Fel hastighet vid uppspelning

När jag ska lyssna på ex vis Spanarna eller P3 dokumentär så spelas programmen upp med en för hög hastighet, låter som Kalle Anka. Jag har inte ändrat på någonting utan lyssnat i åratal på SRPlay. Helt plötsligt så går det för fort. Vad ska jag göra?
Mvh
Björn Carnelid
Trogen lyssnare

Kommentarer

  • Hej
    Det är funktionen att kunna välja hastighet som verkar ha valt en annan hastighet än 1.0 som standard hos en del användare.
    Om du startar ett ljud så finns det nu en ikon längst ned som ser ut som en hastighetsmätare - klicka på den och klicka på 1.0x så ska det förhoppningsvis bli rätt.

    mvh
  • Hej, ändrade för en tid sedan på uppläsningshastigheten till 1,25 av radioföljetongen. Går inte att ändra tillbaka till 1,0. Det är liksom dött. Har Iphone.
  • Hej Susanna!

    Reglaget är dött (och svagare i färgen) när du lyssnar direkt på en kanal, där hastigheten bara kan vara 1,0.

    Starta efterhandslyssning på något avsnitt eller på nyheter, så är reglaget möjligt att nå!
    Annika Webbmaster
  • Tusen tack för svar. Det förstod jag inte.

  • Jag ska höra med app-teamet, om inte en del "utgråade" symboler istället helt ska tas bort i vyer där de inte kan användas, eftersom det skapat förvirring hos fler lyssnare!
    Annika Webbmaster
  • Mycket bra idé. Man sitter där och försöker komma åt och komma åt, men det går ju inte. Är det någon fel på min telefon...?

    En helt annan sak: nu har jag inte laddat ner någon radioföljetong på ett tag, men en del som är så himla bra, att man inte vill vänta till i morgon på nästa avsnitt på FM-radio, vill jag ju gärna ladda ner. Men ibland är de helt otroligt svårt att få i rätt ordning på SR Play. De borde vara daterade efter när de har sänts eller iframtiden, när de ska sändas på FM. De ligger huller om buller och enda datum som finns att gå efter är när de har laddats upp på nätet. Denna uppgft har jag absolut ingen glädje av, eftersom de laddas upp buntvis på nätterna.

    Hoppas du förstår vad jag menar, det vore en stor förbättring i framtiden om de blev bättre daterade, följetongsavsnitten.

    Hälsningar
    Susanna
  • Ah, det där är lurigt!

    Ett bra sätt är att söka upp programserien Radioföljetongen & Radionovellen i appen, och ignorera "avsnitts-träffarna" när du söker. (Mer om skillnaden mellan sökträffar kan du läsa i mitt svar till Örjan här.)

    Om du går in under en programserie så brukar avsnitten ligga i kronologisk ordning med nyast överst, men just följetonger lägger vi, där det går, hellre i "omvänd ordning", så att del 1 följs av del 2, 3 etc. I fall du då lägger in avsnitten, nedladdade eller ej, i Min lista i just den ordningen, så blir det rätt när du spelar upp dem! Och har de råkat hamna i fel ordning där, så kan du sortera den listan (vilket du däremot inte kan i vyn nedladdade avsnitt).

    nu har jag inte laddat ner någon radioföljetong på ett tag
    De ligger huller om buller och enda datum som finns att gå efter är när de har laddats upp på nätet.

    Då var det ett tag sedan. Numera heter avsnitten i princip alltid saker i stil med:
    Del 14. Ett annat liv av och med Per Olov Enquist. Sänt i FM 20/10. Lyssna och ladda ner till den 26 april 2021
    Annika Webbmaster