Markera repriser i appen

Sätt gärna ett r inom parantes i början på rubriken av programmet - nu måste man kolla om det är en repris.

Kommentarer

  • Förlåt att vi svarar först nu!

    Jag håller helt med om att det vore önskvärt, eftersom jag varje vecka kommer i kontakt med lyssnare som antingen undrar varför ett avsnitt inte finns utan musik (där svaret är att det finns, men under original-utsändningen), eller som blir frustrerade över att de hör samma avsnitt på nytt.

    Vi införde ett repris-R en period, men av olika skäl fungerade det inte så bra. Se sista inlägget i denna tråd.

    Jag har pratat generellt med kolleger om detta behov, men vill vara tydligare. Jag tror att det är enklare att vända mig till de olika redaktionerna med återkoppling och visa vilken skillnad detta skulle kunna göra. Finns det några speciella program där just du tycker att det skulle underlätta att snabbt kunna avgöra om programmet är en repris eller inte?

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Joakim efterfrågade också att repriser markeras. När jag svarade honom, insåg jag att du förstås ska få höra vad du har "ställt till med" 😉

    Jag spred denna tråd vidare till mina kolleger och vi är flera som är överens om att vi verkligen behöver få en bättre struktur på hur vi hanterar repriser. Vi kommer att ha en del möten om detta framöver, och där är det ju viktigt att vi förstår det behov ni lyssnare har.

    Så här ser mitt förslag ut:
    • Repriser av avsnitt som nyss har sänts (kvällsreprisen, tisdagens repris av lördagens program) lägger vi inte ut dubbelt. I tablån står "repris från [tid]" om det gäller samma dygn, annars "repris från [ååmmdd]".
    • Andra repriser läggs ut för nedladdning och markeras som repris, gärna både i avsnittets titel och i poddfilen, så att det framgår i olika listor i både våra egna lyssningstjänster (app, webb) och externa tjänster. Den markören – kanske ett R – visar att det är en repris. Datum för originalsändning finns sedan i avsnittsbeskrivning (text som syns bland annat i appen). Även här ska det framgå av tablån när programmet först sändes, eftersom detta är relevant för lyssnarna.
    • För program som sänds sällan, kan tiden för "bör ej poddas på nytt" eventuellt utökas. Om avsnittet finns bland de fyra senaste, ser jag inget behov av dubbelpodd
    Vad vi än kommer fram till på våra möten, så kommer det att ta ett tag innan alla redaktioner gör på samma vis och det kommer alltid finnas gränsfall, där vi inte riktigt vet om det är bäst att lägga ut reprissändningen igen eller att avstå. Men vi har en ambition om att bli bättre.

    Tack för att du vill hjälpa oss med det!
    Annika Webbmaster