Egen feed för längre ekot-sändningar

Jag önskar att det fanns en egen feed för de längre ekot-sändningarna, de som brukar vara 15min, utan de kortare som sända varje timme.

Kommentarer

  • Hej Ylva!

    Jag framför ditt önskemål till Ekot.

    Vad använder du för poddtjänst? Många podcast-appar har avancerade inställningar där du själv kan ställa in så att du prenumererar på Ekots sändningar som är längre än exempelvis åtta minuter, och vi hjälper dig gärna att ta reda på om det går för dig – och hur du i så fall gör detta!

    Tack för att du berättar hur du vill att vi ska möta dina behov bättre!
    Annika Webbmaster
  • Coolt! Jag använder Podcast Addict eller SRs egen app för enstaka avsnitt.
  • Då så!

    Podcast Addict
    Jag börjar med Podcast Addict, där jag hittat detta:
    Podcast addict: How to filter episodes?

    Den filtreringen gäller "keywords" och inte "duration" som jag först tänkte mig, men bör ge ett bra resultat eftersom vi har ett standardiserat sätt att namnge våra sändningar.

    Om du har version 3.9 eller högre kan du filtrera sökord med "OR", vilket gör att du kan få ett flöde som innehåller alla Ekosändningar som innehåller sökordet Morgonekot, Lunchekot eller Dagens, och därmed få del av dessa sändningar en vardag (helger får du tyvärr inget Morgoneko):
    • Morgonekot: 15 min, kl 07.00
    • Lunchekot: 25 min, kl 12.30
    • Dagens Eko: 15 min, kl 16.45
    • Dagens Eko: 16 min, kl 17.45
    Jag har här valt att filtrera med ord som ingår i avsnittets titel, men det kanske går att filtrera även på beskrivningen. Om du endast vill ha Dagens Eko kl 16.45, inte 17.45, kan du se om det funkar att byta Dagens mot 16.45. Om det går att filtrera på beskrivningen kan du förstås lägga till 22.00 för att även få kvällssändningen, etc.

    Jag hoppas att metoden funkar för dina behov och att beskrivningen jag länkar till är lätt att följa!

    Här kan du se vilka avsnitt Ekot har och hur de normalt sett är namngivna, och förhoppningsvis hitta bra sätt att sålla ut de nedladdningsbara sändningar (finns en symbol för vilka det är) du är intresserad av:
    Alla Ekots sändningar

    Play-appen:
    För aktuella nyheter när det passar dig bäst, skulle jag i appen i första hand välja en annan funktion, spellistan Toppnyheter som du når från appens hemskärm. Den ger uppdaterade nyheter som spelas upp i en följd och du kan svepa dig förbi de nyheter du redan hört eller av annat skäl är mindre intresserad av.

    Det finns lite andra sätt att snabbt nå specifika nyhetssändningar, men om du i normala fall lyssnar via Poddcast Addict och går in i Play-appen när du vill ha en snabb nyhetskoll, tror jag att Toppnyheter är det bästa alternativet!

    Hoppas att du har nytta av tipsen!
    Annika Webbmaster
  • Stort tack för hjälpen! Det fanns en funktion under utveckling för att filtrera på avsnittslängd, som fungerar bra för Ekot. Filtrering på ord verkar vara för "keywords" och jag får det inte att fungera med avsnittstitel (ifall någon annan går in här och läser i framtiden).

    Jag såg att ni lagt till funktionen med toppnyheter men den ville inte autospela nästa nyhet om jag inte hade appen öppen och skärmen på så... men nu har jag ju fyra lite längre ekot-avsnitt att lyssna på varje dag, det blir toppen! Ha en fin dag!
  • Det fanns en funktion under utveckling för att filtrera på avsnittslängd, som fungerar bra för Ekot.

    Bra! Skönt att du hittat en lösning.

    ... den ville inte autospela nästa nyhet om jag inte hade appen öppen och skärmen på så ...

    Om du berättar vad det rör sig om för telefon-modell, så kan jag förhoppningsvis hjälpa dig att lösa det problemet!
    Annika Webbmaster
  • Visst! Det är väl bra om det också fungerar.
    Det är en Sony Xperia Compact (F5321) med Android 8.0.0.
    Kör SR Play version 19.4.11 (5545).

  • Vi gör ett försök!.

    Från Android 6 och upp finns det en inställning som kallas batterioptimering, som gör att mobilen tvångsavslutar appar som "inte verkar användas". Och det innebär problem för appar som vi vill använda utan att skärmen är igång, som ljudappar och träningsappar.

    De apparna behöver du undanta från optimeringen. Det är enkelt - men lite dolt.
    1. Tryck på Inställningar > Batteri
    2. Tryck på trepunkts-menyn och välj Undantag för energisparande. En lista över appar som inte är optimerade visas då
    3. För att lägga till vår app i undantagslistan trycker du på APPAR, letar upp Sveriges Radio Play och väljer att den ska vara undantagen från energisparande
    4. (Någon lyssnare med annan telefon har sagt att detta inte "bet" förrän hon startade om telefonen - jag tror dock att omstart inte behövs i normalfallet)
    De appar du undantar från optimering kommer att fortsätta att fungera i bakgrunden även vid Sonys stamina-läge. Däremot stängs de ned vid ultra stamina-läge. Det är logiskt; du ska bara använda det läget när batteriet tydligt visar nära-döden-symptom ...

    Sony Xperia: Hantering av batteri och ström

    Hoppas att det hjälper!
    Annika Webbmaster
  • Tack för all hjälp! Jag får prova.
    Ha det fint!
  • Hej,

    Tack för ypperliga svar. Fiskade upp tråden och har en följdfråga. Varför kommer inte morgonekot från kl 6 på 15 minuter upp i t ex Podcast Addict eller andra spelare? Kl 6 finns bara 5 minuter med.

    Mvh Patrik
  • Hej Patrik och förlåt sen respons.

    Jag vet inte svaret, men kommer att spekulera lite i den tråd du skapade om detta här:
    Morgonekot kl 6 på 15 minuter

    Annika Webbmaster