Google home når inte era tjänster

För några dagar sedan så slutade det att fungera. Jag har lagt om rutinen som skall köra igång tjänsten försökte även med prata med Sveriges radio och då svarade tjänsten men när jag skulle få igång en kanal så fick jag svaret att något gick fel försök igen och så här håller det på. Har Google gjort någon uppdatering eller ligger det hos er?

Kommentarer

  • Hej Mats,
    Låter inte bra! Vi har dock inte nåtts av några andra felrapporter som liknar detta och när jag och mina kollegor testar så funkar det.

    Vilken modell av Google Home har du?

    Vänligen
    Maksim
  • Jag har tre modeller google home nest hub, Audio och standard (ej mini) Ingen av de tre modellerna fungerar de på. Riktigt mystiskt och om det fungerade på någon av dem så vet jag att problemet ligger här hemma det var därför jag ville kolla med er.
  • Mystiskt.

    Nu har jag inte kunnat testa på någon av de modellerna men då låter det ju inte som att problemet beror på själva enheten.

    Har du alltså testat att både gå via TuneIn, dvs genom att säga t.ex. "spela P1" och via vår tjänst, dvs genom att säga "Prata med Sveriges Radio.." ?

    Vänligen
    Maksim

  • Ja jag har provat båda vägarna har också lagt en rutin för varje kanal P1 till P4 och det fungerade perfekt under några veckor men sen i måndags så får jag besked att "det uppstod ett problem tjänsten kan inte nås försök igen" och så kör den det varande gång jag försöker. Men om ni inte jag gjort någon förändring så har något hänt här hemma 🙁
  • Vi har haft lite problem med våra strömmar vilket orsakade avbrott i kanalerna i vissa tjänster. Men det var främst förra veckan och låter inte som samma problem du upplever.

    Om du orkar skulle du kunna testa att återställa en enhet för att se om det hjälper, men vet inte om det har någon effekt i detta fall.

    Jag återkommer om jag får nya uppslag!

    Vänligen
    Maksim
  • Jag har samma problem på min Google home mini kan inte få radioskaraborg P4 dom säger att dom sökte å att den inte va tillgänglig just nu
  • Hej Marianne!

    Det finns ett par olika sätt att lyssna på P4 Skaraborg med Googles rösttjänst. Dels den du tidigare har använt:

    Spela P4 Skaraborg med Tunein
    Det brukar gå att bara säga:
    Hej Google, spela upp P4 Skaraborg
    När detta fungerar som det ska, spelas kanalen upp från Tunein. Varför detta inte fungerar just nu, vet jag inte, men jag har sett liknande felrapporter om andra kanaler.

    Spela P4 Skaraborg med Sveriges Radios egen tjänst
    Ett annat vanligt sätt att lyssna är att gå till Sveriges Radios egen Googletjänst genom att säga:
    Hej Google, prata med Sveriges Radio
    Då startar du vår tjänst i Google Home och får tillgång till alla våra kanaler och program. Därefter kan du säga:
    Spela P4 Skaraborg
    Det går även att baka ihop de två fraserna och säga:
    Hej Google, Be Sveriges Radio att spela P4 Skaraborg
    Eftersom du brukar lyssna med Tunein-metoden och nu har problem (som jag tyvärr inte vet mer om just nu), så testa metoden att "prata med Sveriges Radio" istället.

    Återkom gärna och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Jag har samma fel sedan ett par dagar, att man inte kan spela upp sveriges radio via TuneIn i Google home.
  • Det har tydligen blivit ett nytt komando ord som    prata med Sveriges radio p4 Skaraborg

  • Hej!

    Martin:
    Hör av dig om du inte får det att fungera!

    Marianne:
    Det är egentligen inget nytt kommando-ord, utan "ett annat sätt" att nå våra kanaler. Att gå via Tunein, vilket du gjorde när du endast ber Google att spela upp en kanal, fungerar inte sedan några dagar (varför vet vi inte), men vår egen tjänst, som du når genom att "prata med Sveriges Radio" fungerar som vanligt.

    Båda, bonus-tips för P4-kanaler:
    Nästa gång du vill starta samma P4-kanal, räcker det med att säga:
    Be Sveriges Radio spela P4
    Vår tjänst minns vilken P4-kanal du spelade förra gången och väljer den igen. Detta fungerar om du har aktiverat "personliga resultat" i Google assistenten.
    Annika Webbmaster
  • Ok
    Tack nu funkar det med det nya
    Tack