Förklaring av begreppet terrorism

Hej P3!

Jag följer er på Instagram och tycker att era nyhetsuppdateringar är jättebra då de är korta och koncista. Men, något man ofta ser vid nyheter om t.ex skjutningar är att många kommenterar i stil med "Varför klassas inte detta som terrordåd?" och "Han är inte terrorist, för han heter Johan". När det i själva verket har med definitionen av terrorism att göra. Därför skulle jag gärna vilja se ett inlägg där ni förklara begreppet terrorism och problematiken kring det. Samt ha en faktaruta vid inlägg som skulle kunna framkalla dessa kommenterar. Det skulle(förhoppningsvis)leda till att människor tänker efter lite innan de kommenterar.

Kommentarer

  • Åh vilket jättebra förslag!

    Nu hamnade detta hos oss webbmastrar, inte hos P3. Är det P3 Nyheter som ska få ditt önskemål?

    Här är ett bra program som reder ut begreppen. Det har något år på nacken, men är tyvärr fortfarande aktuellt:
    P3 Om Terrorism

    Även Ekot har en faktasida där begreppen reds ut:
    Fakta: Det säger lagen om terroristbrott

    Men att hänvisa till att lyssna på ett tjugo minuter långt avsnitt av Om P3 eller en sida med rätt mycket text och länkar till lagtexter, är kanske att ställa lite för höga krav på den man försöker förklara något för i sociala medier, så en enkel faktaruta, gärna med grafiskt stöd, vore toppen!

    Tack för att du tänker ett steg till över vad du saknar.
    Annika Webbmaster
  • Tack!

    Härligt att det lät bra! Och ja, P3 Nyheter skulle det till.

    Mvh Sofia
  • Hej igen!
    Förutom att jag skickade tipset vidare till P3 Nyheter, har jag länkat till ditt förslag i en del interna forum så att alla redaktioner får del av det.

    Jag har också frågat om någon redaktion redan har en bra och lättillgänglig förklaring som de kan dela med sig av till oss andra. Att vi är tydliga med varför vi gör si eller så, är otroligt viktigt för vår trovärdighet, och den är vi stolta över och rädda om.
    Annika Webbmaster