Generella synpunkter och funderingar på SR-appen och SR-webb

Hallå SR
Har länge varit undrande inför att app-radio och webb-radio är så dåligt sammanlänkade!
Varför saknar appen smidiga direktlänkar till webben där vissa funktioner saknas?
Varför kan man inte orientera sig via programtablå i appen?
Varför saknas "grovsortering" via alfabetet i programsökningen? (-som fanns i tidigare versoner, men togs bort?!) Nu måste man rulla hela vägen till progamtitlar långt bak i alfabetet!
Låt mig ge några konkreta exempel:
Jag vill lyssna på dagens Vetenskapsradion (som går ca 12.09 vardagar) , men ligger efter och får tid kanske en timme i efterhand. Men då vet/minns jag inte vilken av "underrubrikerna" som gäller för dagen...? ( Har aldrig lyckats förstå/minnas om det verkligen är ett fast schema på veckodag för dessa teman)
Redan här blir sökning via "kanal" och "program" i appen oanvändbart.
Man behöver nu öppna webläsaren, gå till SR, välja kanal, söka via tablå, söka vidare via "tidigare idag".
-Då startar sökningen från kl 00.00 på dygnet, och man får sen "tokscrolla" fram till aktuell tidpunkt.
Onödigt bökigt, -eller hur!?
Denna typ av sökproblem i appen gäller generellt om man inte har programmets titel i minnet.
Vid situationer då man hörde "något intressant" i förbifarten på "vanliga" radion, men inte kan lyssna klart och istället vill lyssna i efterhand så blir appen oanvändbar.
MINA FÖRSLAG PÅ FÖRBÄTTRINGAR:
1. Återinför "alfabets-scrollen" i appens programsök.
2. Skapa enklare/naturliga länkar från appen till webb-SR där så krävs, (eller utveckla själva appen...?)
3. Låt sökfunktionen på webben "tidigare idag" hoppa 1-2 timmar bakåt i tid per klick, (-INTE ända tillbaks till början av dygnet!)
Även bör scrollning gå skarvlöst bakåt hela dygnet!
4. Däremot vet jag inte på rak arm hur ni på ett enkelt sätt ska lösa orienteringsproblemet som underrubrikerna på "vetenskapsradion" har skapat...
Bara några idéer
Mvh Jens Alw
Tack för all bra public service,...ändå! ?
Gärna respons om någon känner sig manad!

Kommentarer

  • Hej Jens!

    Du har väldigt bra synpunkter, och jag har dragit mig för att svara eftersom det riskerar att bli ett väldigt långt svar.

    Varför saknar appen smidiga direktlänkar till webben där vissa funktioner saknas?
    Ibland för att vi inte har tänkt på det, andra gånger för att funktionen faktiskt finns i appen också. Och då har vi ett annat problem: Hur gör vi det enklare att finna dessa funktioner?

    Varför kan man inte orientera sig via programtablå i appen?
    Det går, men tablån är inte så lätt att hitta. Det ska bli bättre!

    1. Gå in på Direkt i appens nederkant
    2. Tryck på "text-delen" av en kanal, där det står vilket program som sänds nu, så når du tablån för den kanalen. (Tryck på lilla tum-nagel-bilden startar ljudet istället)
    Varför saknas "grovsortering" via alfabetet i programsökningen?
    Har du haft Iphone tidigare? Den listen finns i Ios-appen, men saknas på Android.

    Det är en rätt Ios-specifik funktion, och de Android-utvecklare som är på plats idag minns inte att den någonsin har funnits i Android-appen, men har inte arbetat med appen mer än ett par år, så de kan inte svära på att vi aldrig har haft detta i Android-versionen.

    Det kanske går att bygga en liknande lösning även i Android, men det skulle i så fall ta lite tid, och vi har många saker vi behöver förbättra. Om just detta är vad vi ska prioritera, vet jag inte (men rent generellt vill vi förstås att bra funktioner ska finnas med i båda apparna).

    Jag vill lyssna /.../ en timme i efterhand
    Det går att backa upp till tre timmar i direkt-strömmen, men hur du gör är inte speciellt intuitivt.
    1. Starta P1:s direktlyssning. Själv klickar jag sedan på paus-knappen för att slippa ljud medan jag backar, men du kan backa även med ljudet på.
    2. Med symbolen "till start" backar du till det pågående programmets (eller program-delens) början
    3. Klicka på symbolen för att backa 15 sekunder, så når du slutet föregående program(-del)
    4. Upprepa punkt 2, 3 och 2 igen tills du når början av önskat program
    Vi vet. Det är inte alls tydligt att du kan backa till tidigare program (punkt 3). I Iphone finns ett enklare gränssnitt där det går att "svepa sig bakåt" och tanken är att något liknande ska införas för Android.

    Tablån på hemsidan
    Din kritik är befogad. Tablån ska byggas om, se min kollega Karolinas svar den 4 mars.

    Men nu hittar du ju till tablån i appen, så då blir det lite mindre bök, hoppas jag. Målet är förstås att alla lyssnare ska hitta dit utan att en webbmaster berättar att tablån finns och var ...

    När sökning via "kanal" och "program" i appen är oanvändbart
    Det finns även möjlighet att söka på kategori. Under kategorin Vetenskap/Miljö hittar du sjutton program, vilket åtminstone hade underlättat något:

    DINA FÖRSLAG PÅ FÖRBÄTTRINGAR:
    1. Återinför "alfabets-scrollen" i appens programsök.
    Bra förslag, men kanske för komplicerat i förhållande till det värde vi bedömer att det ger.
    2. Skapa enklare/naturliga länkar från appen till webb-SR där så krävs, (eller utveckla själva appen...?)
    ... och gör det enklare att nå och förstå de funktioner som faktiskt redan finns
    3. Låt sökfunktionen på webben "tidigare idag" hoppa 1-2 timmar bakåt i tid per klick, (-INTE ända tillbaks till början av dygnet!)
    Även bör scrollning gå skarvlöst bakåt hela dygnet!
    Vi håller med, och de kolleger som arbetar med att bygga en ny tablå känner till detta önskemål. Däremot vet jag inte när denna nya tablå kommer ...
    4. Däremot vet jag inte på rak arm hur ni på ett enkelt sätt ska lösa orienteringsproblemet som underrubrikerna på "vetenskapsradion" har skapat...
    Inte jag heller, men att backa i direktströmmen och att hitta till tablån i appen gör det åtminstone lite enklare - hoppas jag.

    Trevlig helg och tack för att du tog dig tid och så tydligt beskrev hur krånglig appen är att använda - i synnerhet eftersom flera av de problem du beskriver har lösningar, som förstås är värdelösa om inte ens nyfikna lyssnare som är bra på att söka information hittar dem!

    Jag ser till att kollegerna i app-teamet tar del av detta.
    Annika Webbmaster