Går inte att ta bort 'ej tillgängliga avsnitt'

Hej!

jag har några avsnitt under 'ej tillgängliga avsnitt' under 'nedladdade avsnitt' som inte går att ta bort.

Jag har tagit bort filerna, men de syns fortfarande i listan.

Version: 5.3.0.5346
OS: Android 6.0.1
Phone: Samsung Galaxy S5 Mini

Se bild exempel:

Kommentarer

  • Hej Magnus!

    App-utvecklaren som har arbetat med att lösa olika nedladdningsproblem undrar dels om du med "ta bort" menar att du har svept bort avsnitten, och dels när de i så fall kommer tillbaka. Om de inte försvinner alls, eller om de först försvinner men sedan dyker upp igen nästa gång du går in under nedladdat ...?

    Tack för en exemplarisk felanmälan!
    Annika Webbmaster

  • Hej!

    De försvinner, men dyker upp nästa gång jag går in på nedladdat.

    Nu försvann dock avsnittet av söndagsintervjun.
  • Tack!

    Detta behöver vi förstå. Låg även avsnittet av Söndagsintervjun bland de icke tillgängliga?

    De avsnitt jag ser från din skärmdump har en sak gemensamt. Du har laddat hem den automatiskt skapade AAC-filen, den vi använder till "versionen med musik" från ett program som egentligen bara ska ha en MP3-version. AAC-versionen gick troligen att ladda hem under en mellanperiod, när t ex Godmorgon Världens podd varit senare än vanligt, och eftersom appen har information om att det bara finns en MP3-version blir det något problem med just dessa filer.

    Det Godmorgon Världen som fungerar korrekt skulle ha varit tillgängligt och är något kortare än din fil:
    Hur "sann" är dystopin The handmaid's tale? Hade Miljöpartiet lyckats bättre i opposition? Och om sömnen som ny statussymbol... (111 min)

    Verkligheten utan musik är 18 minuter mot ditt avsnitt på 51 minuter. Där vet jag inte ifall vi i mars skulle ha erbjudit båda versionerna, eller inte. På de avsnitt som sänts den senaste tiden, verkar vi i bara erbjuda versionen utan musik, men jag vet att programmet tidigare har varit tillgängligt med båda varianterna.
    Hamnbråket: "Ser inget slut på skiten"

    På Minutens fungerande fil är 29 minuter. Varför din version är noll minuter, är ett mysterium, det tycks ha varit en tom fil från början. Vet du om du någonsin kunde starta ljudet?
    Vem vinner korv och blåbärsdryck från Jokkmokk? (29 min)

    Och med den gemensamma nämnaren, blir det ju enklare för app-utvecklarna att felsöka! Så stort tack igen för din fina felanmälan.
    Annika Webbmaster
  • Hej! Hittade den här tråden då jag hade samma fråga, för mig var det "utgångna" nedladdade filer. Lyckades av misstag lösa det, jag drog hela programmet åt höger i stället för att ta bort via menyn under prickarna som är i aktiverade. Hoppas det kan hjälpa!

  • Tack Gunilla!

    Båda de avsnitt som syns på bilden är sådana som endast ska ha funnits i en musikversion. När de inte längre går att lyssna på, ska det gå att just svepa bort dem. Vi kommer att göra det tydligare hur man tar bort dem framöver, eftersom många lyssnare inte har hittat detta!

    Magnus har dock raderat sina avsnitt genom att svepa, men de envisas med att återkomma. Det är alltså ett fel i appen. Jag misstänker att det felet rör ljudfiler som endast funnits i appens listor innan podd-filen från samma avsnitt dök upp, vilket vi självfallet måste lösa! Det är lite krångligt att beskriva skillnaden, men app-utvecklarna förstår vad jag misstänker att felet beror på, och det är kanske det viktigaste?

    Hör av dig ifall de raderade avsnitten skulle dyka upp på nytt även hos dig.

    Bra att du hittade hur du skulle göra!
    Annika Webbmaster
  • Hmm. Att använda menyn har aldrig fungerat, precis som Gunilla påpekar. Jag fick bort ett genom att dra.

    Nu vet jag inte om det är filformatet du menar, men filerna som jag tog bort gocl att lyssna på och var mp3 filer.

    Tror att samtliga avsnitt gick att lyssna på.

    Samtidigt verkar storleksindikatorn inte heller fungera..
  • Vi har två problem. Det ena är att vi behöver förbättra gränssnittet så att det blir enklare att förstå hur man tar bort filerna - och möjligt att radera flera avsnitt på ett bräde. Att svepa bort dem ett och ett är ju lite bökigt om man laddat hem 30 avsnitt av en följetong.

    Det andra är en bugg som jag tror enbart uppstår under "ej tillgängliga avsnitt", alltså AAC-filer som försvinner efter 30-dagar. Det gäller enbart avsnitt som dessutom även finns i MP3-format, där filen inte ska försvinna. De aktuella exemplen från din skärmdump är alla sådana, där programmet egentligen bara ska vara tillgängligt i MP3-formatet, men där AAC-versionen tillfälligt har gått att lyssna på (bra) och ladda hem (dåligt anser jag, men det kan diskuteras) i väntan på att MP3-versionen kommer ut.

    Utanför ämnet:
    Jag kände igen din e-postadress, som jag ser som administratör i forumet, och insåg att det inte är första gången du ger oss den information som vi behöver för att förstå ett problems natur ... Du var ju med och kartlade och beta-testade detta, för snart två år sedan:
    Nedladdade raderade avsnitt tas ej bort från minnet

    Tack igen för hjälpen den gången!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    jag lyckades ta bort programmen från 'ej tillgängliga avsnitt' genom att leta upp avsnittet via 'sök' funktionen och sedan från avsnittet välja 'ta bort nedladdad'.

    Gör jag detta så försvinner avsnittet från 'ej tillgängliga avsnitt'.

    En rolig sak är dock att om jag, efter att ha tagit bort avsnittet, söker upp det igen så kan jag ladda ner avsnittet och även lyssna på det, men i 'nedladdat' listan står det fortfarande som 'ej tillgängligt'.

    Nåja, det gick iallafall att ta bort :-)
  • Hej Magnus!

    Jag vill följa upp hur detta har fungerat de senaste två månaderna. Har problemet uppstått på fler avsnitt sedan senast?

    Vi har ringat in en riktig "skurk" när det gäller nedladdninsproblem i Android, funktioner i som raderar tempfiler och annan data för att, på ett väl aggressivt vis, frigöra RAM-minne. I din telefon borde detta dock inte vara orsaken till problemen, eftersom motsvarande funktion i Samsung (Smart manager eller Device Manager/Enhetsunderhåll - jag minns inte på rak arm vad den heter i just Galaxy S5 mini) mig veterligen inte har såna dumheter för sig i bakgrunden, utan först om du "ber den" att rensa data:
    Galaxy S6 owners: here's a feature you should never use

    Om problemen fortsatt sedan senast, är det i alla fall något som kan spela in, liksom eventuella "städa mobilen-appar" som det går att installera själv. Om du har någon sådan, så är det en god idé att undanta Sveriges Radio Play. Här tycker jag att surfa.se förklarar begripligt varför program som rensar data är i bästa fall onödiga och ofta rent skadliga på Android:
    ”Rensa mobilen”-appar är en dålig idé (surfa.se)

    Som sagt, återkom och berätta hur det fungerar idag!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Problemet har inte visat sig igen sen sist.

    Mvh!

    Magnus
  • Så bra, då släpper jag den här aspekten av nedladdningsproblem.

    God jul!
    Annika Webbmaster