Uppspelning stannar efter uppdatering till Android 11

Efter uppdatering till Android 11 igår slutar appen fungera efter några minuter.
Har startat om både telefon och router utan att det hjälpt.

//Björn
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Björn!

    Jag har två tips och håller tummarna för att något av dem hjälper:

    Se till så att appen inte är batterioptimerad:
    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning -> se till att vår app inte är optimerad

    Se till att du har notiser och spelarnotiser påslaget:
    Systeminställningarna -> Appar & aviseringar -> Aviseringar

    Leta upp vår app och se till att Visa aviseringar (huvudreglaget) är valt, liksom "spelarnotiser".

    Om det redan är det, så slå av och på inställningen. Ifall det finns någon miss där det grafiska inte stämmer med verkligheten, så sparas det då om med rätt inställning.

    Om detta inte hjälpte, eller inte går att följa, så återkom och berätta vad du har för telefonmodell!

    Annika Webbmaster
  • Hejsan.
    Nej det hjälpte inte och nu ligger appen kvar och går inte att ta bort när jag drar ner verktygsfältet från hemskärmen.
    Har för mig att det stod att vissa appar måste uppdateras manuellt efter programuppdateringen för dom kommer inte att fungera som dom ska och minst en app till gör inte det.
    Sedan är min SR-app en Beta ver.
    Har f.ö. en Samsung A70.

    //Björn
  • Det är inte mycket av det du föreslog som stämmer efter uppdateringen av Android och för att ta bort appen från bakgrunden måste jag starta om telefonen och appen går inte att använda över huvud taget. Vad jag än gör så hänger den sig efter en stund.

    //Björn
  • Hej igen.

    Efter genomgång av alla möjliga och omöjliga, synliga och dolda inställningar i nya Android 11 samt lite fipplande och testande här och där har jag nu fått ordning på det mesta så både SR-appen och den andra som också krånglade har nu åter börjat fungera som dom gjorde innan uppdateringen.

    //Björn
  • Hej,
    Jag har ständiga avbrott vid lyssning med SR Play-appen (version 21.3.5) på min mobil Samsung A71. Detta har uppträtt de senaste veckorna och troligen sedan senaste uppdateringen av appen den 17/3 2021. Har inte gjort några inställningsförändringar och det har fungerat tidigare. Dock känner jag igen att detta problem har uppstått tidigare flera gånger även med Samsung S8-modell. Jag har gått igenom och testat med olika inställningar för mobildata och wifi startat om, osv, men avbrotten sker efter kort tids lyssning. Avbrotten kan komma efter några minuter eller ca 5-10 minuter, det finns inget exakt mönster här.
    Kan det vara någon bugg i uppdateringsversionen?
    undrar
    Lisbeth

  • Hej Lisbeth.

    Jag hade samma problem.
    I Appinfo där du hittade Ver 21.3.5 trycker du på Batteri ovanför, sedan på Optimera batterianvändning scrollar ner till Sveriges Radio Play och stänger av optimeringen.
    Det var en av sakerna jag gjorde och funkar inte det hör av dig ska jag försöka hitta vad jag gjorde mer.

    //Björn
    Bästa svaret
  • Hej Björn och stort tack för din hjälp! Nu har SR Play P1 varit på ca 30 minuter utan avbrott! Strålande! Jag läste om batterioptimering tidigare här men trodde inte jag hade optimering på. Märkligt att nya uppdateringar skapar dessa problem. Har varit med om det flera ggr tidigare med mina olika Samsung S-modeller också, men det har tydligen löst sig vid ytterligare uppdateringar, för jag har aldrig ändrat inställning för batterioptimering tidigare.
    Tack för din hjälp, och ber att få återkomma om det knasar sig igen.
    Mvh Lisbeth
  • Hej igen.
    Kul att jag kunde hjälpa dig.
    Detta har aldrig hänt mig tidigare heller och mitt problem var att hitta vart man stängde av batterioptimeringen för den hade dom gömt bra och hade jag inte talat om för dig vart jag hittade den hade du förmodligen haft problem med det.
    Nu kommer den även att finnas på hemskärmen med även när du stängt av den när du drar ner verktygsfältet längst upp med då skickar du den bara till vänster eller höger så försvinner den från bakgrunden med.

    //Björn
  • Tack Björn, för att du beskrev så tydligt hur du gjorde för att "av-optimera". Därmed hjälpte du både Lisbeth och förhoppningsvis andra, eftersom vi på Sveriges Radio kan ge bättre hjälp framöver!

    Jag markerar det svaret som "bästa svar", så att andra drabbade snabbt hittar det.

    Lisbeth:

    Jag läste om batterioptimering tidigare här men trodde inte jag hade optimering på. Märkligt att nya uppdateringar skapar dessa problem.
    Tyvärr är det så. Med system-uppdateringar händer det att de inställningar en lyssnare har gjort för olika appar nollställs, något Samsung får kritik för exempelvis här:
    https://dontkillmyapp.com/samsung

    Bra att du sökte efter information och hittade till detta forum, och till en så hjälpsam "medlyssnare" som Björn!
    Annika Webbmaster
  • Hejsan.

    Visst, inga problem, bara kul att kunna hjälpa till när ni var hemma på långledig påskhelg så Lisbeth kunde använda appen.

    //Björn