Eftersläpning i sändning via webben.

HejDet är en eftersläpning på ca 1 min 40 sek när man lyssnar via internet. Jag har fått svaret att detta beror på att ni buffrar utsändningen med denna tid för att de som lyssnar i sin mobiltelefon ska kunna röra sig mellan olika master utan att tappa kontakten. Men hur hänger det ihop med ett vanligt samtal? Inte behöver man ha en buffring av samtalet då. Och lyssnar man på ex GoldFM så är släpet 5 sekunder. Inte tappar man kontakten när man är ute och åker bil tex. Detta oavsett om man använder SR appen eller amnan. Och så händer det ofta att ett program eller en melodi börjar om ca en minut tidigare och kan göra så flera gånger. Den backar tillbaks alltså. Detta kan hända även om jag är hemma och lyssnar via wifi.

Kommentarer

  • Hej
    Att sändningen backar tillbaka låter som att det är något annat som är fel.
    Använder du appen Play eller lyssnar du via webben?
    Skulle du kunna testa om det blir skillnad om du lyssnar via webben om det är appen du använder (och tvärt om).

    mvh
  • Det händer oavsett vilken app jag använder. Jag använder ju appen via webben.
    Dock fick jag inget bättre svar på eftersläpningen/buffringen.

    Hälsningar
    Olle Sandgren

  • Om man lyssnar via en webbläsare som stöder HLS, vilket är de flesta moderna webbläsare (kan man spola bakåt i direktsändningen är det HLS), så är cachen 30 sekunder, vilket vi i våras såg som en lagom cache.

    mvh
  • Ok, nu har jag kollat i en webbläsare på en dator och där är det ca 20-25 sek släp. Men i SR appen på mobiltelefonen som är uppkopplad via wifi, är det ytterligare 60 sek släp. Varför skall det vara så för? Lyssnar jag på andra program som tex GoldFM, så är släpet bara 5 sek i mobilen. Är det så att de har bättre utrustning eller varför? Säg bara inte att det måste vara ett större släp på mobilsändningen för att lyssnare ska kunna åka bil eller liknande och slippa tapp i sändningen när man passerar en ny mast. Ev sådana släp skall hanteras av mobilens cache. Det går ju bra att prata i telefonen och ändå passera andra master. De släp som jag har kollat är jämfört med FM-sändnigarna.
  • Appen är 75 sekunder bakom FM-sändningen. På sajten har man valt 30 sekunder med utgångspunkt från att man mer ofta lyssnar från en stationär enhet, medan i appen har man valt att ligga längre bakom för att vara mer säker på att våra användare ska kunna åka genom tunnlar, genom områden med sämre täckning eller andra omständigheter som är mer troliga att uppstå för en app jämfört med sajten. Med appen vill vi erbjuda en så bra lyssningsupplevelse som möjligt, utan avbrott och det är anledningen till vår relativt långa buffer.