Går det att spela upp Sveriges Radio på en "group" av Google-högtalare?

Detta inlägg är utbrutet från tråden Senaste nyheter fungerar inte längre med Google home. Med ny rubrik är det lättare för andra att hitta frågan!
/Webbmaster-Annika

-----

Är det någon som har lyckats att spela upp Sveriges radio på en "group" av googlehögtalare?

Kommentarer

  • Hej Peter!

    Hur är enheterna kopplade och vad är det som inte fungerar som förväntat

    Beskriv gärna närmare vad du har för högtalare och gruppering, och hur det fungerar med annat innehåll än vårt! Med många olika parametrar finns det annars risk för att både vi webbmastrar och andra lyssnare svarar på något helt annat än vad du vill få svar på ...
    Annika Webbmaster
  • Default speaker som man specar I sin Google home är en grupp med chromecast audio eller enskild. (om man vill såklart).

    Andra appar i Google home spelar upp musik i default speaker. Men inte eran
  • Jag har 7 stycken smarta högtalare som jag har grupperat i olika grupper i appen google home. Jag har en grupp av två högtalare som heter garden group. Kommandot blir ex - ok google - play van morrison on garden group. Detta kommadot får jag inte att fungera med SR dvs - ok google - ask swedish radio to play P1 on garden group.
  • Hejsan Peter!!

    Tobias svarade såhär tidigare på den frågan:

    För tillfället är Googles lösning för ljuduppspelning väldigt begränsad i jämförelse med andra plattformar. Ang. uppspelning på andra högtalare och ändring av volym så skickas dessa kommandon till applikationen som spelar upp ljudet. I detta fallet alltså Sveriges Radio. 3e parts appar kan för närvarande inte ändra volym eller spela upp på andra högtalare. Vi har skickat en förfrågan om detta till Google och de säger att det ligger i deras backlog. Bäst vore om dessa kommandon inte skickades till vår applikation utan stannade hos Google och hanterades där.
  • men spotify klarar det ju? och tunein?
  • Godmorgon vänner
    Jag och min fru gillar att lyssna på P1 i köket och sovrummet samtidigt på morgonen och då måste vi använda kommandot - ok google - Play sr p1 on tunein on morning group. Precis som Fredrik säger det fungerar med tunein men inte SR?

  • Hej igen och tack för förtydligande!

    Andreas:
    Tack för att du hänvisade till vad Tobias, en av utvecklarna bakom vår Google home-tjänst, svarade den 11 juli.

    Fredrik:
    Att det fungerar i vissa appar men inte med vår app, beror på att det är skillnad mellan Supported apps & partners on Google Home (som Google Play Music, Spotify och Tunein) och Third-party created services som vår app. (Testa exempelvis en podcast-app, ljudboks-app eller liknande, så får du samma problem.)

    Peter:
    Bra att du har hittat möjligheten att spela upp P1 i gruppen genom Tunein!
    Annika Webbmaster
  • Hej SR

    Använder google assistent frekvent och det fungerar riktigt bra med SR, kan man få önska att ni lägger till stil, spanarna, meny, odla med p1, medierna och konflikt.
  • Hej och förlåt det sena svaret.

    Alla dessa program ska du kunna komma åt med Google Assistent. Kan du berätta närmre vad det är du försöker göra och vad som händer?
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Jag använder inte Google assistent utan Google home smartspeaker. Vad jag förstår så är det engelska beskrivningar på SR program som gäller för att SR skall förstå?
  • Ok, jag tolkade använder google assistent frekvent som att det var just G. assistent frågan gällde. Jag får kolla upp vad som gäller för Google Home smart speaker.

    Testa gärna:
    - Hey Google, play Odla med P1 podcast

    Går det? När jag senast undersökte detta, för tre månader sedan, var våra poddar ännu inte indexerade av Google och gick därmed inte att spela upp:
    Spela poddar i Google home

    Men tre månader är ju ett hav av tid givet hur snabbt utvecklingen går, så jag behöver som sagt se hur det fungerar här och nu ...

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Så här svarar Magnus Suneson, som leder arbetet med vårt innehåll på den här typen av tjänster:
    Allt vårt matrial, inklusive arkiv, går att lyssna på via vår Google Home App, Swedish Radio. Inom kort kommer även Google Home att släppas på svenska. Då har vi en app klar.

    Var det svar på din fråga?
    Annika Webbmaster