Varför är direktsändningen fördröjd jämfört med tv-bilden?

Hej, varför är P4s ljud på sportsändningen fördröjd jämfört med TVn, i kanal 5? Det skiljer kanske upp till 30-60 sekunder.

Kommentarer

  • Men hur kommer det sig att ett vanligt mobilsamtal kopplar mellan två master sig på bara några sekunder, även om man kör bil i 120km/h? Varför är inte säkerhetsmarginalen kortare än 75 sekunder för webben?
  • Sveriges Radio högg till med denna "buffert" när det var många klagomål som gällde avbrott för mobillyssnarna. Den tiden skulle säkerligen kunna sänkas väsentligt.
  • Hej!
     För att ge ett bra svar skulle jag behöva veta hur du lyssnar på oss. FM? Mobil-app? Vår sajt sverigesradio.se i en webbläsare? Vilken i så fall?

    FM-lyssning
    Vill du helt slippa fördröjning, så lyssna på P4 via FM. (Om det är osynk mellan TV5 och FM-sändningen, vet jag dock inte vad det kan bero på, men ifall det var felet, så kan jag försöka ta reda på det!)

    Play-appen

    Troligen lyssnar du dock via Play-appen i den telefon du skrev hit med. För både Ios- och Android-appen är det 75 sekunders fördröjning.

    Men hur kommer det sig att ett vanligt mobilsamtal kopplar mellan två master sig på bara några sekunder, även om man kör bil i 120km/h? Varför är inte säkerhetsmarginalen kortare än 75 sekunder för webben?

    Anledningen till att vi har en buffer på 75 sek är att man tex. ska kunna köra genom en tunnel (där mottagning saknas) utan att det ska bli tyst. I ett sådant läge bryts samtal helt. Jag förtydligar det på sidan Därför är ljudet fördröjt via webben.

    Den tiden skulle säkerligen kunna sänkas väsentligt.

    Säkert. Jag tar upp det med app-teamet!

    På webben
    Om du istället lyssnar från mobilens webbläsare, kommer du ned till cirka 15 sekunders fördröjning i de vanligaste webbläsarna. Det kan vara i minsta laget för "en mobil i rörelse" (men jag har inte fått så många felrapporter som jag kopplar ihop med detta, så jag har inte något intryck av att "alldeles för liten buffert" skulle vara ett problem på sajten ens för mobiler).

    Jag är osäker på ifall vi kan ha något större buffert för de webbläsare som använder andra ljudströmmar än övriga (Firefox och Internet Explorer på Win 7 eller lägre), något jag kollar upp av eget intresse. Om jag missar att berätta hur det ligger till, så fråga gärna!

    Om det är någon annan plattform än dessa som är relevant, så berätta.

    Som sagt, FM-sändningen är det snabbaste sättet att få hem ljudet ...

    Annika Webbmaster
  • Uppgiften att det kan ta en minut för mobiler att koppla från en mast till en annan bygger på hur det varit för några år sedan. 4G-tekniken är betydligt snabbare. Vi behöver se över detta!

    Jag har nu även kollat upp hur det ligger till med "Icecast-strömmarna" (det du lyssnar på med Firefox, Internet Explorer på Windows 7 och lägre och en hel del externa spelare som använder våra direktströmmar).

    Vi har en 75 sekunder lång buffert på serversidan för dessa strömmar. Den har vi haft sedan 2013 och kan nog trimmas ned. (Dessutom kan det finnas ytterligare buffert på spelar-sidan i en del plattformar.)

    Så svaret på varför sändningarna ligger efter är för att vår teknik delvis ligger efter. Men i webbläsare som kan använda våra nyare ljudströmmar (Chrome, Edge, Safari, Opera och Internet Explorer på Windows högre än 7) har vi snabbare ljud.
    Annika Webbmaster
  • Texten på supportsidan är delvis uppdaterad, men eftersom jag insåg att det finns både text-förändringar och tekniska förändringar att göra, är detta den viktigaste delen av uppdateringen:
    Denna text är skriven 2014 och både vår egen teknik och den teknik som används för mobil dataöverföring har förändrats sedan dess. Allt som står i texten är därför tyvärr inte längre aktuellt och vi behöver dels se över våra buffringstider och dels rätta denna text.

    I vårt supportforum har vi under Vinter-OS 2018 fått in frågor om detta och där finns aktuell information om vilka fördröjningar som idag finns på olika plattformar (samt vilka av dessa vi behöver se över):
    (Och sedan en länk hit till denna tråd i forumet)

    Eric och Supporter, tack för att ni väckte liv i denna fråga!
    Annika Webbmaster
  • Hej, jo jag använde SR-play i min lite gamla Sony Xperia Z3 Compact. Jag använde wifi via mitt fibernät där fördröjningen är mycket låg. Ca 5-10 ms.
    Jag tror att buffert-storleken kan minskas. Men tester får väl avgöra hur mycket?

    /Eric

    Skickat från min Sony Xperia™-smartphone
  • Hej,
    Såg att detta skrevs 2014, men skulle vilja påstå att ni inte har trimmat tiden speciellt mycket eller något alls sedan dess.
    Innebär detta att ni inte vill göra något eller hur ska det tolkas. Visst är FM-sändningen bra men där saknas ju de extrasändningar som man vill följa.