Gärna något mer heltäckande innehållsbeskrivningar!

Med tanke på att ni lägger så lite textutrymme på att beskriva innehållet i t ex StudioEtt skulle jag önska att ni ger en mer koncis beskrivning i stället för att överösa texten med reportrarnas namn. De namnen är fullkomligt ointressanta. Exakt vilka reportrar public servicebolaget har anlitat är ointressant. Det räcker att jag vet att det är SR som är utföraren. Ett exempel på hur det ser ut nu:
"Cecilia Uddén om det senaste om gasattacken i Syrien. Fernando Arias om USAs ambivalenta inställning i Syrienfrågan. Och Margareta Svensson om kvällens ..."

Om det tredje inslaget får man alltså inte veta någonting överhuvudtaget. Samtidig som de övriga gissningsvis 7-8 inslagen inte omnämns överhuvudtaget. Visst kan man klicka fram och tillbaka mellan era olika sidor för att ytterligare någon liten info, men då tar det en evig tid att försöka få en bild av vad som sig har tilldragit under ett dygn i P1.

Vänligen, Bo Nyström

Kommentarer

  • Hej
    Tack för förslag. Som jag förstår det utgår du från vår tablå för att få denna överblick. Med exemplet från april i år.
    http://sverigesradio.se/sida/tabla.aspx?programid=132&date=2017-04-04
    Jag ser att Studio Ett, liksom t.ex. Vetandets värld, hållit sig inom de 200 tecken en ingress bör innehålla. Ändå visas inte hela på tablåsidan. Jag ska påpeka det för webbansvariga.
    Hur sedan ingressen utformas är redaktionens beslut. Jag för din synpunkt kring korrespondentnamnen vidare till Studio ett.
    Om det sedan VAR fler än tre inslag i den sena sändningen vet jag inte. 16-sändningen hade fler inslag, som också redovisas, men först när man klickar på programpunkten. Det är ju en avvägning här mellan överblick och textmängd på tablåsidan.
    Ett annat sätt att få överblick kan vara olika redaktioners arkiv. Som t.ex. Ekots för den dagen: http://sverigesradio.se/sida/textarkiv.aspx?programid=83&date=2017-04-04
    Mvh
  • Hej, för uppföljnings skull så förde jag för drygt ett år sedan (okt 2016) fram synpunkter om bättre innehållsförteckningar för avsnitten, samt även på bristen på fullständighet och systematik i vilka inslag som publiceras som enskilda klipp.

    I förslaget ingick också att länka direkt från innehållsförteckningen till tidpunkter i sändningen eller existerande ljudklipp.

    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/innehallsforteckning-och-direktlankar-till-ljud-fo/

    I mars skedde en påtaglig förbättring gällande innehållsförteckningarna för Godmorgon Världen, medan ingen förbättring alls verkar ha skett för Studio Ett.

    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/strukturerat-programinnehall-for-godmorgon-varlden/

    Exempel på tablåer från Godmorgon Världen resp. Studio Ett.
    Fortfarande saknas i båda fallen information om tidpunkter för inslagen.

    ----
    Studio Ett kväll fredag 8 december
    Igår kl 22:12
    Om FN:s säkerhetsråds extrainkallade möte med anledning av USA:s erkännande av Jerusalem. Teater- och filmvärlden går vidare efter #metoo. Hur vanligt är organiserat tiggeri?. Kinas pengar i världen.

    ----
    Ett avsnitt från Godmorgon, världen!
    110 min
    Vilka konsekvenser får Flynns lögner? #Metoo hos de mest utsatta och om fenomenet TED...
    Sön 03 dec kl 09:03

    Första timmen:
    * Vilka konsekvenser får Michael Flynns lögner?
    * En sydkoreansk middag med politiska förtecken
    * #Metoo och de mest utsatta – hur gynnas de av en attitydförändring?
    * Om sexuella trakasserier i Frankrike
    * Krönikör Ulrika Knutson

    Andra timmen:
    * Tuveraset 40 år - nu klassas Göta Älvdalen som klimatkatastrofområde
    * Vad händer i Miljöpartiet?
    * Vetenskap som underhållning - om fenomenet TED-talk
    * Finlands 100-årsfirande når sin kulmen
    * Irländsk fd premiärminister om farhågorna efter Brexit
    * Kåseri av Ernst Billgren
    ----