Återta pauserad lyssning

Hej!
Varje gång appen förbättras blir det stora problem med funktionen. T ex att lyssna vidare. Om man pausar ett program hoppar det ofta iväg till slutet eller tillbaka till början. Det var aldrig ett problem förrän ni införde en speciell funktion för att lyssna vidare.
Nu har dessutom nedladdade program börjat spelas upp på rad igen, ett gammalt problem som fanns för ett år sedan.
Kan ni inte bara låta appen vara och sluta förbättra, så att man faktiskt kan använda appen?
Cecilia

Kommentarer

  • Hej Cecilia!

    Kan ni inte bara låta appen vara och sluta förbättra, så att man faktiskt kan använda appen?
    Du kan, om du vill, slå av uppdateringar för en app - men det är inte att rekommendera, eftersom många uppdateringar görs för att hantera batteriet bättre, anpassa appen till förändringar i nya versioner av Android och så vidare.

    Men det du avser är ju främst att vi envisas med att införa nya funktioner som just du inte har efterfrågat. Och att det dessutom kan uppstår fel i samband med att vi uppdaterar. (De felen brukar vi dock snart åtgärda.)

    Det beror helt enkelt på att vi försöker göra appen så bra vi kan, och funktioner som att kunna lägga avsnitt i en spellista, att kunna sänka uppspelningshastigheten om ett intressant program håller ett för högt tempo, att kunna backa i direktlyssningen, att ställa in så att ljudet stannar efter en viss tid, att använda mobilen säkrare när man kör bil etc etc är funktioner som vi tycker gör appen bättre.

    Men vad vi som arbetar med appen tycker är ju mindre viktigt än vad våra lyssnare tycker, och väldigt många av våra förbättringar bygger på förslag från våra lyssnare. Faktum är att alla funktioner vi utvecklar på ett eller annat vis tillkommit för att appen ska bli enklare att använda.

    Problem att återta pauserat ljud
    Det här felet har du haft en längre tid, men det är inte ett fel jag på rak arm känner igen. Jag vill förstå vad som blir fel, för detta behöver vi komma till rätta med oavsett om felet ligger i appen eller på annat håll.

    Hjälp oss genom att svara på det du kan:
    1. Du har en Androidenhet med Android 8 kan jag se bakom kulisserna. Är det samma Sony Xperia som du hade när du rapporterade in problem för drygt ett år sedan?
    2. Har de krascher du då hade problem med helt upphört?
    3. Hur pauserar du när det sedan blir fel? (Paus-knapp på låsskärmen? Paus-knapp i appen? Knapp på headset? Paus på grund av att appen stannar vid telefonsamtal? Annat vis?) Alla metoderna ska förstås fungera, men för att undersöka felet, vill vi veta hur det uppstår!
    4. Hur återtar du lyssningen? (Play-knapp på låsskärmen? Play-knapp i appen? Knapp på headset? Autostart när telefonsamtalet är slut? Annat?)
    5. Vad lyssnar du på när det blir fel? (Nedladdade avsnitt, min lista, Toppnyheter?)
    6. Går det att återansluta på rätt ställe om du går in under Fortsätt lyssna?

    Problemet med den oönskade spellistan
    Detta problem känner jag däremot till. Vi behöver förenkla gränssnittet, för dels går funktionen med automatisk uppspelning att slå av och på, och dels kan du, även om funktionen är påslagen, välja att spela upp ett enskilt avsnitt eller ett nyhetsinslag utan att hela listan spelas upp!

    Starta spellista från valfritt avsnitt
    Om du har funktionen påslagen, kan du starta uppspelningen i en följd från valfritt avsnitt om du startar ett avsnitt medan du fortfarande befinner dig i listan, som här i Nedladdat-vyn. De gör du genom att trycka den bild där play-knappen finns, alltså just som jag förstår att du gör idag!

    Om du istället trycker på texten till höger om avsnittsbilden, där det står vad det är för avsnitt och hur långt det är etc, så kommer du till just det avsnittets sida - och lämnar listan. Om du därefter trycker på play, så spelas just det avsnittet upp - men inte de följande avsnitten. Alltså som du vill att det ska fungera.

    Det är alltså skillnad mellan att trycka på bilden (startar ljud i listan) och att trycka på texten (går till det avsnittet, och startar du därefter ljudet är det utanför listan).

    Slå av funktionen
    Som jag skrev, går listan att slå av helt. När du spelar upp ett avsnitt som en del av en lista, ser det ut så här. Notera ikonen, "den stiliserade listan", nere till vänster:

    Det är där du kan slå av eller på spelkö-funktionen. Och eftersom du inte är intresserad av denna funktion, föreslår jag att du helt slår av den. Vill du senare lyssna på flera nedladdade avsnitt i rad, kan du enkelt slå på den igen!

    Annika Webbmaster
  • Tack för svar!
    Bra att man kan stänga av spellistan för nedladdade avsnitt, men inte helt lätt att hitta den funktionen själv, den är mycket väl dold.
    Jag tycker inte att det är fel att erbjuda nya funktioner, men när det innebär att man inte längre kan lyssna på de program man själv valt eller lyssna alls på radio, då har man ett problem.
    Ang dina frågor: ja, det är samma telefon jag har som då er app kraschade dagligen. Det problemet är borta tack och lov! Ang att lyssna vidare. Jag brukar pausa på låsskärmen eller i appen, återta spelningen på samma plats. Lyssnar på nedladdade program. Oavsett om jag bara är inne på själva programmet eller i "lyssna vidare" så hoppar det ofta iväg till slutet eller någon gång till början. Ibland händer det också att det fungerar som det ska. /Cecilia
  • Tack, app-utvecklarna har fått del av detta och försöker återskapa felet.
    Annika Webbmaster