Läsbarhet, låtlistor: grå text i pc o lur...

I takt med att synen åldras,
och jämfört med att Mac`när den kom prisades för sin användarvänlighet -
ser jag nu motsatsen - nämligen att alltfler okritiskt använder de färdiga textmallarna för text i grå färg vilket gör den nästan osynlig för säg 1/3 av mottagarna...Otroligt irriterande!
Försökte nyss se vilken låt som spelades i P4 i min PC. /Ulf
Kan ni göra om och göra rätt?

Kommentarer

  • Hej Ulf!

    Självfallet ska alla låtlistor vara fullt läsbara. Och om de inte är det, så beror det inte på färdiga läsmallar, eftersom det är vi själva som påverkar hur texten ser ut.

    Jag ger dig tre länkar som alla ska visa låtlistan för lördagens avsnitt av Ring så spelar vi. Är det någon av dessa länkar som fungerar sämre än de andra hos dig?
    1. Avsnittets lista: Artister och låttitlar ses tydligt för mig (femtioåring med vad jag förmodar för åldern vanlig nedsättning), medan album, bolag och sådan "tilläggsinformation" är läsbart när det gäller kontrast, men väl litet typsnitt (testat på olika plattformar och flera webbläsare)
    2. Programseriens lista för samma datum: Samma kontrast, typsnitt och storlek
    3. Kanalens lista för samma datum (här P4 Kalmar, men det är likadant på övriga kanaler): Samma kontrast, typsnitt och storlek
    Jag vill alltså veta vilka av dessa listor du tycker att det är dålig läsbarhet på och i så fall vilken webbläsare och operativsystem du använder, så att de kolleger som arbetar med form och funktion kan se över detta!

    Tack för att du tog dig tid att rapportera in problemet!
    Annika Webbmaster
  • Ulfs svar har nått mig via Lyssnarservice. Jag klistrar in svaret här, så att de kolleger som arbetar med läsbarhet ser hela dialogen på ett ställe! (Svar från oss kommer senare)

    /Webbmaster-Annika
    -----

    1 alla tre var läsbara för mig
    2 mitt klagomål gällde den den stillastående aktuella låtinfon
    3 kör google chrome i pc win 10.0
    4 tryckte på den blå rutan men inget hände...
    och jag orkar inte leta igen...
    Annika Webbmaster
  • Tack, då förstår jag problemet och håller med om att det är svårläst. Jag ser till att de kolleger som arbetar med hemsidans form och funktion får del av din återkoppling.

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre!
    Annika Webbmaster