Feedback på nya uppdateringen av Play-appen

Hej!

Jag utvecklar själv appar och förstår att man inte kan täcka allt, men det är mycket med den senaste uppdateringen som är frustrerande, åtminstone för mig, så jag tänkte gå igenom några punkter.

Jag vill kunna lyssna utan musik. Det funkade bra förut. Nu kan jag inte det (hittar iaf inte).

Jag lyckas inte markera program som favorit - hjärtat fylls i men försvinner om man går ur och in. Tidigare favoritmarkeringar har försvunnit.

Svårt att hitta avsnitt man inte lyssnat på än. Förut fanns en bra markering (cirkel: fylld/halv/tom) som tydligt visade om ett avsnitt var spelat eller inte, då kunde man snabbt bläddra igenom och få en överblick och hitta avsnitt man missat. Nu står det "spelat" bland all annan text. Jag gissar på att de flesta letar efter sånt de INTE har spelat.

Det är svårt att få en överblick då bilder upplevs ta större plats än tidigare. Datum och lyssningsstatus känns för mig mycket mer relevant. Bilderna borde nog minskas ner eller helt tas bort. Bilder är intressanta om det finns en stark koppling till innehållet bakom länken, men det här är ju radio, så det ger mig ingen förankring.

Det är nya transition-animationer som tar väldigt mycket fokus. De borde kanske vara mer subtila än "titta på mig".

Man kan inte tillfredsställa alla, det vet jag, men för mig fungerade appen väldigt fint innan uppdateringen och nu är jag väldigt missnöjd. Det skulle göra det lättare att ta emot en sån här uppdatering om man förstod vad som förbättrats och vem som blir gladare, då det är public service.

Lycka till, det blir säkert bättre med iteration 😀

Vänlig hälsning

Kommentarer

  • Hej Jonas och tack för strukturerad och genomtänkt återkoppling, som ansvariga förstås ser!

    Lyssna utan musik
    Detta är något vi måste åtgärda och som utvecklarna arbetar på. I Ios finns valet kvar men är väl dolt, och det går inte att se att detta val ens finns förrän man vill starta ett avsnitt.

    I Android är en möjlighet att du laddar hem avsnittet och sedan lyssnar. En annan möjlighet är att klicka på de tre prickar som finns uppe till höger på bilden på avsnitts-sidan i appen. Då når du en länk till att "öppna avsnittet på webben", där du kan lyssna med eller utan musik.

    Som sagt, detta är mina förslag på att tillfälligt komma åt avsnitt utan musik, i avvaktan på att vi löser felet på riktigt!

    Favoriter fungerar inte
    Detta fel är ni några som har rapporterat in och det är ju en solklar bugg. Jag vet inte status på det (eller om vi kunnat återskapa det själva) och prioriterar det problemet lägre än några av de andra "barnsjukdomarna" i senaste versionen. Åtgärda det måsste vi alltså, men det kanske inte kommer i nästa uppdatering.

    Markeringen för lyssnings-status
    Även detta är något fler har reagerat över, och din analys av att  "spelat" i text inte är lika tydligt som en ikon, håller jag med om.

    Jag vet dock att de där fyllda/ofyllda cirklarna har gått under radarn hos många lyssnare, så det kanske krävs en helt annan markering? En mätare som indikerar hur långt man har kommit är en ikon många av våra lyssnare känner igen från andra tjänster, (t ex Netflix). Jag vet inte om det går att skapa något liknande?

    Hur som helst ett förbättringsområde!

    Bilder för dominanta

    Det framför vi till UX-gänget! Om bilderna tar utrymme från annan information, är det ju olyckligt.

    Men det är svårt att hitta en bra avvägning, antar jag. Vi vill ha samma typ av sidor för alla avsnitt och bilder är högst relevanta i vissa sammanhang (t ex P2-fågeln), men inte för exempelvis Ekot, där det blir en logga.

    Animationer som stör

    Även detta framförs till rätt kolleger, förstås.

    Tydligare redovisning av syftet
    Det skulle göra det lättare att ta emot en sån här uppdatering om man förstod vad som förbättrats och vem som blir gladare, då det är public service.

    ​​​​Bra! Jag ber ansvariga att förklara detta.

    Stort tack för din återkoppling och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Det var ett ingående och tydligt svar. Tack för det. Då förstår jag lite av bakomliggande problem. Jag ska klura mer på det, men tänker att ni säkert har idéer redan.

    Hälsa teamet och lycka till!
  • När det gäller valet att spela utan musik så blir första lösningen för Android att det går att nå båda varianterna (där sådana finns) genom att "långtrycka" på play-knappen för att välja ljud.

    Det är inte den bästa lösningen, eftersom det fortfarande inte går att se snabbt om just detta avsnitt av t ex P3 Dokumentär finns även utan musik, men det är en lösning som vi kan få ut snabbt, för att återställa denna funktion. Jag utgår från att vi efter det ändå behöver göra en annan lösning där det tydligt framgår om det finns två versioner av ett avsnitt eller inte.

    Kollegerna i app-teamet hälsar tillbaka och tackar!
    Annika Webbmaster
  • Det blir ett bra första steg. Tack!
  • De överdrivna bilderna är ju ofta enda sättet att veta vad det är för program i favoritlistan, då titlarna har offrats på UX-altaret. Program som inte alltid har samma bild ger förstås en liten extra utmaning för användaren. Att ”Tveksamma domar och nya…”, ”Mysteriet Kinnevik och jakten …” och ”Bjussig beautyresa och…” är avsnitt av ”Ekots lördagsintervju”, ”Ekonomiekot extra” respektive ”Medierna” kan förvisso den uppmärksamme härleda från sändningstid och längd, som fortfarande tillåts synas i listan.
    Det är väl det här som ”UX” handlar om, att göra saker mer omständligt för användaren, så att denna får njuta mer av alla flashiga animeringar.
    Så någon nedladdningknapp, eller indikation om att ett avsnitt är nedladdat kommer väl inte ens på fråga i favoritlistan i den nya versionen.
  • Hej Lars!

    Att programmens namn har försvunnit ur favoritlistningen är inget medvetet beslut, utan något vi kommer att rätta till.

    någon nedladdningknapp, eller indikation om att ett avsnitt är nedladdat kommer väl inte ens på fråga i favoritlistan i den nya versionen.

    Det är helt klart ett område för förbättring. Tack för att du skrev om det!

    Det är väl det här som ”UX” handlar om, att göra saker mer omständligt för användaren, så att denna får njuta mer av alla flashiga animeringar.

    När du irriterar dig på att saker är för omständliga i till exempel en app, så beror det inte på UX utan på dålig UXpå samma vis som en livsfarlig vägkorsning inte beror på trafikplanering, utan en miss i trafikplaneringen.

    UX är en term jag inte brukar använda när jag svarar lyssnare, eftersom jag vill göra mig förstådd och det ordet inte är allmänt spritt. Detta svar var dock riktat till Jonas, som själv utvecklar appar, vilket gjorde att jag skrev det kortare UX-gänget istället för att skriva de kolleger som arbetar med appens form och funktion, eller något liknande.

    Att lite svepande raljera över "UX" är inte speciellt konstruktivt, och inte rättvist mot de personer som arbetar seriöst med att underlätta vår vardag. Nu vet inte jag vad Jonas arbetar med (och utgår från att du inte heller vet det). Han kan mycket väl vara just UX-expert, annars arbetar han säkert nära sådana, och i så fall är det ju inte så schysst att hans genomtänkta och konstruktiva återkoppling ska besvaras av att andra lyssnare - som dessutom delar hans synpunkter - raljerar över hans eller hans vänners hela yrkeskår.

    Tack för att du berättar vad du vill förbättra. Vi jobbar på det!
    Annika Webbmaster
  • Håller helt med Jonas. Den nya versionen är sämre på så många sätt. Ångrar djupt att jag uppdaterade appen. Blir irriterad varje gång jag använder appen numera. Tänkte just lyssna på ett gammalt P1 program men när jag scrollade ner så fanns där ingen årsangivelse i listan. Vad hjälper det mig att veta att programmet sändes den 5. feb om jag inte vet vilket år?
    Hela den här nya versionen är ett enda stort mysterium för​ mig. Varför göra saker bökigare? Jag har än så länge inte hittat en enda grej som är bättre eller enklare. What's the point?
  • Hej Tino och tack för att du uppmärksammade oss på förändringen!

    När det står datum men inget år, innebär det underförstått att avsnittet är från innevarande år. Så har det till exempel varit under en lång tid på vår hemsida.

    Ett P1-program från den 5 februari utan årtal preciserat, som avsnittet Mammutens återkomst (Filosofiska rummet) är alltså från i år, medan avsnitt som är från den 5 februari alla andra år, får årtalet utskrivet. Se exempelvis Dagarnas skum av Boris Vian (Klassikern) från 2014 eller Vårljus i vintermörker – Fredrik Modéus (Morgonandakten) från 2016.

    Det är först nu när du påtalar problemet och jag kikar på äldre skärmdumpar, som jag ens reflekterar över att vi i Play-appen tills nyss har skrivit ut året även för 2017 (utom för avsnitt som sänts idag eller igår).

    Jag hör av med app-teamet hur de resonerat kring detta.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika
    Du verkar isf ha en annan app än den jag har. Hos mig står inga årtal utskrivna. Om jag scrolla ner så står det enbart dag och månad. Det är först när jag öppna programsidan som jag får ett fullständigt datum. Men så är det ju med allt annat numera också: nedladdningsknappen, fullständiga programnamnet, programinfo; hela tiden ska man hoppa fram och tillbaka mellan olika sidor. Ni har ju haft en smidig lösning innan.
  • Tack för att du berättade det!

    App-teamet säger att det är tänkt fungera som jag beskrev, så att året syns på avsnitt från tidigare år, och om du inte ser ett år, så är det ett avsnitt från 2017.

    Om du letar upp Sommar & Vinter i P1, till exempel genom att gå in under Meny -> Program -> P1 -> tryck på S -> välj Sommar & Vinter i P1, ser du inga årtal då? Där har vi endast ett avsnitt från i år (där 2017 alltså saknas) och resten är äldre, där 2016 ska synas.

    Om detta inte fungerar som det är tänkt, är det en bugg.

    Trevlig helg och tack för hjälp att hitta konstigheter vi själva har missat!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen
    Nej, där finns inga årtal där heller. Vad menas med tryck på S? En sån möjlighet finns inte i min app.
    När jag ändå håller på så finns det en till grej som jag länge stört mig på. Det finns inget smidigt sätt för att komma åt äldre program. Om man ska lyssna på flera år gamla program så blir det ett himla scrollande genom listan. Ska man tillbaka igen senare för att höra nästa avsnitt så får man börja om från början- scrolla,scrolla,scrolla. Kan man inte ordna avsnitten årsvis istället för en enda lååång lista?
    Saknar också en möjlighet att markera avsnitt för senare lyssning. Nåt man råkar stöta på men inte vill lyssna på med en gång. Nåt som liknar Watch later knappen på Youtube.
  • Vad menas med tryck på S? En sån möjlighet finns inte i min app.

    Jag menar alfabetet i högerdelen av appen. Ser du det under Program -> P1?

    Komma åt äldre program

    Äldre program är enklare att nå på vår webb (som också fungerar i mobilen) än i appen. På webben kan du navigera med hjälp av en almanacka, och till exempel välja att se alla avsnitt från 1 juni 2014 och äldre. (Därifrån kan du sedan välja att öppna avsnitt i Play-appen, eller att lyssna från webben)

    Vet du vad ett äldre avsnitt handlade om, kan sökfunktionen i appen fungera för att nå just det avsnittet snabbare än genom att scrolla-scrolla-scrolla.

    Vi håller på att förbättra möjligheterna att nå gamla avsnitt.

    Märka upp för senare lyssning

    Även detta är något vi arbetar med både i appen och på webben, men redan idag finns det ett sätt att lösa detta på, en funktion som egentligen är framtagen av andra skäl, men som jag själv tycker fungerar reelativt bra för att återfinna avsnitt.

    När jag ser avsnitt som jag vill hitta tillbaka till senare, så ser jag till att lyssna (eller spela upp, lyssna tänker jag ju göra sedan!) en halv minut på detta. Då dyker avsnittet upp under Fortsätt lyssna i menyn.

    Hoppas att du förstod hur jag menar, hör av dig annars.

    Tack för högst relevanta förslag på vad vi bör se över!
    Annika Webbmaster
  • Nu fungerar det att hålla inne play-knappen på Android och välja att spela utan musik. Tack för att ni snabbt fixade en (temporär) lösning!
  • Hej. Jag har länge använt er app för att ladda ner programm för att kunna lyssna på bra program. Och det har i stort sett alltid fungerat bra. Enkla bra funktioner så att jag har kunnat anpassa lyssnande helt efter min egen tycke och smak. Kort sagt, jag har varit super nöjd!! Här kommer den springande punkten. Har varit, den senaste versionen är kass. Den krånglar hela tiden. Program som jag lyssnar på kan helt plötsligt tystna och sedan går det inte att starta igen. Då måste jag stänga appen koppla upp mig mot nätet och då kanske det funkar en stund igen. Jag är ofta ute där det inte finns wifi och nu kan jag inte använda appen längre.
    Tidigare såg jag tydligt när ett program hämtas och när det är nedladdat. Det går inte längre att se.
     Nästa problem är att möjligheten att välja bort musik, inte finns kvar. Något som jag också använde ofta.
    Kort sagt, senaste uppdateringen är en STOR försämring. Jag saknar den gamla versionen och ångrar djupt att jag uppdaterade.
  • Hej Jonas och Eva!

    Jonas, jag håller med. Bra att det fungerar och kom ut snabbt!

    Eva:
    Möjligheten att välja med och utan musik ska finnas kvar, oavsett om du väljer att lyssna på nedladdat eller strömmat. Men vi har en bugg som gör att appen hos några lyssnare väljer att strömma avsnitt från nätet, trots att lyssnaren redan har laddat ned avsnittet och förstås vill lyssna på den nedladdade versionen.

    Att du får problem med avbrott och behöver koppla upp dig mot ett nätverk, får mig att misstänka att det fel du får med musik i avsnitten kan vara relaterat till detta problem! (Att du alltså kan ha laddat hem rätt musiklösa version av exempelvis P3 Dokumentär, men att appen sedan ändå väljer att spela upp den - strömmat - med musik.)

    Om detta är problemet, så kan det fungera bättre ifall du startar (och startar om efter paus) under vyn nedladdat.

    Just denna bugg felsöks här:
    Android: Streamar och förbrukar data trots nedladdat

    Otydligheten i hur en fil hämtas och när den är nedladdad är det fler som har reagerat över.

    Tack för att du rapporterar in problem när du dyker på dem! Vi vill självfallet förstå vad som är fel och lösa detta.
    Annika Webbmaster
  • Tack för svaret, jag har nu lyckats ladda ner programm utan musik. Blev så glad över att det alternativet finns kvar.
    Problemet att ett  nedladdat  program stängs av mitt i och sedan inte går att starta igen hänger inte ihop med musik. Det händer även med program utan musik, så det är något annat som krånglar.
    Mvh Eva
  • Tack för förtydligandet – och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej, jag får ofta upp felmeddelande (se bif bild) har provat med och utan wi-fi samt med och utan bluetooth men kan inte hitta något mönster. Jag använder iOS 10.3.2 men fått samma felmeddelande på tidigare versioner. Tacksam för råd.
  • Hej!

    Jag vill börja med att säga att jag överlag tycker om appen och jag använder den mer eller mindre dagligen.

    I och med förändringarna som gjorts nyligen har jag några tankar:

    När jag t.ex. under Favoriter - Senaste avsnittet trycker en gång på ett avsnitt för att komma åt nedladdnings-symbolen skickas jag nu till en ny "sida" som jag sedan måste backa mig ut ur när jag startat nedladdningen. Det blir alltså krångligare att ladda ner.

    När jag ska starta ett avsnitt under Nedladdat skickas jag även då till en ny sida. Detta utgör ett störningsmoment för mig varje gång jag ska starta eller ladda ned ett avsnitt. Jag förstår inte heller varför det är ändrat.

    Sedan upplever jag att det är svårare att klicka på nedladdningsknappen - jag kan behöva trycka fyra-fem gånger innan den uppfattar att jag tryckt.
  • Hej.
    Hanteringen av listor  (nedladdade, alla avsnitt av ett program, etc.) i nya versionen är... Jag får anta att det är någon klok tanke bakom, men jag kan inte se der som något annat än bortplockande av användbar funktionalitet. Att kunna starta nedladdning från listan, eller att kunna fälla ut en liten faktaruta som hjälper till att identifiera vilket avsnitt det handlar om är funktioner jag haft nytta av varje dag, som jag nu inte kan hitta. Att behöva hoppa fram och tillbaka till avsnittets sida är en klar försämring som jag hoppas kan tillskrivas feltänk och rättas till.
  • Även att ta bort nedladdade avsnitt direkt från listan.
  • Tomas: det går att swipea bort avsnitten i listan.

    En annan sak: jag tycker att det blivit mycket svårare att se (läs: snabbt förstå) hur långt jag lyssnat. Det är också stört omöjligt att snabbt se om ett avsnitt är färdiglyssnat.

    Ett problem jag haft senaste tiden är att avsnitt jag tagit bort kommer tillbaka i listan. Ett otillgängligt avsnitt har jag tagit bort minst tio gånger men det dyker upp igen.
  • Hej!
    Nu har vi releasat till 10% av androidanvändarna:
    Tekniska release notes, SR Play 5.1.2 för Android, med bland annat dessa förbäytringar:
    - Borttag från sidan Nedladdat är mer pålitligt
    - Uppspelning av nedladdade avsnitt är mer pålitliga
    - Rättade en bugg där appen kunde krascha när man försökte navigera till en
    avsnittssida
    - Rättade en bugg där appen kunde krascha på hemskärmen
    Om någon av er i denna tråd tillhör de tio procent som först fått denna version, vill vi gärna veta om ni märkt någon förbättting!
    Annika Webbmaster
  • Hej!Jag har några önskemål. Tidigare kom jag direkt till mina favoriter när jag öppnade appen. Det gör jag inte längre och det tar därför lite onödig tid att ta sig fram till sitt favoritprogram och eftersom jag använder appen varje dag så stör det faktiskt en hel del. Jag skulle hemskt gärna vilja kunna välja startsida! Jag gillar 'på minuten' och det finns väldigt många program. Men det är snudd på omöjligt att förstå vilka jag reda lyssnat på eftersom appen verkar selektivt minnas vilka jag redan lyssnat på och jag har flera ggr fått lyssna igenom en stor mängd program innan jag kommer fram till ett som jag inte lyssnat på. Tack för en i övrigt fantastisk app (även om också jag föredrog den tidigare)!Gokväll! Frida
  • Hej och förlåt det sena svaret!
    Vi kommer att höra så att appen är bättre på att komma ihåg "var du senast var" när du lyssnade, vilket gör att du, som oftast lyssnar på dina favoriter, kommer att komma dit direkt!
    Detta kommer vi dock inte hinna med innan sommaren.
    Tack för att du berättade vad som är viktigt för dig, och trevlig midsommar!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag saknar sovtimer, den har funnits under de "tre prickarna" tidigare.
    Har denna funktion försvunnit?
    Hälsningar Lisa
  • Den ska finnas kvar under tre prickarna. Vilken version har du? Android eller ios?