Får felkod när jag kör AirPlay 2 till mina HomePods Funkar i några minuter sen så slutar den strömma

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Tack för denna felanmälan!

    Vi felsöker sedan tidigare just problem med att lyssna direkt på en kanal med appen Sveriges Radio Play över AirPlay 2. Jag har inte noterat någon felkod i samband med detta, så kanske kan din bild ge viss hjälp till utvecklarna, men jag tror att felkoden (som är Apples och inte vår egen) helt enkelt innebär det som framgår av rubriken - att det är själv uppkopplingen som strular. Och det har vi redan klart för oss - det vi behöver förstå är varför denna strular.

    Appen ska fungera över AirPlay 2 när du lyssnar i efterhand. Den ska även fungera när du lyssnar direkt via exempelvis vår hemsida, så tills felet är avhjälpt, är mitt tips att lyssna på ett alternativt sätt när du lyssnar direkt.

    Här finner du alla kanaler, och den sidan fungerar alltså via Iphone + AirPlay 2:
    https://sverigesradio.se/kanaler

    Tack för din felanmälan och hoppas att felkoden trots min pessimism ger mer kött på benen till utvecklarna, så att de faktiskt kan ringa in vad i appen som ger problem för AirpPlay 2!
    Annika Webbmaster
  • Hej, jag har precis samma problem. Jag har en äldre iphone 4 med ios 9.3.6 kopplad till radion. Att det beror på uppkopplingen tror jag inte. Jag har kollat uppkopplingshastigheten med bredbandskollen och kommer upp till ca 40 mbit. Startar jag i stället en annan radio-app uppstår aldrig problemet.
  • Hej Jörgen!

    "Uppkopplingen" var lite slarvigt uttryckt av mig. Jag avsåg att förbindelsen mellan vår app och AirPlay 2 inte fungerar fullt ut, kanske för att appen skickar över ljudströmmen på ett sätt som tar onödig tid för AirPlay2 att processa.

    Vad det än är, så ligger felet i appen.

    Som jag skrev ovan så rekommenderar jag er att använda hemsidan tills felet är löst.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    En lyssnare, Hjopek tidigare idag, har nu rapporterat in att avbrotten upphört.

    Min gissning är att det skett i samband med uppgradering till Ios 13.1, men det kan självfallet vara något annat, exempelvis en automatisk uppdatering till Airplay-enheten.

    Har ni märkt någon förbättring? Var det i så fall i samband med en uppgradering av Ios?
    Annika Webbmaster
  • Skall testa... Har kört betan av iOS 13.1 i några veckor men inte kört Airplay för nu ber jag Siri på Homepoden att spela "Radio P1". Fick tips om att det funkar med Siri på HomePod för P1, P3 & P4, men man måste säga det på rätt sätt.
  • Intressant! Har du några tips för hur man måste säga det som kan vara bra för andra lyssnare att känna till?
    Annika Webbmaster
  • Eftersom HomePod inte har stöd för svenska kör jag engelska. Så man säger ju Hey Siri först och sedan: "Play radio P1"
    Det funkar inte om man säger "Play P1 radio"
    Bästa svaret
  • Tack!
    Annika Webbmaster