Följdfrågor i Google Home

Google Assistent och Tala med SR.
1) I en SR-artikel läste jag bl.a. att om man vill spela nästa avsnitt, så säger man "Nästa avsnitt". Men jag åker då ut från "Tala med SR" och jag får svaret från Google Assistenten att det inte finns någon kölista.
Skall mitt kommando "Nästa avsnitt" föregås av andra ord? T.ex. "OK SR, Nästa avsnitt"
2) Finns det en noggrannare beskrivning över "Talsyntax" som funkar?

Kommentarer

  • Hej!

    Jag undrar samma sak! Ofta kan det bli fel program eller att jag ändrar mig och enda sättet att byta är då att börja om helt genom att säga "Ok Google, prata med Sveriges Radio" och sedan göra om hela processen. Detta är lite extra irriterande då man varje gång får höra en introduktion när man sagt "Prta med Sveriges Radio".
  • Hej,
    Jag undrar också kring detta.
    Kan man inte ha sessionen öppen tills man säger att den ska stänga ner mot Sveriges radio?
    Vore smidigt om man kunde navigera i SR appen och lista program där den läser upp resultaten.
    /Phil
  • Hej och förlåt det alltför sena svaret!

    Jag berättade nyss för de kolleger som utvecklar våra tjänster hos Google att ni har fått vänta väldigt länge på ett svar, vilket delvis beror på att jag själv är osäker på hur allt fungerar.

    Det går inte att få Google Home att spela "föregående avsnitt" (eller för den delen "nästa avsnitt") och liksom koppla ihop det med det avsnitt du nyss har hört. Däremot kan du be Google att spela "Nordegren & Epstein från i onsdags" eller "Bröderna Lejonhjärta del 5" och på så vis starta ett specifikt avsnitt.

    Jag ber min kollega Maksim att svara på era frågor om vilka kommandon som är aktuella och hur det kommer sig att vi inte längre håller sessionen öppen (vilket vi ursprungligen gjorde).

    När det gäller Simons fråga, så funderar jag över detta:
    Detta är lite extra irriterande då man varje gång får höra en introduktion
    Den långa hälsningsfrasen beror på dina inställningar i Google Home. Om du installerat enheten utan att ge tillgång till det som kallas ”Personliga resultat” blir konsekvensen att vi inte kan avgöra om det är första eller hundraförsta gången som vår app används.

    Här beskriver min kollega Magnus hur du gör för att slippa denna introduktion varje gång:
    Hur avbryter jag hälsningsfras i Google home?

    Som sagt ber jag min kollega Maksim att svara mer på frågorna som rör sessionen.
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar! Ang. personliga resultat så hittade jag den frågan och har löst det problemet.

    Ett annat tips jag kan ge till övriga är att man inte behöver vänta på bekräftelse, varesig direkt från assistenten eller efter att ha sagt "Prata med Sveriges Radio". Det går alltså utmärkt att säga, utan pauser, "Hej Google, prata med Sveriges Radio, spela senaste avsnittet av Spanarna i P1".

    Utan sessioner går det nog inte att göra mycket åt vårt problem dock. Givet exemplet ovan, låt säga att jag redan hört avsnittet som spelas upp, då vill jag kunna säga något i stil med "Hej Google, föregående avsnitt". Detta är inte möjligt så istället blir det hela "Hej Google, prata med Sveriges Radio, spela Spanarna i P1 från tjugofjärde april".
  • Hej, jag ska försöka reda ut lite frågetecken!

    Som appen fungerar i dagsläget så "stängs sessionen" när ett program eller en kanal startas, dvs själva appen stänger ned sig själv.

    Vi gör så eftersom det då går att använda andra funktioner i den smarta högtalaren medan du lyssnar på vårt innehåll. Vill du t.ex. lyssna på ett avsnitt av Spanarna medan det lagas fredagsmiddag går det att starta en timer eller fråga om helgvädret under tiden. Alternativet, att ha en "öppen session" skulle blockera alla dessa funktioner, t.o.m. att ändra volym!

    Tyvärr får det konsekvensen att appen behöver "invokeras" på nytt för att ge fler kommandon till den. Dvs. du behöver återigen säga "(OK Google), Prata med Sveriges radio" eller "(OK Google), Be sveriges radio..".

    Men det finns några tips som förhoppnings kan förbättra upplevelsen:
    • Det går att säga "(OK Google), Prata med Sveriges radio.. och spela Spanarna" som en enda mening, alltså både "invokeringen" och kommandot tillsammans. Då genar du förbi välkomstmeddelandet.
    • För att korta ned kommandot ytterligare går det att säga "(OK Google), Be Sveriges radio.. spela Spanarna"
    • Detta fungerar med alla kommandon! Alltså inte bara för att starta Spanarna 😀

    För att bläddra bland avsnitt det alltså på liknande vis att säga:
    • "(OK Google), be Sveriges radio spela nästa"
    • "(OK Google), be Sveriges radio spela förra"
    Denna funktionen finns alltså! Det krävs dock att ett avsnitt har startats för att vi ska veta vad vi ska bläddra bland. Det funkar också att säga "(OK Google), Prata med Sveriges radio", låta appen starta och sen säga "nästa" eller "spela föregående".

    OBS! Alla kommandon som inte är svar på frågor från högtalaren måste inledas med väckorden "OK Google" eller "Hey Google"

    Här hittar ni en lista över kommandon
    https://sverigesradio.se/artikel/7194702

    Hoppas det hjälper!
    /Maksim
  • Hur gör man för att pausa ett program som spelas upp i Home högt. och återta där man pausade. ?  (Inte bara kort därefter..)
  • Hej Lennart,

    I dagsläget kan vi inte erbjuda möjligheten att återuppta lyssning (förutom kort efter att du pausat, som du skriver). Detta beror på hur vi valt att bygga tjänsten utifrån Googles teknik. När ett avsnitt startas tar apparatens mediaspelare över kontrollen och den skickar ingen info till vår tjänst om hur mycket att avsnittet som spelats.

    Vi labbar med att bygga om tjänsten så att vi inte behöver lämna över till den inbyggda mediaspelaren men än så länge för det med sig massa andra begränsningar, t.ex. att det inte går att styra volymen eller sätta en timer, mm, under tiden det lyssnas på något.

    Vi hoppas hitta en lösning!

    Vänligen
    Maksim
  • Ok tack för info. Hoppas ni kan lösa. Bökigt att börja om helt, dvs Hey Google be sv radio spela etc, ofta om o om igen för denfattar inte.., när man måste pausa timslångt program mitt i el senare  typ. Hur länge har man på sig för att återta ska funka? La
  • En följdfråga om följdfrågor ... Som jag har bett Maksim svara på eftersom jag inte kan svaret.

    Min gissning är att det beror lite på vad du gör i din anläggning och hur stort RAM det är, eftersom jag gissar att det fungerar så länge lyssningen ligger kvar i RAM (ungefär som ett digitalt korttidsminne) - men det är bara min gissning.
    Annika Webbmaster
  • Vad kan G Home högtalare ha för ramminne? Ingen aning...Köpte för SR gjort reklam så mkt om talande högt. Och mkt är bra men svårt hitta, tex radioteater el annat, radioföljetong t ex, rätt avsnitt om det är en typ serie. Man får ingen uppräkning av vad som finns heller. Och om fel. Nästa program/avsnitt tack. Nej det går ej. Och att få den stanna kvar i SR en stund o inte behöva börja om med Hey G etc.. Men just detta med återta,  högst önskvärt!
  • Ja, jag håller med om att det är bökigt!

    Det går det att, efter att jag startat avsnittet på nytt vid ett senare tillfälle, säga åt google "att spola fram 34 minuter" eller liknande. Men det bygger ju på att a) jag vet ungefär hur långt jag lyssnade tidigare b) jag minns det när jag sen vill fortsätta... det faller ju ganska ofta...

    Hur länge Google minns vet jag inte. Det handlar om att avsnittet ska ligga kvar i mediaspelaren. Så spelar du upp något annat så minns den garanterat inte. Men även om inget annat spelas så tömmer nog Google minnet efter ett tag.

    För att spela förra/nästa avsnitt ska det gå att säga "Hej Google, be Sveriges Radio spela förra/nästa" eller "Prata med Sveriges Radio" och sen "Spela nästa/förra". Upptäckte nu när jag testade att en bugg orsakar ett felmeddelande, men sen sätter rätt avsnitt igång.

    Detta med att lämna konversationen är det som tillåter användning av andra funktioner, t.ex. volym och timers. Därav att tjänsten funkar så. Som sagt labbar vi med att förändra det!

    Kul att höra att du är intresserad av röststyrning! Vi jobbar som sagt med att göra tjänsten både som kraftfull såväl som enkel och träffsäker som möjligt. I dagsläget går det t.ex inte att starta poddar/avsnitt övh. via Spotify på Google Home, så där ligger vi än så länge trots allt i framkant 😀

    Och tack för att du hör av dig med dina tankar!

  • 👍