Diskriminering

Hur ska jag kunna få p4plus i mitt kök med vanlig radio.
Jag har ingen smartphon och ingen platta??????
I vanliga P4 har det varit extremt lite julmusik i år dessutom.

Kommentarer

  • Hej Eva! Har du en vanlig dator då? Den går utmärkt att lyssna med härifrån:
    https://sverigesradio.se/p4plus
    Det är endast en webbkanal så dator eller mobil eller platta är det enda som gäller. Den har sänts på prov fram till och med 2018. Kanalen ska utvecklas under nästa år. Men vad jag hört kommer den fortsätta att vara en webbkanal.
  • Det är ju väldigt tråkigt eftersom kanalen riktar sig till just den kategorin som är mint uppkopplade.
  • Visst är det trist att inte nå alla, men eftersom vi inte har några lediga frekvenser att lägga nya kanaler på, är webben en förutsättning för att vi alls ska kunna erbjuda extra-kanaler som P4 Plus och de två kanalerna med julmusik:
    Det stämmer att äldre personer använder internet i lägre utsträckning än yngre, men användandet är högt - och det ökar. År 2010 använde endast 23 procent i gruppen 76 år och äldre internet. På åtta år har den siffran mer än fördubblats och 58 procent av de svenskar som är 76 år eller äldre använder internet idag. I gruppen 66 till 75 år (vilket är den grupp P4 Plus främst riktar sig till) använde 61 procent internet redan 2010. Idag har användandet ökat till 91 procent i den gruppen.

    Källa: Svenskarna och Internet 2018: Användandet bland de äldsta

    Så även om det är tråkigt att många inte kan ta del av kanalen för att den inte finns i FM, tycker vi att det är värdfullt att erbjuda detta innehåll till den majoritet av de äldre som använder internet.

    De som endast har möjlighet att lyssna via FM har för övrigt möjlighet att lyssna på P4 Plus i viss mån:
    Då hörs P4 Plus i radion

    Självfallet vill vi nå så många som möjligt. Tack för att du månar om att vi ska nå rätt publik.
    Annika Webbmaster