Drama-arkivet - vad har hänt med gamla inspelningar?

Hej, jag undrar om ni tagit bort radioteaterinspelningarna av  Lille Eyolf
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/545711?programid=4453
och Hedda Gabler från drama-arkivet.
Över huvudtaget hittar jag inga äldre inspelningar längre.
Tacksam för svar,
Martin Lange

Kommentarer

  • Hej Martin!

    En del av innehållet även i Dramarkivet är sådant att vi endast kunnat ha det tillfälligt på vår sajt, vilket gäller för en liknande fråga som jag (som är webbmaster och inte har full koll på Drama-redaktionens arbete) svarade på:
    Få tillgång till Förvandlingen, Kafka?

    Där var verket visserligen fritt (mer än 70 år sedan Kafka dog), men själva inspelningen var nyare än 50 år, vilket är en annan gräns vi behöver hålla koll på.

    I fallet med Hedda Gabler, kan det inte vara samma skäl, eftersom Ibsen dog för över hundra år sedan och den inspelning vi tidigare har gjort tillgänglig var från 1956 och därmed hade passerat 50-årssträcket med god marginal:
    Hedda Gabler - ung, vacker och helt uttråkad

    Lille Eyolf (en pjäs som har gått under min radar - den blev jag sugen på att höra!) spelades in 1968, och ligger alltså precis på gränsen för vad vi borde kunna erbjuda ... Om inte nu, så senare under detta år, det beror ju på när under 1968 verket offentliggjordes, alltså spelades upp första gången.:
    Lille Eyolf av Henrik Ibsen

    Jag hör med Dramaredaktionen vad som har skett. Om inspelningarna har försvunnit av misstag kommer jag att göra vad jag kan för att få ut dem igen. Och om det är jag som har missförstått något kring upphovsrätten och vilka regler vi har att följa, så behöver jag absolut få lära mig det!

    Jag har för avsikt att återkomma i frågan, men om jag skulle missa det, så påminn mig gärna.

    Tack för att du uppmärksammade oss på detta!
    Annika Webbmaster
  • Jag svarade Martin Lange igår, så här löd svaret: "tyvärr så blir
    de äldre inspelningarna färre och färre vartefter upphovsrätterna går ut. Så
    både Lille Eyolf och Hedda Gabler är borttagna av den anledningen". Det svaret är bra att spara, när andra frågar efter försvunna föreställningar. Oftast är det just upphovsrätterna som gått ut.

  • Tack för snabbt svar, Marie!

    Jag förstår fortfarande inte riktigt hur detta hänger ihop, inser jag! Jag trodde att det blev enklare med gamla inspelningar för att upphovsmännens ekonomiska rättigheter inte längre spelar in.

    Martin, jag tar den här saken direkt med Marie och andra kolleger, och när min tydligen felaktiga bild av rättighetsfrågor klarnat, ber jag att få återkomma.
    Tack för att du väckte frågan! Att jag inte har svaret är ju en brist som jag behöver åtgärda 😀
    Annika Webbmaster
  • Så, då var jag lite klokare, eller i alla fall bättre informarad 😀

    Översättare och kompositörer!
    Jag hade rätt när det gäller att ett verks upphovsman och dennes efterlevande äger ekonomiska rättigheter under 70 år, men missade att det i pjäser som Lille Eyolf och Hedda Gabler finns fler upphovsmän än författaren: Översättaren och kompositören av den eventuella musik som ingår. Även för dem gäller 70-årsregeln.

    Därtill kommer de 50 år som måste passera efter en viss uppsättning som reglerar den ekonomiska ersättningen för skådespelare, regissör, dansare (inte så aktuellt i radio, kanske), musiker med flera.
    https://teaterforbundet.se/yrkesavdelningar/scenografer-kostymdesigner/lathund/upphovsratt/

    Detta är "normalreglerna". Vissa länder (som Frankrike och USA) har strängare regler än så.

    Drama-arkivet: rättigheterna friköpta under en tid
    Men det jag verkligen hade missat är att vi för Drama-arkivet under en begränsad tid hade köpt loss rättigheter för flera verk som ännu inte är fria, och den tiden passerar nu för verk efter verk ... Alltså det Marie refererade till när hon svarade:
    Tyvärr så blir de äldre inspelningarna färre och färre vartefter upphovsrätterna går ut

    Detta är inte tydligt i vår information och nu i efterhand är det lite svårt att beskriva på ett begripligt vis i och med att några av verken kommer att försvinna, medan andra får ligga kvar.

    Konstnär, lärare eller forskare?

    Jag vill passa på att tipsa om att det finns ett arkiv där det går att nå en hel del av Sveriges radios äldre innehåll, men inte för alla lyssnare ... SMDM, Svensk mediedatabas:
    https://smdb.kb.se/

    Du kan titta och lyssna på samlingarna om du
    • studerar eller forskar på högskolenivå
    • är författare eller journalist
    • gör research inför konstnärlig verksamhet
    • behöver förbereda undervisning eller föredrag (lärare, föredragshållare)
    Jag vet inte ifall du har nytta av den informationen, men om du tillhör någon av dessa kategorier, så är det ett enormt arkiv du i så fall får tillgång till!

    Tack för att du bidrog till att jag kollade upp detta, Micke! Och tack Marie för klargörandet!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Ge gärna informationen, eller ta bort webbinnehåller på de pjäser det gäller. Söker Måsen från Malmö stadsteater, och har nu ägnat en halvtimme av dagen till att försöka förstå hur den möjligen kan öppnas, trots att den ju faktiskt inte existerar i arkivet.

    Mvh,
    Nina

  • Hej Nina!

    Min kollega Marie Jansson på SR Drama insåg att det hon skrev inte var svar på din fråga och bad mig ta bort sitt svar. Hon ber om ursäkt över att det blev lite "goddag- yxskaft".

    Ge gärna informationen, eller ta bort webbinnehåller på de pjäser det gäller.

    Du har förstås rätt i att vi behöver få ut den informationen på webben. På vissa sidor står det:
    HÄR FINNS INGET LJUD
    Det kan bero på att ljudet innehöll t.ex. upphovsrättsskyddad musik och endast låg kvar i 30 dagar.

    Exempelvis här:
    Måsen av Anton Tjechov (avsnittsarkivet)

    Men på denna sida saknas sådan information:
    Måsen av Anton Tjechov (artikel)

    Jag hör med Marie och övriga Drama-kolleger om de vill ha hjälp att städa lite i arkivet.

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre!
    Annika Webbmaster
  • Finns det överhuvudtaget någon Radio teater kvar?
    När Stina Oscarsson var chef var det fantastiskt ! Använde många uppsättningar i min undervisning,
    Hur fungerar pjäsarkivet nu?
    Varför hör man inget om Radio teatern ? Finns gonggongen kvar?
    Undrar
    Martin Lange
    Danderyds gymnasium
  • Hej och förlåt att svaret dröjt!

    Marie Jansson på P1 Drama svarade redan förra veckan, sedan missade jag att föra hennes svar vidare, men här kommer det:

    Pjäsarkivet? Det gamla Radioteaterbiblioteket har fasats ut beroende på att upphovsrätter går ut och då försvinner ju ljudet. De små delar som fanns/finns kvar av Radioteaterbiblioteket har gått in i Drama-arkivet i P1. Den sidan kommer också att försvinna helt naturligt, eftersom upphovsrätter går ut och vi inte sänder de äldre föreställningarna längre.

    Radioteatern bytte namn och inriktning 2016 då vi blev Sveriges Radio Drama. Vi producerar serier i P1, P3 och P4 samt för åldrarna 9-13 i Drama för unga.

    Gonggongen finns kvar som apparat. Men vi har inte använt den på flera år, om det inte varit så att den har legat kvar i någon repris.

    Som sagt, jag ber om ursäkt över att svaret dröjt!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Ibland är det bra att jag inte är bekant med all världens dramer, för i och med att jag blev nyfiken på Lille Eyolf när du frågade efter verket för snart två år sedan, kom jag ihåg denna tråd och kunde leta upp den!

    Både detta verk och Hedda Gabler, som du också frågade efter Martin, finns nu ute.

    Måsen, som du vill ta del av Nina, lyser tyvärr med sin frånvaro, liksom alla Tjechovs dramer), men program OM honom finns:
    Tjechov om igen

    ​​​​Jag hoppas att ni uppskattar dessa verk!

    Påskgodis från Sveriges Radio Drama:

    Följande dramaklassiker går att lyssna på i appen Sveriges Radio Play under ”Dramaklassiker” samt på sverigesradio.se från och med skärtorsdag 9 april:
    • Amorina av Carl Jonas Love Almqvist från 1963.
    • Ett dockhem av Henrik Ibsen från 1953
    • Hedda Gabler av Henrik Ibsen från 1956
    • Lille Eyolf av Henrik Ibsen från 1968
    • Rosmersholm av Henrik Ibsen från 1951
    • Som ni behagar av William Shakespeare från 1961
    • Kejsarn av Portugallien av Selma Lagerlöf från 1958
    • Körkarlen av Selma Lagerlöf från 1958
    • Ett drömspel av August Strindberg från 1962
    • Fröken Julie av August Strindberg från 1957
    • Påsk av August Strindberg från 1952
    Sedan tidigare finns även Kameliadamen av Alexander Dumas d.y, Kallocain av Karin Boye, Swedenhielms av Hjalmar Bergman, Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg samt William Shakespeares Hamlet tillgängliga för lyssning.

    Läs mer här:
    Sveriges Radio Drama lägger ut klassiker till påsk
    Annika Webbmaster
  • Tack så mycket ! Vad trevligt. Finns serien Möjliga samtal  (Stina Oscarsson) i arkivet?
    Finns överhuvudtaget Radio Teatern kvar? Vem är i så fall chef?
    Görs det några nya produktioner?
    undrar,
    Martin Lange

  • Hej Martin Lange.
    Tack för ditt mail! Radioteatern bytte namn och inriktning 2016 och blev Sveriges Radio Drama. Vår programchef är Doreen Kanter och konstnärligt utvecklingsansvarig är Moa Gammel Ginsburg.

    Vi har sedan 2016 utökat vår verksamhet och sänder i P1, P3 och säsongsvis i P4. Vi gör också Drama för unga, Julkalendern, Ufopodden i P3 och Utkantssverige, bland annat. "Möjliga samtal" finns tyvärr inte längre tillgänglig för lyssning. Hoppas att du hittar något i vårt utbud som du tycker om.
  • Tack Marie!

    Martin:
    Lyssnaren Pontus, som egentligen efterlyste äldre serier, skrev så här nyligen:
    Er serie Den enögda kaninen har ju också varit bra - så man kan ju lyssna på SR:s nya serier med. Det känns lovande att Moa Gammel blivit någon slags konstnärlig chef på Drama, hon känns som en talang för radio-drama.
    Synd bara att det är så lite gammalt. Jag hoppas på SR:s 100-årsjubileum om fem år!

    (Berätta gärna vad du tycker om Den enögda kaninen, ifall du tar dig tid att lyssna.)
    Annika Webbmaster