Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Felkod 6, -1005, -1005 i iOS app utomlands

Hej,Bor utomlands och lyssnar dagligen på SR i bilen genom mobilen. Har alltid använt appen, men för ett par veckor sedan slutade det att funka och jag fick felkod 6 med texten "vi kunde inte ladda ljudfilen" (se bifogad bild). Det gäller oavsett om jag är uppkopplad via ombildats eller wi-fi. Från webbläsaren fungerar det fint. Jag har testat avinstallera och installera om appen utan resultat. Appen laddar allt grafiskt och så, men inte ljudfiler. Har ni lagt in någon geo-block för appen?
Mvh,Oskar


Oskar Linden Rapportera olämpligt innehåll
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Oskar och tack för att du rapporterade in detta!

    Jag har sett ett par liknande felrapporter den senaste tiden, och då just från utlandet, men inte lyckats förstå vari felet ligger. Någon geo-block ska vi inte ha, så spontant gissar jag på en bugg som på något vis drabbar just delar av våra utlandslyssnare.

    Kan du lyssna på avsnitt i efterhand? Testa gärna med Dagens Dikt, avsnittet "Öresund/ Abuja" av Marie Silkeberg från 19/4 där du kan välja att lyssna både med och utan musik. Fungerar något av dessa alternativ?

    Testa även att gå in under Inställningar & Hjälp i appen och se ifall felet drabbar alla ljudkvaliteter.

    Stort tack för att du rapporterade in detta! Jag ska försöka sammanställa den handfull felrapporter jag har sett och se vilka gemensamma nämnare jag kan finna.

    Bra att det går att lyssna via sverigesradio.se! Det ska jag självfallet tipsa andra med liknande fel om.

    Trevlig helg!


    Annika Webbmaster
  • Jag har samma felkod och kan lyssna till avsnittet utan musik, men inte till avsnittet med musik.... Och ljudkvalité har inte att före med felet....
    Marc Rengers
  • Tack Marc, det är en av de saker jag just har frågat några andra lyssnare om!

    Som administratör i forumet ser jag att även du befinner dig utomlands. Och att du, liksom Oskar, har Ios 10.3.1. Kan felet ha uppkommit vid uppgradering till den versionen? Det kom en del säkerhets-relaterade förändringar med 10.3.1 som jag misstänker kan ha med detta problem att göra.

    Jag hoppas att du har sett att vår hemsida fungerar även för er med detta fel!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Ursäkta att mitt svar dröjt lite. Jag har precis anlänt till Sverige för ett kort besök och kan konstatera att direkt så funkar appen perfekt i min telefon, så det är utan tvekan kopplat till uppkoppling från utlandet (i mitt fall Cypern). Jag flyger hem via Turkiet och ska försöka testa därifrån också. För mig så lyckas jag inte få någon fil att spela upp i appen, oavsett vilken uppkoppling jag använt (wi-fi, 3G, 4G) och oavsett ljudinställning och med/utan musik. Det är helt klart bra att det funkar från webläsaren, men den spelaren är inte alls lika stabil om man lyssnar länge och man kan inte heller lägga något i offline-läge vilket brukar behövas på Cypern då mobiltäckningen är rätt dålig. Jag tror att du kan ha rätt att uppgraderingen till OS 10.3.1 gjordes ungefär i samma veva som detta problem uppdagades. Hoppas att ni finner en lösning.
    Mvh,Oskar
    Oskar Linden
  • Okej, jag prövade lite.... Om jag har tillgång till wi-fi jag kan lyssna till allt. Men på mobilnät funkar det inte....
    Men om jag startar sändningen på wi-fi, stänga av wi-fi och fortsätta lyssna via mobilnätet, då funkar det!

    Marc Rengers
  • Oskar:
    Tack! Att det fungerade direkt när du kom till Sverige, är ju intressant.

    Jo, om det inte fanns några som helst fördelar med en app, så skulle viförstås inte behöva ha någon sådan.

    Om det drar ut på tiden med att lösa felet, så kanske du kan installera någon podd-app, t ex Pocketcast, för att kunna lyssna utan uppkoppling:
    Surfa.se: Uppgradera ditt podcastlyssnande

    Marc:
    Är det ett wifi med någon typ av koppling till Sverige? (Jag har sett fler som har liknande erfarenheter och tror dessutom att vi skulle ha sett många fler felrapporter om all lyssning utrikes var drabbad, så jag gissaratt det är ett vanligt wifi utan svensk IP eller så, men frågar för säkerhets skull.)

    Att det gick att fortsätta att lyssna över mobilnätet när ljudet väl hade startat, är synnerligen intressant! Kan du se ifall detta gäller både kanaler och avsnitt med musik? De senaste P3-dokumentärerna är t ex repriser med musik. (Samma avsnitt finns utan musik när de ursprungligen sändes.)

    Tack så här långt från både oss webbmastrar och app-utvecklarna!
    Annika Webbmaster
  • Nej, wi-fi är normalt nederländskt. Ingen VPN eller något....
    Jag kan lyssna allt jag vill. Direkt sändningar eller det som sändes tidigare.Men om jag avsluta appen, så går det inte att spela sändningen igen via mobilnätet. Om jag först starta den via wi-fi, så går det fint att stoppa, hoppa över til mobilnät och fortsätta sändningen igen. Båda direkt och tidigare sändningar. Det gäller samma sändningar som har musik eller inte...
    Marc Rengers
  • Hej, jag har samma problem, och även jag har iOS och lyssnar från utlandet. Lyssnar jag på direktsändning via appen och startar på wi-fi och sen hoppar över till mobilnät så funkar det i ca 20 min max. Testade just från webbsidan på mobilnätet och det verkar fungera, men det är ju inte lika smidigt som via appen
    Emily
  • Tack!
    Även om det är tråkigt att ni är flera som rapporterat in samma fel, är det bra för vår felsökning!

    En enkel sak som ni gärna får testa är att göra en hård omstart av telefonen. Då håller ni samtidigt inne hem-knappen och avstängnings-knappen så länge att äpplet dyker upp och telefonen startar om.

    Blev det någon skillnad efter detta? Jag såg att hård omstart har hjälpt någon som fick problem i Ios 10.3.1 med andra appar än vår.

    Andra blev avhjälpta av att nollställa alla telefonens nätverksinställningar. Att lägga in alla lösenord och sånt igen är dock inget jag vill att ni ska behöva göra om jag inte är säker på att det är det som hjälper!

    Förutom hemsidan så finns det andra appar med vårt innehåll, t ex en Ios-app som heter Replay, som är utvecklad av en duktig privatperson. (Tyvärr utan möjlighet att ladda hem avsnitt, vilket är anledningen till att jag inte tipsade Oskar om den, men för att lyssna på kanaler och avsnitt strömmat är den kanske ett enklare alternativ än hemsidan!)
    Annika Webbmaster
  • Annika,Tack för ditt svar! Jag har testat flera gånger med en "soft reset" som du beskriver. Det brukar kunna lösa konstiga problem, men tyvärr hjälpte det inte detta fel. Jag ska testa mer när jag är tillbaka på Cypern till helgen.Mvh,
    Oskar Linden
  • Hej, ett hård omstart tyvärr inte lösar problemet...
    Marc Rengers
  • Uppdateras löpande

    Tråkigt att det inte hjälper, men bra att det är avklarat.
    Jag sammanställer här vad vi hittills har kommit fram till här och i ett par andra trådar (som jag länkar till), delvis för att försäkra mig om att jag har uppfattat allt korrekt:
    • Felet drabbar Sveriges Radio Play för Ios, och appen Replay, men samma innehåll via sverigesradio.se eller Tunein-appen fungerar som vanligt
    • Det gäller vissa, men inte alla, nät i utlandet
    • Mobil uppkoppling är alltid (?) drabbad, det vill säga några lyssnare har problem över mobilnätet men inte över wifi, medan ingen har rapporterat det motsatta
    • Felet har inrapporterats från olika länder i västra och södra Europa. Därutöver finns samma fel beskrivet hos en lyssnare i Thailand
    • Om ett ljud har startat över en uppkoppling som inte är påverkad, kan telefonen fortsätta att strömma (en stund) även över en uppkoppling som annars får felet
    • Felet verkar ha uppstått vid uppgradering till Ios 10.3.1 (det finns ingen bekräftad felrapport från annan enhet)
    • Hård omstart hjälper inte
    • Ominstallation av Play-appen hjälper inte
    • Direktlyssning ger problemet
    • Felkoden är 6, -1005, -1005 (i något sammanhang även -6, -11853, -12884)
    • Att ladda hem avsnitt och lyssna fungerar även över uppkopplingar där felet finns
    • Bilden är inte entydig, men några felrapporter pekar på att avsnitt utan musik ("poddfiler") inte drabbas i samma utsträckning som avsnitt med musik
    • En testversion av appen visar att felet är kopplat till en del av Sveriges Radios teknik som kallas CDN.
    Dessa saker vill jag få en tydligare bild av:
    • Finns det någon gemensam nämnare mellan de nätverk som inte är påverkade (exempel i nästa inlägg i denna tråd)
    • Kartlägga mönstret för efterhandslyssning - fungerar visst innehåll bättre än annat?
    • Spelar telefonmodellen roll? En lyssnare har inte samma fel på sin Ipad Air, som är uppkopplad över samma nätverk och har Ios 10.3.1
    • Har någon av er märkt "nätverksrelaterade" problem med andra appar?


    Annika Webbmaster
  • Uppdateras löpande

    Ni som har detta problemet, men där det fungerar över vissa nätverk, ger följande bild:

    Lisa i UK (kontakt via e-post)
    Fungerar utan anmärkning över hemma-wifi, fungerar inte på arbetsplatsens nätverk (men där har appen haft problem även tidigare, vilket kan ha andra skäl). Mobilnätet ger problem både vid direktlyssning och i efterhand. Dessutom fick Lisa problem att gå in under "program" i appen, då listan med programmen inte ville öppnas. Felmeddelandet vid det sistnämnda problemet var att det inte gick att ladda, men utan den felkod (6, -1005, -1005) som dykt upp vid försök att starta ljud. De program hon vanligen lyssnar på är MP3 ("utan musik").

    Vid besök i Sverige fungerar appen utan problem.

    Hans i Thailand
    Lyssnar främst direkt på P4 Stockholm. Problem över mobilnät (vanligaste lyssningen på appen är när han kör bil och då är uppkopplad mot bilen via Bluetooth). Vid test med efterhandslyssning (AAC-fil, "med musik") fungerade appen. På wifi hemma har Hans inte samma problem.

    Jesper i Spanien
    Problem över både wifi och mobilnät, och både direkt och i efterhand. MP3 ("utan musik") fungerar och AAC fungerar inte vid ett test. Över VPN (som ger "svensk IP-adress") fungerar allt. Efter att Jesper hade fipplat med ljudkvalitet fram och tillbaka och slutligen gått tillbaka till sina ursprungsvärden fungerade det plötsligt som vanligt igen, men det var tillfälligt.

    Janne i Italien
    det ofta händer att "ljudfilen inte kan laddas" till Iphone (icke wifi miljöer)
    Tolkar det som att han inte hade stött på felet över något wifi när han rapporterade det.

    Oskar på Cypern (denna tråd)
    Fel över både wifi och mobilnät på Cypern, inget problem från Sverige och inte heller över flygplatsens wifi i Istanbul. Ljudkvalitet påverkar inte felet och det drabbar både MP3 och AAC.

    Marc i Nederländerna (denna tråd)
    Problem över mobilnätet, men inte problem över wifi. Kan fortsätta lyssning över mobilnätet om ljudet har startat på wifi. (Hur länge? Kan det motsvara vad som buffrats in över wifi?) Två olika tester visar att filer utan musik fungerar där filer med musik får problem. Nedladdning av avsnitt, oavsett om det är med eller utan musik, fungerar också över samtliga uppkopplingar.

    Emily i Frankrike (denna tråd)
    Problem över mobilnätet, men inte problem över wifi. Kan fortsätta lyssning över mobilnätet om ljudet har startat på wifi (men maximalt 20 minuter) 

    Lennart i Spanien
    Problem över wifi och mobilnät. Den 30 april var allt OK men från den 1 maj blir det problem hela tiden. Att lyssna via webbläsare fungerar. Felet finns i Ipad Air, Iphone 6 och Iphone SE.

    Carina i England (denna tråd)
    Problemet uppstod efter uppdatering av appen. Även för Carina fungerar sverigesradio.se fortfarande. Felet försvann oväntat (vilket det även gjorde för Hans och Jesper, men hos dem var detta tyvärr bara en tillfällig förbättring).

    Katarina i Italien
    Samma problem både i Ipad och Iphone och med eller utan wifi. Ibland hörs korta ljudstumpar.

    Bo i Belgien och Frankrike (denna tråd)
    W-fi fungerar, mobilnäten fungerar inte.


    Hoppas att detta var en korrekt sammanfattning!

    Annika Webbmaster
  • För mig är det samma med alla olika wifi jag testar. Både mitt eget hemma och gratisnätverk på stan. Testat såklart både via tvingad WIFI (flygplansäkert med tillåter wifi) och när mobilen själv får bestämma vad den vill koppla upp sig mot (prio WIFI som std).
    När jag testar på SRplay-appen på min iPad funkar det hittills över wifi (använder inte simkortet). Testade faktiskt där utan att ha uppdaterat appen och efter att den har nuvarande version utan problem.

    Använder Mobistar (som är motsvarigeheten till Telia) både som serviceprovider för fiber och för teleoperatör.

    Inga andra appar har problem med uppkopplingar. Testat helt vanliga appar med kopplingar mot Sverige, samt flera kommersiella svenska radiokanaler i appform utan problem. 


    Jesper
  • Tack för ambitiösa tester!
    Vad är det för Ios-version på din Ipad? Jag tror att felet är kopplat till Ios 10.3.1, och de förändringar i nätverkshantering som kom med den versionen.
    Modell av telefon/platta kanske också spelar in, så jag ska sammanställa hur det ser ut där! På rak arm tror jag att jag bara sett felet på just telefoner, men det kanske beror på nätverkshantering (paddor har sällan mobil uppkoppling) snarare än modell.
    Något som jag inte ser något mönster i, är vilka ljudfiler som drabbas vid efterhandslyssning. Det kan vara andra faktorer än tekniska skillnader som spelar in, t ex om filen finns inläst sedan innan på det CDN appen ska hämta den från eller inte.
    Annika Webbmaster
  • iPad Air 1, 10.3.1, 128GB (ca 50GB ledigt)

    Jesper
  • Det var väldigt intressant!

    Modeller som påverkas
    Så med samma nätverk och samma operativsystem, blir det inte något problem på Ipad Air, däremot på Iphone 6.

    Emily, Marc och Oskar:
    Vilka Iphone-modeller har ni? Det går att identifiera här:
    Apple: Identifiera din iPhone-modell

    Det går också att se modell i telefonen, under Inställningar > Allmänt > Om > Modell

    Jag återkommer strax med en annan fråga, som utvecklarna vill ha svar på!
    Annika Webbmaster
  • Det blir två frågor:

    Ladda hem?
    När ni får problem att starta ljudfilen, vore det intressant att se om ni kan ladda hem samma fil (för uppenbarligen är det ju något annat än möjligheten att ta emot data från våra servrar som brister - annars skulle det inte fungera i Safari).

    Testa gärna ett program som finns både med och utan musik, t ex senaste Melodikrysset.

    Nollställ nätverksinställningarna
    Jag skrev tidigare:
    Att lägga in alla lösenord och sånt igen är dock inget jag vill att ni ska behöva göra om jag inte är säker på att det är det som hjälper!

    Och ... där påverkas jag nog av att jag på hemmaplan har haft en router ingen minns lösenordet till och därför tycker att det är extra besvärligt. Så jobbig är nog inte denna manöver för de flesta av er wink Ni behöver fylla i lösenord igen för de trådlösa nätverk som ni brukar vara anslutna till, men i allmänhet rör det sig ju inte om så många (och du som har samma tröskel som jag, kan ju vänta tills någon annan har testat).

    Det är i alla fall enkelt att göra:
    Gå in i Inställningar > Allmänt > Nollställ > Nollställ nätverk

    Detta nollställer inställningar för trådlösa nätverk, mobilinställningar samt VPN- och APN-inställningar.

    Som jag skrev igår, så har andra jag sett andra appar som har fått bekymmer i samband med 10.3.1, och just att nollställa nätverksinställningarna har hjälpt många.

    Tack på förhand för hjälp att testa!
    Annika Webbmaster
  • Uppdateras löpande

    Lista över drabbade modeller:
    • Iphone 6
    • Iphone 6S
    • Iphone SE
    • Ipad Air (enligt Lennart, medan Jesper - båda i Spanien - inte lyckas återskapa felet på Ipad Air 1)
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,Precis landat i Istanbul och här fungerar appen utmärkt över wi-fi på flygplatsen. Jag har tyvärr inte tillgång till mobildata här och kan därav inte testa det. Min telefonmodell är 6s. Jag ankommer till Cypern ikväll och ska då testa från min iPad med mobildata.
    Oskar Linden
  • Tack!

    Annika Webbmaster
  • Kompletterande svar på begäran:
    Jag har iPhone 6S som är två månader gammal.
    Hans
  • Tack Hans!
    Jag påminner om att app-utvecklarna (och därmed jag!) gärna vill veta två saker:
    1. Kan ni ladda hem avsnitt i Play-appen över en uppkoppling ni får felet på?
    2. Hjälper det att nollställa nätverksinställningarna?
    Jag vill också berätta att ni som drabbats av felet är rätt få i förhållande till hur många lyssnare vi har i utlandet. Vi ser att lyssningsstatistiken för Ios-användare som befinner sig i exempelvis Spanien är oförändrad jämfört med hur det såg ut innan Ios 10.3.1 släpptes. Vi kan också se att en hel del användare med Ios 10.3.1 genererar lyssningsstatistik från Spanien.

    Det gör det förstås inte mindre allvarligt för er som har drabbats, men visar att det måste till några andra förutsättningar än vår app + utländskt nätverk + denna version av Ios.

    Trevlig långhelg och tack för all hjälp så här långt!
    Annika Webbmaster
  • Kan ni ladda hem avsnitt i Play-appen över en uppkoppling ni får felet på?
    Svar: Har aldrig laddat ner något på min iPhone 6S, hur gör man?

    Hjälper det att nollställa nätverksinställningarna?
    Nej
    Hans
  • Hej igen, Hans!

    För att ladda hem ett avsnitt så letar du upp detta. Här gick jag in under Meny -> Populärt (där senaste Melodikrysset í princip alltid finns, eftersom det är ett av våra mest avlyssnade program), men att leta fram det under Meny -> Program går lika bra.



    Symbolen som jag ringat in med rött till höger betyder "ladda hem". Den funktionen är väldigt bra att känna till om du t ex vill kunna lyssna där täckning saknas (som på en flygresa) eller om du inte vill förbruka mobildata. Många med begränsningar i sina abonnemang laddar hem avsnitt över gratis wifi så att de kan lyssna utan att "surfpotten" går åt.

    Och frågeställningen just nu är alltså om det går att ladda hem Melodikrysset med respektive utan musik.

    Har du fler frågor kring denna funktion, kanske vi kan starta en ny tråd av dessa? Det är ju en väldigt trevlig funktion som vi gärna förklarar grundligt!

    Tack för att du testade att nollställa nätverksinställningarna. Trist att det inte påverkade problemet.
    Annika Webbmaster
  • Alla:
    Är det någon annan som har haft möjlighet att testa att nollställa nätverksinställningarna?

    Och har någon haft möjlighet att testa hur nedladdning över ett "påverkat nätverk" fungerar?
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Det är konstigt. Om jag vill spela Melodikrysset med musik via 4G (fortfarande  i Nederländerna för att jag bor här), kommer felet dycker upp. Men jag kan ladda ner den och spela den....Men samma sändning utan musik kan jag spela direkt utan att jag behöver ladda ner den först....
    Jag har iPhone 6S också...
    Marc Rengers
  • Tack, väldigt viktig iakttagelse ...

    Det är skillnad mellan versionen med och utan musik, och Jesper i Spanien rapporterade också in att utan musik (MP3) fungerade när med musik (AAC) fick problem (alltså utan att nedladdning var inblandat).

    Resultaten är tyvärr inte entydiga. Lisa i UK tycks ha problem med avsnitt utan musik, och Hans i Thailand lyckades lyssna på ett avsnitt med musik ... Det kan vara något annat än vald teknisk lösning som spelar in, t ex om filen ligger "cachad" på det CDN appen hämtar den från sedan tidigare eller inte.

    Oerhört intressant att nedladdning fungerade felfritt i båda fallen!

    Jag hoppas att app-utvecklarna får ut något av detta!
    Annika Webbmaster
  • Kan tyvärr inte nollställa alla nätverksinställningar eftersom jag har för många olika sparade uppkopplingar mot olika WIFI.
    Det enda jag kan gör är att ta bort den wifi uppkoppling jag för nuvarande är uppkopplad mot och koppla upp igen med lösenord..
    Jesper
  • Tack, Jesper. Och det hjälpte inte, gissar jag ...

    Alla (utom Marc och Jesper ...) :
    Jag vill veta om ni är fler som får samma mönster som Marc (att avsnitt utan musik går att lyssna på trots att avsnitt med musik (AAC) får problem. (Det är tyvärr en lite missvisande uppdelning, t ex är Eko-sändningar utlagda med samma teknik som "avsnitt med musik", så om ni testar med andra program än Melodikrysset vill jag veta vilket eller vilka ni testar!)

    Marc kunde även ladda hem båda varianterna utan problem. Är det likadant för er?

    Har någon av er detta problem på Iphone 7? På Ipad? Ipod? (I en annan tråd har Lennart i Spanien rapporterat att felet förekommer på samtliga hans enheter, varav en är Ipad Air - en enhet där Jesper alltså inte får problemet. Måste undersökas närmre!)

    Jag tror att app-utvecklarna ännu inte har lyckats återskapa felet. Jag har inte heller sett det inrapporterat från Skandinavien eller USA.
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag kan ladda ner Melodikrysset via wi-fi både med och utan musik.
    Provade även att ladda ner Morgonpasset via mobilnät både med och utan musik.
    Samtliga fyra ovan nämnda nerladdningar gick bra.
    Hans
  • Tack Hans!

    I din "första tråd" skrev du:
    De senaste veckorna har appen fungerat ca 1 gång av 10 och då när jag loggat in via Wi-Fi. Normalt sett lyssnar jag på appen när jag kör bil och då är jag uppkopplad mot bilen via Bluetooth.

    Jag fick intrycket att just wifi inte var påverkat hos dig, men kanske missförstod inser jag nu ... Hur pass stora problem har du haft över wifi?

    Att du kan ladda hem Morgonpasset (båda versionerna) över mobilnätet, där du har konstanta problem att lyssna direkt på t ex P4 Radio Stockholm, stärker mitt intryck av att nedladdning inte påverkas på samma vis som att lyssna strömmat (direkt eller på avsnitt i efterhand).

    T ex Oskar på Cypern (där uppkopplingen ibland är dålig) använder sig av att kunna lyssna offline, och att det tycks fungera är ju väldigt bra!
    Annika Webbmaster
  • Alla:
    En stor eloge till att ni är så hjälpsamma med att testa olika saker! Vid fel vi inte kan återskapa själva, även om jag försöker få chefen att köpa mig en sista-minuten-resa till kontinenten (skämtade, era licenspengar är vi rädda om), är detta extra värdefullt!

    Tills felet är löst, kan ni alltså lyssna direkt från sverigesradio.se, eller någon annan app (som Replay).

    Att lyssna i efterhand går i Play-appen om ni laddar hem filen först, och detta går (i alla fall hos dem som svarat hittills) att göra även på de nätverk där det annars är problem.

    Och vi felsöker vidare.
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Normalt sett använder jag appen bara via mobilnät och då oftast när jag kör bil.
    I bostaden lyssnar jag via datorn och då på Chrome - sr.se / sverigesradio.se.
    Att jag laddade ner nu via wi-fi beror på att det kom upp ett meddelande där man föreslog att ladda ner via wi-fi. Upprepade sedan via mobilnät.
    Hans
  • Ok! Bra att du testade båda.

    Men hur har det varit, har felet förekommit även över wifi?

    Generellt om wifi och detta problem
    Det verkar vara lite olika över olika wifin. T ex Marc i Holland och Emmily i Frankrike har inte problem på sina wifi:n. Oskar har problem över wifi på Cypern, men det wifi han testade på flygplatsen i Istanbul fungerade appen på ...

    De wifi:n där det fungerar, verkar fungera hela tiden, medan de där det blir problem verkar ge problem konstant, så att nysta i vilka likheter och skillnader som finns mellan de olika uppkopplingarna, är ytterligare en uppgift!

    (Kompletterar min sammanställning under respektive namn högre upp i tråden med ett par iakttagelser jag missat eller som tillkommit sedan jag skrev den.)

    Generellt om mobil lyssning och detta fel
    Ingen (mig veterligen) har rapporterat in att de kan lyssna över mobilnätet, men inte över ett eller flera wifi.
    Annika Webbmaster
  • Har testat idag igen.
    Mobil uppkoppling - fungerar ej.
    Wi-fi - fungerar.
    Hans
  • Uppdateras löpande

    Tack!
    Nu vill jag göra en kartläggning av alla inblandade wi-fi ... Och det blir ju inte så lätt vare sig för er eller oss, men om ni tar er tid att berätta mer, så kanske vi kan se något mönster. Mönster är något vi som arbetar med felsökning älskar!
    Är det fiber, kabel-tv, ADSL ...? Privat eller på till exempel ett hotell?
    Olika typer av bredbandsuppkopplingar (PTS)
    Wi-fi med problem:
    • Lisa: Arbetsplats 
    • Oskar: Är det ditt wi-fi hemma?
    • Jesper: gratisnätverk på stan (lösenordsskyddade?)
    • Jesper: Hemma-wifi. (Mobistar, fiber) (Movistar?)
    • Lennart: Är det ditt wi-fi hemma?
    Wi-fi utan problem:
    • Lisa: Hemma
    • Hans: Är det ett wi-fi hemma?
    • Oskar: Flygplatsen Istanbul (var det lösenordsskyddat eller öppet?)
    • Jesper: VPN med svensk IP-adress
    • Janne: Alla wi-fi. Berätta mer!
    • Emily: Är det wi-fi hemma?
    • Marc: hemma, nederländsk kabel-tv, "Ziggo"
    Jag hoppas att jag har fått detta rätt och att ni kan berätta mer så att vi kan förstå vad det är som skiljer de nätverk som, liksom mobilnätet, påverkas!
    Annika Webbmaster
  • Ni som har problemet över nätverk hemma, får hemskt gärna testa att starta om routern!
    Annika Webbmaster
  • Jo, det är hemma (kabel-tv, Ziggo heter den). Wi-fi fungerar utan problem.Mobilnätet är 'Vodafone NL' som ger problemet.
    Marc Rengers
  • Tack Marc, jag kompletterar sammanställningen ovan!

    Alla:
    App-utvecklarna vill ha er hjälp att testa att spela upp en ljudlänk med Safari över mobilnätet (3G/4G). Hur fungerar denna länk?
    http://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/6083536-lo.html5desktop 

    Tack på förhand för test av detta!
    Annika Webbmaster
  • Den funkar bra!
    Marc Rengers
  • Tack

    Annika Webbmaster
  • Den ljudlänk du testade, är senaste Melodikrysset med musik i låg kvalitet. Att Melodikrysset med musik ger problemet i appen, har du ju bekräftat. Men, för säkerhets skull vill jag försäkra mig om att kvaliteten inte spelar in, så ...

    Snälla, se om felet går att återskapa i appen med senaste Melodikrysset, med musik, lägsta kvalitet ... (Om du har krysset nedladdat redan, så radera först!)

    Du kan byta ljudkvalitet under Inställningar & Hjälp - Datamängd i menyn. (Finns även andra sätt.)
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr, samma felkod via 4G
    Jag spelar senaste, vecka 17 - 29 april. Kvalité på lite....
    Marc Rengers
  • Tack, det var som jag misstänkte.
    Annika Webbmaster
  • Inga WIFI-nätverk fungerar längre bra för mig, vare sig de är lösenordsskyddade eller ej. Kan inte se att det är skillnad för mig om jag går via mitt mobila internetabonnemang eller WIFI via fiber.
    Allt ( WIFI+operatör) fungerar med VPN direkt utan undantag.

    Finns det inte någon annan som har tillgång till VPN, som kan testa om det fungerar för er över VPN?
    Jesper
  • Hej igen. Det funkade bra att lyssna både direkt och att ladda program över wi-fi förrut, (svar på Annikas fråga: det är wi-fi hemma) men nu idag så fungerar det bara att lyssna direkt, inte alls att lyssna på tidigare program. Samma felkod. har startat om routen, samma sak händer. Testade att ladda ner programmet jag ville lyssna på. det laddar ner otroligt långsamt, stoppade efter några minuter, anar att det är något fel på den funktionen med, det brukar ju bara ta några sekunder. Använder låg ljudkvalitet Jag testade att spela filen som föreslogs, via safari, den laddade inte.
    Emily
  • Emily, det låter som om det kan vara något ytterligare fel. Funkar andra tjänster över wifi? SVT Play t ex?

    Annars kan skillnaden vara att det var olika program (med respektive utan musik)?
    Vilket avsnitt av vilket program är det du inte kan lyssna på? Och minns du vilket det var du kunde lyssna på?
    Här är exempel på program som (ibland) finns i version med respektive utan musik, och därför är bra att testa med:
    • Melodikrysset
    • Morgonpasset i P3
    • P4 Extra
    • Tankesmedjan
    • Dagens dikt (det jag oftast testar med själv, på grund av att jag gillar poesi och filerna är små)
    Jesper:
    Tack! Jag undrar verkligen vad som är skillnaden mellan dina inställningar (?), där inget wifi tycks fungera och de, rätt många, som har tillgång till ett eller annat wifi där allt fungerar bra.

    Alla:
    Det kommer en ny version av appen idag, men det problem vi talar om här är inte åtgärdat i den. Ni som uppgraderar får gärna berätta om felet ändrar skepmnad på något vis trots detta. (Det borde inte ske men man vet ju aldrig ...)

    Annika Webbmaster
  • Musikguiden Safari sounds, det senaste avsnittet. laddade ner ett annat avsnitt  för någon vecka sedan utan problem. Det redan nedladdad fungerar jättebra
    Emily
  • Jag kan inte heller lyssna på Melodikrysset eller andra program på appen längre utan att ladda ner.  Det hände efter den senaste app uppdateringen. Snälla fixa jag saknar mina program här i England.
    Carina
  • Har uppdaterat min iPhone och laddade i går ner uppdateringen av SR appen.
    Testade både i går och idag och nu verkar det fungera fullt ut för mig.
    Hans
  • Emelie och Carina:
    Kan ni lyssna från sverigesradio.se i Safari utan samma problem? Carina borde kunna det då det varkar vara samma fel som hos övriga, men Emelies fel verkar mer omfattande och att se om Safari är påverkat är viktigt för vår förståelse, alkdeles förutom att det förhoppningsvis  är en hjälp att kunna lyssna trots app-problem. Just för er utomlands, som inte har tillfång till våra FM-sändningar, är det ju extra viktigt att kunna lyssna på Sveriges Radio på något vis! 
    Hans:
    Oj så bra! Vet du vad det var för uppdatering förutom själva appen? Var det en systemuppdatering från Apple?
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Jag kan lyssna till P1 via Safari via mobilnät utan problem. Prövade flera kanaler och de verkar fungera fint.... Sista avsnittet av Melodikrysset kan jag lyssna till helt bra, men det är enligt sidan mp3....
    Finns där andra kanaler som har AAC på webben?
    Marc Rengers
  • Hej Marc!
    Det låter bra att Safari fungerar. Alla kanaler (och i Safari är dessa i AAC) hittar du här:
    http://sverigesradio.se/kanaler/ 

    Fast jag tolkar det som att det är avsnitt i efterhand i AAC du ville testa. Och där är de 57 minuter långa avsnitten av Melodikrysset (=med musik) i AAC. Det är endast den korta snabbreprisen på 5-6 minuter som är MP3:
    Alla avsnitt Melodikrysset

    De flesta program du hittar här är i AAC. Undantag finns dock. Om programmet går att ladda hem från webben, så är det MP3, annars är det AAC:
    Sveriges Radios program: kategori Musik


    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Osäker, men jag har iOS 10.3.1.
    Vad uppdaterades i SR appen?
    Hans
  • Tack Annika!
    Hela avsnittet av Melodikrysset spelas bra i Safari...
    Så AAC via Safari och mobilnät funkar! Tyvärr att appen fortfarande kan inte spela dem....
    Om jag kan testa fler saker, så gör jag gärna det!
    Marc Rengers
  • Hej Carina här.  Jag kan lyssna via webben safari men inte på appen.  Ingen uppdatering av IOS.   Det var er upgrade av SR play appen som orsakade problemet tyvärr.  Undrar varför ni uppgraderade - det var bra som det var. 
    MvhCarina
    Carina
  • Lyssna via safari fungerar för mig. Nu verkar det även gå att ladda hem program med musik via appen över wi-fi. Det var nog något temporärt fel förut med den funktionen
    Emily
  • Hurra nu fungerar det igen! 
    Carina
  • Funkar just nu för mig med i Madrid!
    Jesper
  • Det funkar ej för mig fortfarande... Tyvärr...
    Marc Rengers
  • Och nu på morgonen funkar det inte längre igen utan VPN.
    Jesper
  • Skumt att det plötdligt fungerade för några av er... Är detta något som fortfarande fungerar för någon av er?
    App-utvecklarna har tagit fram en beta-variant av appen där vi kommer har ändrat ett par saker.
    Vi kommer, under morgondagen, att kontakta er på de adresser ni har angivit här med länk så att ni kan ladda hem den versionen, och berätta vilka saker mer specifikt vi vill ha er hjälp att testa!
    Tack på förhand för hjälp med detta.


    Annika Webbmaster
  • Carina:
    Ingen uppdatering av IOS
    Alla som har rapporterat in detta problem, har haft Ios version 10.3.1, som lanserades i april. Och av den information jag (som administratör i forumet) kan se, gäller detta även dig.
    Det innebär inte att vi vill skjuta skulden på Apple eller någon annan. Felet drabbar bara vår app. Det är vi som får lösa detta. Men för att lösa det behöver vi förstå vilka som drabbas, och det är lyssnare utomlands med Ios 10.3.1. Att ditt operativsystem är uppgraderat bidrar till troligen till att just du har fått detta fel.
    Så: stämmer det att du (liksom alla andra drabbade) är utomlands och har ios 10.3.1? Om inte, vill jag felsöka ditt problem separat.
    Annika Webbmaster
  • Att du är utomlands (England) hade du ju redan skrivit, Carina! Förlåt att jag frågade om det du redan besvarat.
    Annika Webbmaster
  • Fungerade ett antal dagar, men nu har felkoderna poppat upp igen. Jag har inte bytt ort.
    Hans
  • Ok, tack för att du berättade in det, Hans! Det är definitivt en intressant iakttagelse att det fungerade tillfälligt för några av er vid samma tillfälle ...

    Alla:
    Ni ska nu ha fått ett mejl från "Mobil Sveriges Radio Digitala Medier" med rubriken "Testversion av Sveriges Radio Play".

    Har ni frågor kring detta, eller om ni inte får något sådant mejl, så hojta till!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Denna test version av appen funkar bra för P1 via mobilnätet.
    Marc Rengers
  • Test versionen funkar på både wi-fi och på mobiloperatör.
    Jesper
  • Bra, då har vi något att jämföra med! (Fast det kan ju vara tillfälligt på samma vis som att vanliga Play tillfälligt fungerade för Jesper ...)

    Är det någon skillnad mellan P1 och andra kanaler? Rent tekniskt finns det en skillnad i test-versionen.
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr har jag inte mejl till min iPhone. Kan ni skicka den via SMS, Line eller Messenger?
    Hans
  • Hej. Testversionen fungerar helt normalt med allt via wi-fi. Via mobilnätet fungerar bara P1 att lyssna på direkt. Får upp samma felmeddelande för alla andra kanaler. Endast program utan musik, oavsett vilken kanal, fungerar att lyssna på i efterhand.
    Emily
  • Test versionen funkar på både wi-fi och på mobiloperatör.

    Janne
  • Marc:
    Denna test version av appen funkar bra för P1 via mobilnätet.
    Hur fungerar det att lyssna på andra kanaler? Det räcker om du tar red på ifall ljudet kan starta, eller om det blir felkod 6 (etc)

    Och hur är det med Melodikrysset med musik eller andra musikprogram på mobilnätet?

    Jesper:
    Gäller det även andra kanaler än P1?

    Hans:
    Jag hör med utvecklarna om det går att fixa. Skicka ditt telefonnummer till mobil@sverigesradio.se.

    Emelie:
    Ditt svar är extra intressant, eftersom testversionen verkar fungera precis som den vanliga appen, förutom direktlyssningen av P1, som är den kanal där vi har gjort en speciallösning.

    Att programmen från P1 fungerar som de från P2 eller P3 är inte konstigt, eftersom det bara är vid själva direktlyssningen vi gjort en förändring!

    Janne:
    Fungerar alltså andra kanaler också, inte "bara" P1? Hur är det med avsnitt i efterhand, i synnerhet Ekot och program med musik?
    Annika Webbmaster
  • Och, alla:

    Stort tack för att ni tagit er tid att testa (eller gjort bra försök utan att det riktigt fungerat, som Hans och Carina).

    Återkom gärna och var tydliga med vad det är som fungerar och vad det är som inte fungerar, i synnerhet om det är någon skillnad mellan direktlyssningen på P1 och övriga kanaler.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Felsökning BETA appen
    P1 direkt
    funkar både via WIFI och via 3G/4G

    P2 /P3 direkt
    Funkar bara WIFI (testat både via Apple Airport Extreme och Express och Generic Fiber WIFI routern). Vid 3G/4G får man Felkod 6, -1005, -1005.

    Ekot (senaste nyhterena)
    Funkar bara WIFI (testat både via Apple Airport Extreme och Express och Generic Fiber WIFI routern). Vid 3G/4G får man Felkod 6, -1005, -1005.

    Jesper
  • Tack, det är som för Emelie, testversionen verkar fungera precis som den vanliga appen, förutom direktlyssningen av P1, som är den kanal där vi har gjort en speciallösning

    Mycket viktigt att vi kan ringa in det!
    Annika Webbmaster
  • Hans:
    Tyvärr går det inte att ladda hem den appen utan e-post.
    Annika Webbmaster
  • Lyckades lyssna till gårdagens melodikryss idag, men Efter Sex fungerar inte,  samma fel - går inte att ladda ner ljudfilen.  Eftersom jag trodde problemet var löst har jag inte riktigt hängt med denna veckan.  Har vi gjort några framsteg med att lösa problemet ännu?
    Carina
  • Jag vet inte riktigt hur det går, och försöker ta reda på det, förstås!
    Vad vet vi tack vare beta-testet?
    Jag skulle gärna vilja få lite fler svar om beta-appen och eventuella skillnader mellan att lyssna direkt på P1 och andra kanaler. Det är bara Jesper och Emelie som svarat på ett sådant vis att jag vågar dra slutsatsen att P1 fungerar bättre än andra kanaler, och att beta-appen i övrigt har precis samma problem som den skarpa appen.
    Men ingen har heller svarat något som tydligt motsäger den bilden, så tills vidare utgår vi från att detta stämmer. Men vad innebär det?

    En äldre version av appen

    Beta-appen är, förutom P1 direkt, identisk med version av appen, 7.3 som kom i mitten av mars. Eftersom felet började rapporteras in över en månad senare, kan vi utesluta att felet uppstod på grund av en uppdatering av appen. Vad det än är i vår app som bidrar till felet, så är det något som funnits där även innan felet märktes.

    Troligen var det med uppdatering av era operativsystem till Ios 10.3.1 problemet märktes, men eftersom det problemet endast finns i vår app, är det i appen vi behöver felsöka. (Alltså, något är lite konstigt i appen och kan ha varit så länge, men detta var inget problem förrän i senaste versionen av Ios. Ungefär.)

    En annan version av P1
    Att beta-appen fungerade nästan lika illa som den vanliga gör att vi kan utesluta en mängd felkällor. Vi gjorde även en specialare med just P1 för att undersöka om felet har koppling till vårt CDN. Det är nämligen bland det första jag misstänker vid alla fel som har "ojämn geografisk spridning", eftersom lyssnare i Madrid  går mot andra "noder" än lyssnare i Marstrand.

    Information om vad CDN är, bonus för nyfikna:
    Vad är CDN och vilka fördelar finns med CDN? (www.ipeer.se)


    Vi kodade alltså om P1 så att kanalen gick direkt mot våra servrar istället för mot vårt CDN. Och ... Att felet då försvann, innebär att vi är relativt säkra på att problemet har med CDN:et att göra.

    Vad händer nu?
    Samtidigt vet vi att CDN:et i sig inte är ett problem för er. Vår webb, som ju fungerar utan anmärkning hos samtliga med detta fel, går mot samma noder. Och appen går mot samma noder när du lyssnar via ett wifi utan problem som när du får felkod över ett mobilnät.

    Jag skulle tro att app-utvecklarna tillsammans med server-experterna, försöker förstå vad det är för skillnad mellan de anrop appen gör och de anrop spelaren på webben gör. Hur detta går försöker jag få reda på.

    Det är lägesrapporten.
    Annika Webbmaster
  • Troligen var det med uppdatering av era operativsystem till Ios 10.3.1 problemet märktes, men eftersom det problemet endast finns i vår app, är det i appen vi behöver felsöka. (Alltså, något är lite konstigt i appen och kan ha varit så länge, men detta var inget problem förrän i senaste versionen av Ios. Ungefär.)

    Ett alternativ som vi också bör ha med i felsökningen, är att vi eller våra samarbetspartners kan ha gjort förändringar i utsändningstekniken (CDN-relaterat) som just vår app i just Ios 10.3.1 av något skäl har problem med.
    Annika Webbmaster
  • Förtydligande:
    Det behöver inte nödvändigtvis finnas något som helst fel i appen i sig. Det kan vara de komponenter vi använder i appen som mer känsliga för tex. en felkonfigurerad Edge-noder än vad Safari är.
    Men dessa ingredienser är vad vi sett behövs för att felet ska uppstå:
    1. Vår app, sedan minst version 7.3
    2. Ios 10.3.1
    3. Lyssning utomlands, dock ingen felrapport ifrån t ex USA. Med undantag för Hans i Thailand befinner ni er i Västeuropa och runt Medelhavet.
    4. Mobilt nätverk plus vissa wifi
    5. Försök att starta kanal eller AAC-fil ("avsnitt med musik")
    6. En del okända komponenter ... Varför fungerar t ex Jespers Ipad? Varför uppstår felet endast över vissa wifi?
    Annika Webbmaster
  • Hans:
    Jag undrar om ditt mobilabonnemang kan ha någon "koppling till Europa", alltså något av de länder vi sett felet i annars (England, Nederländerna, Frankrike, Spanien, Italien, Cypern ...) Typ att du har en fransk operatör eller något?

    Jag vet ärligt talat knappt vad jag är ute och far efter, men med tanke på att felen annars endast har rapporterats in från Europa, tänkte jag att även din mobil-surf kanske passerar samma noder av något skäl ...


    Annika Webbmaster
  • Vi har fått in ytterligare en felanmälan, från Katarina som befinner sig i Italien, som får samma fel på olika Ios-enheter och över både wifi och mobilnätet.

    Hur blir det med Ios 10.3.2?
    I förrgår släppte Apple version 10.3.2, och vi är förstås nyfikna på om felet kvarstår! Uppgradera gärna och berätta hur det går.'

    Annars?
    Nästa steg för oss blir troligen att skapa en ny betaversion av appen, där vi kan felsöka ytterligare, nu när vi har ringat in lite närmare att felet har med CDN:et att göra.

    Vi har tyvärr inte lyckats återskapa felet själva, trots försök att "tvinga" appen hos oss att gå mot utrikiska noder.
    Annika Webbmaster
  • Hej, har updaterad till 10.3.2 men fortfarande samma problem...
    Beta appen spelar P1 bra via mobilnät.
    Båda normalt och beta appen spelar alla olika sändningar bra via Wi-fi.
    Marc Rengers
  • Fick en uppdatering på er app häromdagen och nu fungerar det perfekt.
    Hans
  • Hej, samma problem i Belgien och Frankrike, wi-fi fungerar fint men fullt stopp via mobilnäten. Hoppas ni får ordning på detta då jag saknar radion!Bo
    Bo Engdahl
  • Marc:
    Tack för att du berättade. Tråkigt (men inte oväntat) att felet kvarstår i Ios 10.3.2.

    Hans:
    Det där låter ju bekant från det du beskrev den 8 maj, när det fungerade efter en uppdatering, men tyvärr inte höll i sig mer än ett par dagar. Självfallet hoppas jag att förbättringen håller i sig denna gång, men tills vi vet mer exakt vad felet beror på och har rättat det, tror jag att det finns stor risk att det återkommer.

    Bo:
    Även om det förstås är väldigt tråkigt att ni är flera som rapporterat in samma fel, är det bra att du hittade hit så att du ser att felet inte ligger i just din telefon eller hos just din operatör ...

    Denna tråd är väldigt lång, och jag sammanfattar det jag tror kan vara bra för dig att veta:
    • Allt innehåll fungerar som vanligt via sverigesradio.se, så lyssna gärna i Safari tills felet är löst!
    • Felet drabbar, så när som på ett undantag (Hans i Thailand) lyssnare i Västeuropa och Medelhavsländerna
    • Alla som har felet, har det över mobilnätet. Över wifi varierar det, så att några wifi fungerar och andra inte (samma lyssnare kan alltså - som du -  lyssna över ett nätverk, men får felet över ett annat)
    • Felet uppkom vid uppgradering till Ios 10.3.1, men drabbar endast vår app
    • Att ladda hem avsnitt och lyssna fungerar fortfarande i appen
    • Att lyssna på avsnitt "utan musik" ger inte samma problem (ev inga problem alls?)
    Alla:
    Trevlig helg på er! Jag beklagar allt strul och påminner om att ni kan hitta alla kanaler och avsnitt via sverigesradio.se, som tack och lov fungerar som vanligt!

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    En lyssnare har fått samma felkod, trots att han är i Sverige. Jag insåg, när jag svarade honom, att några av er kan ha fått detta problem på grund av en mycket enkel inställning, och att jag inte har tipsat alla om att kika på den ...

    Gå in under "inställningar" i telefonen och scrolla ned till Play-appen. Tryck på den och se att ni har "mobildata" tillåtet. Det gäller i synnerhet er som inte kan lyssna alls över mobilnätet, men kan göra det över alla wifi ni har testat ... (Någon av er kan ju ha fått problem på grund av denna inställning snarare än buggen vi felsöker!)
    Annika Webbmaster
  • HejDetta är skumt att ni inte kommer tillrätta med. Jag har haft problemet i 1.5 år och rapporterat detta då. Samma sak varje gång. Börjar lyssna på wi-fi radio hemma. Stänger av eller inte spelar ingen roll. Sen kan jag inte fortsätta lyssna utan wi-fi. Frusteratande
    Martin
  • Hej Martin!

    Menar du att du har detta fel, felkod 6, -1005, -1005 i Sveriges Radio Play för iOS utomlands? Om det är andra problem ska vi självfallet lösa det, men inte i denna tråd, utan i så fall vill jag skapa en egen tråd för just den felsökningen (eller hitta din gamla - vilket jag tyvärr inte gör)!

    Var det i detta forum du rapporterade detta förra gången?
    Annika Webbmaster
  • Uppdatering:
    Lyssnaren i Sverige som fick denna felkod har det löst sig för sedan att han bockade för att appen ska fungera över mobildata. Kolla upp att det är tillåtet, om ni inte redan gjort det!
    Annika Webbmaster
  • Var redan ibockat för mobildata.

    Jag har däremot gjort en ny upptäckt. Om jag startar appen i min bostad där jag har Wi-Fi (100 Mb) och sedan sätter mig i min bil och kör från bostaden så fungerar appen även med mobildata. Stänger jag sedan av appen och öppnar den igen när jag befinner mig utom Wi-Fi fungerar det inte. Det verkar som metod vid uppstart (Wi-Fi/mobildata) är det som är avgörande om appen ska fungera. När man väl har appen igång kan man utan problem byta från Wi-Fi till mobildata.
    Hans
  • Tack!

    Andra lyssnare har skrivit samma sak högre upp i tråden, t ex Marc:
    Om jag först starta den via wi-fi, så går det fint att stoppa, hoppa över til mobilnät och fortsätta sändningen igen.

    För Emelie fungerar det på liknande sätt, men endast ett tag:
    Lyssnar jag på direktsändning via appen och startar på wi-fi och sen hoppar över till mobilnät så funkar det i ca 20 min max.

    Det är just vid själva starten av en sändning/kanal som felet finns. Jag försäkrar mig om att app-utvecklarna är medvetna om detta!

    (Det finns med i det inlägg jag har markerat som "bästa svaret", vilket egentligen inte är "bästa", utan mer en sammanfattning av vad vi vet om felet.)

    Annika Webbmaster
  • Jag har numera slutat använda SRs app när hemma i Rom, och lyssnar istället på svensk radio via appen Tunein Radio, vilken fungerar perfekt utan Wi-Fi. I varje fall i Rom.

    /Janne
    Janne
  • Tack för tips!

    Även appen Replay (som är mer lik vår app i och med att den innehåller allt vårt innehåll, vilket inte Tunein-appen gör) kan vara att alternativ. Den kan ni ladda hem här:
    https://itunes.apple.com/se/app/replay/id531002942?mt=8

    Annika Webbmaster
  • Har samma problem med replay appen - bor I Holland, hoppas verkligen ni kan fixa detta snarast.
    Staffan
  • Tack för den pusselbiten, Staffan!

    Det var verkligen intressant, för det är den första app förutom vår egen Play-app som jag sett felet med ... Det finns skillnader och likheter mellan Replay och vår egen app som gör att detta hjälper oss att ringa in problemet! (I synnerhet om vi jämför med sverigesradio.se och Tunein där det inte verkar uppstå problem med samma ljudströmmar.)

    Har du fått samma fel både när du lyssnar direkt på en kanal och när du lyssnar på avsnitt i efterhand?

    Jag har tidigare varit i kontakt med utvecklaren av Replay i olika sammanhang och ser till att han får veta att felet finns och vad vi känner till om det!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    App-utvecklarna har tagit fram en ny test-app. Den kommer inte att fungera hos er, inte ens P1. Syftet med den appen är att samla detaljerad information om vad det är som sker just när felet uppstår (vilket är när en ljudström eller ljudfil "initieras").

    Vi ber er att installera denna app, återskapa felet och sedan skicka en loggfil till oss. Hur man gör detta kommer att stå i mejlet, men jag ser till att skriva den informationen även här. Jag har all förståelse om ni börjar tröttna och inte har lust att installera en testapp som ändå inte fungerar - men hoppas att några av er gör det. (Eftersom felet dessutom kan vara lite olika för den som är i Spanien jämfört med den som är i Storbritannien, är det väldigt bra om så många som möjligt av er hjälper oss att få loggfiler!)

    Denna test-app nummer två heter Play cdn och det ska gå bra att ha den vid sidan om både vanliga appen och den test-app som har en fungerande variant av P1.

    Vi kontaktar er per e-post med instruktioner om hur ni gör.

    Att felsökningen dragit ut på tiden beklagar vi. Jag hoppas att ni alla kan lyssna via Safari fortfarande, och påminner om att avsnitt utan musik och all typ av nedladdning inte ska vara drabbat av felet.

    Tack på förhand för hjälp!
    Annika Webbmaster
  • Jag tar några av de viktiga punkterna här. Är något i det mejl ni ska ha fått nu oklart, eller om ni inte har fått detta mejl, så hör av er här! Jag har semester denna vecka, men mina kolleger kan svara.


    Viktiga punkter som jag vet kan ställa till det:
    • Test-appen går ej att starta eftersom Sveriges radio inte är en "betrodd företagsutvecklare". Löses genom att gå till telefonens gå till Inställningar > Allmänt > Profiler > Sveriges Radio. Klicka sedan på "Lita på Sveriges Radio AB".
    • Vi får inte dina loggfiler trots att du skickat dem. Det beror på att appar skickar sådana först när de startas om ... Så om du gör dig omaket att installera appen, återskapa felet och skicka loggfiler, se till att sedan stänga ned appen helt och starta om den! 
    Tack igen för hjälp med detta!
    Annika Webbmaster
  • Tack för hjälp med felloggar, ni som skickat sådana. De har nått fram och analyserats.

    Tyvärr har de inte gett oss den tydliga bild av problemet som vi hade hoppats, men vi kan i alla fall utesluta några fel - och det är ju alltid något!

    Om någon av er får problem att lyssna även över webben, så vill vi veta det. För cirka en vecka sedan var det nämligen flera lyssnare utomlands som rapporterade in dylika problem, men det var av allt att döma inte riktigt samma fel som det ni har drabbats av ...
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Använder nu appen Replay. En märklig sak som händer när jag använder appen Replay är att efter ca 30 minuter startar SR appen automatiskt, samt stänger av uppspelningen i appen Replay. Har varit tvungen att avinstallera SR appen för att kunna lyssna på Replay.
    Hans
  • Oj, det var märkligt! Försöker Play spela samma innehåll, så att om det var P4 Stockholm du lyssnade på i Replay, så var det den kanalen som startade i Play?

    Annars så har vi (eller snarare vår samarbetspartner) gjort en förändring klockan 13 idag, svensk tid, med den del av vår streamingmiljö som finns i Singapore och som borde vara den som du i Thailand får ljudet från. jag är väldigt nyfiken på om du märker någon skillnad!

    Om du vågar installera vår app på nytt och testa, så berätta om du märkt något.
    Annika Webbmaster
  • Ni i Europa:
    Tillsammans med vår samarbetspartner genomför vi en del förändringar som möjligen kan avhjälpa ert problem, men eftersom vi fortfarande inte riktigt vet vad det är som vållar problemet, vet jag inte hur hoppfull jag vågar vara ...

    Varför löser vi det inte?

    Om ni tycker att det är frustrerande att inget löser sig, så har jag all förståelse. Jag vill försöka förklara varför det tar tid att lösa.

    Dels kan vi inte själva återskapa felet. Jag har bett vänner som bor i de länder ni befinner er att testa ett och annat - men de har inte heller fått felet, så det verkar inte drabba alla med er kombination av operativsystem och app.

    Dels hamnar felet mellan stolarna. Ni vet att något är fel. Jag vet det. Och mina kolleger litar på den bilden ... Men vad som är fel är svårt att ringa in.

    Det är något i den spelarmodul vår app använder sig av för direktlyssning och efterhandslyssning på "avsnitt med musik" som vid uppgradering till Ios 10.3.1 har fått problem över tre eller fyra av de kanske 30 "Edge-noder" som vi använder för att skicka ljud till er.

    Play? Ios 10.3.1? Edge-noderna? Allt?
    Är det då appen eller nätverket som har felet? Eller Ios-versionen?

    "Nätverksfolket" ser det som ett Ios- (alternativt Play-) problem. Allt annat fungerar ju! Android. Datorer med allehanda webbläsare ... Till och med Safari i samma telefoner och på samma nätverk.

    Apple har vi inte involverat, men jag är rätt säker på att deras bedömning skulle vara att felet ligger i nätverket, eftersom felet inte uppträder om ni åker hem och lyssnar.

    App-utvecklarna ser ett nätverksproblem (och en relation till Ios-versionen). Felet finns endast över de Edge-noder som förser södra och västra Europa med vårt innehåll. Den version av appen där vi kopplade P1 förbi CDN:et fungerade bra.

    Jag tror att det är något litet "skrutt-fel" här och där som sammantaget skapar problemet Något med nätverket som är lite annorlunda och inte ger problem för andra plattformar ihop med något med spelarmodulen vi använder som blev lite extra känslig för just detta fel.

    Så det är knepigt. Men vi försöker komma framåt och se vad vi rimligen kan påverka!
    Annika Webbmaster
  • Tog bort appen för en vecka sedan. Laddade just ner den på nytt. Test gav följande resultat: "Felkod 6, -1005, -1005". Appen fungerar ej i Thailand.
    Hans
  • Hej jag har sedan några dagar problem att lyssna på ekots nyhetssändningar. Får "Felkod 5, -1008, -16845". Fungerar inte heller att lyssna via datorn då buffringen tar för lång tid. Annars fungerar de andra programmen från SR. Har tidigare också problemet att när jag laddade ner nyhetssändingar på mobilen för att höra på väg till jobbet etc ville appen hellre streama live än använda den sparade filen. Använder apple mobil och windows dator.
    Hans i Tyskland
  • Hej P3,

    Har den senaste veckan haft samma problem som Hans i Tyskland: "Felkod 5, -1008, -16845".  Gäller både direktlyssning samt äldre program/avsnitt.

    Använder applemobil och windowsdator
    Pedro i Spanien

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt inlägg & namn blir synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy