Fortsätter DAB-sändningarna?

Hej! Står i begrepp att köpa ny radio. Är det någon mening att betala extra för en radio med DAB-mottagare? D.v.s. kommer Sveriges Radio att fortsätta med DAB-utsändningarna? Jag bor i Stockholm.

Kommentarer

  • Hej Lars Åke!
    Vi har dessvärre inga besked vad gäller DAB. Hela projektet är lagt på is tills vidare. Vi har en DAB-sida där vi publicerar nyheter: https://sverigesradio.se/digitalradiodab
    så om nya besked kommer i frågan är det en bra sida att kolla på.
    Jag har inte hört något om förändringar i det nuvarande utbudet, men som sagt det finns inga beslut. Jag kan därför inte råda dig till att köpa en dab-radio eller låta bli. Däremot ska kolla lite med andra kollegor, så jag återkommer.
  • Det finns inga förestående planer på avveckling. Sändningarna med DAB fortsätter tills vidare i Stockholm, Göteborg, Malmö och Luleå, men man vet inte vad det kan betyda i tid. Det är det enda besked som finns för tillfället, dessvärre.
  • Om Dab blir av kommer alla apparater utan Dab att vara värdelösa?
  • Det finns ju som sagt inga beslut alls. Men om man tar Norge som ett exempel så släckte dom helt ned FM och gick över till DAB. Efter nedsläckningen kunde man inte längre använda vanliga FM-mottagare.
    Ni som känner till detta mer exakt får gärna rätta mej om jag skulle ha fel!
  • Hoppas ni på SR kommer ha kvar FM långt framöver. Har sett hur det är i Norge på landsbygden. Nästan ingen signal och på gatorna ser man flera som slängt ut sin radioapparat. Dåligt för miljön också att skrota radion...
  • Hej alla!

    Jag vill påminna om att detta är ett supportforum och att vi som arbetar med att svara här är webbmastrar och webbutvecklare. Vi svarar gärna på frågor om våra webbtjänster, löser problem med våra appar och tar emot förslag och idéer som handlar om Sveriges Radios webb. Däremot har vi inte möjlighet att svara på frågor som rör DAB (eller att låta detta forum bli en plattform för debatt om ämnet). Jag hoppas att ni har förståelse för detta!

    Frågor och synpunkter kring DAB är det bättre att ni ställer våra kolleger på  lyssnarservice@sverigesradio.se

    Denna tråd låser jag.
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.