Till senaste kommentaren

Går inte att "casta" till WIFI högtalare.

Sedan en tid tillbaka går det ej att "casta" ljud till högtalare genom att använda "cast" symbolen i appen. Detta har fungerat utmärkt tidigare och fungerar fortfarande från andra appar (tex Spotfy).
Att "casta" genom Google Home fungerar inget vidare, täta avbrott.

Henry Westerberg Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Jag upplever samma problem. Google Music ger kontinuerlig strömning medan sr play slutar strömma efter ca en minut. Jag har Android 10 i telefonen och Google mini och Sony srs zr5 i Google home-grupp.
    Richard L
  • Kan orsaken vara att Google Home Mini och Sony srs zr5 i högtalargruppen ovan inte är anslutna till samma åtkomstpunkt i Google Wifi Mesh? För Google Play Music spelar detta ingen roll men för SR Play funkar det inte. Strömningen upphör efter ca en minut.
    Richard L
  • Tråkigt att ni drabbats, men bra att ni skrev nu, eftersom jag i fredags försökte få en överblick över de olika casting-problem vi fått inrapporterade under de senaste tre månaderna, vilket rör kanske tio felrapporter innan er (där någon redan är löst).

    Ett par av dessa (tre stycken) gäller lyssnare som försöker casta till LG-enheter. Det felet drabbar både vår Iphone-app och vår Android-app och gäller både direktlyssning och att lyssna i efterhand.

    Henry:
    Uppstår ditt fel på en LG-enhet med inbyggd castingfunktion? Vad är det för mobil du castar från?

    Fortsätter ljudet att strömma genom telefonen, trots att det ser ut som om du har aktiverat castingen?

    Richard:
    Av de andra felanmälningarna har jag fått intrycket att vår app inte klarar av att "hålla sessionen öppen" sedan ljudet startat. Jag behöver stämma av detta med kolleger som vet mer om saken, men det borde ju kunna ge problem ifall det rör sig om olika åtkomstpunkter.

    Får du inte samma fel om du castar direkt till Google mini respektive direkt till Sony srs zr5?

    Båda:
    Tills felet är löst, kan ni kanske använda en alternativ app? Tunein och Mytuner radio finns för både Android och Ios för direktlyssning, och för efterhandslyssning på en stor del av innehållet finns det mängder av podd-appar.
    Annika Webbmaster
  • Jag/vi castar från en Sony och en Samsung. Det har fungerat perfekt tidigare (några månader sen).
    Vi använder endast WIFI nätverk och WIFI högtalare (Sony).
    Vi startar appen SR och lyssnar på direktsändning, trycker på casta symbolen. Vi får välja den högtalare vi har (Sony SRS- X88), tror appen ansluter till högtalaren men inget ljud. Trycker man cast symbolen igen frågar den om vill koppla från.
    Henry


    Henry Westerberg
  • Tack för den tydliga beskrivningen!

    Hur går det att ansluta appen med Bluetooth? Se sidan 12 och framåt här:
    Bruksanvisning för Sony SRS-X88 (pdf)
    Annika Webbmaster
  • Går utmärkt att ansluta med Bluetooth.
    Henry Westerberg
  • Eller inte ljudet försvinner efter 30 - 50 sekunder. Kommer åter om jag höjer ljudnivån på högtalaren, men försvinner återigen innom samma tid.
    Henry Westerberg
  • Kanske jag som strular, annan Bluetooth enhet som störde. Bluetooth funkar.
    Henry Westerberg
  • Strömningen avbryts efter en minut bara när jag strömmar till högtalargrupp. Däremot funkar det bra om jag strömmar sr play till enbart Google Home Mini eller Chromecast audio. Google Play Music funkar i alla högtalargrupper utan att klippa.
    Richard L
  • Martins fråga är flyttad till en egen tråd:
    Kan jag casta via röststyrning med Google Assistant?
    Annika Webbmaster
  • Henrys fel är något jag känner igen från ett par lyssnare och det uppstår oavsett om ni lyssnar på en kanal eller på avsnitt i efterhand. Vi försöker hitta mönster där!

    Eftersom det fel du beskriver, Richard, inte riktigt följer samma mönster, undrar jag om det är någon skillnad mellan att lyssna på en strömmad kanal eller på ett avsnitt i efterhand för ditt problem.
    Annika Webbmaster
  • Strömmad kanal på sr play stänger ned efter ganska precis två minuter när jag strömmar till en högtalargrupp i wifi-nätverket medan avsnitt i efterhand funkade bra under de fem minuter jag testade.
    Richard L
  • Tack, Richard!

    Det kan vara samma fel som det Ulf beskrev här, men är lite svårt att avgöra. En likhet är att felet drabbar direktlyssning, medan efterhandslyssning inte drabbas. En annan är att grupper av högtalare är involverade. Ulf skrev i och för sig att felet även uppstår även när han castar till en enskild högtalare, medan båda dina enheter fungerar var för sig - det är just som grupp felet uppstår.

    Hans felbeskrivning ger inte heller samma tydliga bild som din, utan felet hos honom verkar variera:
    kan fungera en hel dag i högtalarna men när jag stänger av har jag ljudet kvar, kan oxå tvärstoppa efter några minuter
    (Tyvärr har problemen gjort att Ulf slutat använda vår app, och jag vill inte "störa honom" med fler frågor.)
    Annika Webbmaster
  • Jag har också ett liknande problem med androidappen (Samsung Galaxy S7) och Chromecast. Det avbryts och kommer tillbaka hela tiden både när jag castar direktsändningar (P1 och P3) och lyssning i efterhand. Det är lite slumpmässigt både när det bryts och hur länge avbrottet varar. Lyssnar jag i telefonen fungerar det oklanderligt. I en annan tråd skrev Annika (förresten, eloge till dig och er för att ni tar er tid till detta!) att ni gjort en ändring för några dagar sen, men idag (måndag 27 april 2020) fortgår problemen för mig.
    I köket har jag en Chromecast Audio, det är dit jag oftast castar. Firmware 1.42.172094. Jag har provat flytta på den så det är inte WiFi-täckningen, och jag har inte samma problem med andra strömmande appar (SoundCloud, MixCloud) Jag har samma problem på en vanlig Chromecast med firmware 1.36.159268. Där fungerar andra videoappar som Netflix, HBO mfl. Även SVT Play fungerar direktsänt. (Video är väl helt andra programvaror och protokoll, men med detta vill jag bara säga att det inte är kapacitetsproblem på min internetanslutning.)

    Borås, har Telia ADSL. Jag ställer gärna upp om ni behöver en försökskanin för loggar eller annat.
    Peter L
  • Hej Peter (och ni andra)!
    Jag ställer gärna upp om ni behöver en försökskanin för loggar eller annat.
    Tack, hjälp är välkommen. Felsökningen går lite på sparlåga, eftersom vi under pandemin har behövt prioritera att säkra upp "den allmänna lyssningen" på bekostnad av att lösa buggar i tilläggstjänster.

    Dessutom arbetar de flesta av oss på distans, vilket brukar försvåra möjligheten att testa olika saker - men det har vi nytta av för just denna bugg! En kollega har nämligen noterat att en av hans högtalare som han inte har castat till på länge, har samma fel som det Henry beskriver! (Det är förvisso alltid trist när en lyssnare har problem - men om denna lyssnare samtidigt är erfaren apputvecklare på Sveriges Radio, är det inte enbart tråkigt ...)

    Den tydligaste buggen är alltså den som min kollega och som trådstartaren Henry har. Den yttrar sig så här:
    1. Castingen ser ut att fungera, men ljudet fortsätter att strömma ur mobilen
    2. Drabbar både direktlyssning och efterhandslyssning
    3. Uppträder i såväl Ios-appen som i Android-appen
    4. Vårt innehåll kan utan problem castas via tredjeparts-appar
    Grundproblemet här är förmodligen att vi uppdaterade hur våra appar på Ios och Android hanterar Chromecast, och då tappade stödet för enheter med äldre versioner av denna teknik. Var gränsen för vilken casting-firmware vi oavsiktligt lämnat bakom oss går exakt -och vad vi kan göra för att eventuellt lösa det - vet jag inte än.

    De andra buggarna (Richards om casting till grupper och Peters med slumpvisa avbrott) kan ha med samma uppdatering att göra, men era fel är lite svårare att avgränsa.

    Peter, testa gärna om det blir någon skillnad ifall du undantar din telefon från batterisparande åtgärder, för det är möjligt att ditt operativsystem tycker att vår app inte sänder något medan den castar, och att appen då sätts i någon form av viloläge så att det blir avbrott.
    1. Inställningar
    2. Enhetsvård (kallades Enhetsunderhållning till och med Android 8)
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändning
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill "av-optimera".
    8. Leta upp vår app och se till att den inte är optimerad
    9. Starta om telefonen så att förändringen verkligen slår igenom
    Gick det att följa? Och påverkas detta problem?
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Nej tyvärr gjorde det ingen skillnad. Läste lite i denna tråd https://kundo.se/org/sverigesradio/d/chromecast-audio-built-in/ och det upplever jag också ibland. Jag Jag lyssnar på P1 och P3 direkt, samt i efterhand på P1 Morgon och de långa Ekosändningarna, P3 Med Mayka och Samir Yosufi.
    SR-appen version 20.3.4.
    Jag har sedan tidigare lagt in SR-appen bland oövervakade appar, så att den får förbruka hur mycket ström den vill. Den finns inte med under "Appar alltid i vila", inte heller under "Appar i viloläge". Dessa inställningar finns under Enhetsunderhåll --> Batteri, längst ned. Som sagt, jag är gärna med på betatest av nya versioner, eller om ni vill instrumentera upp en betaversion som loggar samspelet med Chromecastenheter är jag med på det också (jobbar själv med utveckling, dock inte mobilappar, så jag vet hur det är). Tycker ni gör ett fantastiskt jobb med alla våra felrapporter!
    Peter L
  • Samma erfarenhet som Henry från olika Samsungtelefoner till Sonyhögtalare.
    Spotify funkar fint.
    Bluetooth funkar men är inte lika elegant som att strömma direkt till uppspelningsenheten genom wifi.
    Tomas
  • Uppför sig exakt likadant med Sony telefon.
    Henry

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.