Hackar, låser sig (appen, Samsung, Android 9 och 10)

Hej

Frågar igen då felet kvarstår och många med mig har samma problem.
Problemet är att appen börjar hacka, låser sig mer eller mindre, eller snarare den segar ner mobilen helt till den grad att det är svårt att ta sig till tvångsavstängning av appen, då försvinner problemet. I regel går det att lyssna på ett avsnitt utan problem förutsatt att jag er pausar det. Direkt efter program två börjar ovan nämnda. Det har pågått uppskattningsvis hela året, kommer inte riktigt ihåg. Innan dess lyssnade jag i flera år utan problem. Inget fel på bandbredd, kan sitta med wifi eller 4g och samma problem.
Ram användningen när appen börjar hacka är runt 580 mb.
SR app 19.7.5 Android v9. det blir inte abbourlunda om jag har programmen nedladdade. Som sagt jag är inte ensam, det är något som är lurt.

Kommentarer

  • Hej Fredrik,

    det är alltså bara när du lyssnar på listor som problemet uppstår? Blir det samma bekymmer om du lyssnar på ett avsnitt enskilt och sedan spelar ännu ett avsnitt?
  • Hej,

    Nej tyvärr även enskilda avsnitt. Men som sagt brukar jag kunna lyssna på ett avsnitt innan problemen uppstår. Förr startade jag om hela mobilen men har märkt att det räcker att tvångsavstänga appen via Android och sen starta den igen
  • Hej
    Har också-fortfarande-samma problem. Det hackar, hakar upp sig och blir värre och värre.
    Problemet uppstår i samband med efterhandslyssning antingen för att jag backat en direktsändning eller vid poddar. Det händer oftare, men inte bara när jag även gör/gjort annat med mobilen under uppspelningen.
    Uppspelningen hackar, i början med korta hack med någon/några sekunders mellanrumm men om jag inte stoppar uppspelningen blir hackrn längre och om jag tex somnar ifrån kan hacken bli halvtimmeslånha tystnade avbrutna av ett stympat ord och sedan åter tystnad. Ofta verkar uppspelningsmarkören stanna eller sakta av så att det ser ut dö. Om den spelat kortare del av programmet än den faktiskt gjort.
    Precis som Fredrik upplever jag att hela appen då låser sig och inte vill stängas av/reagera alls. Om jag trycker på "stäng av allt" och sedan startar appen igen är appen ibland bara helt svart när den öppnas och helt låst.
    Problemet ökar och har nu pågått irriterande länge -månader och irriterande ofta -dagligen, ofta många gånger om dagen.

  • Hej Fredrik och Sara,

    vi ska försöka återskapa problemet ni beskriver så återkommer vi. Bara för att ha lite mer att gå på: är det när avsnitten är längre som det här händer? Till exempel Sommar har ju lite längre avsnitt, så om det bara händer där men inte på exempelvis dagens dikt eller på nyhetsklipp så skulle det vara hjälpsamt för oss att veta. En annan fundering är om det är så att ni har ont om lagringsplats kvar på telefonen? Är det likadant om ni lyssnar på poddar i en annan app eller från sverigesradio.se?
  • Hej
    Problemet kan uppstå även i korta program, tex i senaste nyheterna där klippen följer på varandra. I längre program kan det börja efter bara några minuter eller efter relativt lång tid.
    Jag lyssnar väldigt sällan på andra poddar, men ibland på tex Biblios ljudböcker och där händer det aldrig.
    Det är möjligt att jag har lite lite minne kvar, det vore intressant att veta om det kan påverka även vid liveuppspelningar. Kan antalet program jag laddat ner via appen i sig påverka? Jag testar att rensa ut de jag lyssnat på till att börja med så får vi se om det har någon effekt.
  • Hej,

    Jag tror mig ha kommit fram till en lösning.
    I Android. Gå till inställningar. Sök "Optimera batterianvändn". Bland apparna stäng av för sr radio play.
    Detta är inget jag satt på utan verkar ha varit standard, sedan jag ändrade detta har det inte hackat, peppar peppar.
    Innan jag gjorde detta gjorde jag även nedan men det hjälpte inte, men kanske hjälper det någon annan eller fungerar i samband med första lösningen ;
    Inställningar > enhetsunderhåll> Batteri> sr play> sätt appen i vänteläge Av.
    Peppar pepoar hoppas jag på detta, testar skarpt senare på två timmar hundpromenad.
    Sen var det udda beteende av appen, att Ram minnet går i höjden och slaggar igen mobilen, men hoppas detta hjälper någon användare och kanske även utvecklarna.

  • Testade att ta bort flera 10tal nedladdade program. Det hjälpte inte, lyssnar på livesändning, men backade den en bit, det började strax att hacka.
    Har redan sedan tidigare de inställningar Fredrik nämner - dvs viloläge av.
  • Sara: det ser ut som en Samsung-telefon, stämmer det? Jag delar din uppfattning att du verkar ha gott om plats kvar, så frågan är om du har testat båda inställningarna som Fredrik nämner? Samsungs egna inställning verkar vara av, det syns på din skärmbild, hur är det med Androids inställningar för batterioptimering? Det borde finnas under Inställningar -> Enhetsunderhåll -> Batteri -> Avancerade inställningar
  • Vad jag förstår är mina inställningar rött enlig Fredriks idéer, bifogar bilder.

    Lyssnar även nu live, utan att ha backat alls utan bara låta sändningen pågå och senaste halvtimmen har det börjat hacka 2 gånger så att jag behövt tvinga stopp.
  • Hej
    Har dina problem börjat idag?

    mvh
  • [Ovanför detta har det legat poster som rörde ett tillfälligt streaming-problem den 15 augusti - inlägg som senare brutits ut till en egen tråd. Bland annat en där vi skrev att problemet snart är löst, vilket alltså avsåg det akuta fel som drabbade många lyssnare, men tyvärr inte det fel som Sara och Fredrik har haft en längre tid.]

    Åh så härligt om de äntligen hittar det och kan lösa det!

    Måste säga att det faktiskt funkat i tre timmar med livesändning nu, både ute på stan och hemma med Wifi, har dock inte (vågat) testa att backa livesändningen.
  • Kan meddela från hundpromenaden att mina problem kvarstår
  • Å andra sidan har det fungerat felfritt för mig sedan kl 13 igår! Sååå skönt
    Vet inte riktigt vad det beror på eftersom jag inte ändrat något alls sedan jag tog bort gamla nedladdade program och det hjälpte ju inte (om det nu inte var en fördröjning av effekten). Jublet här är stort! Så här lång felfri period minns jag inte när jag senast hade!
  • Mina problem kvarstår, möjligen en smula bättre.
  • Här är det väsentligt bättre men har återkommit/kvarstår delvis. Framför allt upplever jag det när appen pausats och återupptagits utan att vara avstängd eller efter längre direktuppspelning, (mer än 1 timme) på sistone har den också fortsatt att låta hackande även efter att jag stängt alla program, dvs appen ska vara helt avstängd, men den fortsätter att med rätt långa mellanrum hacka fram "ordstumpar". Det enda som hjälper då är att försöka starta och stoppa programmet några gånger (Om en inte vill starta om mobilen helt) Ibland, men långt ifrån alla de gångerna, så ligger appen kvar i områden överst på mobilen trots att den alltså är avstängd, men som sagt den kan "prata" vidare även utan detta.
  • Hej!

    Den här tråden blir onödigt rörig, eftersom ett tillfälligt problem med streamingen i slutet av förra veckan ligger inflätat i en tråd om ett problem som bland andra Fredrik och Sara har haft långt innan dess.

    Jag flyttar därför de inlägg jag tror rör dessa tillfälliga problem till en egen tråd, Streaming-problem augusti 2019, så att inte beskrivningar och information om det problem som nu är löst gör det svårare att förstå de problem som återstår.
    Annika Webbmaster
  • För att undvika att era felbeskrivningar drunknar bland helt andra problem som drabbar Ios, Sonos etc, lade jag till (appen, Samsung) i rubriken.

    Den trista nyheten är att min kollega Karolinas meddelanden om att vi hittat felet och liknande rörde det akuta problem vi hade förra veckan. Det problem ni dragits med en längre tid har vi alltså inte löst.

    Den något bättre nyheten är att det blir enklare att angripa ert problem när vi slipper röra ihop era beskrivningar med det andra problemet.

    Sara:
    Bra att det blivit lite bättre för dig! Helt bra är det ju inte, och det vill vi att det ska vara.

    Senast du skrev vad du hade för telefon, skrev du att det var Samsung S8. Är det samma fortfarande? (Det är en fråga vi verkligen behöver få svar på för vår felsökning - och för att kunna ge begripliga instruktioner. Jag ser att mina kolleger har frågat det ett par gånger utan att få svar ...)

    Fredrik:
    Hos dig ser jag viss information "bakom kulisserna", men ibland är den felaktig. Stämmer det att du har en Samsung Galaxy S9 Plus?

    Båda:
    Jag tror att det är någon av Samsungs väldigt aggressiva batterisparande funktioner som ställer till det. Och att dessa tyvärr behöver ses över nu och då, eftersom de inställningar ni gör själva för att skydda appar från att "dödas" körs över av operativsystemet.

    Här är en del tips om inställningar som kan påverka detta:
    Samsung: Don't kill my app!

    Den inställning som oftast skapar problem på Samsung S8, är den som Fredrik tipsade om, att undanta appen från optimering. Fredrik, försäkra dig om att appen fortfarande är "av-optimerad"!

    Jag tror att du, Sara, aldrig hittade dit eftersom det finns så rackarns många andra inställningar i Samsung som heter nästan samma sak. Jag tror att det ser ut så här på S8:
    1. Inställningar
    2. Enhetsunderhåll
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändning
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill "av-optimera".
    8. Leta upp vår app och se till att den inte är optimerad
    Gick det att följa? Och hjälpte det?

    Båda:
    Det ni beskriver ger också en känsla av att RAM-minnet belastas väldigt hårt, men frågan är om det är något i vår app vi behöver se över eller (ironiskt nog) telefonens bevakande funktioner som käkar RAM ... Verkar era telefoner sega på andra vis, till exempel att det tar lång tid att få igång kameran eller att starta appar?
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jag har fortfarande Samsung 8 -se bifogad bild (har bara uppfattat frågan en gång nyligen och då mest som en bekräftelse)
    Jag vet inte om jag helt lyckades följa instruktionen men även det kanske syns i bifogad bild,  lägger dessutom ännu en bild på minnesstatus.
  • Tack. Och det ser ju verkligen ut som om appen inte är batterioptimerad. Det ser dessutom ut som om du har rätt mycket ledigt minne, så även om vår app skulle ha något fel som gör att det används mycket RAM, borde det inte ge något problem.

    Gå in under Enhetsvård, välj Batteri och klickar på trepunktsmenyn för inställningar. På "Don't kill my app" rekommenderar de att man slår av alla reglage utom aviseringar. Om någon av dessa inställningar var påslagen innan, så testa att slå av och se om det gör någon skillnad.

    Den djungel av val som finns är verkligen inte självförklarande och det verkar tyvärr inte ha blivit enklare i de senaste versionerna, så jag är glad överatt du skickar skärmdumpar och ger så tydliga beskrivningar!

    Hoppas att vi snart hittar vad som behöver förändras, oavsett om det rör inställningarna hos er lokalt eller något i appen!
    Annika Webbmaster
  • hej igen
    nu har jag slagit av allt utom aviseringar även om det inte under något av reglagen fanns något som tydde på att er app var påverkad. (inaktiva program var tex satt till 3 dagar utan att använda appen, vilket aldrig sker, den används totalt flera timmar varje dag, vid minst 3 tillfällen). Vi får se om det gär någon skillnad.

  • Hur har det gått?

    Ytterligare en lyssnare, Malin här, har rapporterat in liknande problem, och jag har bett henne att vi flyttar över även hennes felsökning hit.

    Något som är sticker ut med ert fel, är att det uppstår även med nedladdat innehåll, och att det både drabbar direktlyssning (i synnerhet om ljudströmmen pauserats, väl?) och efterhandslyssning. Felet har mer med appen (eller appens rättigheter) att göra än med själva ljudströmmen, är min tolkning.
    Annika Webbmaster
  • Det hackar mindre än när det var som värst, men utöver det där dygnet för någon vecka sedan då all funkade felfritt i ca 30 timmar så hackar det några gånger per dygn, enligt samma mönster som tidigare.
    Möjligen händer det en större andel av gångerna, kanske 25-30% av hackningarna att appen fortsätter att hacka fram brutna stavelser efter att jag tvingat den att stänga av pga hacket. Detta verkar möjligen mer frekvent när sovtimern är eller har varit igång. Sovtimerikonen ligger då också kvar i aktivitetsfältet även om SRikonen försvunnit.
  • Synd att det inte var lösningen.

    Intressant observation om sovtimern!

    Fredrik (och Malin, om du ser detta): Är appens sovtimer en tjänst ni använder? Om inte, så släpper jag det spåret, för jag utgår från att det är samma orsak hos er tre.
    Annika Webbmaster
  • Bara så att jag förstått detta rätt ... Kopplingen till sovtimern är alltså att felet inte upphör efter omstart, vilket annars (oftast) gör att appen tillfälligt fungerar igen?
    Annika Webbmaster
  • Mm när det börjat hacka så tvingar jag appen att stänga av (om jag är snabb att reagera hinner jag stänga av vanligt, men om det dröjer något längre så måste jag tvinga den att stänga eftersom den då låst sig  och inte reagerar) ibland fortsätter den då ändå att hacka fram stavelser och detta upplever jag händer oftare när sovtimern är igång eller nyligen varit det så att det var den som senast pausade uppspelningen och jag sedan startar om den. Det händer alltså även utan sovtimern. Gemensamt är väl att pausningar, backningar, etc provocerar problemet.
  • Tack!

    Jag lägger till ett Android 9 i rubriken, för nu när jag sett det mönstret så urskiljer jag fler felbeskrivningar som helt klart verkar vara "samma fel" och ber dem att "flytta över" till denna tråd.

    Även om det är tråkigt att ni är flera som drabbas, så är det förstås lättare att se mönster om olika drabbade lyssnare ger sin beskrivning!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    populär tråd, mycket nytt när man inte läser på någon dag.
    för att svara på Annikas frågor;
    RAM. Värsta ram-användningen jag uppmätte för SR (enligt android) var drygt 500 mb. Vanligen när den "hänger" sig brukar vara ca 250 mb. Jag har inga problem med ram-användningen i övrigt, telefonen är snabb och klarar betydligt mer krävande appar utan problem.
    Ja det är en S9 plus jag har.
    Sovtimer är inget jag använder mig av.
    Har inte lyssnat på några dagar, ska ut nu och se om det blivit några förbättringar (har kontrollerat att optimering är av, gjort enligt dont kill my app osv.)

  • Tyvärr tror jag att det inte hjälper, i och med att Sara testat samma, men bra att du också testar!

    Jag har dock haft fel förr och hoppas att jag har det även denna gång 😉
    Annika Webbmaster
  • Namnet är nu Samsung 9... men jag har 8...
  • Samsung Galaxy S8 är telefonens namn. Operativsystemet är däremot Android 9, vilket jag kom på i slutet sv förra veckan. De Samsung-specifika inställningar som tidigare kallades "Enhetsunderhåll" har från och med Android 9 bytt namn till "Enhetsvård" På äldre versioner, upp till Android 6, heter motsvarande funktion "Smart manager". Och för varje förändring tycker jag att det har blivit fler mystiska valmöjligheter som kan döda en app.

    Jag missade uppenbarligen att berätta för dig vad jag kommit fram till om ditt operativsystem. Ber om ursäkt för det! Bra följd av denna miss är att jag nu kom på att jag kan fråga andra lyssnare med Samsung om funktionen heter si eller så, vilket troligen är enklare att svara på än "vad har du för operativsystem?"
    Annika Webbmaster
  • Sara:
    För övrigt ser det på dina skärmbilder ut som om du använder någon form av tränings- eller hälso-app. Stämmer det?

    Om det är en app du installerat själv, undrar jag om du har något problem med den? Den typen av appar ska ju fungera i bakgrunden, och drabbas därmed av liknande problem som ljudappar.

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika
    Aha, så bra att det var operativsystemet ni menade 😀
    Ja Samsung Health körs i bakgrunden och räknar mina steg dagligen. Den märker jag ju inte lika tydligt vad som händer med under dagen utan mest att den hjälper mig att ha koll på min dagliga mil. Det händer dock ibland att den hakar upp sig och står till i räkningen fast jag går och sedan hoppar fram 20 steg. Svårt att se något mönster dock eftersom den bara ligger i bakgrunden.
  • Tack!

    Samsungs egna appar (och andra appar som fanns installerade från början) har förmodligen dessutom någon form av "gräddfil" som gör att operativsystemet inte är lika aggressivt mot dem.

    Men när vi väl förstått vilka inställningar som krävs för avbrottsfri lyssning, kan troligen samma inställningar vara bra för just funktioner som stegräkning.

    Om den inte är "av-optimerad" är det en god idé till att börja med, så att du kan lita på resultatet!

    Bra att veta:
    Den här typen av fel bör inte kunna ge dig "fler steg" än du egentligen har tagit. Om den visar fel är resultatet för lågt.
    Annika Webbmaster
  • Kanske var jag otydlig, det enda som kan motsvara hackande som jag upplevt med steg-appen är att den ibland slutar räkna fast jag går och sedan hoppar i fatt strax efteråt. Dvs den stannar tex på 15467steg, jag går vidare, stegräknaren följer inte med, men sedan hoppar den i fatt så att jag "plötsligt" har gått 15483 steg. Men jag vet inte hur ofta detta sker eftersom jag normalt inte tittar på den medan jag går utan nöjer mig med att nå målet varje dag.
  • Ok!

    Nu botaniserar jag bland nyheterna under Enhetsvård vid sida av Batteri-inställningarna, där ni ju tycks ha gjort det som går ... Felet verkar ha med RAM-minnet att göra, så vilka valmöjligheter finns under  Enhetsvård - Minne?

    Se under trepunktsmenyn! Jag tror att det ska finnas en inställning i stil med Appar som inte kollas. Se till att Sveriges Radio Play läggs in i den gruppen!

    Jag har på känn att detta kan vara lösningen!
    Annika Webbmaster
  • Hur har det gått?

    Jag hoppas och tror att det är här, eller "här i närheten", vi hittar en lösning för er här och nu - samt en möjlighet för oss att förbättra spelaren framöver så att Samsungs aggressiva minnseshantering inte dödar appen.

    Att vi kan tipsa lyssnare om hur ni slipper problemet hjälper ju endast den bråkdel som tar sig tid att kontakta oss! Självfallet vill vi att vår app ska tuffa på även hos användare som inte vågar botanisera i mobilens inställningar. Om det finns toppar i appens minnesförbrukning vi kan fila ned för att minska risken att tvångsavslutas, måste vi göra det.

    Men först vill jag veta om denna hjälp hjälper ...
    Annika Webbmaster
  • Alltså (tack för bilderna, Sara):

    1. Gå till Enhetsvård och välj Minne (bild 1)

    2. Under Minne klickar du på de tre punkterna (bild 2) och väljer Appar som inte övervakas (eller liknande)

    3. Se till att Sveriges Radio Play inte övervakas
    Jag håller mina tummar och väntar med spänning!

    Annika Webbmaster
  • PS: Vi lanserade en ny version av appen idag där vi faktiskt förbättrat minnes-hanteringen på några punkter. Fast först släpps den till endast 20 procent av användarna, och det är slumpen som avgör om just du tillhör den gruppen. Om vi inte ser något oväntat efter det, brukar vi snart släppa den till alla.

    Om du vill få den direkt så kan du bli Beta-användare för Sveriges Radio Play genom Play Store. Läs mer hur man gör detta här:
    Testa nya Android-appar innan de blir tillgängliga för allmänheten

    Även om det kan verka som om jag tycker att hela problemet beror på Samsungs udda inställningar, så ligger det i Sveriges Radios intresse att appen fungerar hos våra lyssnare. Att en så stor aktör som Samsung har detta aggressiva beteende är alltså något vi behöver tänka på och i görligaste mån anpassa oss efter.
    Annika Webbmaster
  • Har nu ändrat så att det ser ut så här (se bilaga)
    Återkommer om något dygn för att meddela hur det gått
  • Fortfarande samma problem för mig. Bifogar minnesanvändningen. Det är uppenbart att ni har ett problem med eran app, det är bara den som strular. Det är läge att lägga i en högre växel för att lösa detta, är en demokratisk fråga där även vi med helt normala s9 Android ska ha tillgänglighet till appen.
  • Efter ett dygns test av senaste inställningstipset märker jag ingen skillnad, annat än att appen inte tystnade när jag blev uppringd utan fortsatte prata i bakgrunden... (vilket den alltså inte gjort tidigare)

    Håller med Fredrik om att det här måste lösas, felet har funnits och påtalats i många månader.
  • Sara och Fredrik!

    Mitt tips på inställning var alltså inte bra alls.tack för att du rapporterade in det, Sara. Jag ska se till att jag är tydlig med detta i de andra trådar där jag tipsat om samma sak.

    Återkommer snart till er med återkoppling om det andra.

    Evas kommentar flyttar jag till en ny tråd.
    Annika Webbmaster
  • Eller, Evas svar tar jag bort (ett annat fel som förstås också är allvarligt). Jag ser att Eva skrev om samma fel här, där min kollega har svarat.
    Annika Webbmaster
  • Jag håller med er båda om att vi behöver fixa problemet!

    Detta är inte ett försök att lägga problemet utanför vårt ansvar, men jag vill försöka visa att problemet kan tolkas på olika vis beroende på perspektiv.

    Är appen problemet?
    För er som drabbas, och ser att det är specifikt vår app som drabbas, är det förstås i appen felet ser ut att ligga - men kikar vi på nätet, så ser vi att det är många ljudappar som har fått liknande problem efter lanseringen av Android 9 (även kallad Android Pie).

    Testa gärna om det fungerar bättre att lyssna på oss i någon annan app! I bästa fall kan det ge er bättre lyssning - och det är förstås värdefullt för vår felsökning.

    Här är några tips på alternativ som jag hoppas fungerar för er. Jag börjar med två där det både går att lyssna direkt på kanaler och på program i efterhand. (Vill ni ha fler tips, så finns det andra appar där delar av utbudet kan nås, exempelvis Tunein för poddar och direktströmmar.)

    1. Lyssna från sverigesradio.se med webbläsaren
    2. Använd appen Lyssna! som enbart innehåller vårt innehåll, men inte är utvecklade av oss själva
    Kort om minne
    Ram-minne ska användas. Att ha ledigt ram är slöseri. När telefonen saknar ram nog för att utföra olika processer, så är Android designat så att appar och processer som inte används stängs ned, men Samsungs egen inställning frångår detta och stänger ned fler processer än telefonen rimligen kan behöva.

    Det finns ingen poäng i att radera 1,6 GB för att kunna ha 1,4 GB ledigt ram:

    Having full RAM isn't a bad thing, and is even desired. As Android has its roots in Linux and Unix, the Linux system kernel has set rules for memory management. And these rules follow the philosophy that free internal memory is wasted memory.
    Androidpit.com: Why you don't need to clear RAM on Android

    Om vår app "äter minne", det vill säga kapar åt sig allt mer ram, utan att sedan "släppa" det, så är det korrekt av systemet att stänga ned appen. Vi håller på att undersöka sådant och har verkligen funnit några minnesläckor som vi täppte till i den senaste versionen.

    Däremot finns det ingen anledning att stänga ned appen om den tillfälligt genererar "ram-toppar", exempelvis när ni byter nätverk, backar i en sändning eller gör annat där appen behöver arbeta för att få ordning på allt.

    Vi ska självfallet göra vad vi kan för att undvika toppar, men om det finns 1,4 GB ledigt ram ska appen inte stängas ned ens vid en topp på över 500 MB, som i Fredriks exempel.

    Varför den går upp över 500 MB är absolut något vi behöver kika på. Där borde vi se felanmälningar och krasch-rapporter från de många lyssnare som har telefoner med ram på 2 GB, inte hos er som har gott om ram-minne.

    Jag misstänker att appen av något skäl får arbeta hårdare än avsett hos er - kanske paradoxalt nog på grund av att ram-minnet rensas och data som ska vara lättillgänglig får hämtas onödigt ofta?

    Är Samsung med Android 9 ett problem?
    Jag som arbetar med appen ser att just detta fel så tydligt drabbar kombinationen av Android 9 och Samsung. Jag ser även att liknande fel drabbar andra appar (men att det då brukar vara de batteriinställningar jag tycker att vi undersökt klart som ställt till det).

    Här är det en person som rapporterar in problem med många appar som strömmar ljud: My TuneIn Radio, Pandora, PlayerFM, KLOVE och Amazon Music
    S8 Streaming audio shuts off during play since Android Pie update

    Eller är det en kombination?
    Jag tror att det är en kombination. Något i vår app fungerar inte optimalt med den minneshantering Samsung har infört i Android 9. Och då är det mest effektivt om vi försöker lösa det både genom att vi gör vad vi kan för att "Samsungs minnes-polis" inte ska agera, och genom att vi lokaliserar vad det är för inställningar som kan skydda en app från denna typ av beteende.
    Annika Webbmaster
  • Lars och Ida:
    Även om symptomen är de samma så är det olika orsaker och jag vill därför felsöka just Samsung-problemen här.

    Jag kopierar era inlägg till den tråd Lars först skrev i:
    Hackning vid lyssnande
    Annika Webbmaster
  • Jag vill bara säga att jag provar allt ni föreslår och är tacksam för att ni jobbar med det här. Just Sveriges radio som är statligt och en del av både vår krishantering och främsta källa till nyheter är oerhört viktigt.
    Tack för att ni jobbar så hårt!

  • Tack för denna förståelse Malin! (Ett litet tillägg kommer i egen kommentar efter detta svar ...)

    Alla:
    Vi ser på statistiken att antalet krascher är lägre i den senaste versionen av appen, så det vi har gjort för att förbättra minneshanteringen är ett steg på vägen. Har någon av er märkt av att det är bättre så är det bra, men vi vet att vi inte är i mål än.

    Vi har ringat in fler områden där vi vill förbättra minneshanteringen. Några av dessa ställen har vi redan förbättrat, vilket jag hoppas kommer ut vid nästa uppgradering. När denna uppgradering släpps, vet jag inte. När det sker, kommer den först att släppas till 10 procent av våra användare - och slumpen avgör vilka. Vill ni vara säkra på att få nya versioner så snabbt som möjligt, kan ni bli beta-användare för Sveriges Radio Play (nu är jag tjatig, jag skrev om detta högre upp).

    Läs mer hur man gör detta här:
    Testa nya Android-appar innan de blir tillgängliga för allmänheten

    Två vyer i appen är extra minneskrävande: startsidan och den vita nyhetssidan med "klipp i följd". Dessa kommer vi att behöva skruva på mer än vad vi hinner göra inför nästa version, så när ni gör saker på dessa sidor, kommer det förmodligen fortfarande att bli hög minnesförbrukning som kan leda till att appen tvångsavslutas.

    Även om jag fortfarande tycker att krascherna till stor del beror på att Samsung med Android 9 är överdrivet "kinkigt", leder denna "kinkighet" till att vi gör anpassningar som kommer alla (inte bara Samsung med Android 9) till godo, så ur den vinkeln ska vi ju vara tacksamma mot Samsung! Och än mer tacksamma mot er som beskrivit problemen så tydligt att vi förstått vad som behöver åtgärdas.
    Annika Webbmaster
  • Nu blir det lite utanför ämnet ...

    Malin:
    De flesta som kallar Sveriges Radio statligt, brukar vara kritiska till public service, och jag brukar då berätta lite om vårt knepiga förhållande till staten ..För att vara rättvis och inte särbehandla våra kritiker, skriver jag samma sak även till dig!

    Vi är offentligt finansierade och vårt uppdrag regleras av regeringen - men vi är inte statliga. För de flesta av våra lyssnare är det inte är så viktigt om vi är statliga eller inte, men för oss som arbetar med public service är det extremt viktigt:
    "Programverksamheten skall bedrivas självständigt i förhållande till staten, olika intresseorganisationer och andra maktgrupper i samhället."
    Om Sveriges Radio: Uppdraget

    Vi vill kunna granska staten och det går inte om vi vore statliga. Vi ägs av Förvaltningsstiftelsen, som är en buffert mellan statsmakten och programföretagen.
    Förvaltningsstiftelsens hemsida

    Annars har du förstås rätt. Inte minst i krissituationer måste tekniken fungera! Det uppdrag vi har fått och de pengar svenskarna betalar för vår verksamhet medför ett ansvar. Vi försöker ta det ansvaret, och jag tackar för att du visar förståelse för det!
    Annika Webbmaster
  • Utanför ämnet men idag är appen heldöd! Vad händer?
    Det går inte att öppna appen alls, den kraschar och vill skicka kraschmeddelande direkt. Både med min vanliga Samsung s8 och min Samsung A på jobbet där jag installerade appen idag.
    Hittar inget om detta på hemsidan och kan inye skapa ny tråd via appen eftersom den är heldöd.
  • Jag håller med föregående talare.
    Nu är det under all kritik.
    Hur kan det här ta så lång tid att ordna?
    Som sagt, det finns skräp-appar som fungerar klockrent. Samsung är en av världens största telefontillverkare, att appen inte är kompatibel med mjukvaran betyder egentligen att appen inte funkar.

    Sveriges radio betyder mycket för mig! Jag orkar snart inte hålla på å krångla.
  • Hej!

    Beklagar krascherna i version 19.9.3. Vi rättade det felet så snart vi hann och en version 9.10.1 ska inte ge krascher.

    Om du inte når denna 9.10.1, så får du den genom att bli beta-testare. Läs mer hur man gör detta här:
    Testa nya Android-appar innan de blir tillgängliga för allmänheten

    Därefter kan du, om du vill, enkelt sluta vara beta-testare.
    Annika Webbmaster
  • Jag är ju redan betatestare så jag borde väl ha den senaste versionen?
    Morr- brukar jag inte säga!
  • Min är fortfarande lika usel som när jag startade tråden. Statligt eller inte, men hade detta varit en app jag köpt hade jag begärt pengarna tillbaka, men jag lär knappast få mina licensmedel tillbaka. Ni har en skyldighet att leverera en app som är tillgänglig och fungerande om ni nu ska ha en app. Att kalla Android som kinkigt som ursäkt för ert misslyckande är löjligt. Android är ingen liten plattform och det är ni som misslyckats med att utveckla er app. Er app är den enda mediaapp jag har detta problem med, storytel, Spotify, Youtube osv kan jag lyssna på hur länge som helst.
  • Sara, har det löst sig än? Nu ska alla kunna nå den nya versionen.

    Fredrik, ingen har kallat Android kinkigt. En telefon med "stock Android" har inte den här typen av problem. Däremot vidhåller jag att Samsung har skrivit om Androids funktioner på ett sätt som dödar appar väldigt aggressivt.

    Samsung är en stor plattform och jag har försökt att vara tydlig med att vi självfallet måste anpassa oss till hur Samsung fungerar. Ansvaret ligger på oss. Om du har trott att vi rycker på axlarna och struntar i dessa allvarliga problem, så har jag verkligen misslyckats med mitt jobb som länk mellan utvecklarna och er lyssnare.

    Flera av de saker ni rapporterat, inte minst i denna tråd, har lett till att vi genomför ett antal prestandaförbättringar. Vi ser i statistiken att antalet oönskade avbrott minskar - men om du inte har märkt någon förbättring så förstår jag att det känns frustrerande. Har du haft möjlighet att testa något av de alternativa sätt att lyssna som jag tipsade om den 30 augusti?

    1. Lyssna från sverigesradio.se med webbläsaren
    2. Använd appen Lyssna! som enbart innehåller vårt innehåll, men inte är utvecklade av oss själva

    Det fel som kom ut med en uppdatering i måndags ber vi om ursäkt för. Det är helt orelaterat och drabbade alla med Android 9 och högre och har inte med prestanda-problemet att göra. Den akuta buggen är löst - det andra arbetar vi vidare med.
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jo plötsligt funkade det igår kväll, nya versionen hade ramlat in någon gång sent under dagen.
    Hacken kvarstår, men appen lever åtminstone
  • Har du märkt någon minskning av hack och avbrott den senaste tiden? Vi har alltså genomfört ett antal prestandaförbättringar som jag hoppas minskar problemen - och det arbetet fortsätter vi med.
    Annika Webbmaster
  • Ja det minskar stegvis, i helgen var det ett kluster men annars bättre, inget sedan i förgår kväll
  • Tack för den rapporten!

    Bra att vi är på rätt väg. Vi vill fortsätta att jobba bort detta, och ju mer sällan det blir problem, desto större möjlighet blir det att urskilja mönster, exempelvis om det blir problem vid "backa i direktsändning", Toppnyheter eller att lyssna samtidigt som du är inne på Facebook.

    Ser du något mönster, så berätta! Annars förbättrar vi vidare ändå, förstås.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen
    Veckan har faktiskt varit helt hackfri, tills nu. Kanske har jag inte provocerat appen så mycket på ett tag men jag har heller inte aktat den som jag ett tag gjorde för att kunna lyssna- dvs stängde av den helt varje gång jag plockade upp den och undvek helst att backa och sätta sovtimern. Men nu lyssnade jag på gårdagens Naturmorgon i natt, satte sovtimern 45 min och somnade, plockade upp den igen och backade till innan sovtimertiden och spelade upp igen. - och då började den jacka efter några minuter. När jag öppnade appen var den svart och kunde bära stängas helt. När jag öppnade igen fanns inte programmet i nederkanten. Inte perfekt alltså, men ett steg i rätt riktning.

  • Hm.. mer hack idag... livespelning stördes flera gånger vid samtidig kameranvändning
  • Tack!

    Båda dessa scenarier är just tillfällen när telefonens resurser blir extra ansträngda.. I det första fallet (sovtimer och olika lägen i direktströmmen) är det appen som krävde mer resurser och i det andra var det kameran som behövde dessa (och då valde att stänga just vår app).

    Att vi arbetar vidare med att förbättra hanteringen av RAM-minne är alltså befogat.

    Nästa release (som betatestare redan har fått) har en ytte-pyttig prestandaförbättring med sig, så det rör sig åt rätt håll!

    Trevlig helg och fortsätt gärna att ringa in när det blir problem, för det kan finnas scenarier som vi själva inte tänkt på som vi på så vis blir varse!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen

    hackandet fortsätter, det hackar vid backning i direktsändning, vid uppspelning med sovtimer och lite slumpartart även annars. Vid sovtimer är det extra störande eftersom den används just för att kunna somna och då låser sig ofta appen helt och går inte att stänga av, varken med eller utan sovtimern och den fortsätter att prata/hacka trots avstängning mm vilket gör att enda lösningen är att starta om mobilen helt och där försvann den nattsömnen.

    Det här känns inte seriöst längre, vi har klagat och och hjälpt er att identifiera detta problem i nästan ett år nu, vi är vanliga licensbetalare, med vanliga mobiler och helt normala krav på en fungerande service.

  • Jag förstår att det känns hopplöst.

    En svårighet är att vi inte har kunnat se detta fel "på riktigt" själva, och därför har svårt att lösa det. Vi är ju radiolyssnare själva, både privat och i tjänsten, och andra fel har även vi stött på när vi lyssnar med Samsung-telefoner, som detta:
    Nästa nyhet i nyhetslistan spelas i ultrarapid (Android 9 och 10)

    Att vi inte kan återskapa detta fel bekymrar mig, för min känsla är att vi missar något. En enkel inställning eller så, som skulle hjälpa direkt!

    Vi "torrsimmar" alltså idag, och gör vad vi kan utan att själva kunna se vilken effekt detta ger förrän ni återkopplar. Med hjälp av de tydliga och samstämmiga beskrivningar ni (och andra lyssnare) gett oss och från det vi kan se i våra loggar, genomför vi olika prestanda-förbättringar. Det är ju bra att vi gör, inte bara för er med moderna Samsung-telefoner utan även för lyssnare med äldre telefoner. Men vi skulle förstås vilja se vad det egentligen är som sker mer i detalj ...

    En av Android-utvecklarna kommer denna vecka att botanisera extra mycket med olika inställningar och bland annat just insomning och backa i direktström för att se om vi verkligen inte kan provocera fram detta själva.

    Jag påminner om att det finns andra sätt att ta del av vårt innehåll, i och med att appen inte fungerar så bra som vi alla önskar!
    1. Lyssna från sverigesradio.se med webbläsaren
    2. Använd appen Lyssna! som enbart innehåller vårt innehåll, men inte är utvecklade av oss själva
    Annika Webbmaster
  • Så problemet är att du inte kan återskapa problemet?
    Hur mycket är appen värd? Hur mycket pengar får den här lösningen kosta?
    Får den kosta en tågbiljett?
    Åk till nån som har problemet. Det finns säkert nån i samma stad som du. Erbjud en fika i utbyte mot en timme eller två med deras telefon.
    Eller köp en samsungtelefon. Nån billig modell. Om ni fortsätter försöka lösa problemet på samma sätt om och om igen kommer inget hända. Prova något nytt som faktiskt har alla förutsättningar att lyckas. Har ni lust att komma hit till Sundsvall bjur jag på kaffe och obegränsad tillgång till min telefon.
    Sveriges radio borde inte kunna gnälla över den kostnaden med tanke på att deras app är en katastrof och det är pinsamt. Jag vill påstå att det är en billig lösning.

  • Erbjud en fika i utbyte mot en timme eller två med deras telefon.
    Det är ett kreativt förslag som jag gillar och ska ta upp med app-teamet!

    Vi har faktiskt gjort något liknande tidigare, men då var det en bugg på en ovanlig surfplatta. Här är det fråga om ett problem som vi inte kan återskapa fastän den rapporterats in på telefonmodeller vi själva har tillgång till.

    Eller köp en samsungtelefon. Nån billig modell.
    Det rör sig alltså inte om ett problem på enklare modeller. De Samsung-enheter som drabbats har de senaste versionerna av Android (9 och 10), och vi har som sagt tillgång till samma typ av mobiler.

    Om ni fortsätter försöka lösa problemet på samma sätt om och om igen kommer inget hända.
    Klok synpunkt. Ur min synvinkel så händer det visserligen saker eftersom vi successivt förbättrar minneshanteringen. Vi genomför även en större teknisk förändring (i princip ett byte av själva spelaren i appen) som kommer att lösa många prestanda-problem.

    Jag förstår dock att detta förbättringsarbete går alldeles för långsamt för er som drabbas av problemen, så jag tar upp ditt förslag om att träffas och studera felet.

    Har ni lust att komma hit till Sundsvall bjur jag på kaffe och obegränsad tillgång till min telefon.
    Tack för det erbjudandet! Nu är jag personligen inte den som i så fall bör åka, men eftersom det var länge sedan jag besökte kollegerna på P4 Västernorrland så kanske jag också hänger på ...

    Jag bör också göra en liten efterlysning internt. Hittills har vi endast letat bland app-och webb-utvecklarna, vilket är en mycket liten del av alla som arbetar i Radiohuset i Stockholm. Om jag hittar en telefon i Stockholm med just detta fel så är det ju ett enklare sätt - om än lite tråkigare än att besöka Sundsvall ...

    Är optimeringen fortfarande avslagen?
    Jag vet att vi har frågat dig detta förut, men eftersom de allra flesta som har problem med vår app i Samsung-mobiler blir av med det när appen av-optimeras, vill jag att du dubbelkollar att detta inte har förändrats!

    Detta är nämligen en inställning som då och då "hoppar ur" så att en app du har valt att "av-optimera" åter kan vara optimerad, utan att du har ändrat det:
    1. Inställningar
    2. Enhetsvård
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändning
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill "av-optimera".
    8. Leta upp vår app och se till att den inte är optimerad
    9. Om du behövde göra en förändring under 8, starta om telefonen för att förändringen ska slå igenom
    Hör gärna av dig och berätta om appen fortfarande var "av-optimerad".
    Annika Webbmaster

  • så ser det ut när jag kollar om appen är optimerad.
    Det ser ut att vara ej optimerat som det ska. P4 västernorrland bjuder säkert också på kaffe och Norrland är häpnadsväckande vackert. Välkomna
  • Nu har det tydligen hänt något!
    Nu funkar appen felfritt!! Jag har inte hört ett hack eller stopp på hela veckan. 🙂
    Äntligen!!!
    Så sjukt nöjd
  • Mm tycker också att det är bättre nu, samtidigt lyssnar jag nog inte riktigt lika "ansträngande" för appen numera. Men imorse småhackade det igen, men kort och glest.
  • Ok.
    Jag tog ut segern i förskott....
    Nu hackar det igen och slutar helt fungera. Men i nån dag där funkade allt perfekt!
  • Märkligt (men trevligt) att det fungerade bättre ett tag och lika märkligt att det åter är sämre.

    Varken det ena eller det andra tror jag beror på förändringar i själva appen, för vi har inte släppt någon ny version sedan 19.11.5, som kom för knappt en månad sedan. Troligen har Samsung gjort någon uppdatering som påverkar mobilerna.

    Kan ni gå in i batteriinställningarna och se om appen fortfarande är "avoptimerad"? Att uppgraderingar kan leda till att de inställningar ni ändrat manuellt återställs till grund-läget är något både vi på Sveriges Radio och andra konstaterat:

    IMPORTANT: Latest feedback suggests that even when those options get disabled Samsung may re-enable than later after a firmware update!
    Samsung: Don't kill my app!

    Detta kollar ni alltså här:
    1. Inställningar
    2. Enhetsvård
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändn.
    7. Sveriges Radio Play ska synas bland Appar inte optimerade
    8. Om appen inte finns med där, så byt läge till Alla appar
    9. Leta upp Sveriges Radio Play i den listan och ändra så att appen inte är optimerad
    10. Starta om telefonen
    Kan vi ha sådan tur att problemen egentligen försvunnit med en uppgradering, men sedan återkom för att batteriets inställning "hoppat ur"?
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Appen är INTE optimerad hos mig
  • Ok, synd att det inte var så enkelt.

    Vi skulle förstås verkligen vilja förstå varför det fungerade så pass mycket bättre (åtminstone för Malin) under en period.

    Tips som kanske hjälper
    Ett sätt att få appen att fungera bättre, är att starta om den innan du ska lyssna - I synnerhet om du misstänker att du ska spola i ett avsnitt, använda insomningsfunktionen eller göra något annat minneskrävande där appen brukar "krokna".

    Detta tips känns går mot de råd jag ge. Senast idag tipsade jag en lyssnare om att hon inte ska stänga ned appar hon ofta använder. Jag vill därför förklara varför jag tror att detta kan vara bra hos er!

    Appen minns för mycket
    En sak om vi håller på att försöka komma till rätta med är att appen "minns lite för mycket". Om du går in i appen, väljer Sök program och väljer kategorin Samhälle, bläddrar till Europapodden, väljer avsnittet 144: Lackskor, klackskor och cigarettflickor och spolar in på en tredjedel, sedan fram ytterligare tre tryckningar med 15-sekundersknapparna, så kan du sedan genom att använda telefonens virtuella "backa-knapp" ta dig bakåt steg för steg hela vägen, från 15-sekundersknapparna tillbaka till startmenyn.

    Och för att det ska fungera, så har varje litet steg lagrats i minnet.

    Få, om ens någon, lyssnare använder backknappen mer än något enstaka steg, så appen bör byggas om så att vi släpper taget om sådant som inte behöver sparas. Samtidigt är det ju viktigt att bakåt-knappen fungerar som den ska vid de steg där det är relevant.

    Så detta är något vi kommer att styra upp, och tills vi inte har gjort det, är det troligen bra för er som märker av RAM-problem att låta appen starta om från början och inte behålla en massa onödiga steg i minnet ...

    Annika Webbmaster
  • Hej
    Ja det stämmer
    När jag stänger appen funkar det bättre och den blir provocerad av spolning och pauser på olika sätt.