Filter i toppnyheter

Hej!

Jag är ett stort fan av toppnyheter, väldigt smidigt sätt att få information på.

Något som irriterar mig något extremt är att det mellan ett inslag om hunger i Yemen och något annat kan dyka upp något om att Rögle har slagit Malmö FF i hockey. Eller något.

I mitt fall är det sporten jag vill ha bort från mitt flöde men det finns säkert andra användningsfall.

MVH
A.D

Kommentarer

  • Hej och förlåt att svaret dröjt!

    Jag skulle tro att Ekot (som sammanställer Toppnyheterna) gör en bedömning och lägger in de sportnyheter som har av så högt nyhetsvärde att vi som vill hålla oss orienterade i vad som händer utan att vara speciellt sportintresserade, får ta del av dem. En svensk som slår världsrekord har exempelvis ett sådant nyhetsvärde, medan en vanlig hockeymatch inte har det.

    På samma vis får vi del av en del kulturnyheter och vetenskapsnyheter under Toppnyheternas paraply, men vill vi ha riktigt mycket sport, kultur eller vetenskap (och det vill många - även om just du inte brinner för sport), så finns det betydligt bredare och djupare bevakning under respektive rubrik.

    Så nej, det finns inget sätt att filtrera bort just sporten i Toppnyheter. Däremot kan du förstås svepa eller klicka dig förbi de Toppnyheter du inte är så intresserad av (eller redan har hört).

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster