Finns det något SR Minnen / Öppet Arkiv

Hej,

Jag undrar om SR har motsvarighet till SVT Öppet Arkiv?
https://www.oppetarkiv.se/

Om inte, om det är på G? Eller om andra hinder föreligger, tänker rättigheter.

Hälsningar
Micke

Kommentarer

  • Hej
    Det närmaste vi kommer är sidan Avgörande ögonblick som har en mängd historiska inslag. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=1602
    Även Livet är en fest bör väl nämnas i sammanhanget
     http://sverigesradio.se/livetarenfest
    Och kanske Musikdokumentärerna
    http://sverigesradio.se/musikdokumentar
    Mvh
  • Uselt att SR inte har något öppet arkiv vilket anstår ett publicservice företag att ha.Varför annars det stora huset på Gärdet ?
  • Hej Per!

    Vi är ju inte en arkivinstitution i första hand, utan ett företag som skapar och sänder radio dygnet runt. Våra olika bibliotek och arkiv drivs av ett eget bolag som heter Sveriges Radio Förvaltnings AB (SRF).

    Men det spelar ingen roll, frågan om hur vi kan hjälpa lyssnare att ta del även av arkiverat innehåll är förstås viktig även för oss på Sveriges Radio.

    Vilken typ av program är det du helst skulle vilja kunna lyssna på igen? Vi har en hel del innehåll tillgängligt på vår vanliga hemsida i och med att vi startade poddradio 2005.

    Nu tror jag inte att det är så vanligt med öppna arkiv av den typ SVT har bland public servicebolag. Yle i Finland har ett arkiv:
    https://svenska.yle.fi/arkivet

    UR har inget. Norska NRK hade, men det är nedlagt:
    http://arkivpublisering.nrk.no/

    Danmarks radio har ett arkiv - men för bilder:
    https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/nu-er-drs-arkiv-digitaliseret
    (Kanske finns något öppet arkiv med program som jag inte funnit?)

    BBC funderar på ett öppet betal-arkiv:
    http://www.radiotimes.com/news/on-demand/2017-11-07/bbc-open-archive-paid-for-digital-service/

    Du må ha helt rätt i att det anstår oss public service-bolag att ha öppna arkiv, men det är i så fall få av oss som lyckas uppfylla dessa förväntningar.

    Berätta gärna mer om vad det är du vill lyssna på igen. Ju tydligare bild av vilka önskemål lyssnare har, desto större möjlighet har vi exempelvis att reprisera efterfrågade program (vilket antagligen är en snabbare väg än att öppna arkiven, vilket är svårt och dyrt).

    Repriser är något jag som webbmaster inte alls kan bestämma över, men jag kan se till att de kolleger som bestämmer (utbudsavdelningen) får del av era önskemål. Själva huvudönskemålet om ett innehållsrikt arkiv i stil med kollegerna i grannhuset har vi självfallet redan fört vidare.

    God fortsättning!
    Annika Webbmaster
  • Hej !

    Bara för att andra länder inte har det var en mycket dålig ursäkt. Jag lyssnade på helt fantastiska program på Radiogodis som fick lägga ner på grund av era jurister,mycket Eldorado men även andra program. Arkivet för ljud och bild är ju tyvärr inte publikt. Digitaliserar ni inte media som andra myndigheter verkar vara helt besatta i att göra ?
  • Bara för att andra länder inte har det var en mycket dålig ursäkt.

    Det är ingen ursäkt, däremot en viss omvärldsbevakning. Jag uppfattade det du skrev som att du menade att i princip alla public servicebolag idag har öppna arkiv, när det snarare är något som SVT är relativt ensamma om.

    Vill lyssnarna betala?
    Det är klart att vi som arbetar med Sveriges Radios webb gärna skulle ha en liknande tjänst! Frågan är hur högt prioriterad frågan är hos svenska folket, som i så fall får betala för tjänsten (oavsett om det skulle ske inom vår befintliga budget eller om vi skulle få öronmärkta pengar för just detta).

    Bakgrunden till SVT:s Öppet arkiv är att SVT fick ett anslag på 60 miljoner från Kulturdepartementet och därigenom kunde köpa loss rättigheterna för många program.

    Läs mer här:
    Nytt avtal begränsar utbudet i SVT:s Öppet arkiv

    Än så länge har bedömningen varit att intresset från lyssnarna har varit lågt, men detta hänger förstås samman med att så mycket av vårt innehåll funnits tillgängligt på sajter utanför Sveriges Radio. Och att sådana sajter uppstod hänger samman med att vi inte erbjöd vårt innehåll, så det blev en ond cirkel.

    Önskemålen om att ta del av äldre innehåll har helt klart ökat sedan Radiogodis stängde. Om det har ökat så mycket att företagets bedömning blir att det finns ett så starkt intresse att vi bör prioritera att öppna våra arkiv? Jag vet inte.

    Eldorado
    Åh, Eldorado var en fantastisk programserie! Tyvärr är den inte tillgänglig på webben av upphovsrättsliga skäl. Vi kan inte ge bort innehåll, t ex musik, som vi inte äger själva. (Det kan förstås inte Radiogodis heller, och att våra jurister agerar är helt begripligt. Vi följer svensk lagstiftning och utgår från att andra vill göra detsamma.) Däremot kan vi köpa loss rättigheterna, men i de förhandlingar vi har fört hittills har vi bedömt att det är för dyrt.

    Vi har andra program med Kjell Alinge, och minnesprogram om honom. Här är några exempel:
    Hemma Hos Kjell Alinge & Janne Forssell (serie)

    Kjell Alinges Sommar i P1 från 1979

    Till minne av Kjell Alinge (1943-2016)

    Och sedan finns en skiva du kan köpa med de sedan länge saknade Eldorado-tejperna med musiken från den eftersökta vinylskivan Eldorado - Stjärnornas Musik:
    Stjärnornas musik Eldorado

    Digitalisering
    Digitaliserar ni inte media ...

    Jo, men digitaliseringen har hittills huvudsakligen varit för internt bruk. Tyvärr.

    För medarbetare finns idag direkt åtkomligt ett fantastiskt arkiv med radioinslag från 1930 och framåt. Sveriges Radio slöt aldrig något avtal med Copyswede om upphovsrätt för att öppna arkivet för allmänheten, vilket SVT gjorde 2011.

    SMDB

    Jag vill passa på att tipsa om att en stor del av vårt material finns tillgängligt gratis via Svensk mediedatabas om du:
    • studerar eller forskar på högskolenivå
    • är författare eller journalist
    • gör research inför konstnärlig verksamhet
    • behöver förbereda undervisning eller föredrag (lärare, föredragshållare)
    Svensk mediedatabas

    Vi vet att det inte är ett alternativ till ett helt publikt arkiv, men jag vill ändå passa på att nämna det arkivet, eftersom många som har rätt att använda sig av det innehållet missar att detta finns.

    Tack för att du berättar hur du vill att vi utvecklas. Jag framför detta till rätt kolleger!
    Annika Webbmaster
  • Min farfar gjorde skolradioprogram på 1930-talet. Vet ni om det finns någon möjlighet att få ut en kopia på något enstaka program eller vad är det för policy som gäller?
  • Hej Bo Fredrik
    Det är väldigt svårt att få kopior på gamla program, om inte rent av omöjligt.
    Men prova att kontakta vår butik för säkerhets skull
    http://sverigesradio.se/butik
    mvh
  • Hej! Den 11 september 1983 sände radioteatern en underbar pjäs av Antonio Skármeta, Brinnande tålamod, i översättning av Peter Landelius och med Håkan Serner i rollen som Pablo Neruda. Förmodligen finns den kvar i radioarkivet, men framför allt finns den för lyssning? Annars kanske jag kan få rekommendera att SR sänder den igen?
    Bästa hälsningar
    Meta Ottosson/Nättraby/Blekinge
  • Hej Meta och tack för detta tips!

    Denna inspelning finns inte tillgänglig publikt hos oss, men forskare som har tillgång till Kungliga bibliotekets audiovisuella samlingar kan lyssna den vägen. Det kanske inte hjälper dig alls, men du kan titta och lyssna på samlingarna om du:
    • studerar eller forskar på högskolenivå
    • är författare eller journalist
    • gör research inför konstnärlig verksamhet
    • behöver förbereda undervisning eller föredrag (lärare, föredragshållare)
    Se mer här:
    Konto hos Svensk mediedatabas, SMDB

    Programmet i fråga finns i alla fall där:
    https://smdb.kb.se/catalog/id/003140630

    Jag kopierar information från den sidan:
    Brinnande tålamod
    Radiopjäs av Antonio Skármeta.
    Översättning: Peter Landelius.
    Regi: Lars Göran Carlson.
    Personer:
    • Pablo Neruda - Håkan Serner.
    • Mario Jiménez - Johan Hedenberg.
    • Rosa González - Ulla Akselson.
    • Beatríz González - Maria Johansson.
    • Två poliser - Lars "Lacke" Magnusson och Gudmar Wivesson.
    • Radiorösten - Lena Jormby.
    • Hallåmannen - Bror Jansson.
    Musik: Björn J:son Lindh.

    Nästan symboliskt dog Chiles store diktare och president Allendes ambassadör i Paris, Pablo Neruda, en vecka efter mordet på Allende och den chilenska demokratin år 1973. Författaren till dagens radiopjäs, Antonio Skármeta har sagt: "Jag ville skriva en pjäs som inte skulle visa berömmelsens gigantiska Neruda utan den människa, full av ömhet, humor och varm ironi, som jag mötte i hans hem vid stranden. Idag, långt bort från vårt gemensamma fosterland, försöker jag uttrycka den treenighet av folklighet, poesi och kärlek som gav näring åt hans liv och verk".
    Sänds även på fredag kl 19.30.

    Jag skickar vidare ditt önskemål om en repris till P1:s utbudsansvariga!

    Jag passar samtidigt på att tipsa om en film om Pablo Neruda:
    Neruda - poetisk pusseldeckare (recension i Kulturnytt)

    Glad påsk!
    Annika Webbmaster
  • Tack för dessa upplysningar! Det var just filmen om Neruda som fick mig att ställa frågan, för jag skulle presentera den för medlemmarna i Karlskrona filmstudio. Nu gick det bra ändå, men när jag skulle skriva ihop min presentation mindes jag radioteaterns föreställning, 1983, OCH Skármetas egen film Brinnande tålamod, som är en oerhört bra film, mycket bättre än den remake som gjordes på 90-talet och fick namnet Il Postino. Nu hoppas jag att SR vill sända pjäsen igen!
    Bästa hälsningar, här i Blekinge, Sveriges trädgård, snöar det för fullt!
  • Så bra att det gick bra ändå!

    Jag har skickat ditt önskemål vidare till P1:s utbudsansvariga, så får vi hoppas på det bästa!

    Själv befinner jag mig delvis i Blekinge, eftersom jag mentalt varit i Öljehult anno 1909 den senaste veckan, men rent fysiskt är jag i ett soligt Stockholm 2018.
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Radio Mosebacke då? Programmet sändes i 18 år, där var det inte en massa musik som i tex Eldorado så samtliga Mosebacke-program borde väl kunnas göras tillgängliga för allmänheten utan en massa rättighetsproblem.
    Själv skulle jag gärna betala en abonnemangskostnad för att ha tillgång till en sida typ Radiogodis som var alldeles fantastisk.
    Mvh Katarina
  • Hej Katarina!

    Mosebacke monarki är en av mina personliga favoriter. Men 18 år räcker faktiskt inte. De sände under hela 25 år, från 1958 till 1983!

    Musik och annat

    Nu har jag inte hört de tidigaste mosegaskiska bulletinerna, men under 70- och 80-talet ingick i högsta grad musik i programmet. Helmer Bryds Eminent Five Quartet ... Gunnar Svensson alltså. Jag minns bland annat kärlekslåten på engelsk skrivmaskin, Jag vill kyssa dina lappar, Charlotte, och gåsapågens kärleksvisa Gäss te dej.

    Men det är inte bara musiken som skapar problem upphovsrättsligt. I Mosebacke monarki är det många andra begåvade upphovsmän inblandade. Till exempel skådespelare som Birgitta Andersson och Stig Grybe. Deras rättigheter måste bevakas.

    Redaktionen för Avgörande ögonblick får många frågor om just humorprogram, inte minst av och med Hasse och Tage. Här har de besvarat frågan:
    Varför så lite Hasse & Tage?

    Vad har vi då?

    Vi har ett par riktigt bra program om och i viss mån med Mosebacke monarki:
    The Svenska Ord Story del 4: Mosebacke Monarki - en nations födelse
    Ur ett historiskt dokument reser sig monarkorepuliken Mosebacke Monarki. Hör hur nationalsången kom till och hur den är uppbyggd från den allra första utsändningen från Södra teatern i Stockholm.

    Innehåll från Mosebacke monarki även i dessa delar av The Svenska Ord Story:
    Snedtänkt med Kalle Linnd: Om Mosebacke Monarki m.m.
    Nuvarande radiomannen Kalle Lind (f 75) möter dåvarande radiomannen Carl-Uno Sjöblom (f 30) på samma våglängd. Ämnet påstås vara Mosebacke Monarki, men stickspår är tydligen accepterade.

    Hos Avgörande ögonblick har vi en intervju där Hasse Alfredsson berättar om programmet - samt det allra första avsnittet:
    Radioklassikern Mosebacke Monarki
    Arbetsnamnet var Kungariket Karlaplan med utgångspunkt från radions anrika studio på Karlaplan i Stockholm. Lokalen blev i sista stund upptagen så producenten Hasse flyttade över idé och produktion till Södra Teatern på Mosebacke som blev en monarki.

    Och vad har andra?
    Som vi tagit upp flera gånger tidigare i denna tråd, har SVT ett utomordentligt utbud med äldre innehåll, däribland sändningar från  Mosevisionen:Svenska Ljud gav även ut en skiva som hette Nyheter och bulletiner från Radio Mosebacke:
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_Ljud#Svenska_Ljud_Diskografi

    Dessutom finns en del låtar av Helmer Bryds Eminent Five Quartet örhängen utgivna på skiva.
    Annika Webbmaster
  • Tack för snabbt svar, och tack för länkar. Programmen har jag dock lyssnat till och sett massor med gånger redan, och kommer självklart att se/höra om igen ännu fler ggr. Allt som finns utgivet av Svenska Ord på lp, cd och dvd har jag i min ägo. Det jag vill åt är det sällan eller aldrig hörda som det rimligtvis måste finnas mängder av med tanke på hur länge radio Mosebacke sändes. Och, som sagt, jag skulle med glädje betala en aboenmangsavgift för att få till gång till  mer svenska ord-produktioner men också Eldorado, Galaxen, inläsningar, tex Hasse A:s inläsning av Olle Hammarlunds Onkel Enoks  hus, barnradioteatern Tanten av Maria Gripe med Margareta Krook, de betydligt senare dramatiseringarna av Tove Jansson-texter som sänds då och då men vore fint att kunna höra när man vill, Och givetvis en massa annat bra som producerats av SR under åren. Mvh
    Katarina
  • Tack Katarina!

    Tanken på ett "öppet betal-arkiv" vet jag att bland andra BBC har:
    BBC looking to open up programme archive with new paid-for digital service

    Jag försöker ta reda på vem på Sveriges Radio som ska få del av det förslaget.

    Jag har skrivit det högre upp i tråden, men påminner om att detta forum är till för webbsupport och inte rätt ställe att föra en dialog om vårt utbud, eftersom innehållet ligger rätt långt från vad vi webbmastrar har inflytande över.

    Lyssnarservice är ett bättre ställe:
    Vad du som lyssnar tycker om programmen och vår verksamhet är väldigt värdefullt för oss att veta. Hör av dig med ris och ros!
    https://sverigesradio.se/lyssnarservice
    Annika Webbmaster
  • Katarina (och andra med, förstås!):

    Nu ingår ingen av de programserier du nämnde i mitt lyssningstips, men eftersom du efterlyste ett par andra program som väl räknas som "klassiker för barn och ungdom" (och som intresserar även mig som är 50 år) vill jag vill passa på att tipsa om att Drama för unga gläntar på locket till sin skattkista och lägger ut några av de mest populära serierna för sommarlyssning. Tintin, Alice i Underlandet och Astrid Lindgrens sorgliga Sunnanäng är några av serierna.

    Ladda gärna hem dem. De släpps nu på måndag:
    Sommarklassiker: Spännande serier att lyssna på hela sommarlovet

    Trevlig sommar!
    Annika Webbmaster
  • Bengts fråga har jag skapat ett nytt inlägg av:
    Hur länge kan jag lyssna på årets Sommar i P1?
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Gissar att svaret på min fråga är tvärnej -pga avtalsformulering och hur musikskaparen har valt att driva sin verksamhet..
    Men jag ställer frågan ändå.

    Finns det en chans kunna köpa en kopia av- el på nåt sätt lyssna på rockkonsert som P3 har sänt 1991, Toto antingen från Midfyn el från Montreux, kommer inte ihåg.

    Med vänlig hälsning, Patrik
  • Hej igen,

    Att P3 sänt Toto på Globen 1992 är mer sannolikt, inte 1991 Midfyn el Montreux;-)

    Med vänlig hälsning, Patrik
  • Tyvärr har du rätt. Vi har sällan rätt att sälja musik. Det vi har är väl i princip det som finns här:
    https://www.sverigesradiobutiken.se/category/musik

    Om du är forskare eller liknande (där ett kriterium är att det du gör kommer andra tillgodo) så går det att lyssna på även live-koncerter via SMDB, Svensk mediedatabas:
    https://smdb.kb.se/

    För att söka där behövs inget forskarkonto, och jag ser att vi sände en livekonsert med Toto i oktober 1992:
    https://smdb.kb.se/catalog/id/001947317

    Vi har haft andra program om och med gruppen, bland annat ett 1987-01-20 som beskrivs så här:
    Den amerikanska rockgruppen Toto spelar och medlemmarna i bandet intervjuas. Toto anses av många som själva symbolen för den ytterst välspelande men samtidigt kyliga Los Angeles-popen. Gruppen kommer till Sverige denna veckan på sin världsturné.
    https://smdb.kb.se/catalog/id/001952674

    Så, jag kan tyvärr inte hjälpa dig med konserten.

    Jag hittade däremot en video med titeln Toto - Live at The Globe Arena, Stockholm, Sweden 1992 på Youtube, men vet inte hur den är vare sig när det gäller ljudkvalitet eller upphovsrätt (men gissar att det finns brister i båda).
    Annika Webbmaster