kanalerna P1, P2 Klassiskt, P3 Star, P2 Världen, P7 Sisuradio samt Knattekanalen.
Nu finns bara Knattekanalen kvar. Har de andra gått över till att sändas i DAB+?
Min andra DAB-radio, som har DAB+, tog emot t.ex. P2 Klassiskt med god signalstyrka fram till strömavbrottet vi hade här i Märsta förra veckan. Nu är signalstyrkan för alla kanaler mellan usel och noll. Jag har förstått att här i Märsta finns det en sändare vid Bristaverket, slogs den ut vid strömavbrottet?

Kommentarer

  • Hej
    Jag fick just svar från Teracomexpertis
    Teracom gjorde en mindre justering av felskyddet på kanalerna i DAB för att utöka täckningen. Det verkar som vissa äldre mottagare inte riktigt tar till sig det automatiskt, utan behöver en kanalsökning. Eller en fabriksåterställning om inte det skulle hjälpa.

    När det gäller DAB+ har Teracom inte gjort någon ändring. En teori är att mottagaren gått över till att ta emot från en sändare längre bort efter strömavbrottet. Kanske en kanalsökning skulle avhjälpa även här?
    Återkom gärna med resultatet.
    Mvh
  • Har nu gjort autoscan på båda DAB-mottagarna men tyvärr blir det ingen skillnad. På den gamla är det endast Knattekanalen som finns, på den nyare är signalstyrkan fortfarande mellan usel och noll, dvs inget ljud på de flesta kanalerna.
  • Har du möjlighet att göra fabriksåterställning på den gamla?
  • Har restat fabriksinställning, men trots att kanalerna visar signalstyrka så står det "Station off-air" för alla utom Knattekanalen  som också är den enda med ljud.
  • Det var synd.
    Har förmedlat dina erfarenheter till min Teracomkontakt.

  • Hej
    Jag har testat i en DAB-radio där jag tidigare hade problem med vissa kanaler. Nu kan jag höra alla. Dvs
    Knattekanalen
    P1
    P2 Klassiskt
    P3 Star
    P7 Sisuradio
    P2 Världen
    P2 Klassisk jul
    P4 Bjällerklang
    Har du märkt någon skillnad?
    Mvh
  • Alla Dab-kanalerna är nu tillbaka och även Dab+ är tillbaka med god signalstyrka.
    Hälsningar
    Raymond Hörnfeldt
  • Tack för rapport
    Det låter bra - i dubbel bemärkelse