Få fram något ur arkivet

Hej. Jag har letat bland gamla kassettband och liknande och letar efter en sommarradio (barn) som sändes kanske 1985 i några avsnitt. Kolamåla, eller Kolamålas äventyr (stavning osäkert) hette nog programserien. Går den att få fram på något sätt?

Kommentarer

  • Hej
    Hittar inget utifrån det namnet. Har du fler uppgifter. Handling. Medverkande. etc?
    Mvh
  • När tänker ni åtgärda felet som gör att man inte kan avlyssna UR:s program via nätet? Det är över en månad sedan jag meddelade att länkarna på SR:s hemsida inte fungerar. Jag fick då svaret att felet skulle åtgärdas snarast. Men programmen avlägsnas vartefter, innan man hunnit lyssna på dem.

    Jag nöjer mig inte med svaret "Vi beklagar detta.". Ni måste förlänga tiden programmen ligger kvar, så att man kan hinna lyssna på dem. Alla har inte möjlighet att passa sändningstiden. Det är ju meningslöst med länkar som inte fungerar.
  • UR's program finns på nätet via bl.a. urplay.se

    Att få länkar till UR's program på sverigesradio.se är en långbänksfråga. Det har efterfrågats i flera år. Arne, jag förstår inte vad som menas med att länkar tas bort? Som jag uppfattar det så har det aldrig funnits lyssningslänkar till dessa program på sverigesradio.se
    Det hade underlättat om du skrivit i den ursprungliga tråden.
  • På SR:s hemsida finns bla. denna icke fungerande länk.
    http://urplay.se/program/199466-skolministeriet-bildning-2-0

    Just detta program finns kvar för lyssning ytterligare fyra dagar, står det. I själva verket har man aldrig kunnat lyssna på det. Jag har försökt på olika datorer och jag har försökt med både Chrome och Firefox.

    Vid en telefonkontakt för drygt en månad sedan fick jag beskedet att felet skulle åtgärdas "snarast". Den gången gällde det ett annat program. Inga länkar på SR:s nätsida tycks fungera.

    Hälsningar,
    Arne Söderqvist
  • Jag hittar den länken på UR's hemsida.
    http://urplay.se/program/199466-skolministeriet-bildning-2-0
    Om inte lyssningen fungerar direkt från sidan borde det åtminstone gå att ladda ner avsnittet och lyssna den vägen.

    Frågor om UR's hemsida besvaras i deras forum.
    https://kundo.se/org/ur/

    Skolministeriets sida på SR's hemsida:
    https://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3837
  • Hej, vi hörde ett intressant reportage fredag 28 juli i P4. Vi tror det var ungefär kl 15 och vi var i Värmland/Dalsland. Det handlade om att göra kirurgiskt lim från blåmusslor. Det var ett reportage och intervju om en ny metod att utvinna proteinet som hade fantastiska egenskaper. Märkligt nog kan vi inte hitta reportaget i webbradion. Nästan allt annat vi hörde under resan finns, men inte just detta. Kan vi få hjälp?
  • Hej Anders,

    Det var P4 Extra. Lyssna igen från 1:10:13 här:

    https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/927455?programid=2151
  • Hej
    Tack supporter för svaren.
    Till Arne. UR erbjuder sina program för efterhandslyssning på sina egna sidor. URs redaktörer länkar dit från programbeskrivningarna på Sveriges Radios sida. Det aktuella programmet går att läsa om hos oss på http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/919717?programid=3837 och där finns också en länk till lyssningen http://urplay.se/Produkter/199466
    På Skolministeriets startsida hos oss finns också en allmän länk till programmets serier
    http://urplay.se/sok?age=&product_type=program&query=Skolministeriet&rows=20&type=&view=latest
    Mvh
  • Hej! Jag söker efter ett radioklipp som heter "Ljudgissarna" förmodligen från 80-talet. Det gjordes med Pontus Enhörning och Peter Dalle, tror jag. Skulle vara roligt att höra det igen, tack!
  • Hej Maria
    Kan inte hitta det för lyssning. Verkar vara kopplat till Putte Punsch där de båda medverkade. Det enda jag kan åstadkomma från Putte Punsch är denna synnerligen bisarra sketch
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3389&artikel=5458551
    Mvh
  • Arne Söderqvist:
    Jag hoppas att du har varit i kontakt med UR och redan fått hjälp av dem, men för säkerhets skull berättar jag vad jag upptäckte när jag fick en liknande felrapport från en annan lyssnare.

    Det problem du har drabbats av hos vårt systerbolag UR, beror troligen på att de använder en teknik som heter Flash och att allt fler webbläsare inte längre tillåter det, om användaren inte uttryckligen säger att det är okej.

    Gör så här för att lösa detta i Chrome:

    1. Klicka på det informations-i som finns till vänster om adressfältet i webbläsaren
    2. Gå ned till Flash
    3. Välj Tillåt alltid på den här webbplatsen
    (Se bild)

    Därefter står det ett meddelande högst uppe på sidan om att de nya inställningarna börjar gälla när sidan uppdaterats, och en knapp "hämta igen". (Se bild)

    Ladda om. Därefter kunde jag lyssna och jag hoppas att detsamma gäller för dig!

    Annika Webbmaster