Finns det låtlistor för Eldorado?

Detta inlägg skrevs ursprungligen i en tråd om SR Minnen/Öppet arkiv, men jag har brutit ut den till ett eget inlägg för att andra som är intresserade lättare skall hitta den!
/Webbmaster-Annika

...

Hej!

Om det inte går att lägga till exempel Eldorado i ett öppet arkiv, så skulle det åtminstone vara roligt att kunna komma åt spellistorna...

Och ja, det vore trevligt att komma åt Eldorado, ett av de bästa program som sänts på SR....

Kommentarer

  • Det verkar som om andra delar din uppfattning 😉

    Här har Sandra Petojevic lagt ut låtlistor, och om jag förstår det rätt, kommer det att fyllas på med fler framöver:
    Eldorado 1980-84

    Ett fint initiativ!

    ​​​​Som sagt kan jag varmt rekommendera Hemma hos-serien, men Eldorado har vi inte tillgängligt:
    Hemma Hos Kjell Alinge & Janne Forssell (serie)
    Annika Webbmaster
  • Låtlistor är något som tar tid att göra, eftersom jag måste skriva av mina gamla handskrivna lappar jättenoga så att ingenting blir fel. Nu till helgen har jag en hel del färdiga listor så att jag redan nästa vecka kan uppdatera Eldorado/Lyx hösten 1983 samt även Radioapparaten Söndag samma höst, som även den producerades av Kjell Alinge - och som jag därför betraktar som en variant på Eldorado. Men även jag önskar att få lyssna på Eldorado i SR Öppet arkiv, och jag föreslår med förkortad musik, precis som i alla de avsnitt med Sommar i P1 som finns tillgängliga, så att man får höra Kjell Alinge och Lennart Wretlind och alla deras betraktelser och reportage. Av musiken har jag däremot gjort låtlistor i Spotify som ju är helt laglig, och de tre som jag hittills hunnit göra heter:

    Eldorado/Lyx maj 1983 med Kjell Alinge
    Eldorado/Lyx hösten 1983 med Kjell Alinge
    Eldorado/Lyx-ersättaren 1983: Radioapparaten med Kjell Alinge

    Det kommer förstås fler låtlistor framgent både på min hemsida och i Spotify, och musiken i dem är placerad i strikt kronologisk ordning så som de ursprungligen sändes. Problemet är förstås de specialskrivna låtar som aldrig gavs ut på skiva - de kan bli ruskigt svåra att få tag i, eftersom de förstås inte förekommer i Spotify. Och så är det andra låtar som saknas, jag har ibland försökt lägga ut något snarlikt, men det är inte alltid man hittar något som passar.
    Jag ser att ni på SR har gett ut den underbara skivan Eldorado - Stjärnornas Musik på CD (som jag genast införskaffat trots att jag sedan länge haft den på vinyl) och nu väntar jag bara på CD-skivan Eldorado - Äventyret Fortsätter från 1987, som också den innehåller mycket mysig och rolig musik.

  • Fin insats Sandra.
    Kanske kommer fler cd-skivor om du tipsar vår butik.
    Kul att du fann
    https://www.sverigesradiobutiken.se/search?q=eldorado
    Mvh
  • Tack Janne!
    Då gäller det att originalinspelningarna med de ännu outgivna specialinspelningar som gjordes för Eldorado och Radioapparaten finns bevarade. I mina låtlistor har jag tydligt skrivit vilka låtar som aldrig givits ut på skiva, eller som givits ut i förändrad form. Jag kan nämna att varken Rupert Hines Eldoradosignaturmelodier eller Coste Apetreas Radioapparatensignaturmelodier finns utgivna och av dem finns det minst tre olika varianter: Eldorado originalversion, rockversion och kort version, samt Radioapparaten originalversion, långsam dragspelsversion och kort version. För att inte tala om alla de roliga jinglar och janglar som bland annat gjordes av Mikael B.Tretow. Och är det möjligt att ge ut en skiva med Kjell Alinges sammetsröst? Humorskivorna "Hemma hos" finns ju redan, men jag saknar det mysigt poetiska när han talar om årstider och stämningar, t.ex. besöket i Eldorados hemliga sidenträdgårdar som sändes 18 oktober 1981.
    Under våren och sommaren kommer det färre uppdateringar av låtlistorna, eftersom jag vill färdigställa mina fantasyböcker innan det här året är slut. De måste redigeras vilket tar tid, och jag ska även rita illustrationerna till dem som jag gjort i min fantasytrilogi "Maktens tiaror". Men jag ska inte sluta med uppdateringen, jag vill göra hela låtlistan 1980-84 komplett!
  • Allt sådant här/där, som är producerat och sänts, det måste väl ändå finnas bevarat i radioarkivet, eller?

    Om inte kan jag bidra med Clabbe och rakt över disc, sommar, Marstrand.

    Och året var nog runt 1982/83, eller när det nu var 😀

    Hälsningar
    Micke
  • Hej, Sandra Petojevic

    Intressant läsning, men för att textmassan skall bli lättare att läsa och förstå - föreslår jag ett aktivare bruk av styckes indelning - ingen kritik - bara ett förslag.

    Kram
    Micke

    Exempel:
    Tack Janne!

    Då gäller det att originalinspelningarna med de ännu outgivna specialinspelningar som gjordes för Eldorado och Radioapparaten finns bevarade.

    I mina låtlistor har jag tydligt skrivit vilka låtar som aldrig givits ut på skiva, eller som givits ut i förändrad form. Jag kan nämna att varken Rupert Hines Eldoradosignaturmelodier eller Coste Apetreas Radioapparatensignaturmelodier finns utgivna och av dem finns det minst tre olika varianter:

    Eldorado originalversion, rockversion och kort version, samt Radioapparaten originalversion, långsam dragspelsversion och kort version.

    För att inte tala om alla de roliga jinglar och janglar som bland annat gjordes av Mikael B.Tretow.

    Och är det möjligt att ge ut en skiva med Kjell Alinges sammetsröst?

    Humorskivorna "Hemma hos" finns ju redan, men jag saknar det mysigt poetiska när han talar om årstider och stämningar, t.ex. besöket i Eldorados hemliga sidenträdgårdar som sändes 18 oktober 1981.

    Under våren och sommaren kommer det färre uppdateringar av låtlistorna, eftersom jag vill färdigställa mina fantasyböcker innan det här året är slut.

    De måste redigeras vilket tar tid, och jag ska även rita illustrationerna till dem som jag gjort i min fantasytrilogi "Maktens tiaror".

    Men jag ska inte sluta med uppdateringen, jag vill göra hela låtlistan 1980-84 komplett!

  • Tack för hjälpen Micke!

    Det är tidsbristen som gjort att jag glömt styckeindelningen. Jag har extremt svårt att få tiden att räcka till, jag arbetar med sjökortsrättning och utöver det skriver jag fantasy och har en mängd vänner och släktingar som vill träffa mig en gång i veckan - en ekvation som är svår att få ihop. Och några vill att jag även ska skriva en självbiografi - därav att jag går igenom gamla Eldorado- och Radioapparatenprogram för att kunna öppna dörrar i mitt minne som under lång tid varit låsta.
  • Hej!

    Hur gör jag för att lyssna på Eldorado-programmen m Alinge & co igen, så här 40 år senare?
  • I Poddradion finns det mängder med program där musiken på grund av upphovsrättskydd är förkortad.

    Finns det möjlighet att lägga ut ljudfiler med Eldorado och Eldorado/Lyx där Kjell Alinges prat och humor, alla recensioner, alla reportage, alla intervjuer och alla jinglar är intakta - men med all musik förkortad på samma sätt som i poddradion?

    Och vill man lyssna på enbart musiken så finns ju spellistor med Eldorado i Spotify - men tyvärr saknas ju resten, det som nämnts här ovan ...
  • Hej!

    Den här typen av insatser skulle kosta pengar att genomföra, så detta önskemål behöver våra utbudsansvariga besluta om. Vår utbudsdirektör heter Cajsa Lindberg och nås på cajsa.lindberg@sverigesradio.se , men jag är osäker på om hon som direktör har möjlighet att hantera önskemål om enskilda programserier.

    Skicka därför gärna ert önskemål till lyssnarservice@sverigesradio.se , som tar emot synpunkter och önskemål kring vårt innehåll!

    Som jag har skrivit tidigare så tipsar jag om Hemma hos-serien, inte Eldorado, men bra för det!
    Hemma Hos Kjell Alinge & Janne Forssell (serie)
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Varför lägger ni inte upp allt digitalt nu i denna dataålder. Det som finns inspelat i arkiv att söka på och lyssna?

    Förstår inte detta. Finns ju ju hur mycket som helst!

    Mvh,

    Jari

  • Hej.
    Är ett stort fan av Eldorado med Kjell Alinge som har betytt mycket av mitt musikaliska liv. Försöker hitta musiken till intervjun med Ann-Margret som blev intervjuad i ett program där det var ett mycket suggestivt, lugnt och sexigt musikstycke i bakgrunden på intervjun. Är det någon som har nån ide om vad det kan tänkas vara förnågot? Måste medge att det är väl som " en nål i en höstack ", men man kan ju alltid höra sig för - eller hur
    Hälsn
    Stefan G
  • Hej
    Testa att kontakta någon av P4 Plus musikredaktörer.
    Du hittar kontaktuppgifter till dem här:
    https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4951&grupp=23225

    mvh
  • Hej Stefan! Låten du söker förekommer i Eldorado 21 mars 1982, det är gruppen Rare Earth med låten Come With Me från 1973. Och den finns i Spotify där även andra Eldoradolåtlistor finns! Soliga sommarhälsningar
  • Tack!

    mvh
  • Det gav mig en förklaring... ;-)
    "Detta inlägg skrevs ursprungligen i en tråd om SR Minnen/Öppet arkiv, men jag har brutit ut den till ett eget inlägg för att andra som är intresserade lättare skall hitta den!
    /Webbmaster-Annika
    "

    Undrandes just hur jag kom med i denna tråd!

    Annika - Ett så sicket bra initiativ!

    Världen vore bättre om alla.... Tänkte utanför "boxen"!

    Och en värld där de som tänkt utanför boxen, eller de som hämmas av att uttrycket skall/med facit i hand hamnar u kylboxen....
  • Underbara Sandra.
    Tänk att du visste vad musiken hette till intervjun med Ann-Margret, tror du jag är glad eller! . Du är helt fantastisk - du är värd 1 000 kramar, minst. Tack så mycket och ha det så bra.
    Stefan Gustafsson
  • Tack så mycket, Stefan!
    Detta beror på att Eldorado med Kjell Alinge i P3 är ett av mina starkaste specialintressen därför har jag gjort en hemsida på https://erkelzaar.tsudao.com/Eldorado/musiklista.htm samt en massa musiklistor i Spotify som komplement. Det sura är att det finns underbara låtar som aldrig har givits ut – som t.ex. den underbara låten Vintergatan Brinner med Cina & Örjan Strömberg samt basisten Christian Veltman.
    Och då finns den förstås inte ens på Youtube!

    Come With Me däremot gavs ut på vinyl 1973, och några av Eldorados fina specialinspelningar från 1981-1982 finns även här, på en cd-skiva: https://www.sverigesradiobutiken.se/product/stjarnornas-musik-eldorado
    Ha en skön sommar du också!
    Allt gott önskar
  • Till Sandra.
    Har efter mycket om och men gått igenom alla mina cassette-band, och hittat 22 stycken Eldoradoprogram. Det enda och största problemet är att jag aldrig daterade banden. Kan detta vara av intresse eller blir det för svårt att bestämma när programmet sändes?
    Hör av dig om intresse finns, och finns intresse så kan jag posta allihop till dig, ( förutsatt att du har en cassettebandspelare.
    Hälsning Stefan G
    stefangustafsson1963@gmail.com
  • Hej Stefan!

    Personuppgifter. som e-post, i detta forum sparas numera endast i ett år, så Sandra får ingen avisering när du skriver här.

    Jag ser på den sida som vi länkar till höger upp, https://erkelzaar.tsudao.com/Eldorado/musiklista.htm , att Sandras adress är erkelzaar@hotmail.com

    Hon skriver även att hon, som akademiker och författare, har tillgång till en tjänst som heter SMDB. Det gör att hon kan lyssna på i princip allt som sänts i Sveriges Radio sedan 1979, och mycket som sändes innan dess. Det betyder förhoppningsvis att hon faktiskt har tillgång till samtliga avsnitt av Eldorado!

    Jag vet själv hur det är att brinna för ett tämligen smalt intresse, där det är trevligt med utbyte med andra som är intresserade av samma ämne ... Jag tror därmed att Sandra gärna vill ta del av dina band. Troligen kan hon tämligen enkelt avgöra vilka avsnitt det är du spelade in.

    Så skriv direkt till henne!

    Lycka till
    Annika Webbmaster