Går inte att "casta" till WIFI högtalare.

Sedan en tid tillbaka går det ej att "casta" ljud till högtalare genom att använda "cast" symbolen i appen. Detta har fungerat utmärkt tidigare och fungerar fortfarande från andra appar (tex Spotfy).
Att "casta" genom Google Home fungerar inget vidare, täta avbrott.

Kommentarer

  • Jag upplever samma problem. Google Music ger kontinuerlig strömning medan sr play slutar strömma efter ca en minut. Jag har Android 10 i telefonen och Google mini och Sony srs zr5 i Google home-grupp.
  • Kan orsaken vara att Google Home Mini och Sony srs zr5 i högtalargruppen ovan inte är anslutna till samma åtkomstpunkt i Google Wifi Mesh? För Google Play Music spelar detta ingen roll men för SR Play funkar det inte. Strömningen upphör efter ca en minut.
  • Tråkigt att ni drabbats, men bra att ni skrev nu, eftersom jag i fredags försökte få en överblick över de olika casting-problem vi fått inrapporterade under de senaste tre månaderna, vilket rör kanske tio felrapporter innan er (där någon redan är löst).

    Ett par av dessa (tre stycken) gäller lyssnare som försöker casta till LG-enheter. Det felet drabbar både vår Iphone-app och vår Android-app och gäller både direktlyssning och att lyssna i efterhand.

    Henry:
    Uppstår ditt fel på en LG-enhet med inbyggd castingfunktion? Vad är det för mobil du castar från?

    Fortsätter ljudet att strömma genom telefonen, trots att det ser ut som om du har aktiverat castingen?

    Richard:
    Av de andra felanmälningarna har jag fått intrycket att vår app inte klarar av att "hålla sessionen öppen" sedan ljudet startat. Jag behöver stämma av detta med kolleger som vet mer om saken, men det borde ju kunna ge problem ifall det rör sig om olika åtkomstpunkter.

    Får du inte samma fel om du castar direkt till Google mini respektive direkt till Sony srs zr5?

    Båda:
    Tills felet är löst, kan ni kanske använda en alternativ app? Tunein och Mytuner radio finns för både Android och Ios för direktlyssning, och för efterhandslyssning på en stor del av innehållet finns det mängder av podd-appar.
    Annika Webbmaster
  • Jag/vi castar från en Sony och en Samsung. Det har fungerat perfekt tidigare (några månader sen).
    Vi använder endast WIFI nätverk och WIFI högtalare (Sony).
    Vi startar appen SR och lyssnar på direktsändning, trycker på casta symbolen. Vi får välja den högtalare vi har (Sony SRS- X88), tror appen ansluter till högtalaren men inget ljud. Trycker man cast symbolen igen frågar den om vill koppla från.
    Henry

  • Tack för den tydliga beskrivningen!

    Hur går det att ansluta appen med Bluetooth? Se sidan 12 och framåt här:
    Bruksanvisning för Sony SRS-X88 (pdf)
    Annika Webbmaster
  • Går utmärkt att ansluta med Bluetooth.
  • Eller inte ljudet försvinner efter 30 - 50 sekunder. Kommer åter om jag höjer ljudnivån på högtalaren, men försvinner återigen innom samma tid.
  • Kanske jag som strular, annan Bluetooth enhet som störde. Bluetooth funkar.
  • Strömningen avbryts efter en minut bara när jag strömmar till högtalargrupp. Däremot funkar det bra om jag strömmar sr play till enbart Google Home Mini eller Chromecast audio. Google Play Music funkar i alla högtalargrupper utan att klippa.
  • Martins fråga är flyttad till en egen tråd:
    Kan jag casta via röststyrning med Google Assistant?
    Annika Webbmaster
  • Henrys fel är något jag känner igen från ett par lyssnare och det uppstår oavsett om ni lyssnar på en kanal eller på avsnitt i efterhand. Vi försöker hitta mönster där!

    Eftersom det fel du beskriver, Richard, inte riktigt följer samma mönster, undrar jag om det är någon skillnad mellan att lyssna på en strömmad kanal eller på ett avsnitt i efterhand för ditt problem.
    Annika Webbmaster
  • Strömmad kanal på sr play stänger ned efter ganska precis två minuter när jag strömmar till en högtalargrupp i wifi-nätverket medan avsnitt i efterhand funkade bra under de fem minuter jag testade.
  • Tack, Richard!

    Det kan vara samma fel som det Ulf beskrev här, men är lite svårt att avgöra. En likhet är att felet drabbar direktlyssning, medan efterhandslyssning inte drabbas. En annan är att grupper av högtalare är involverade. Ulf skrev i och för sig att felet även uppstår även när han castar till en enskild högtalare, medan båda dina enheter fungerar var för sig - det är just som grupp felet uppstår.

    Hans felbeskrivning ger inte heller samma tydliga bild som din, utan felet hos honom verkar variera:
    kan fungera en hel dag i högtalarna men när jag stänger av har jag ljudet kvar, kan oxå tvärstoppa efter några minuter
    (Tyvärr har problemen gjort att Ulf slutat använda vår app, och jag vill inte "störa honom" med fler frågor.)
    Annika Webbmaster
  • Jag har också ett liknande problem med androidappen (Samsung Galaxy S7) och Chromecast. Det avbryts och kommer tillbaka hela tiden både när jag castar direktsändningar (P1 och P3) och lyssning i efterhand. Det är lite slumpmässigt både när det bryts och hur länge avbrottet varar. Lyssnar jag i telefonen fungerar det oklanderligt. I en annan tråd skrev Annika (förresten, eloge till dig och er för att ni tar er tid till detta!) att ni gjort en ändring för några dagar sen, men idag (måndag 27 april 2020) fortgår problemen för mig.
    I köket har jag en Chromecast Audio, det är dit jag oftast castar. Firmware 1.42.172094. Jag har provat flytta på den så det är inte WiFi-täckningen, och jag har inte samma problem med andra strömmande appar (SoundCloud, MixCloud) Jag har samma problem på en vanlig Chromecast med firmware 1.36.159268. Där fungerar andra videoappar som Netflix, HBO mfl. Även SVT Play fungerar direktsänt. (Video är väl helt andra programvaror och protokoll, men med detta vill jag bara säga att det inte är kapacitetsproblem på min internetanslutning.)

    Borås, har Telia ADSL. Jag ställer gärna upp om ni behöver en försökskanin för loggar eller annat.
  • Hej Peter (och ni andra)!
    Jag ställer gärna upp om ni behöver en försökskanin för loggar eller annat.
    Tack, hjälp är välkommen. Felsökningen går lite på sparlåga, eftersom vi under pandemin har behövt prioritera att säkra upp "den allmänna lyssningen" på bekostnad av att lösa buggar i tilläggstjänster.

    Dessutom arbetar de flesta av oss på distans, vilket brukar försvåra möjligheten att testa olika saker - men det har vi nytta av för just denna bugg! En kollega har nämligen noterat att en av hans högtalare som han inte har castat till på länge, har samma fel som det Henry beskriver! (Det är förvisso alltid trist när en lyssnare har problem - men om denna lyssnare samtidigt är erfaren apputvecklare på Sveriges Radio, är det inte enbart tråkigt ...)

    Den tydligaste buggen är alltså den som min kollega och som trådstartaren Henry har. Den yttrar sig så här:
    1. Castingen ser ut att fungera, men ljudet fortsätter att strömma ur mobilen
    2. Drabbar både direktlyssning och efterhandslyssning
    3. Uppträder i såväl Ios-appen som i Android-appen
    4. Vårt innehåll kan utan problem castas via tredjeparts-appar
    Grundproblemet här är förmodligen att vi uppdaterade hur våra appar på Ios och Android hanterar Chromecast, och då tappade stödet för enheter med äldre versioner av denna teknik. Var gränsen för vilken casting-firmware vi oavsiktligt lämnat bakom oss går exakt -och vad vi kan göra för att eventuellt lösa det - vet jag inte än.

    De andra buggarna (Richards om casting till grupper och Peters med slumpvisa avbrott) kan ha med samma uppdatering att göra, men era fel är lite svårare att avgränsa.

    Peter, testa gärna om det blir någon skillnad ifall du undantar din telefon från batterisparande åtgärder, för det är möjligt att ditt operativsystem tycker att vår app inte sänder något medan den castar, och att appen då sätts i någon form av viloläge så att det blir avbrott.
    1. Inställningar
    2. Enhetsvård (kallades Enhetsunderhållning till och med Android 8)
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändning
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill "av-optimera".
    8. Leta upp vår app och se till att den inte är optimerad
    9. Starta om telefonen så att förändringen verkligen slår igenom
    Gick det att följa? Och påverkas detta problem?
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Nej tyvärr gjorde det ingen skillnad. Läste lite i denna tråd https://kundo.se/org/sverigesradio/d/chromecast-audio-built-in/ och det upplever jag också ibland. Jag Jag lyssnar på P1 och P3 direkt, samt i efterhand på P1 Morgon och de långa Ekosändningarna, P3 Med Mayka och Samir Yosufi.
    SR-appen version 20.3.4.
    Jag har sedan tidigare lagt in SR-appen bland oövervakade appar, så att den får förbruka hur mycket ström den vill. Den finns inte med under "Appar alltid i vila", inte heller under "Appar i viloläge". Dessa inställningar finns under Enhetsunderhåll --> Batteri, längst ned. Som sagt, jag är gärna med på betatest av nya versioner, eller om ni vill instrumentera upp en betaversion som loggar samspelet med Chromecastenheter är jag med på det också (jobbar själv med utveckling, dock inte mobilappar, så jag vet hur det är). Tycker ni gör ett fantastiskt jobb med alla våra felrapporter!
  • Samma erfarenhet som Henry från olika Samsungtelefoner till Sonyhögtalare.
    Spotify funkar fint.
    Bluetooth funkar men är inte lika elegant som att strömma direkt till uppspelningsenheten genom wifi.
  • Uppför sig exakt likadant med Sony telefon.
  • Har problem att casta till LG enhet från android. Endast i SR appen som övriga. Appen visar att den castar men ljudet kommer fortfarande från telefonen.
  • Annika skrev:
    "Grundproblemet här är förmodligen att vi uppdaterade hur våra appar på Ios och Android hanterar Chromecast, och då tappade stödet för enheter med äldre versioner av denna teknik. Var gränsen för vilken casting-firmware vi oavsiktligt lämnat bakom oss går exakt -och vad vi kan göra för att eventuellt lösa det - vet jag inte än."

    Jag tycker inte mina Sonyenheter är så gamla - "äldre teknik" - att de kan användas som ursäkt för att SR:s casting inte funkar, medan andra appar fortfarande funkar stabilt i det avseendet. I synnerhet som enheterna automatiskt uppdaterar sin firmware från Sonys servrar.
    I en värld där lyssnandet alltmer sker genom internet borde vi kunna förvänta oss att SR jobbar mer aktivt med driftsäkerheten, där casting är en viktig del som SKALL FUNKA.
  • Hej igen!

    Hur går det för er? Vi gar gjort förbättringar när det gäller vår egen app (i alla fall i Iphone-appen).

    Dessutom har det ju gått en tid, och för en del enheter har det kommit firmwares som förbättrat stödet för Chromecast. Det gäller bland annat i dessa modeller från Sony:
    • STR-DN1080
    • HT-MT500
    • HT-MT501
    • HT-CT800
    • HT-ST5000
    Denna uppdatering är förmodligen anledningen till att problemet med att castingen fortsätter i telefonen, alltså det som bland annat Henry beskrivit ovan, har försvunnit hos Pontus i denna tråd.

    Jag håller tummarna för att samma fix även kommer till övriga modeller!
    Annika Webbmaster
  • Nu verkar det funka med Google Cast till högtalargrupp. Jag prövade att streama till en grupp bestående av en Google mini och två Sony xrs zr5. Direktsändning testades i 15 minuter och funkade fint. Streaming från arkivet testades i 5 minuter och funkade bra.
  • Tack för uppdateringen.
    Men tyvärr, problemet kvarstår precis som förut när det gäller att casta till t.ex. Sony SRS-X99.
    Mvh
  • Tyvärr kvarstår problemet med Sony SRS -X88.

    Henry
  • Rickard:
    Det låter lovande, men med tanke på hur segt detta varit, vågar jag inte blåsa faran över än.

    Tomas och Henry:
    Jag håller som sagt tummarna för att den uppdatering som Sony släppt till ett par modeller även kommer till er!

    Varje firmware tycks vara anpassad för en eller ett par modeller oh de som hittills kommit släpptes så sent som för någon vecka sedan.
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag har hunnit byta telefon till en Samsung S20 och de problemen jag hade förut har jag inte längre. Däremot stoppar castingen ibland, och då ser man det i appen och man kan då trycka på play igen. Jag har inte hittat någon systematik i det.
    Är med i betaprogrammet, appen är från 20 oktober.
    Trodde denna tråd var död, tack för ert engagemang!
  • Trodde denna tråd var död
    Den sov bara. Jag skakade liv i den eftersom jag ville tipsa om Sonys firmware (jag visste nämligen inte vilken modell Tomas hade förrän idag) samt om att vi hade gjort ett par förbättringar i Ios-appen som kan ha bäring på problemen.

    I likhet med de flesta trådar i forumet går det att skriva här, men tråden syns inte i listor och är inte sökbar i forumet. Det är därmed svårt att hitta (tillbaka) hit.
    de problemen jag hade förut har jag inte längre
    Skönt att höra! Om du kommer på något mönster för när kontakten trots allt fortfarande tappas, så hojta till.
    Annika Webbmaster
  • Även jag har en Samsung S20 och problemet finns där.
    Ja, då håller jag tummarna för att det löser sig med en uppdatering från Sony.
    Annika, ni kanske har övervägt att skicka ett mejl till Sony och hinta om att de har anledning att pusha uppdateringar på de här burkarna som vi har problem med. Om det kommer från Sveriges Radio kanske de tar det på allvar...?
    Mvh
  • Om det kommer från Sveriges Radio kanske de tar det på allvar...?
    Tyvärr är min erfarenhet att vi, som ett litet perifert radiobolag de inte hört talas om tidigare, sällan kan påverka de multinationella bolagens beslut.

    Däremot tror jag att Sony redan tardetta på allvar. De har släppt tre olika uppdateringar som är skräddarsydda för fem av deras modeller:De skulle inte ha gjort så, om se inte förstått problemet!

    Deras ambition borde vara att denna förbättring ska skickas ut till deras övriga modeller med inbyggd Chromecast - om de inte tydligt sagt att support upphört och ingen mjukvaruuppdatering längre sker.
    Annika Webbmaster
  • Jag förstår hur du tänker men jag tror du underskattar ert inflytande , förutsatt att du hittar rätt ingång i deras organisation.
    Bra att de tycks vara på bollen nu men konstigt att det dröjer så att uppdatera samtliga modeller.
  • Bra att de tycks vara på bollen nu men konstigt att det dröjer så att uppdatera samtliga modeller.
    Jag tror att de modeller som fick den runt den 20 oktober fick en "ren Chromecast-förbättring". Det kanske finns fler saker de vill förbättra för er med SRS-X77, SRS-X88 och SRS-X99 (och eventuella övriga enheter som har inbyggd Chromecast).

    Plus att de kanske vill avvakta och försäkra sig om att den förbättring som har kommit verkligen fungerar och löser problemet. (Det gör den hos Pontus och Jörgen i denna tråd.)
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag följer upp olika Chromecast-problem. Tyvärr har jag inte sett några nya uppdateringar från Sonys sida för er som inte fick del av dem som sköts ut i höstas, så det borde fortfarande vara samma fel hos er med SRS-X77, SRS-X88 och SRS-X99.

    Vi har i och för sig själva gjort en del förändringar i castingen för att lösa problem med avbrott, men problemet ni har, där det ser ut att funka men ljudet inte skickas vidare, avhjälps förmodligen inte av den förbättringen.

    Har jag fel, så får ni höra av er, annars ville jag mest bara säga att ni inte är bortglömda och påminna om att det finns andra appar från vilka ni kan casta vårt innehåll.
    Annika Webbmaster
  • Tack för att du kommer med uppdatering om problemet, Annika.
    Jag kan bekräfta att läget är status quo - problemet kvarstår.
    Mvh Tomas
  • I såna här sammanhang gillar jag inte att ha rätt ...

    Nåväl, jag hoppas att ni har hittat andra appar där våra kanaler och programserier finns med och går att casta. Behöver ni tips, så fråga.
    Annika Webbmaster