Ekot play app buggig på flera plattformar

Nu missförstod du mitt mail.
Jag behöver ingen hjälp utan jag vill att ni ska ta några av era skattemiljarder och göra en buggrapport och se till att sidan fungerar.
Jag är civilingenjör i data och har testat den på flera oberoende plattformar och vid flera olika tillfällen med månader emellan och fått samma fel så felet ligger hos er och det behöver åtgärdas.
Skriv gärna om ni behöver mer förklaringar för att förstå vad jag menar.
Stort tack på förhand!
Kristoffer Cassel
From: Lyssnarservice Sveriges Radio Kommunikation
Sent: den 12 maj 2020 17:12
To: Stoffe K
Subject: SV: ekot play
Hej Kristofer!
Tack för ditt mejl.
Ajdå, det var inte bra. Det är en fråga som vår webbsupport kan hjälpa till med. Du hittar dem i appen under; Min sida - Inställningar och hjälp - Supportforum.
De kan också nås på vanliga webben: https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det finns även hjälpartiklar att läsa på https://sverigesradio.se/support
Med vänlig hälsning
Maria
Lyssnarservice
Sveriges Radio
SE-105 10 Stockholm
Tel 08-784 50 00
sverigesradio.se

Från: Stoffe K <stoffe123@hotmail.com>
Skickat: den 11 maj 2020 08:08
Till: Lyssnarservice Sveriges Radio Kommunikation
Ämne: ekot play
Hej!
Ekot plays websida är buggig man får ofta ”tyvärr finns ljudet ej” när man försöker lyssna. Buggen finns i flera olika webläsare jag har testat chrome och IE. Chrome både på Android telefon och windows 10 PC.
Felet har funnits i månader.
Snälla titta på det här.
Med vänlig hälsning
/Kristofer Cassel,Norrköping

Kommentarer

  • Hej Kristoffer och tack för att du tog dig tid att formulera kritiken och se till att den kom rätt.

    Till att börja med vill jag försäkra mig om att jag uppfattat problemet korrekt. Visst gäller detta vår webbplats, sverigesradio.se? Någon tjänst om heter just Ekot Play har vi inte, däremot mobil-appar som heter Sveriges Radio Play. I och med att du skriver att felet uppstår i olika webbläsare, utgår jag dock från att felet inte rör Play-appen.

    Även om du skriver Ekot Play, utgår jag i svaret nedan från att problemet inte är knutet till just Ekot. r det fel tolkning, får du gärna förtydliga!
    man får ofta ”tyvärr finns ljudet ej” när man försöker lyssna
    Det felet kan bero på många olika saker. Här är de tre vanligaste.

    1. Innehåll som är flera år gammalt
    En av de vanligaste orsakerna är att du är inne på en gammal del av sverigesradio.se, och de ljud som en gång funnits var i ett format vi inte längre använder.

    Att sidan trots detta finns kvar kan vara en miss från vår sida, men det brukar ofta vara ett medvetet val och bero på att det finns annat innehåll som varit värt att behålla. Här hittar jag en sådan sida:
    P1 Dokumentär: 'Force by law. Not law by force' (2003)

    Ibland kan samma innehåll finnas i ett nyare format på någon annan del av sajten. En gammal dokumentär kan ha repriserats, gamla humorinslag kan finnas i ett arkiv etc, så hör gärna av dig om du råkar på en sida från tidigt 2000-tal med otillgängliga ljud, så ser vi om det finns ett alternativt sätt att lösa detta på.

    2. Program som försvunnit efter 30 dagar
    Många av våra program ligger endast ute under en begränsad tid, eftersom vi själva inte äger innehållet, till exempel musikprogram, som detta avsnitt av Text och musik med Eric Schüldt:
    Sagokungen, den 8 mars 2020

    Även många nyhetsprogram ligger ute under en begränsad tid, men själva nyheterna finns kvar, som separata inslag. (Den lite längre Eko-sändningen klockan 16.45 ska dock finnas sparad från juli 1996 och framåt.)

    3. Ljudet finns hos UR
    Vissa program från UR saknas hos oss, trots att de går att lyssna på i en kanal från Sveriges Radio. Avsnitten kan dock ändå finnas synliga hos oss som detta avsnitt:
    Lärarrummet: Trots sjukdom kan Natalie hänga med i skolan

    Avsnittet finns tillgängligt hos UR Play och vi länkar dit, men en diskret text-länk är lätt att missa.

    Om ingen av dessa förklaringar stämmer med hur felet yttrat sig hos dig, så berätta gärna i vilket sammanhang du får besked att ljudet saknas, så att vi kan reda ut vad detta beror på!
    Annika Webbmaster
  • Jag har använt Chrome för Android och Chrome för Windows 10 och bara lyssnat på Ekot inga andra sändningar. Jag har velat lyssna på den senaste nyhetssändningen och skriver "Ekot play" i google och klickar mig vidare till den senaste nyhetssändningen. Tre beteenden förekommer:

    (Den sida google dirigerar mig till är https://sverigesradio.se/ekot)

    1.Det fungerar som vanligt
    2.Man får en gammal nyhetssändning (den förra man lyssnade på) trots att det står att det är den senaste, jag har dubbelkollat både dag och tid.
    3. Det går ej att spela upp. Ibland får man felmeddelande "Tyvärr finns inte ljudet" men ibland är det bara fast.

    Jag har försöker i dessa lägen att ladda om sidan och gå in från "olika" håll och surfa runt osv.

    Jag har noterat detta fel av/till i många månader men så tills slut nu så fick jag nog att jag tycker det kan fungera bättre i en tvångsfinansierad tjänst som får miljarder varje år som folk är tvugna att betala.
  • Tack för förtydligandet!

    Då vet jag vad det är som ställer till det. Vårt gränssnitt behöver förtydligas, eftersom lyssnare som du, som konsekvent håller dig till en begränsad del av vår sajt (sverigesradio.se/ekot) och endast lyssnar på innehåll från den sidan, får problem på grund av att det du senast lyssnade på alltid ligger inläst i spelaren som finns nederst på sidan.

    I spelaren finns det ljud du spelar - eller har spelat
    Eftersom det du senast lyssnade på var en Eko-sändning, står det Ekot i spelaren, och jag förstår att du har uppfattat detta som den aktuella sändningen, i och med att du varit inne på Ekots sida.

    Hade du besökt en del av sajten, som sidan med alla avsnitt av Bröderna Lejonhjärta, hade du möjligen blivit förbryllad av att den Ekosändning du senast lyssnat på hänger kvar, men du hade startat rätt ljud genom en av play-knapparna högre upp på sidan:

    På Ekots sida går det att tro att det "Ekot" som är inläst i spelaren är kopplat till sidans innehåll, trots att det egentligen handlar om det du lyssnar på (eller tidigare har lyssnat på). Om du aldrig varit inne på ngon annan del av sajten, är det förstås svårt att se att samma spelare, med samma ljud, hänger med oavsett om du är inne på exempelvis P4 Halland eller Melodikrysset.

    De gånger du har kunnat lyssna utan problem, har du startat ljudet genom att klicka på den blå play-länk som är kopplad till den senaste sändningen. Den finns där och både användartester och vår statistik över vad besökare klickar på, visar att det är den knapp nästan alla väljer att klicka på för att starta ljudet. Men uppenbarligen inte du, åtminstone inte alltid.

    Även om du är den första som rapporterat in det, är det dock säkert fler som gjort så men som inte tagit sig tid att återkoppla, så tack igen för att du hjälpte oss att förstå svårigheten!

    Skrolla nedåt hade kanske hjälpt
    Fast det senaste Ekot i toppen av sidan är ju inte nödvändigtvis det bästa för våra behov ... I och med att sändningens längd varierar från korta "pip-ekon" på någon minut till det 25 minuter långa Lunchekot, är det ju bra att kunna välja om vi vill ha en snabb nyhetsuppdatering, eller lägga lite tid och istället få mer analys och fördjupning.

    Om du skrollar nedåt på sidan har du möjlighet att välja även tidigare sändningar. Även om du till att börja med lockats att försöka spela upp det ljud som låg inläst i spelaren, så hade du (med din kunskap om IT) säkert testat om någon annan länk fungerade bättre i denna vy:

    Jag undrar därför om du någonsin har skrollat nedåt och sett att det finns fler sändningar att välja mellan? Om inte, är det ytterligare en sak som vi kan behöva förtydliga i gränssnittet.

    Tre beteenden

    1. Det fungerar som vanligt
      (Du har startat ljudet med play-knappen)
    2. Man får en gammal nyhetssändning (den förra man lyssnade på) trots att det står att det är den senaste, jag har dubbelkollat både dag och tid.
      (Du har startat ljudet som låg inläst i spelaren, eftersom den ljudfilen fanns kvar.)
    3. Det går ej att spela upp. Ibland får man felmeddelande "Tyvärr finns inte ljudet" men ibland är det bara fast.
      (Du har försökt starta ljudet som låg inläst i spelaren, men ljudfilen saknades.)
    It's not a bug, it's a feature
    Att ett ljud ligger kvar på detta vis, är ett medvetet val. För dem som brukar lyssna på en viss kanal, är det bra att P4 Västernorrland eller P1 redan ligger inläst i spelaren, så att de inte behöver leta upp just den kanalens sida. (Man kan ju exempelvis vilja läsa sina lokala nyheter samtidigt som man lyssnar på musiken från kanalen P4 Plus.) Det är också en mycket bra funktion för lyssnare som kommit halvvägs in i en spännande dokumentär, och enkelt kan återta lyssningen där de slutade senast.

    Men för dig har det varit förvirrande och jag ser alltså till att de kolleger som arbetar med UX får del av detta!
    Annika Webbmaster
  • Tack för utförligt svar!

    Jag skrev först ett svar genom reply på mailet jag fick från er angående tråden här men ca 5-6 dagar senare fick jag ett svar att meddelandet ej kommit fram och såg då att det var en "no-reply"-adress. Det hade varit smidigare och bättrte om mitt mailsvar hade lagts till till tråden.
    Sedan när jag skulle skriva mitt svar lyckades jag inte lägga till både bild och text i samma inläggså bilden är separat här ovanför.

    Nu till saken: Jag gick 13.03 in och skulle lyssna på senaste ekot och googlade via "ekot play" fram till sverigesradio.se/ekot och trycker på den BLÅ knappen och trots det får jag felmeddelandet "Tyvärr finns ej ljudet". (se skärmdump). Så felet handlar inte bara om jag tryckt på fel ställe vilket tycktes orimligt eftersom jag försökt med allt möjligt när jag inte lyckats spela upp ljudet.

    Ca 10 minuter senare så fungerade klippet igen. (ekot kl 13.00)
  • Tack för att du inte gav upp, för detta är en bugg som vi helt enkelt inte har förstått tidigare, trots att den uppenbarligen funnits ett bra tag.

    Felet drabbar de avsnitt som sänds just nu och beror gissningsvis på att vi missat något i logiken som rör vilken tablå avsnittet är kopplat till. (Ekot hämtas från olika tablåer vid olika tidpunkter.)

    Faktum är att en annan lyssnare har rapporterat in ett liknande fel med vissa P2-program, vilket webbutvecklarna kikar på. Jag ber dem titta på detta som en del av samma bugg.

    Är det något av problemen med att svara i forumet som du vill att jag återkopplar till Kundo, det företag som utvecklar och driver detta forum? De har försökt utforma aviseringarna så att det ska vara tydligt att det är just en avisering, och att man ska gå till forumet för att svara, men om du har förslag på hur det kan förbättras, så vet jag att de är intresserade av att förenkla detta!
    Annika Webbmaster
  • "Tack för att du inte gav upp, för detta är en bugg som vi helt enkelt inte har förstått tidigare, trots att den uppenbarligen funnits ett bra tag. "

    => Härligt att ni äntligen erkänner det efter veckor av konversation och ihärdighet....

    "Felet drabbar de avsnitt som sänds just nu och beror gissningsvis på att vi missat något i logiken som rör vilken tablå avsnittet är kopplat till. (Ekot hämtas från olika tablåer vid olika tidpunkter.) "

    => Felet borde aldrig ha uppstått från början. Alla seriösa mjukvaruföretag använder testprotokoll som gås igenom innan man släpper mjukvara live. Där ska ett sådant här användningsfall självklart vara med.

    "Faktum är att en annan lyssnare har rapporterat in ett liknande fel med vissa P2-program, vilket webbutvecklarna kikar på. Jag ber dem titta på detta som en del av samma bugg. "

    => För det första borde ni upptäckt det själva med alla skattemiljarder som finansierarer verksamhet. För det andra borde ni tagit min buggrapport på allvar från början och behandlat mig seriöst. Det ska inte behövas att två st rapporterar samma fel för det ska tas på allvar.

    "Är det något av problemen med att svara i forumet som du vill att jag återkopplar till Kundo, det företag som utvecklar och driver detta forum? De har försökt utforma aviseringarna så att det ska vara tydligt att det är just en avisering, och att man ska gå till forumet för att svara, men om du har förslag på hur det kan förbättras, så vet jag att de är intresserade av att förenkla detta! "

    => Det är en självklarhet att det är smidigt att kunna svara med reply. Det är inte alltid alla användare läser alla texter och finstilt osv. Det finns inga nackdelar med att kunna svara med reply bara fördelar och det är troligen enkelt att implementera.

    Några sista synpunkter:

    * Användare använder idag många olika play-tjänster och det är bra om de fungerar likvärdigt. När man har två spelare på samma sida som ni har så är det bra om den nedre märks upp med "Fortsätt lyssna..". Så fungerar det på i de flesta andra tjänster.

    * Fundera på om ni borde slå ihop er play-tjänst med SVT play av TV-program. Det är ju samma företag och exakt samma tjänst rent tekniskt. Man kan lägga en bild i spelaren "Sveriges Radio" när man lyssnar på radioprogram. Då blir det bara hälften av kostnaden att utveckla och underhålla, när man inte har dubbla system som gör samma sak.

    Slutord: Ni har ju inga konkurrenter och drabbas inte direkt när era produkter håller låg kvalitet. Ni har ett stort flöde av skattemedel som kommer in hela tiden och som medborgare i Sverige är tvungna att betala. Man blir upprörd och förbannad över detta tyvärr men går ju som sagt inte att "välja bort" sveriges radio eller SVT på något sätt utan man är skyldig att betala till det hela tiden.

  • Det är en självklarhet att det är smidigt att kunna svara med reply. Det är inte alltid alla användare läser alla texter och finstilt osv. Det finns inga nackdelar med att kunna svara med reply bara fördelar och det är troligen enkelt att implementera.
    Då framför jag detta önskemål till Kundos utvecklare.

    Ett tips för dig, som ju i princip sällan använder vår sajt till annat än att lyssna på Ekot:
    Att gå till vår sida är ofta att gå över ån för att hämta vatten. När du skrivit in ekot play i Google, borde du som använder Chrome få en träff på Ekots poddar (via Google podcasts), och kan lyssna direkt från sökresultatet - om den senaste podden är så färsk att det fungerar för dina behov. Alla avsnitt från Ekot erbjuds dock inte som podd, så när sökresultatet ger för gamla sändningar för att fungera för dina behov, kan du gå in på vår hemsida och lyssna där istället.

    Annika Webbmaster
  • Bra tips med poddarna tack!

    En annan sak angående forumet är att det vore bra att kunna posta bild och text i ett och samma inlägg. Det kan man i alla andra liknande system jag använt och jag tror de flesta är vana vid det.

    En till sak jag såg nu är att när jag trycker på svara knappen i mejlet för att gå till forumet så är inte mina uppgifter ifyllda utan jag måste fylla i dessa igen. Helt onödigt.

  • Väl bekomme!
    Jag dammade av en tråd jag själjv skapat 2017:
    Lyssnare uppfattar Kundos aviseringar som e-post

    Kristofer i den tråden föreslår att forumet skulle erbjuda möjlighet att svara via aviseringen.
    ----

    Samma lyssnare framförde två ytterligare synpunkter. Den ena rör möjligheten att infoga text och bild i samma inlägg, vilket han inte lyckas göra (Chrome + Win 10), men där jag själv inte kan återskapa hans problem på samma plattform:

    Det andra felet rör att att inloggningsuppgifter i formuläret behöver fyllas i på nytt (då skrivet från Chrome-Android).

    Jag har tyvärr inte möjlighet att lägga mer tid på ev. felsökning här.

    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Denna bugg finns fortfarande kvar och är mycket irriterande.
    Jag har mejlat om den för flera veckor sedan men ej fått något svar.

    Nu fick jag den igen idag det går ej kl 16.50 att starta dagens eko vare sig på min laptop eller min mobil trots många försök på många olika sätt. Båda senaste gångerna har det varit just Ekot som strular och just 16.45-sändningen.

    Måste säga att det är väldigt frustrerande att ni på ca 2 år inte kunnat lösa denna elementära bugg så man kan lyssna på era sändningar normalt. Denna bugg ställer till stora problem när man t.ex vill lyssna i en bil och måste felsök och trycka många gånger.
  • Jag ska tillägga till inlägget ovan att detta felmeddelande är inte det vanligaste utan det finns flera beteenden varav det vanligaste är att ingenting händer när man startar det (på den stora blå pilen däruppe, ej därnere).

    Det finns också beteendet att lunchekot kommer igång när jag startar dagens eko.
    Jag använder pilen däruppe och är helt säker på att det är dagens eko jag startat.

    Så sammanlagt 3 olika felbeteenden har jag noterat.
  • Bifogar en skärmdump hur det ser ut när man försöker starta Dagens ekot på min laptop med windows 10 och chrome. Klockan är 16.58.

    Normalbeteendet är att lite senare kanske 17.30 går det att köra igång programmet normalt.