Ej tillgängligt avsnitt försvinner inte från Nedladdat

Hej!

Ett avsnitt från Gessles nio i topp (13 juni 2020) laddade jag ner för lyssning. Nu är det inte längre tillgängligt p g a upphovsrätten (efter 30 dagar). Går alltså inte att lyssna på under Nedladdat. Men jag lyckas inte att få bort det från Nedladdat trots att jag tar bort det. Det försvinner, men när jag går ur appen och sedan in igen ligger det åter under Nedladdat. Ska jag behöva installera om appen för att få bort avsnittet? Jag har en Samsung S10.

Kommentarer

  • Hej,

    Vi har nu felsökt problemet du beskrivit. Hur gör du för att ta bort det nedladdade avsnittet? När vi testar försvinner avsnittet helt och hållet, vi sveper med fingret på avsnittet. Avsnittet är även borta vid omstart av appen.
    /Hälsningar Appteamet
    App-utvecklare
  • Hej!

    Jag sveper för att ta bort och då försvinner det. Startar om appen, men då ligger det ändå kvar! Jag har aldrig haft detta problem tidigare. Å andra sidan har jag aldrig drabbats av fenomenet nedladdat avsnitt som inte längre är tillgängligt.

    En annan sak: varför inte ange att "nu är det x dagar kvar på detta avsnitt". Så hade ni det förr, och då hamnade dessa avsnitt alltid överst i listan för att man skulle bli uppmärksammad på dessa avsnitt!
  • Hej! Jag har exakt samma problem. Program som inte längre finns tillgängliga för avlyssning går inte att få bort fast jag sveper bort dem. Saknar också varning att programmen är på väg att försvinna. Jag har en Samsung.

  • Hej,

    Tack för svar. Vilken version av appen har du installerad?
    /Hälsningar Appteamet

    App-utvecklare
  • Hej!

    Versionen som jag har är 20.7.1 (5613).
  • Hej!

    Detta är svårt att felsöka i och med att vi inte kan återskapa felet.

    Hur många program rör det sig om för er?

    Förslaget om att varna när program snart inte längre finns kvar tycker vi är bra, men tyvärr är det lite svårlöst, för det fins inget bra sätt för appen att känna av det i förväg och tidpunkten när ett avsnitt försvinner är inte densamma för alla programserier.

    Har någon av er bytt "fysisk telefon" mellan det att programmet laddades hem och idag?
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag har haft samma telefon hela tiden och jag har aldrig varit med om problemet tidigare. För mig har det alltså bara varit problem med ett avsnitt ur Gessles Nio i topp.
  • Hej! Jag har också haft samma telefon hela tiden. Just nu har jag 7 program som "inte finns" som ligger på listan och som inte går att ta bort. Eftersom jag har laddat ner ganska många program så vill jag helst inte vara tvungen att avinstallera appen och börja om från början med att hitta programmen.

  • Jag har samma problem. Hade under flera år några nedladdade avsnitt som inte längre var tillgängliga och därmed inte gick att ta bort från min lista. Men förut var de iaf flaggade som inte längre tillgängliga. Plötsligt låg de åter i listan med övriga avsnitt och jag såg min chans att ta bort dem. Det lyckades med två, men den tredje, Branden på MS Scandinavian star är omöjlig att ta bort. Klickar jag på den kan jag välja "ladda ner" men det händer inget om jag klickar där. Sen står det att avsnittet är 0 sek långt så man kan heller inte spela upp det. Och det finns inget "ta bort"-alternativ. Om jag sveper bort det försvinner det tillfälligt men "luckan" i listan ligger kvar och efter några sekunder kommer avsnittet tillbaka i listan igen. Har testat att svepa bort och snabbt stänga appen men när jag öppnar den igen är avsnittet åter i listan. Jag har också en Samsung. Tacksam för hjälp.

  • Hej!

    Om ni bläddrar nedåt i vyn under nedladdat så ska ni nå en del av listan där det står "Visa ej tillgängliga avsnitt (antal avsnitt)".

    Syns den vyn hos er? (Det kan vara skillnad mellan olika appar, och jag tittar på Iphone-varianten.) Om ni ser detta, så tryck där. Då visar sig det eller de avsnitt det gäller - och valet "rensa ej tillgängliga" dyker upp. Tryck på det alternativet - och håll tummarna för att det fungerar för att ta bort avsnitten.

    Om detta val inte fanns hos er, så svep bort avsnittet (igen!) och lämna därefter nedladdningsvyn genom att trycka på exempelvis länken "hem" nertill i appen, inte med telefonens egen "backa-knapp".

    Problemet skulle kunna vara att ert val att ta bort avsnittet inte sparas korrekt om ni backat ur nedladdat-vyn med denna backa-knapp. Det borde fungera även med "backa", men för ett par år sedan hade vi en bugg där inställningar under notiser inte "bet" om man backade med denna knapp, så det skulle kunna vara så även nu ...

    Berätta om något av tipsen hjälpte!
    Annika Webbmaster
  • Anna, när det gäller det där spökande avsnittet från P3 Dokumentär, skulle jag vilja att du går in under "sök program" och skriver brand sca sta i sökrutan.

    Då ska du få två träffar på olika avsnitt av samma program. Dels det från den 8 maj 2009 som du har problemet med, och dels en repris av detta som sändes förra sommaren.

    Välj det från 2009 och undersök vad som sker om du försöker spela upp det genom att klicka på bilden i listan med sökträffar, respektive om du går in på avsnittets sida genom att trycka på texten. Kan du lada hem det på nytt? Spela upp det? Är det 0 eller 75 minuter långt?
    Annika Webbmaster
  • Om det inte gick att följa min beskrivning för att "rensa ej tillgängliga" så har det i alla fall tidigare sett ut så här Android:
    Tryck på de tre punkterna uppe i högra hörnet på nedladdat-sidan och välj "Ta bort ej tillgängliga avsnitt".
    Hoppas att något av sätten funkar!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Tack för alla svar. Saken är den att jag förut hade den där delen av listan som hette "ej tillgängliga avsnitt" och därmed inte brydde mig om att jag inte kunde radera dessa. Jag kände inte till funktionen "rensa ej tillgängliga avsnitt" när man trycker på de tre prickarna i övre högra hörnet. Jag har den funktionen nu, men, det som har hänt är ju att jag inte längre har kvar den där delen av listan med ej tillgängliga avsnitt utan de tre avsnitt som förut låg där hade ju lagt sig bland alla nuvarande. Jag har mao endast en och samma lista. Som jag skrev innan kunde jag då radera två av de gamla avsnitten men inte Branden på Scandinavian Star. Jag har nu dels provat att svepa, trycka på hem-ikonen i appen och sen gå tillbaka till min lista och dels att trycka på "rensa ej tillgängliga avsnitt" via de tre prickarna i hörnet. I båda fallen är det gamla avsnittet kvar i listan efteråt.
  • Jag sökte nu på de två avsnitten och jag kan både spela upp och ladda ner det från 2009. Om jag laddar ner det hamnar det OCKSÅ i min lista och det står 8 maj 2009 på det. Det gamla avsnittet som spökar i min lista som jag inte kan få bort står det ju däremot 13 maj 2018 på samt 0 sek.
  • Det som ligger i fast i min lista verkar mao vara ytterligare någon version av programmet med annat datum. Du kan se datumet på en av mina bilder i tidigare inlägg.
  • Hej!

    Ska börja med att säga att jag, för ett tag sedan, tog bort appen och installerade på nytt och då blev ju allt rensat. Under Nedladdat idag har jag tre prickar uppe i högra hörnet, men där finns bara alternativen Ta bort alla nedladdade avsnitt samt Ta bort ej tillgängliga avsnitt. Finns inget som heter Visa ej tillgängliga avsnitt. Men det kanske beror på att jag idag inte har några ej tillgängliga avsnitt nedladdade? Vet att alternativet har funnits tidigare, för åtminstone ett år sedan. Vet att jag nu i sommar, i fallet med Gessle nio i topp, använde Ta bort ej tillgängliga avsnitt via de tre prickarna men det fungerade inte hur jag än gjorde (d v s även försökte svepa) - det kom tillbaka till Nedladdat!
  • Hej!
    Jag har just nu 7 st program som jag inte kan få bort. (Se bifogad screenshot) Om jag swipar bort dem försvinner de fram till jag öppnar programmet igen. Om jag trycker på de 3 prickarna i det övre högra hörnet och markerar "Ta bort ej tillgängliga avsnitt" händer ingenting.
    På min Samsung finns inget alternativ som visar "Visa ej tillgängliga avsnitt" längst ner.
    Jag har också försökt knepet att inte använda "backa" funktionen. Inget resultat...

  • Hej igen!

    Saras Samsung S10 har stöd för att använda ett extra minneskort. Vad har ni för modeller, Ditte och Anna?

    Jag undrar om en gemensam nämnare hos er som drabbats är att nedladdade avsnitt (eller information om dessa) på något vis har lagrats på minneskortet, vilket vår app inte har stöd för. Ifall något därefter har hänt med kortet, exempelvis att det blivit skrivskyddat, bytts ut eller har skadats, så skulle den här typen av problem kunna uppstå.

    Just minneskortet verkar vara inblandat i olika typer av problem, där "raderade filer dyker upp igen", se här:
    Android Deleted Files and Photos Keep Coming Back

    Alla:
    Om ni använder separata minneskort, undrar jag om ni medvetet gjort någon manöver för att flytta appen eller appens nedladdade filer dit. I och med att appen inte hanterar det på ett bra vis, behöver vi nog se om det finns något vi kan göra för att det ska bli tydligare att appen då kan få problem.

    Om det nu ens är en del av problemet ...
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag har ett separat minneskort i min telefon, men när jag laddat ner avsnitt på SR Play har jag inte gjort annat än att ladda ner och sedan lyssna. Har alltså varken flyttat app eller filer någonstans. Har å andra sidan tidigare undersökt möjligheten att kunna spara appar på minneskort istället för på telefonen. Men det var på min gamla Samsung S4 som hade mindre utrymme. Med min S10 har jag inte gjort något sådant försök p g a gott om utrymme nu!
  • Jag har en Samsung A5 2017. Jag har också separat minneskort men jag har heller aldrig flyttat appen eller nedladdade filer. Appen verkar ligga på det interna minneskortet. Något hände uppenbarligen med mobilen eller appen när jag skrev mitt första inlägg eftersom de tre ej tillgängliga avsnitten plötsligt dök upp i listan med övriga avsnitt trots att de ej längre var tillgängliga. Innan dess låg de ju under rubriken ej tillgängliga avsnitt. Vad som orsakade detta är ett mysterium. Har du någon förklaring på varför mitt avsnitt om Branden har ett annat datum än de två avsnitten man får träff på om man söker?
  • Tack för att du försöker hjälpa oss men världen går ju inte under pga. detta. Visst är det lite irriterande men jag får väl ominstallera appen vid tillfälle om jag inte står ut med att låta Branden ligga kvar i listan. Trevlig helg!
  • Hej!
    Jag har en Galaxy S8. Jag tror inget finns på minneskortet.
  • Tack. En liten sammanfattning är att ni som stött på det här har externa minneskort, men att ingen av er medvetet försökt lägga innehåll från appen där. (Det kan ju ändå spela in, tänker jag. Vi kan ha haft ett fel så att avsnitt under en period laddades hem till fel lagringsyta.)

    Ny version av appen (20.9.6) har kommit sedan senast, men jag kan inte se någon förändring i den som jag tror påverkar felet.
    Har du någon förklaring på varför mitt avsnitt om Branden har ett annat datum än de två avsnitten man får träff på om man söker?
    Ja, att ditt avsnitt saknas förstår jag. Det lades ut med musik och försvann efter 30 dagarDå, 2016, lades det aldrig ut i någon version utan musik, eftersom podd-versionen från 2009 redan fanns tillgänglig. I appen kan man inte hitta ett avsnitt där musiken saknas och därför går det inte att söka upp i appen - men avsnitt där musiken är borta går att leta upp på vår hemsida (via tablån eller låtlistor brukar vara enklast).

    Om ett program som redan finns som podd bör lägga ut en identisk musiklös podd ifall det repriseras, är en fråga som vi kan argumentera både för och emot, och jag vet ärligt talat inte vad jag själv tycker. Uppenbarligen var rekommendationen att inte lägga ut en ny podd 2016, men 2019 var rekommendationen att göra så.

    Lite snurrigt, men det gör att vi vet att du bör ha laddat hem avsnittet i fråga i maj eller början av juni 2016 - därefter fanns det inte längre kvar i appen.

    Låter det rimligt?
    Annika Webbmaster
  • Eftersom jag inte köpte min nuvarande mobil förrän i juli 2017, så kan jag ju knappast ha laddat ner avsnittet ett år tidigare. Det var inte förrän sommaren 2017, då jag målade om vår lekstuga, som jag började lyssna på mina första p3-dokumentärer. Det är jag helt säker på.Jag minns dessutom när jag lyssnade på Branden och det var på en resa med mina döttrar i aug 2018.
  • Hej igen.

    Vi vill bara dubbelkolla hur ni tar bort avsnitten. När ni tar bort ett avsnitt ska det dyka upp en s.k. snackbar där det går att ångra borttagningen av avsnittet som tas bort. Den är uppe i ca 3 sekunder och när den göms tas avsnittet bort (bifogar video för referens). Stänger ni av appen kommer den inte alltid att tas bort, kan det vara så?

    / App-teamet

    App-utvecklare
  • När jag försöker ta bort avsnitt som inte längre finns tillgängliga för lyssning har jag gjort som ni visat i videon men programmet (som inte finns) kommer tillbaka så fort jag går in i appen igen. Det spelar ingen roll om jag stänger ner appen helt och hållet eller om appen fortfarande är på i bakgrunden. När jag öppnar appen ser det alltid ut som programmen finns där för avlyssning.

  • Hej.

    Tack för svar, du ser alltså att meddelandet med knappen "ångra" dyker upp och sedan försvinner?

    Jag noterar att avsnitt inte försvinner om man inte väntar tills meddelandet försvinner, vilket verkar vara en bugg, men vill vara säker på att jag är inne på rätt spår.

    / App-teamet
    App-utvecklare
  • Hej!

    Samma sak gäller för mig, det går att ångra borttagning under några sekunder, precis som vanligt. Ångrar jag inte, försvinner avsnittet - men sedan är det tillbaka igen trots att jag tagit bort det. Känns som att det är någon bugg när det gäller avsnitt som inte är tillgängliga längre.
  • "Ångra" kommer upp och sen försvinner det efter ett par sekunder.  Sen kommer det icke tillgängliga avsnittet tillbaka så fort man återigen gör något i appen.

  • Samma här. Ser "ångra", gör ingenting. Så fort jag börjar scrolla i listan igen är avsnittet tillbaka.
  • Hej igen!

    Vi förstod ju aldrig egentligen varför detta fel uppstod, och även om det sker sällan, så verkar felet fortfarande kunna uppstå, så felsökningen är inte över, även om den gått på sparlåga ett tag.

    Lyssnaren Solveig har stött på samma fel nyligen, men det är förstås osäkert om det har samma orsak hos henne som hos er andra. Det kanske finns en handfull bakomliggande orsaker som gör att appens information om ett avsnitts "status" (raderat eller ej, nedladdat eller ej) inte stämmer överens med verkligheten ...?

    Nåväl, om ni har kommit på något eller bara vill berätta hur det fungerar numera, så får ni gärna göra det i den nya tråden som börjar med Solveigs felanmälan:
    Kan inte ta bort nedladdade program från listan

    Denna tråd stänger jag, men det går fortfarande att läsa vad ni har skrivit i den!
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.