Kan jag lyssna på gamla julkalendrar?

Hej!
Jag hade gärna viljat kunna lyssna på alla gamla julkalendrarna. Men hittar inte mer än någon. Kan man hitta dom här eller någon annanstans

Med vänlig hälsning, Karin
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Karin!

    Tyvärr äger vi inte rättigheter för äldre julkalendrar, men den vi sände förra julen finns tillgänglig hos oss till och med januari:
    Julkalendern 2018: Tonje i Glimmerdalen

    (Om du passar på att ladda ned den på datorn, kan du lyssna även senare än så, men programserien försvinner hos oss – och från vår app om du laddat hem den där).

    Det finns även tre äldre julkalendrar att köpa på cd i vår butik:
    https://www.sverigesradiobutiken.se/category/sveriges-radios-julkalendrar

    Hoppas att några av de kalendrar du helst vill höra finns med där!
    Annika Webbmaster
  • Jättetråkigt att gamla kalendrar tas bort. Ni borde verkligen se till köpa rättigheter för mycket längre än ett år. Mina tre barn vill lyssna på flera år gamla kalendrar. Så synd på så fina produktioner, att de bara försvinner. Många barn (och vuxna) skulle kunna glädjas under lång tid. Vilket slöseri. Och besvikelse.
  • Tack för detta tydliga önskemål, som jag självfallet skickar vidare till barnradion!
    Annika Webbmaster
  • Hej Cecilia! Vad glad jag blir att du brinner så för julkalendrarna! Jag håller med dig om att det vore roligt att kunna erbjuda dem för lyssning under längre tid men avtalen ser ut som de gör med bla dramatiker, regissör och skådespelare och då är det tidsbegränsat. Däremot kan jag glädja dig med att vi ser just nu över alla tidigare produktioner för att undersöka vilka vi kan reprisera. Under tiden har vi väldigt mycket annat som kanske du och dina barn tycker om. Jag vill tipsa om Bröderna Leijonhjärta och Godnattsagor för rebelltjejer för de lite äldre barnen och Paddington och Pettson och Findus för se yngre. Mvh Linda
  • Åh, hoppas att vi har möjlighet att reprisera några av de kalendrar ni har tyckt bäst om, Cecilia!

    Vilka äldre kalendrar saknar ni mest?
    Wikipedia: Sveriges Radios julkalender

    Själv skulle jag gärna lyssna på Samma gamla visa från 2003 och Siri och ishavspiraterna från 2012.

    Och när jag länkade till den senare, så såg jag att den faktiskt går att lyssna på fortfarande, men hade gått under min radar!

    Jag tar reda på hur det kommer sig. Om vi har fler kalendrar som även jag som jobbar med sajten har svårt att finna, behöver vi rätta till det! Och om vi har dessa avsnitt tillgängliga av misstag, behöver vi förstås rätta till det.
    Annika Webbmaster
  • Jag ber om ursäkt över att jag svarat att vi inte hade äldre kalendrar. Jag hade helt fel!

    Rättigheterna varierar från år till år och nu hittar jag flera som går att lyssna på, dock inte äldre än från 2010! De med fet stil har ljuden kvar.Tack för att du fick mig att upptäcka detta. Jag hör med barnwebben hur vi kan lyfta fram dem bättre!
    Annika Webbmaster
  • Hej, vi kan absolut kika på om det kan bli enklare att hitta de äldre julkalendrar vi faktiskt har som lyssning (2010, 2011 och 2012 - och 2018 ett tag till!)
  • Tack!

    ​Jag påminner om att det även finns tre äldre kalendrar att köpa som cd i vår butik:
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar. Det var just Lyckoborgen vi ville lyssna på igen. Siri och ishavspiraterna har vi lyssnat på flera gånger. Försökte googla och leta på SR efter Lyckoborgen men hittade inga länkar som fungerade. Ska testa din länk ikväll igen. Det är säkert fler barn som av nostalgiskäl vill lyssna på tidigare års kalendrar.
  • Jag såg fel igår, när jag räknade in Lyckoborgen bland de kalendrar som går att lyssna på.

    Jag ber så mycket om ursäkt över att ännu ett felaktigt svar från mig ökat förvirringen. Det är de kalendrar Kristina på Barnradion räknar upp som går att lyssna på.

    Jag håller tummarna för att just Lyckoborgen kan komma med bland de äldre kalendrar vi har möjlighet att sända i repris!
    Annika Webbmaster
  • Hej, Lyckoborgen finns tyvärr inte kvar för lyssning, förstår om det är förvirrande med listan ovan. En del julkalendrar har vi kvar hemsidan till, eftersom det finns mycket extramaterial kvar att ta del av, även om inte avsnitten finns kvar.

    De kalendrar som går att lyssna på är:
    2010 - De vilda helgonen
    2011 - Allt du önskar
    2012 - Siri och Ishavspiraterna
    2018 Tonje i Glimmerdalen

    Och det är ju inte långt kvar till 1 december och premiär för årets kalender, Biggest Bang! 😀
  • (Jag ändrade i inlägget från igår, så att Lyckoborgen inte längre är i fet stil.)
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag jobbar som lärare och skulle verkligen uppskatta om det går att få fram ett avsnitt från den första radiokalendern 1957. Barnen älskar att höra hur det var förr och vi jämför med dagens. Med tv-kalendern finns det från första sändningen, men jag kan inte hitta en ljudfil någonstans från radio.. Är det möjligt att få tag på det?

    //En tacksam och nyfiken lärare med klass
  • Jag är ute efter dom som sändes på 80-talet. Hade varit kul för barnen att få höra dom man själv är uppvuxen med.
  • Hej Karin och Jenny!
    Allt som vi sänder på Sveriges radio och Barnradion finns sparat i radioarkiv så visst finns programmen kvar men enligt avtal så får vi inte dela ut dem hur som helst eller utan att betala eller få godkännande av upphovspersonen. Jag måste säga att jag älskar ert engagemang så jag skulle vilja be er maila mig på Linda.belanner@sr.se så ska jag se vad som är möjligt eller inte.
    Karin, ser du i inlägget ovan att det finns tre kalendrar att köpa i SR-butiken, de är inte från 80-talet men från 90-talet. Kanske kan funka oxå?
    Ha en fin helg!
    Mvh Linda
  • Hej
    Vi saknar ”Marvinter” och ”Lyckoborgen”! Finns det chans att de återkommer

  • Hej Emma! Tack för din fråga men just de här två har utgått nu eftersom rättigheterna att ha dem tillgängliga har gått ut. Men ni är många som har efterfrågat gamla julkalendrar så vi tar det verkligen till oss och undersöker vad vi kan göra. Men klartext, att erbjuda gamla julkalendrar innebär att vi måste köpa nya reprisrättigheter och det är inte alltid möjligt. Hoppas du tycker om årets kalender - Biggest bang!
    mvh Linda Belanner
  • Hej!
    Jag skulle någon dag, när det finns möjlighet, att lyssna på Hertig Hans slott från 1994. Minns att jag tyckte om den.
    Mvh Magnus
  • Hej Magnus!

    Hertig Hans slott tillhör alltså inte dem som finns tillgängliga nu, så du får hålla tummarna för att det är en av de kalendrar som vi framöver köper loss rättigheter för.

    Jag repeterar listan över vad som finns och var detta finns:
    Tack för att du berättade vad du önskar och hoppas att du tycker att någon eller några av de andra julkalendrarna är fina att lyssna på!
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Jag skulle också gärna lyssna igen på Julradioshow med Allan och Martin från 2001 och hans Hertig Hans slott från 1994.

    Hälsningar
    Jenny
  • Tack!

    Båda var ju roliga! Hertig Hans slott vet jag att vi sände i repris vårvintern 1997, så den fungerar nog bra att sända även när det inte är jul.

    Måns och Anders som gjorde Hertig Hans slott har gjort många programserier. En som både jag och mina (halvvuxna) barn tycker om är Så funkar det. Det är ett helt annat upplägg än julkalendern, men ett lyssningstips jag ändå vill ge. Om ni skulle gilla den serien, har ni nämligen 74 avsnitt framför er (och nya tillkommer)!

    Som min kollega Linda Belanner på Barnradion skrev, så tar de reda på om det går att göra äldre julkalendrar tillgängliga. Att erbjuda gamla julkalendrar innebär dock att vi måste köpa nya rättigheter och det är inte alltid möjligt, eller kan bli så dyrt att vi hellre lägger pengarna på nya produktioner.

    Jag hoppas att ni har förståelse för detta, och att ni hittar något ni tycker om bland de många julkalendrar och andra serier som vi trots allt erbjuder idag!
    Annika Webbmaster
  • Barnen på mitt jobb älskade Marvinter och tar gärna tillbaka både den, Månsaråttan och Lyckoborgen. 😊 Vi har även lyssnat på Allt du önskar som dom tyckte var spännande och testat både High Tower och Siri och ishavspiraterna men det var inget dom fastnade för tyvärr. (Men High Tower tyckte jag var helt ok. ☺️)
  • Hej! Jag och mina barn saknar Marvinter! Den var fantastisk! Hoppas att ni kan sända den i repris snart igen.
  • Ta tillbaka lyckoborgen! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    (Hälsar min dotter 8 år, själv ber jag snälla att om det går så vore det väldigt uppskattat om den gick att lyssna på igen😊)
  • Hej Mia och hej dotter! Den här underbara tråden från alla er som vill kunna lyssna mer på våra julkalendrar genom åren gör mig så glad! Det här engagemanget från er alla tar vi till oss och jag lovar vi ska titta på möjligheterna framöver. Det handlar för tydlighetens skull inte om ovilja eller ointresse från vår sida att inte alla kalendrar ligger ute för lyssning. Det är bara en rättighetsfråga. När vi skriver avtal med författare, skådespelare mfl så är det enbart för en viss tid. Sedan måste det förnyas. Och det är inte alltid vi kan välja att göra det tyvärr.  Med detta önskar jag er en God jul och hoppas dottern hittar några andra favoriter att lyssna på! Allt gott  Linda Belanner
  • Hej och vad glad jag blir när jag ser denna tråd och att det är fler som brinner för Hertig Hans slott. Jag lyssnade på den som 7-åring och spelade även in den på kasettband som spelades jämnt och ständigt i vårt hem, men  tyvärr hittar jag de inte längre. Skulle göra nästan vad som helst för att kunna få lyssna på den igen. Finns det någon möjlighet att köpa eller få kontaktuppgifter till upphovsmakaren och fråga?

    Tack på förhand!

    Julhälsningar, Jenny
  • Hej!

    Lyssnaren Mattias har i en annan tråd efterfrågat julkalendern Snälla Py från 2000.

    Just den kalendern har givits ut på cd av Caprice:
    Caprice: Snälla Py

    Snälla Py går alltså att köpa, låna och lyssna på via ljudtjänster som Spotify, vilket jag uppdaterar mitt inlägg från den 18 december med.

    Jenny:
    Hertig Hans slott skapades av bland andra Anders Lundin och Lars In de Betou. Jag tror dock inte att det är de som äger alla rättigheter.
    Annika Webbmaster
  • Just Marvinter saknar jag då den går att använda i undervisningssyfte då man talar om gamla väsen som man trodde på för.
  • Hej Karin!

    Jag har förstått att just sagor och väsen ingår i läroplanen för grundskolan, och att ni är många lärare som därför uppskattade Marvinter. Jag vill därför tipsa om att UR har en serie på detta tema, som kanske kan fungera för dina elever?
    UR: Tro och väsen
    Annika Webbmaster
  • Hur är det möjligt att ni saknar rättigheter på programmen? Med tanke på att vi lyssnare måste betala miljarder varje år är det minsta man kan förvänta sig att ni (vi) äger rättigheterna till det som produceras?!?
  • Hej Jakob! Sveriges radio ingår avtal med alla förbund såsom Teaterförbundet, Skådespelarförbundet och Musikerförbundet för att nämna några. Vi gör vad vi kan utifrån Barnradions möjligheter att erbjuda program så länge som möjligt. Oftast är det flera år och det är vi glada över. mvh Linda
  • Tack, Linda!

    Jakob, det går alltså att köpa loss rättigheter, men är en kostnadsfråga.

    Att vi på Sveriges Radio får del av dina och mina pengar, betyder att vi har ett ansvar för att använda dessa klokt. Att göra otroligt bra radioprogram är det allra viktigaste, men det är också viktigt att göra så att lägga resurser på mixerbord, mikrofoner, infrastruktur och arkiv. På rättigheter för musiken vi spelar och de manus vi använder.

    Om vi skulle skapa en julkalender som Linda och jag (Sveriges Radio-anställda) skriver på arbetstid och där vi själva gör alla röster och all musik, så blir den billig. Vi kan också erbjuda den "för evigt". Men blir den bra? Vill barnen lyssna ens när den är ny? Tveksamt. Då är det bättre att vi gör en riktigt bra produktion, med rätt röster och ett välskrivet manus, och köper loss rättigheter för kanske två år.

    Vilken eller vilka kalendrar är det du saknar mest? Som Linda har skrivit, så kommer vi att försöka göra en del äldre barnprogram tillgängliga, och vill då förstås satsa på rätt delar av vårt rika innehåll.

    För övrigt är mitt lyssningstips Bröderna Lejonhjärta. Det är inte en julkalender - men det är en stark berättelse som jag kan höra gång på gång!
    Bröderna Lejonhjärta – HELA SERIEN

    Trevlig lyssning - och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Det är inget konstigt med att ni köper in program. Är väl jättebra. Men hur bra upphandlare har ni om upphandlingen inte inkluderar rätt till materialet? Har aldrig, med mycket erfarenhet, hört något liknande i privat sektor. De som blåst er på rättigheterna gör uppenbarligen inget eget jobb med att kommersialisera och göra produktionerna tillgängliga så det verkar obegripligt varför ni inte ska kunna kräva rätten att hur ni vill distribuera innehållet i framtiden. Tyvärr är offentlig sektor väldigt ofta otroligt dåliga i upphandling. Det är därför en dörr på karolinska kostar 1,2 miljoner och en stödstrumpa 6000kr. I privat sektor hade vi sagt att vi köper produktionen med rättigheter eller inget alls. Inte direkt så kultursektorn har en lång kö med aktörer som vill köpa deras alster. Jag blir irriterad eftersom jag finansierar er verksamhet och mina barn älskar radioteater men nu inte kan ta del av gammalt material som vi inte hört. Trots att vår familj plöjt ned åtskilliga tusentals kronor i verksamheten.
  • Tack för förtydligandet.

    De som blåst er på rättigheterna gör uppenbarligen inget eget jobb med att kommersialisera och göra produktionerna tillgängliga
    Ett fåtal av produktionerna finns tillgängliga kommersiellt. Jag har endast sett att detta finna för Snälla Py från 2000 (utgiven på cd av Caprice records), men din fråga gjorde mig nyfiken - och ser man på!

    Det finns ju fler kalendrar utgivna, men om alla dessa går att få tag på i ljudtjänster och affärer idag, vet jag inte. Här är de jag hittar:

    Jag blir irriterad eftersom jag finansierar er verksamhet och mina barn älskar radioteater men nu inte kan ta del av gammalt material som vi inte hört.

    Jag förstår att det är själva principen du i första hand vänder dig emot, men berätta gärna om det är någon speciell julkalender du extra gärna vill att dina barn kan ta del av.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen allesamman, i synnerhet Emma, Linda, Katarina och Karin!

    Jag har trevliga nyheter. Igår skrev min kollega Victor på Barnradion:
    Ni är många som önskat att Marvinter ska komma tillbaka, och nu kan vi meddela att den återigen finns att lyssna på!

    Alla avsnitt finns här:
    Marvinter (julkalendern 2017)

    Det går även att ladda ner avsnitten så länge ljuden finns ute (och de gör det i minst ett år framåt). Så passa på att ladda ned alla nu så har du dem för all framtid.

    Sedan hoppas vi såklart att du även är nyfiken på årets julkalender Knäckarbanketten, som är ett riktigt sagoäventyr i barocken. Knäckarbanketten går att provlyssna på här: sverigesradio.se/julkalendern

    Med vänlig hälsning
    Victor Holm Lagerqvist
    Digital redaktör Barnradion

    Annika Webbmaster