Funktionen "Läs mer" i nyhetsartiklar

Varför har ni börjat med funktionen läs mer i nyhetsartiklarna, tycker det bara blir en massa extra klickande.
Här är ett exempel.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6806406

Det räcker med en rubrik och en ingress, tycker man det är något man vill läsa så klickar man på rubriken, att nu bara komma till nästa ingress och få klicka en gång till för att komma till nyheten medför ingen extra aha upplevelse. Om ni däremot har det efter artikeln och man erbjuds mer bakgrunds fakta/historik då kommer man att få en betydligt större aha upplevelse.