App-layout: Flytta play-symbolen från bildens centrum

Kan ni omplacera ”play”triangeln ifrån centrum av bilden, när man använder mobiltelefon blir triangeln väldigt stor i förhållande till bilden, det intressanta i en bild brukar hamna nära centrum och täcks därför av triangeln.

Kommentarer

  • Hej Joakim och tack för att du vill hjälpa oss att göra appen bättre!

    Om jag vill se en viss bild bättre, brukar jag starta det aktuella avsnittet. Då får jag upp det vi kallar "storspelaren", med bilden i en i större version och utan knapp i vägen. Om det inte har varit lämpligt att lyssna just då har jag sedan snabbt pauserat ljudet. Bilden finns då kvar i storspelaren - utan knapp över även i pauserat läge.

    Kanske kan även du ha nytta av det tipset? Hör av dig om du inte får det att fungera som jag beskriver!

    Jag framför ditt förslag till kollegerna i app-teamet.
    Annika Webbmaster
  • Det här är en bra idé.
    Visst går det att se hela bilderna på det viset, men att playknappen täcker centrala delar av bilderna är ju rätt onödigt.

    Se även t.ex. programlistan till Sommar & vinter i P1 för ett annat exempel där playknapparna nästan gör bilderna i listan meningslösa.
    Mvh
    //Lars

  • Jag håller med att just vid Sommar & vinter i P1, Söndagsintervjun och den typen av program, så blir placeringen av play-sumbolen inte så lyckad. Den sitter dock inte där den gör av en slump, utan vi har gjort användarundersökningar där vi sett att den centralt placerade knappen gör det lättare för många. Det är en logik som folk har lärt sig från andra play-tjänster, och även där kan det förstås bli knasigt med knappens placering:

    Även om klickytan i vår app inte är större med play-symbolen i mitten av bilden än om symbolen finns i ett hörn (eftersom hela bilden egentligen är en knapp) så finns det lyssnare som uppfattar själva symbolen som det som man måste klicka på, så när vi tidigare hade en liten play-knapp nere i hörnet fick vi den här typen av synpunkter:
    ... en play-symbol i hörnet av bilden. Den symbolen ser ut som sin egen knapp, varför man siktar på just den lilla fyrkanten. När man gör det missar man ofta den egentliga stora träffytan (miniatyrbilden)

    /.../ Designa bort det genom att antingen flytta play-symbolen till mitten av bilden ...

    Alldeles för lätt att missa att trycka på miniatyrbilden i kanallistan

    Jag framför kritiken till app-teamet på nytt, men tror inte att vi kommer att ändra tillbaka. Placeringen underlättar lyssningen, i synnerhet för lyssnargrupper som kanske inte är så tekniskt kunniga. Om vi behöver välja mellan "lättare att lyssna" och "lättare att se bilden", så väljer vi det förra! (Helst vill vi ha båda delarna, förstås.)  I vår app är det av naturliga skäl ljudet som är i fokus, och om vi blir bättre på att förklara varför vi har valt att göra som vi har gjort, så hoppas jag att ni kan stå ut med detta irritationsmoment.

    Annika Webbmaster