Få tillgång till Förvandlingen, Kafka?

Hej, jag är lärare i svenska på en gymnasieskola. Kan jag, i undervisningssyfte, få tillgång till en radioteaterpjäs från Dramaarkivet som inte längre finns tillgänglig? Är intresserad av att tillsammans med eleverna lyssna på "Förvandlingen", Kafka. Allan Edwall skådespelare.

Kommentarer

  • Åh, denna berättelse som redan med inledningsmeningen torde fånga intresset hos vilken gymnasist som helst 😉

    Jag vet att en kollega har plockat fram ett par nya (men gamla) pjäser där tiden har passerat så att dessa kan läggas ut i Dramaarkivet, men har inte hört något om att denna pärla skulle vara aktuell - och av begripliga skäl kan vi inte erbjuda innehåll vi inte äger själva!

    Det är 94 år sedan Kafka dog, så där klarar vi det upphovsrättsliga skyddet med råge (gränsen går vid 70 år efter upphovsmannens död). Men sedan är det tyvärr inte mer än 48 år sedan pjäsen spelades in - och den gränsen går vid 50 år efter det att inspelningen gavs ut eller offentliggjordes:
    https://teaterforbundet.se/yrkesavdelningar/scenografer-kostymdesigner/lathund/upphovsratt/

    Jag ber kollegerna på Drama att se så att jag har uppfattat detta korrekt - för det är en spännande berättelse och Edwall är Edwall. Det kanske inte är någon tröst, men här har vi annat med Allan Edwall, som är fritt att lyssna på:
    Spöksonaten (1907)

    Välkommen tillbaka om två år, så hoppas jag att vi har större möjlighet att låta Gregor Samsa släppas ut från arkivet! Hur programmen sedan får användas i undervisningen, är något som också behöver redas ut. Vi erbjuder ju innehållet för privat bruk:
    Vad får jag göra med nedladdat material?
    Annika Webbmaster
  • Tack för snabbt och engagerat svar.

    För ett par år sen lyssnade jag på denna fantastiska historia via SR (dramaarkivet?). En kanske dum fråga: varför gick det då och inte nu?
    MVH Anders
  • Frågan var inte dum alls!

    Det vi sänder i FM har vi rätt att ha ute för lyssning under 30 dagar efter sändning, och programmet har säkert repriserats och sedan funnits för efterhandslyssning en tid. Förvandlingen har sänts i repris ett par gånger under de senaste åren, som i mars 2009:
    Förvandlingen (Drama i P1) har ljudlänk med smakprov från föreställningen

    Och i maj 2014:
    Förvandlingen (Drama i P1)

    Samt (tror jag) våren 2017:
    Förvandlingen av Franz Kafka (Dramaerkivet i P1)

    Troligen har du funnit programmet under den månad efter sändning som vi har haft det tillgängligt på hemsidan.
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar och tips!
  • Hej igen!

    Jag har pratat lite upphovsrätt med en kollega som arbetar på Sveriges Radio Drama och ökat min kunskap!

    Jag hade rätt när det gäller att ett verks upphovsman (konstnär, författare eller kompositör) och dennes efterlevande äger ekonomiska rättigheter under 70 år, men missade att det i en pjäs som Förvandlingen finns ytterligare en viktig upphovsman: Översättaren. Även där gäller 70-årsregeln.

    Därtill kommer de 50 år som måste passera efter verkets framförande som rör skådespelare, regissör, dansare (inte så aktuellt i radio!), musiker med flera.

    Detta är "normalreglerna". Vissa länder (som Frankrike och USA) har strängare regler än så.

    Med Drama-arkivet hade vi under en begränsad tid (tre år tror jag) köpt loss rättigheter för flera verk som ännu inte är fria, och den tiden passerar nu för verk efter verk ... Något som tyvärr inte är tydligt i vår information. Det är därför snarare att dessa år förflutit än att du av en slump råkat tajma det så att du besökt sidan just under de 30-dagarsperioder när vi repriserat verket som spelar in!

    Tack för att du bidrog till att jag kollade upp detta!
    Annika Webbmaster
  • PS:
    Jag vill passa på att tipsa om att det finns ett arkiv där det går att nå en hel del av Sveriges Radios äldre innehåll för dig (om än inte för dina elever)... SMDM, Svensk mediedatabas:
    https://smdb.kb.se/

    Du kan titta och lyssna på samlingarna om du
    • studerar eller forskar på högskolenivå
    • är författare eller journalist
    • gör research inför konstnärlig verksamhet
    • behöver förbereda undervisning eller föredrag (lärare, föredragshållare)
    Dina elever kanske i och för sig också kan få tillgång, ifall det t ex handlar om att förbereda sig inför en egen uppsättning av Förvandlingen (konstnärlig verksamhet). Det är KB som kan besvara eventuella frågor om detta arkiv!

    En del svar finns redan här:
    https://smdb.kb.se/smdb/om-smdb/fragor-och-svar/

    Väl bekomme
    Annika Webbmaster
  • Hej på er! Jag kan fylla på lite information om just den här uppsättningen av Förvandlingen. Det är en uppsättning från 1970, alltså en rätt "färsk" uppsättning sett ur Radioteaterbiblioteksperspektiv. Att vi ändå bestämde oss för att bjuda på den berodde på att vi helt enkelt ville ha med Kafka och den uppsättningen var den bästa. Men tyvärr så gick våra rättigheter att ha den tillgänglig på webb/i app ut för ganska exakt ett år sedan. Den hade då funnits tillgänglig sedan maj 2014. Vi sände den inte under våren -17. Däremot så påminde vi i sociala medier och på Dramas förstasida på webben att det närmade sig sista chansen till lyssning.
  • Tack för detta förtydligande!
    Annika Webbmaster
  • Hej, en liten fråga om översättaren. Är tidsgränsen alltså även här 70 år efter dennes bortgång? Mycket att hålla reda på. Den som vill skydda sitt verk så lång tid som möjligt skall alltså skaffa en ung översättare.
  • Hej Bellman! Det stämmer. När det gäller just förvandlingen är det dessutom två översättare: Karl Vennberg och Caleb Anderson. Och förutom det... så är det ju en dramatisering av Allan Edwall. Det gör att det är ytterligare en upphovsperson bakom radioföreställningen. Och det gäller 70 år efter dramatiserarens bortgång också. Så precis som du säger, Bellman. Det ÄR mycket att hålla reda på...
  • Tack för svaret!

    Tur att jag bara behöver komma ihåg mina låtar då. :-)
  • Om ingen d-l vill översätta fler alltså...
  • 😉
    Annika Webbmaster