Geoblockering: Olagligt från och med maj 2018?

Detta inlägg är utbrutet från en lång tråd om geoblockering av P4 under Vinter-OS 2018. Frågan om juridiken kring geografisk blockering är nämligen komplex och kan även engagra lyssnare som inte var intresserade av just OS, och förtjänar därmed en egen diskussion.

/Webbmaster-Annika

----
Christian skrev:

Läste i min konsumenttidning idag att geoblocking förbjuds i EU fr.o.m. den 1 maj 2018, goda nyheter alltså.

Har Sveriges Radio noterat detta, kommer detta att respekteras från första dagen ?

Kommentarer

  • Hej!

    Vi vill försöka besvara detta, men det blir enklare om vi kan läsa vad det egentligen stod i konsument-tidningen.

    Kan det vara dessa regler de avsåg?
    Geoblockering: e-handel utan gränser i EU

    Om jag förstår det rätt, träder förändringen i kraft nio månader efter det att den offentliggjorts (vilket innebär att förändringen träder i kraft i november).

    Och dessutom påverkas förmodligen inte värt innehåll:
    Tjänster kopplade till upphovsrättsskyddat innehåll eller verk i immateriell form, som musikströmningstjänster och e-böcker, kommer att uteslutas från förordningens tillämpningsområde. Kommissionen kommer att se över hur det fungerar.

    Andra tjänster, som finansiella tjänster, audiovisuella tjänster, transporttjänster, hälsovårdstjänster och sociala tjänster, kommer också att undantas.

    Som sagt, hjälp oss att ta del av den information du fått, så tar vi reda på vad det innebär i praktiken, i synnerhet när det gäller Sveriges Radios utbud!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Det var en kort notis i nederländska Consumentenbonds tidskrift DigitaalGids mars/april där det står att man kommer att kunna se nederländsk tv i hela EU; "Europeiska regler förbjuder geoblocking av onlinetjänster fr.o.m. 1 maj". Det tolkar jag som att den nu aktuella geoblockingen av OS sändningarna kommer att bli förbjuden.
  • Tack!

    Då är det nog dessa regler:
    Digitala tjänster blir mer portabla: EU-ambassadörerna bekräftar överenskommelse

    Leverantörer av okodade tjänster, exempelvis sådana som tillhandahålls av viss public service-radio/tv, kommer att ha möjlighet att dra nytta av förordningen förutsatt att abonnenternas bosättningsland verifieras.

    Intressant! Vi kommer absolut att få anledning att förstå hur detta påverkar oss. Tack!
    Annika Webbmaster