Förslag till webbsidan Grafik: COVID-19 i Sverige

Jag tycker att det vore bra om ni hade även en logaritmisk graf över antalet smittade på denna sida:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7427095

Motiveringen är att en logaritmisk kurva visar ökningstakten av antaletsmittade vilket jag tycker vore intressant.

Mvh,
  Ingar

Kommentarer

  • Hej!

    Visst har jag då förstått dig rätt? Om det skedde en ökning från åtta smittade till åttio för några veckor sedan var denna tiofaldig, men svår att läsa av i grafen i och med att skalan går uppåt femtusen ... Med en logaritmisk skala går det enklare att se ökningstakten:
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Coronavirusutbrottet_2020_i_Sverige#/media/Fil:COVID-19-Sweden-log.svg

    En del av grafiken på sidan är inte skapad av oss, utan hämtad härifrån:
    Svenska Intensivvårdsregistret, SIR

    Jag tipsar min kollega Marcus, som skapat "utjämna kurvan-grafiken" på samma sida, om detta!

    Tack för att du vill hjälpa oss att göra data begripligare.
    Annika Webbmaster
  • Tack Ingar, välkomnar tips! Arbetstrycket hårt dessa dagar, men kollar närmare på detta förslag vid nästa tillfälle för uppdatering av just denna sida.
    Mvh / Marcus, Ekot
  • Bra!

    PS:
    Jag skrev även till Svenska Intensivvårdsregistret och tipsade om en logaritmisk skala (vilket de kanske redan har på någon annan vy).
    Annika Webbmaster
  • Toppen!

    Mvh,
      Ingvar
  • Och ursäkta att jag kallade dig Ingar i mitt tidigare inlägg, det var visst en bokstav borta.
    Tack Ingvar!
  • Ett inlägg som jag skrev tidigare tycks ha kommit bort, jag klantade mig nog på något sätt, så jag skriver något liknande igen.

    Annika: Precis. Eftersom en logaritmisk skala får en exponentiell kurva (som t ex en smitta) att bli en rak linje så är det lätt att se om linjen böjer uppåt (ökande smittfrekvens) eller nedåt (sjunkande smittfrekvens), Då syns det tydligt om sjukdomen är tilltagande eller avtagande.

    Marcus:
    Ingen fara med namnmissen, det var jag som hade missat en bokstav i mitt första inlägg.

    Till er båda:
    Jag har full förståelse för att det är mycket att göra i dessa dagar.

    Tack för er insats och ni tagit er tid med min ide!

    Mvh,
    Ingvar
  • Corona ???
    En iakttagelse som gör mig förvånad. Jag var o handlade i dag 2/4 i en matvaruaffär i Hökarängen. Det verkar som om de som handlade ville att ett förbud att röra sig fritt liknade det som finns utanför Sveriges gränser är något man eftersträvar? eller är det så att man är helt oförstående. Affären var full av kunder med närkontakt gamla, medelålders, unga och ”farmor-farfar” med barnbarn, tätt i kö vid kassan, hetsande över axel när de försökte få tag i det de sökte genom knuff å stön. Det vore bra om typ radio Stockholm tog upp det i sin sändning. Om inte vi medborgare förstår vilken favör vi har i detta smittoläge att få vistas fritt ( se vad som händer i vår omvärld) genom att ta den enkla hänsyn som krävs och rekommenderas av hälsomyndigheten för att hålla smittan på avstånd, ser jag endast en hårdhänt karantän med utegångsförbud som slutlig åtgärd då skulle det gnällas och inte förstås av dem som skapat situationen. Själv är jag 70 och känner av mitt samvete när jag handlar men om vi alla hjälps åt med så enkla åtgärder som att hålla avstånd kan vi säkert få behålla friheten. Vet också genom synpunkter i min 70+ omgivning att vi 70+are är nonchalanta vilket gör mig än mer besviken, är vi så dumma.

    Hälsningar

    Roland Stolpe

    Enskede Stockholm.

    (webbmaster redigerade bort telefonnummer)

  • Tack för den intressanta, och skrämmande, iakttagelsen.

    Detta är tyvärr fel forum, eftersom vi arbetar med mer teknisk suppot av vår webb och våra appar. Tips som detta är det bättre att du skickar till redaktionen, så tipsa P4 Stockholm på p4stockholm@sverigesradio.se eller 08-784 96 00

    Att trängas i en kassakö är direkt olämpligt. På många håll har affärer vissa öppettider som är reserverade för äldre och personer som är i riskgruppen:
    P4 Stockholm: Öppnar tidigare för riskgrupper – ska få handla i fred

    Jag vet tyvärr inte om det finns någon liknande service i Hökarängen, men hör gärna med din affär om det finns någon tid det brukar vara lite färre kunder.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen Ingvar!

    Du kanske redan har sett det, men själv såg jag nyss att vi numera har även en graf med logaritmisk skala här - och kom ihåg att du hade tipsat om detta:
    Antal fall av covid-19 i Sverige

    Och visst är det ett tydligare sätt att illustrera ökningstakten.
    Annika Webbmaster
  • Jodå det har jag sett och jag tycker att den är jättebra, det syns tydligt att något hände i mitten av mars som gjorde att ökningstakten klart avtog - något som hade varit svårare att se i en vanlig linjär graf.

    Hade ökningstakten fortsatt hade flera hundratusen varit smittade i dag.

    Tack för att ni gjorde verklighet av min idé och för ert viktiga arbete!

    Mvh,
      Ingvar