Ekot följt av ekonomiekot

Hej!
Jag har tidigare framfört att jag tycker det är märkligt att ni i appen bryter mellan ekot 17.45 och det ekonomieko som kommer i direkt anslutning när ni inte gör det för sportnyheterna. Jag bor utomlands och lyssnar därför alltid via appen. Nu får jag söka en gång extra för att kunna lyssna på ekonomiekot, som ju är en del av ekosändningen.
Tacksam om ni ändrar eller förklarar varför det inte är möjligt.

Kommentarer

  • Hej och förlåt att svaret dröjt!

    Ekonomiekot klockan 18.01, efter Ekot klockan 17.45, är ett eget, självständigt program med en bestämd sändningstid.

    De sportnyheter som ofta ingår i Ekosändningen är däremot en del av Ekot. Den sport du hör i Ekot förhåller sig till Radiosportens nyhetssändningar på samma vis som de ekonominyheter du hör i Ekot förhåller sig till Ekonomiekot. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara ... Så fråga om det blir oklart!

    I Ekot kan vi höra det mesta. Om det är motiverat av nyhetsläget, kan vi alltså få ta del av bland annat:Ekot sänder alltså de stora nyheterna, oavsett om det rör Sverige eller omvärlden och även om vi redan har en redaktion som specialbevakar just detta ämne. I det senare fallet tar förstås Ekot ofta hjälp av specialistkompetensen hos exempelvis Radiosporten, Ekonomiekot eller Kulturredaktionen.

    Ett sätt att få del av både Ekot klockan 17.45 och Ekonomiekot i en följd är att istället för att lyssna på programmen, välja att lyssna på kanalen P1 antingen medan vi sänder (17.45 svensk tid, alltså) eller i efterhand och backa i P1:s ljudström, vilket går att göra i max tre timmar. Om du starter innan klockan 20.45 svensk tid, kan du alltså lyssna på programmen utan avbrott i den ordning vi sände dem.

    Om du inte vet hur du gör för att backa i en kanal, så berätta om du lyssnar med webbläsare eller med en app.

    Hoppas att svaret var begripligt!

    Trevlig helg
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för svar, även om det dröjde...

    Vi behöver inte tjafsa om tekniken även om jag tycker det är märkligt att du skriver att "Ekonomiekot klockan 18.01, efter Ekot klockan 17.45, är ett eget, självständigt program med en bestämd sändningstid", eftersom man säger, att klockan är nu en minut över 18 och här följer ekonomiekot.
    Lösningen för mig är ditt förslag om att "backa i P1:s ljudström". Dock vet jag inte hur det görs, så jag är tacksam för ditt erbjudande om instruktioner. Jag har en app som det SR på.

    Vänligen

    Urban
  • Är detta med Android eller i Iphone?
    Annika Webbmaster
  • Nu var du snabb! Min Ipad använder jag oftast.

  • På Iphone och Ipad startar du P1 (till exempel med den blå P1-knappen högt uppe på appens startsida).

    Då hör du det program som sänds just nu och ser "tillhörande avsnitts-kort". Dra med fingret från vänster till höger för att komma till föregående programpunkt och backa tills du "hamnar rätt".

    Om du vill kan du pausera ljudet medan du backar.

    I webbläsaren är det lite mindre intuitivt:
    • Starta önskad kanal
    • Klicka på "utfällnings-pilen" till höger om volymkontrollen. En större version av spelaren öppnas.
    • Med symbolen "till start" backar du till "programblockets början"
    • Klicka på symbolen för att backa ytterligare 15 sekunder, så når föregående "programblock"
    • Växla mellan punkt 3 och 4 tills du når önskad del av direktströmmen
    Hoppas att detta var begripligt!
    Annika Webbmaster