Drama för unga, gamla dramatiseringar

Jag undrar varför inte gamla dramatiseringar finns kvar i någon form av arkiv? Är det av upphovsrättsskäl? Eller finns de någonstans jag inte kunnat hitta? Det finns så många fantastiska dramatiseringar som jag saknar!

Kommentarer

  • Hej Birgitta!

    Det stämmer att det är av upphovsrättsliga skäl.

    Butiken
    En mycket begränsad del av utbudet för barn och ungdomar finner du här, där jag är mest sugen på Alice i Underlandet:
    Sveriges Radio-butiken, radioteater för barn

    Drama för unga
    På vår sida verkar du ha hittat till sidan Drama för unga. Där finns just nu Bröderna Lejonhjärta, Anne Franks dagbok och Häxorna av Roald Dahl till exempel.

    Dessa försvinner alltså när rättigheterna löper ut, men nya tillkommer kontinuerligt. Passa därför på att ladda hem det som intresserar dig medan det går! Om du laddar hem en dramaserie från hemsidan så kommer den nämligen att finnas kvar hos dig även när den försvunnit från vår sida.

    Observera:
    Om du laddar hem samma serie genom vår app för Iphone eller Android, så kommer den att försvinna därifrån samtidigt som den tas bort från vår hemsida. Du behöver därför ladda hem den på annat vis, och ett enkelt sätt är att göra det via länken "ladda ner" på vår hemsida!

    (OBS att du naturligtvis kan lyssna från vår hemsida även utan att ladda hem avsnitten först. Vissa av verken kanske är sådana att du gärna vill höra dem en gång, men inte är intresserad av att spara dem för framtida lyssning.)

    Eller finns de någonstans jag inte kunnat hitta?
    De finns, men inte för lyssning (om du inte råkar vara forskare eller arbeta med skapande verksamhet där verket är viktigt att nå).

    Svensk mediedatabas, SMDB, är Kungliga bibliotekets söktjänst för de audiovisuella samlingarna. Jag har aldrig lyssnat den vägen, men tillhör kanske den grupp som kan få det konto som krävs. Däremot har jag ofta nytta av att arkivet är öppet för alla att söka i. Om du vill ta reda på när Herr Arnes penningar var lovsteater, eller vill komma ihåg vad de olika delarna i Urspårade godnattsagor hade för underrubriker, är det ett strålande verktyg.

    Trevlig lyssning och hör av dig om du behöver hjälp!
    Annika Webbmaster