För många "kommande program" under Nya avsnitt (Play-appen)

Nu när jag går in i min SR Play app och vill lyssna på dagens program så ligger det först i listan:
- 5 st kommande avsnitt av Lundströms bokradio
- 3 st kommande avsnitt av Spanarna.

Detta förstår min användarupplevelse totalt.
Även för dom som ev. skulle vilja lyssna på ett program innan de t kommer ut så kommer ju programmen ligga ohc störa när man lyssnat på dom.
Helt fruktansvärt. Varje gång man vill lyssna på ett program som precis har sänts så måste man skrolla och skrolla.

Antingen får ni sätta en begränsning på att ni bara visar program som släpps inom det närmaste dygnet (rekommenderat), eller så får ni lägga begräsning på attt varje program bara får ha med 1 kommande avsnitt på listan. De radionördar som absolut måst lyssna på programmet innan det har sänts så får de gå in på programmets sida eller söka på Sök-fliken.

Snälla fixa detta nu eller be Lundströms bokradio och Spanarna att ta bort sina program tills ni har löst detta i appen.

Kommentarer

  • Hej,
    Detta är ännu värre idag. Spanarna har släppt ytterligare kommande program så nu har jag ca 15 program innan dagens aktuella program kommer.
    Snälla gör något åt detta så att vianvändare slipper lida av detta resten av sommaren.
  • Även för dom som ev. skulle vilja lyssna på ett program innan det kommer ut ...
    Nja, som vi - och många lyssnare - ser det, har programmet kommit ut när det väl är publicerad och går att lyssna på. Om det har sänts i FM eller inte, spelar ju egentligen inte så stor roll.

    Publiceringstid här och sändningstid där
    Problemet är att vi inte hanterar detta konsekvent. Det skulle inte bli samma problem ifall de "framtida" avsnitten lade sig högst upp när de var nypublicerade, men puttades ned när det kom avsnitt som var nyare för appen utan hänsyn till sändningstiden. När Spanarna publicerar fem avsnitt på en gång, skulle det visserligen bli ett sjok som petar ned andra program, men detta sjok skulle inte blockera. Om alltså publiceringstiden, inte sändningstiden, styrde sorteringen i appen mer konsekvent.

    Vi har försökt lösa det förut, men tyvärr tror jag att vi då inte hittade någon lösning. Det kan dock ha förändrats, så det är i alla fall värt att kika på!

    Filtrera?
    Det kanske skulle kunna gå att filtrera bort "framtidsavsnitt", så att vi ger lyssnare möjlighet att filtrera bort avsnitt med datum senare än dagens.

    Jag är inte utvecklare, men att känna av om sändningsdatum ligger efter dagens datum, borde vi rätt enkelt borde kunna göra rent tekniskt. Sen tillkommer att göra den filtreringen tydlig och enkel att förstå, så att den inte skapar mer förvirring.
    Annika Webbmaster
  • Nu använder jag i och för sig Android, men den här listan fungerar efter vad jag förstår på ungefär samma sätt i båda versionerna. Det som jag tycker är mest problematiskt med de stora mängderna framtidsavsnitt är att det gör att nya avsnitt av andra program helt försvinner från listan innan jag hunnit uppmärksamma dem. I stället måste jag manuellt gå in i varje följt program för att kontrollera om det kommit något nytt avsnitt som jag inte hunnit se i den sammanställda listan.

    En lösning som jag skulle uppskatta skulle därför vara att utöka hur många avsnitt som maximalt kan finnas med i listan över nya avsnitt. Jag inser dock att det säkert säkert kan vara lättare sagt än gjort att göra det.
  • Tack för det förslaget.

    En temporär lösning (som jag nog själv skulle ha valt) är att tillfälligt sluta följa det program som står för den största delen av avsnitten, och sedan börja följa detta program igen när datumet har passerat för de flesta av de avsnitt som gav problemet.

    Jag får därmed leta upp Spanarna, Lundströms bokradio och Unga Drama på annat vis, men det kan det vara värt om det får Nya avsnitt från övriga program att fungera bättre.

    Eftersom detta problem är demokratiskt och drabbar Android och Iphone lika, tar jag bort Ios från rubriken. Vi ska inte dela upp den här frågan i separata trådar i onödan! Tack för att du fick mig att inse det.
    Annika Webbmaster
  • Annika,

    Jag instämmer med Albert. Nu har jag så många kommande program att jag knappt ser några nya program som sänts det senaste dygnet. Däremot håller jag inte med om att lösningen är att förlänga listan.

    Då jag antar att ni int kommer kunna släppa en ny uppdatering inom rimlig tid så föreslår jag att ni går ut till programmen som har släppt många kommande program nu under sommaren och be dem att avpublicera sina avsnitt. Sedan får de publicera några avsnitt i taget under sommaren.

    Nästa steg borde vara att göraen ändring på server-sidan (dvs inte i appen) som antingen gör det omöjligt att publicera program som sänds för långt fram i tiden. Alternativt göra en filtrering på Nya avsnitt så att bara program som har sänts visas, däremot kan ju kommande program visas på programmets sida.

    Som sista alternativ skulle ni kunnagöra en änring i appen som gör att man kan göra inställning för att bara visa sända program och inte kommande program.
  • Jag håller med om dessa synpunkter. Jag är väldigt irriterad över dessa (urgamla) avsnitt som tvingar sig före de nyinspelade programmen.
  • Spanarna har gjort rätt, men appen hänger inte med i svängarna.

    När Spanarna har dammat av massor av fina klassiska avsnitt tycker är rätt tänkt att låta dessa komma ut i appen direkt. Eftersom programmen redan finns, är det ju ingen vits att den lyssnare som vill ha ett "Spanar-marathon" ska behöva vänta tills vi har sänt reprisen i FM ...

    Tyvärr är appen dålig på att hantera "framtidsavsnitt", alltså avsnitt som går att lyssna på i appen redan nu, men som ännu inte har sänts i FM och dessa framtidsavsnitt avsnitt lägger sig idag ovanför de dagsfärska avsnitten. Om det handlar om ett enstaka avsnitt är det ingen fara - men är det tio Spanarna, så puttas de andra programmen ned alldeles för mycket!

    På sikt behöver vi en bättre lösning, men den kan vi inte trolla fram här och nu. Att den lösningen skulle vara att avpublicera avsnitt, tycker jag vore olyckligt.

    Som jag skrev, är mitt råd att tillfälligt ta bort hjärtmarkeringen från just Spanarna (och andra programserier som ger problem), och sedan lägga tillbaka markeringen i början av augusti. De här framtids-avsnitten sänder vi till den 3 augusti. Jag kan påminna er om att det är dags att favoritmarkera igen, ifall ni vill!

    För övrigt tycker jag att det är spännande att program om framtidsspaning är minst lika intressanta i backspegeln ... Men programmens innehåll är ju utanför detta forums område.
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar! Jag har avgillat Spanarna och Lundströms bokradio. Får se om jag vill följa dem igen när de gör såhär. Om jag vill ha gammal skåpmat kan jag söka upp den själv. Jag vill frmst ha altuella program.

    Vänliga hälsningar
  • Jag kan tillägga att det för min del fungerat bra att tillfälligt avfölja Spanarna. Till skillnad från andra deltagare i tråden, har jag uppskattat att lyssna på de gamla avsnitten.
  • Vi som gillar Spanarna är ett spretigt släkte 😀

    Jag uppskattar också de äldre avsnitten.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Ni som "avföljt" Spanarna för att inte dränkas i "framtidsavsnitt" (men egentligen fortfarande vill följa programmet) kan nog trycka på hjärtat snart. Det finns idag fyra tillgängliga avsnitt som ännu inte har sänts, och för varje dag blir det ett färre.

    (Jag påminner om detta trots att det finns några skymmande avsnitt kvar, eftersom jag går på semester nästa vecka.)
    Annika Webbmaster