Fel vid direktavlyssning i telefon: okänt fel på spelaren

Fel vid direktavlyssning i telefonen.
Jag får meddelandet "okänt fel på spelaren" och blir ombedd att starta om sidan. Detta hjälper emellertid inte. Det går bra att lyssna i efterhand.

Kommentarer

  • Hej Lars!

    Vad är det för telefon?

    Och lyssnar du via Sveriges Radio Play (en app där själva spelaren ligger längst ned på sidan) eller via vår hemsida https://sverigesradio.se (där spelaren finns högst upp på sidan)?
    Annika Webbmaster
  • Jag har en Samsung och använder hemsidan.
    Hälsningar Lars

  • Annas, Karins och Rogers inlägg rör ett annat problem och är flyttade till ett eget inlägg:
    Ljudet hackar i direktsändning
    Annika Webbmaster
  • Lars:
    När märkte du detta fel?

    Testa från denna sida:
    https://sverigesradio.se/kanaler

    Klicka på den färgglada fyrkant som hör till respektive kanal. Får du fortfarande "okänt fel på spelaren"?
    Annika Webbmaster
  • Det kommer inte upp något felmeddelande men annars blir det som förut, dvs. det hörs en röst  under några sekunder innan det lägger av. Rösten låter som en inspelad röst som spelar upp i ultrarapid.
  • Är det något med din uppkoppling som kan vara bra för oss att känna till? Som att du befinner dig på ett hotellnätverk, nere i en gruva eller i annan miljö som kan ha lite egna inställningar som påverkar?
    Annika Webbmaster
  • Jag befinner mig f.n. i vår lägenhet i Spanien. Där är jag uppkopplad till internet via en lokal internetleverantör som använder Vimax-systemet, ett signalsystem via luften. Jag har en mycket bra signal till mina enheter, dator och Jag har ing, via min router och wifi.
    Jag har inga särskilda inställningar och använder inte mobilt bredband.
    Jag tror att jag har upplevt samma problem som nu hemma I Sverige också.
    Jag har problem även när jag använder datorn, inte bara med telefonen. Just nu kommer det inget ljud alls när jag försöker direktlyssna på P1 från datorn.
  • Ok. Det låter som om något i ditt nätverk blockerar ljudströmmarna.

    Har du möjlighet stt testa att koppla upp mobilen (väl enklare än datorn?) mot ett annat nätverk, till exempel ett wifi på något café. Om du inte kan återskapa felet där, så har vi ringat in problemet något.
    Annika Webbmaster
  • Under tiden tills jag hittar något annat nätverk; om det visar sig att samma fel uppträder i detta vad gör vi då? Som jag nämnde tror jag att jag upplevt samma fel hemma i Sverige. Kan du undersöka vad i er spelare som kan orsaka problemen? Det verkar som om spelaren försöker att buffra (fast det inte behövs) och att det därigenom inte blir något ljud.
  • Om det visar sig att samma fel uppträder i detta vad gör vi då?

    I sådana fall tar vi reda på vad det är i din telefon som gör att vår spelare inte fungerar som det är tänkt. I det fallet vill jag veta en del andra saker:
    1. Har du kunnat lyssna direkt på kanaler med denna telefon någon gång under det senaste halvåret?
    2. Stämmer det att du har en Samsung Galaxy J1 med Android 4.4? ("Bakom kulisserna" kan vi webbmastrar se den typen av information om den enhet du använt för att skriva hit.)
    3. Kan du lyssna på våra kanaler via denna länk? mini.sr.se
    4. Den information jag ser (som inte måste vara korrekt) tyder på att du har en gammal version av telefonens webbläsare. Rekommenderar de dig att uppdatera webbläsaren om du besöker denna sajt?
      https://updatemybrowser.org/
    Svara på det du kan!
    Annika Webbmaster
    1. Nej.
    2. Ja, men med Android 4.4.4.
    3. Det går bra med datorn men med telefonen får jag alternativen att lyssna via video eller ladda ner och telefonen klarar inte att lyssna via video.
    4. Jag kommer inte vidare när jag går in på sajten via min telefon. Kanske beror det på att jag inte accepterar cookies? Jag har även försökt få fram vilken webbläsare jag använder men inte lyckats. Jag kan dock konstatera att jag har automatiska uppdateringar inlagda och att jag har de senaste versionerna av det som uppdateras genom denna automatik
  • Tack!

    Det jag ser från mitt håll är Android 4.4.4. Jag vet inte varför den sista fyran föll bort där ... Och eftersom den andra informationen har stämt, kan vi kanske förutsätta att du har den webbläsare jag ser, som är "Samsung Internet 2.0" (en Chrome-liknande webbläsare som Samsung själva utvecklat).
    Samsung Internet for Android (Wikipedia)

    På den här sidan kan du förmodligen se om det stämmer och även se hur bra stöd den webbläsaren har för html5 (den teknik vår sajt använder mer övergripande):
    https://html5test.com/

    Under testresultaten kan du se mer i detalj vilka tekniker webbläsaren har problem med, och utan att ha tagit del av ditt resultat, skulle jag gissa att du under den del av testresultatet som handlar om "streaming" kommer att se att webbläsaren inte har stöd för en teknik som heter HTTP Live Streaming / HLS, vilket råkar vara den Streaming-teknik ni med Android får när ni besöker oss.

    Om du byter webbläsare och installerar vanliga Chrome eller Opera istället, bör det fungera betydligt bättre.

    Detta kan absolut förklara problemet i telefonen - däremot inte det problem du upplever med datorn ... Hur fungerar det i den nu?
    Annika Webbmaster
  • Chrome för Android laddar du hem gratis här:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.android.chrome&hl=sv

    (Själv skulle jag avinstallera Samsungs webbläsare)
    Annika Webbmaster
  • Testsidan visade just det du trodde; Samsungs webbläsare stödjer inte det protokoll som sr använder när det gäller streaming/direktöverföring.
    Chrome (Googles webbläsare) var förinstallerad på min telefon så det gick bra att använda den istället utan nedladdning. Dock upplystes jag om att det fanns uppdateringar på denna som jag borde använda. Detta inne bär att jag måste öppna ett Googlekonto och godkänna att de kan gå in i min telefon på diverse sätt (så gratis är det inte!).
    Jag har inte gjort någon uppdatering utan prövat med den gamla versionen. Det fungerar men med reservationen att direktsändningen även nu startar med släpande/långsam ljudöverföring men efter ett antal sekunder övergår den till ett normalläge. Detta innebär, såvitt jag förstår, att problemet är löst. Synd bara att man måste hamna i de kommersiella företagens klor för att kunna lyssna på Sveriges Radio i utlandet. Det behövde man inte förr.
  • Tack för att du bekräftade att detta var orsaken!

    Synd bara att man måste hamna i de kommersiella företagens klor för att kunna lyssna på Sveriges Radio i utlandet.

    I min värld är Samsungs webbläsare också en kommersiell produkt, så det du har gjort är att förflytta dig från ett kommersiellt företag till ett annat. Jag rekommenderade Chrome, eftersom det är en väletablerad webbläsare som många med Android redan använder. Men det finns andra webbläsare. Här kan du se vilka webbläsare som testats på den sida du var inne i tidigare av er med Android 4.4.4 den senaste tiden:
    https://html5test.com/results/search.html?query=osName%3AAndroid%20osVersion%3A4.4.4

    Detta är alltså webbläsare som går att använda på din telefon. (Sedan kan du behöva ett konto hos Google för att kunna installera dem.)

    Som sagt har vi fortfarande problemet med din dator att lösa. Hur fungerar det nu?
    Annika Webbmaster
  • Just nu får jag inget ljud när jag försöker direktlyssna från datorn. Jag använder explorer webbläsare och har windows 10.
  • Ok. Något felmeddelande? Fungerar efterhandslyssningen normalt på datorn?
    Annika Webbmaster
  • Inget felmeddelande. Ingen efterhandslyssning fungerar.
  • Ber om ursäkt. Hade inte uppmärksammat att jag hade datorn kopplad vidare via HDMI till TV:n. Detta innebär uppenbarligen att ljudet stängs av. Det går bra att direktlyssna nu.
    Tyvärr måste jag emellertid meddela att min telefon nu är tillbaka i samma läge som tidigare även när jag använder Chrome som webbläsare. Denna har jag dock inte uppdaterat till senaste version. Jag funderar på om jag vill göra det.
  • Bra att vi i alla fall endast har ett fel att bry oss om. (Att det var problem med både datorn och telefonen fick mig att misstänka att det hade med uppkopplingen att göra, men nu kan vi koncentrera felsökningen till mobilen!)

    Hur märks felet med direktlyssning?
    Tidigare skrev du att det hörs en röst  under några sekunder innan det lägger av. Rösten låter som en inspelad röst som spelar upp i ultrarapid. Stämmer den beskrivningen även i Chrome?

    Fungerar all efterhandslyssning?
    Gå gärna till denna sida hos Dagens dikt. Där finns det två olika länkar. En där det står 6:10 (hela Dagens dikt) och en där det står Utan musik (2:47 min, MP3). Båda är inringade på bilden nedan. Fungerar båda? Om inte, vad händer?

    Vilken version av Chrome är det? Det går att se här:
    https://html5test.com/

    Svara på det du kan, så hoppas jag att vi får en lite tydligare bild av felet!

    Annika Webbmaster
  • Min beskrivning stämmer även för Chrome. Men det har hänt att det riktiga ljudet kommer efter en 5 till 10 sekunder, dock inte varje gång.

    Direktavlyssningen fungerar för båda varianterna. Min version heter Chrome 40.
  • Ytterligare info:
    När jag går in på sr:s hemsida och väljer direktavlyssning på något av programalternativen och får det släpande ljudet i ett antal sekunder och därefter får det riktiga ljudet varar detta i ungefär 6 minuter och sedan stänger ljudet av.
    Om jag öppnar telefonen igen kommer ljudet tillbaka i direktavlyssning under ytterligare 6 minuter men utan att inledas med släpljudet. Och så fortsätter det.
    Jag inbillar mig att det trots allt handlar om någon form av buffring.

  • Bra, med den beskrivningen fick jag en tydligare bild av felet.

    Inte rätt att spela i bakgrunden?
    Det låter som om ljudet inte har rätt att spelas i bakgrunden och då stängs ned. Det i sin tur kan bero på lite olika saker, men en vanlig orsak är att webbläsaren inte får köras i bakgrunden för att du har någon inställning som ska spara på batteriet.

    Du kan testa om det kan vara felet genom att helt  enkelt ha på ljudet och starta en annan (icke ljudspelande) app. Om du kan lyssna på Sveriges Radio samtidigt som du använder kameran, läser SMS eller ser vad det ska bli för väder med en väder-app, så är det inte "energi-spararfunktionen" som ligger bakom problemet, för i dessa lägen skulle energisparfunktionen också stänga ned ljudströmmen.

    Låsskärmen?
    Kan felet uppstå i samband med att låsskärmen drar igång? Din mediespelare måste ha rätt att lägga notiser på låsskärmen, för att ljud ska fungera även när låsskärmen går igång. Det blir då en form av enkel spelare på låsskärmen, där du kan pausera ljudet och starta det.

    Ser du en sådan? Om inte kan det förklara varför du behöver öppna telefonen igen för att kunna lyssna.

    Riktigt hur du lägger till en sådan spelare på låsskärmen för din telefon, vet jag inte, men det brukar ligga under telefonens inställningar. Här beskrivs det lite allmänt om notiser och även om beskrivningen för Android handlar om Android 6, så hoppas jag att texten kan hjälpa dig att hitta till rätt inställningar:
    Ta kontroll över notiserna i din smartphone (surfa.se)

    Hoppas att någon av dessa förklaringar hjälpte!
    Annika Webbmaster
  • När jag tar en bild med kameran upphör ljudet. Kan inte hitta någon energisparfunktion som är igång. Det finns en sådan i inställningarna som heter "ultraenergisparfunktion" men en är inte på. I övrigt finns det en inställning som heter "Batteri". När jag går in på denna kan jag se en procentsiffra för de program som är igång. I detta fall för Chrome och bildskärm.
    Går jag in på Chrome berättar inställningen allt som Chrome har lov att göra i min telefon. Där finns en massa saker nämnda, men jag har ingen aning om vad det inne bär om jag försöker ändra inställningarna för dessa.
    Undrar om vi inte verkar att ha nått "vägs ände" i detta projekt. Jag har stor respekt för ditt engagemang och tålamod men måste ändå konstatera att det kräver mycket stora insatser för mig som radiolicensbetalare att kunna lyssna på SR. I denna sak har jag en hel del att säga, men det passar nog bättre i ett annat forum.

  • Tack för återkopplingen!

    App-utvecklarna påpekade att just kameran var ett illa valt exempel, för den tystar alla appar (vilket har med filmkamerafunktionen att göra - kameran stänger alltså alltid ned ljud).

    Jag har all förståelse för om du inte orkar med alla mina mer eller mindre märkliga förslag och felsökningar. Så här krångligt ska det absolut inte behöva vara att lyssna. (Samtidigt är jag så gammal att jag på ett plan ändå är helt imponerad av att det faktiskt går att lyssna på Sveriges Radio i Spanien - men det är en annan fråga ...)

    Hur som helst, vi släpper allt och gör ett så kallat Alexanderhugg. Det finns andra sätt att lyssna på våra kanaler. Du har inte skrivit vilka kanaler det är du vill lyssna på helst, men här finner du dem alla:
    https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3756&grupp=10632&artikel=4229149

    Gå in på den sidan med din telefon och klicka på den kanal du är intresserad av. Fungerar det? I så fall kan du spara ett bokmärke till den sidan, så att du finner alla kanaler den vägen!
    Annika Webbmaster
  • Jag är också tillräckligt gammal. Jag har nämligen lyssnat till SR i Spanien under många år (via kortvåg) ända tills man (SR) stängde ner den möjligheten för ett antal år sedan. Så i det sammanhanget, som så många andra, var det faktiskt bättre förr.
    Beträffande ditt Alexanderhugg ska jag kolla senare hur det fungerar. Tack för förslaget.