FÖRBÄTTRINGSFÖRSLAG: Förenkla sökning bland avsnitt i P3 Dokumentär

Snälla snälla någon. Ni måste förbättra sök funktionen för avsnitten i P3 Dokumentär på webben. Om jag vill lyssna på avsnitten från 2005 tar det mig hundra klick och flera minuters scrollande för att hitta de avsnitten.
FÖRBÄTTRINGSFÖRSLAG:
Sortera in avsnitten i flikar efter år. 2019, 2018, 2017 osv ner till 2005. Då kan man som lyssnare direkt klicka in sig på det året då det efterfrågade avsnittet sändes.

Kommentarer

  • Tack för förslaget!

    Det har varit uppe på tapeten förut, och jag minns inte varför vi inte gått vidare med det, så jag tar upp det med app-teamet igen!

    Jag passar på att ge några tips som kan förenkla för dig som appen fungerar idag.

    Min lista för att snabbt återkomma till intressanta program
    När du väl skrollat dig ned till avsnitten från 2007 eller var du nu lyssnar ikapp, så passa på att markera flera avsnitt som intresserar dig!

    Klicka på de tre punkter som finns längst till höger på programmets "ruta". Då fäller du ut ett lager med lite olika val, utan att lämna avsnittslistan. Välj Min lista. Upprepa detta på de avsnitt som du vill undersöka närmare!

    Du återfinner sedan dessa avsnitt under Min sida -> Min lista. Om det visar sig att ett visst avsnitt var något du redan hade hört (eller rent av ointressant av andra skäl) kan du ta bort det avsnittet från listan.

    Istället för att behöva skrolla förbi alla de nyare programmen varje gång du vill lyssna, kan du alltså göra denna manöver för många program åt gången. Hoppas att det var begripligt hur man gör!

    Leta avsnitt på sverigesradio.se
    På vår sajt, som även fungerar för surfplattor och mobiler, går det enklare att hitta avsnitt från ett visst år. Dels finns det på just P3 Dokumentär (och kanske några andra program) arkiv där avsnitten ligger sorterade per år.
    1. Gå hit:
      https://sverigesradio.se/artikel/6769755 (Om P3 Dokumentär)
    2. Leta upp Länkar: 2005 till idag (långt ned om du besöker sajten med mobil, i högerspalt om du besöker oss med dator)
    3. Fäll ut pilen (ser ut som ett V och välj önskat år, exempelvis alla P3 Dokumentär från 2006)
    För de flesta program finns inte denna sorteringsmöjlighet, så om du vill hitta exempelvis gamla avsnitt av Morgonpasset i P3 kan du istället använda kalendern (funkar även för P3 Dokumentär, förstås)!

    Om du till exempel vill hitta alla Morgonpasset från december 2012, så bockar du i den 31 december i kalendern här:
    https://sverigesradio.se/morgonpassetip3

    Då hamnar du på denna sida:
    https://sverigesradio.se/morgonpassetip3?date=2012-12-31

    Förutom det allra översta avsnittet på den sidan, som är det nyaste avsnittet, så listas Morgonpasset i P3 från den 31 december 2012 och äldre. Hör av dig om du inte hittar denna funktion.

    Förslaget för jag vidare
    Att jag tipsar om andra lösningar är inte en ersättning för att vi behöver förbättra appen på något vis. Det är ju lösningar som du som lyssnare inte så lätt kan hitta till förrän en webbmaster tipsat om dem, och att lyssna på Sveriges Radio ska inte kräva en bruksanvisning!

    Jag för som sagt vidare ditt förslag till rätt kolleger.
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    När jag hittar en ny pod, så vill jag lyssna på alla avsnitten i rätt ordning.
    Ni listar avsnitten med sista avsnittet först. Jag förstår att det är praktiskt när man kommit i kapp och bara missat 1-2 avsnitt.

    Skulle vara bra med ett alternativ där jag kunde få en omvänd sorterings-ordning, med första avsnittet först.
    Har just börjat lyssna på USA-podden. Det blir 219 avsnitt att bläddra bakåt igenom.
    Rätt tröttsamt på en mobiltelefon, när man ligger i sängen...

  • Till ovanstående vill jag tillägga: inkludera datum I listor som den här:

    https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3304&grupp=10144

    (om Mali; var tvungen att använda Google för att hitta den eftersom sr.se's egen sökfunktion levererar en lavin om personer vid namn Malin när man söker på Mali).
  • Klingan spelar numera bara afrikansk musik å den är väl ok men var är den svenskafolkmusiken å då menar jag inte den SO-lärare nygjord utan gärnà äldre musik från våra gamla mästare. Om inte Sveriges radio spelar de vem ska då spela den? Jag är inte rasist eller sverigedemokrat men jag skulle ända gärna höra genuin svensk och gärna nordisk folkmusik på radion, ingemar o